hengstenkeuze Everdale x koriander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:16

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Henkie zal het front niet zo zeer verbeteren denk ik, en persoonlijk denk ik dat de souplesse ook een aandachtspunt is bij deze twee hengsten.
Qua gangen en lengte zit je wel goed, lopen kan hij natuurlijk geweldig.

Maar hij heeft dus geen souplesse.... :7


Heb je nu echt niets beters te doen dan zelf met goede suggesties komen? ;)

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:22

Ik zou Henkie voor deze merrie niet pakken, hij is niet langgelijnd genoeg en ik ken meerdere nakomelingen die ook een tikkeltje 'kort' in het lijf zijn.

Als je dan Gelders wilt (aka veelzijdig) wat best mooi aan kan sluiten op jouw lijn, dan zou ik andere hengsten gaan pakken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:25

@Elisa2Ja dat heb ik wel. Maar stop jij nou eens met onzin verkopen

De stap is zuiver, actief en zeer goed van ruimte. De draf heeft een goede ruimte, is ruim voldoende gedragen waarbij het achterbeen iets sneller zou mogen zijn. De galop is zeer goed van ruimte met een goede balans en goede afdruk. Henkie beweegt met een goede souplesse. Henkie heeft als Gelders paard zeer veel aanleg voor dressuur en geeft zijn ruiter een goed gevoel.

Afstammelingenrapportage
Henkie toonde een uniforme collectie voldoende tot goed ontwikkelde Gelderse veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met uitstraling. De draf wordt met een goede houding, souplesse en balans getoond met een goede voorbeentechniek en goede schoudervrijheid. De galop is ruim voldoende tot goed van kracht,

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:27

Ik wacht nog steeds op je eigen goede suggesties...;-)

oabrm
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 09:32

Henkie wordt het nu niet, en ben ook niet opzoek naar een andere gelderse hengst. Voordat dit topic verkeerd wordt gelezen. :D en ik een berg gelderse hengsten krijg aangeboden :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:00

oabrm schreef:
Henkie wordt het nu niet, en ben ook niet opzoek naar een andere gelderse hengst. Voordat dit topic verkeerd wordt gelezen. :D en ik een berg gelderse hengsten krijg aangeboden :+

Ik zou het advies van MisterA volgen. Een Vivaldi zoon.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:01

Elisa2 schreef:
Ik wacht nog steeds op je eigen goede suggesties...;-)

Die stond een stukje terug al. Heb hem voor je herhaald.

oabrm
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 12:37

Op dit moment
Geniaal
Instyle
Ebony

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:07

oabrm schreef:
Op dit moment
Geniaal
Instyle
Ebony

We gaan de goede kant op.. ;) :D
Ik heb ongeveer 30 afstammelingen van Vivaldi gefokt, kinderen, kleinkinderen en ook al achterkleinkinderen.
Mijn belangrijkste selectiecriterium is, ik wil blij worden van mijn paarden, mensgericht, mooi, werkwillig, gezond, fijn bewegen. En ik zou bij lange na geen enkele hengst weten die dat allemaal in zich heeft. Ik verafschuw hengsten zoals Olivi, en zijn zoons/kleinzoons, vul maar zelf in. Ook Charmeur hoort niet bij mijn favo's, (te)veel mee gedekt, vanwege zijn eigen instelling in het verr.onderzoek. Dat was prima,. Maar dat is later wel wat anders uitgepakt. Helaas kan dat gebeuren.
Van de hier, op veel van deze topics, zie ik heel veel adviezen van hengsten waar nog niks van bekend is. Niks positiefs en vooral, niks verkeerds. Daarvoor zorgen de belanghebbenden we uiteraard. Zelf neem ik ook wel eens dat risico. Je moet wel vanwege vermijden van inteelt. De Totilas-fokkerij spreekt me ook bijzonder aan. Wat deert mij een iets te kort type? Ben je snel vergeten als je ziet welk een instelling, bewerkbaarheid, en 3 zeer goede basisgangen hij en veel van zijn zoons en kleinzoons toevoegen. Totilas en Vivaldi stempelen, bijna zonder uitzondering en dus ook zonder teleurstellingen.

Misschien kunnen fokkers hier iets mee, ik ga gewoon mn eigen gang en ik zou zeggen, zoek het maar uit, dat bedoel ik niet negatief maar neem het letterlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:10

:D

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:23

MisterA komt denk ik regelmatig bij Sjak L. over de vloer als ik het zo lees, haha :D

En uit de vivaldi-hoek: desperado misschien?? Doet het ook erg goed momenteel en nakomelingen ook.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:29

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wacht nog steeds op je eigen goede suggesties...;-)

Die stond een stukje terug al. Heb hem voor je herhaald.


Lekker makkelijk, mee praten met MisterA ;)

In ieder geval het belangrijkste advies wat hij geeft imo, is volg je eigen gevoel en zorg dat je weet hoe een hengst fokt als er nog niks bekend is van hoe de merrie fokt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:32

Elisa2 schreef:
Lekker makkelijk, mee praten met MisterA ;)

In ieder geval het belangrijkste advies wat hij geeft imo, is volg je eigen gevoel en zorg dat je weet hoe een hengst fokt als er nog niks bekend is van hoe de merrie fokt.

En zorg dat je kennis correct en up to date is...

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:53

Ik vind dit soort topics ontzettend interessant en geniet ervan.

Wat is het ontzettend jammer dat zo'n topic regelmatig verstoord moet worden door gekijf. Nooit geweten dat mannen dat ook prima kunnen.

Van mij mag het stoppen. We zijn tenslotte geen kinderen meer.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:02

Ik vind het ook jammer dat sommige personen het vooral leuk vinden om anderen af te vallen en is imo ook niet nodig. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om respectvol te kunnen discussieren dus van mij mag het ook stoppen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:20

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook jammer dat sommige personen het vooral leuk vinden om anderen af te vallen en is imo ook niet nodig. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om respectvol te kunnen discussieren dus van mij mag het ook stoppen.

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Dat is alleen iets anders dan complete onzin vertellen.

Over KWPN hengsten is zoveel informatie te vinden. Sommigen zouden zich misschien eerst eens in moeten lezen voordat ze een advies geven.

Verder zou ik het koesteren als goede fokkers die zich in een topic mengen een advies geven zoals bijvoorbeeld MisterA. Dat is toch van meer waarde dan het advies van iemand die nog nooit een veulen gefokt heeft of een keer ééntje.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:12

En wie bepaald er wat complete onzin is, jij?

Juist als je openstaat voor elkaar dan kun je van elkaar leren. Daarnaast, ik ga af op wat ik zelf zie en dat verschilt in sommige gevallen met het KWPN rapportje. ;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:35

Elisa2 schreef:
En wie bepaald er wat complete onzin is, jij?

Juist als je openstaat voor elkaar dan kun je van elkaar leren. Daarnaast, ik ga af op wat ik zelf zie en dat verschilt in sommige gevallen met het KWPN rapportje. ;-)

Als een rapport over een hengst zegt dat hij souplesse heeft, die hengst de hoogst scorende KWPN hengst is op het WK en zijn veulen rapportage zegt dat zijn veulens bewegen met souplesse, wie ben jij dan dat jij het beter ziet dan het “KWPN rapportje”?


Nu ontstaat de situatie dat ik op bepaalde nieuwe foktopics al niet eens meer reageer (niet dat ik alles weet maar ik lees in elk geval rapporten en indexen en kan afstammingen dromen) omdat jij en de andere dame al iets hebben gezegd waar mijn verhaal recht tegenover zou staan.

En dat is jammer.

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:00

Misschien
First Date (Fürstenball x Dancier)
Is een vrij jonge hengst net aangekocht door stal brinkman. Tijdens de show echt super braaf. Kan fijn bewegen en makkelijk lopen. Heeft genoeg maat.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: hengstenkeuze Everdale x koriander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:47

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkele kritiek op de waardevolle en respectvolle inbreng van MisterA. Die is van een compleet andere orde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:47

Boras schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkele kritiek op de waardevolle en respectvolle inbreng van MisterA. Die is van een compleet andere orde.

Ik ook niet.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:19

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
En wie bepaald er wat complete onzin is, jij?

Juist als je openstaat voor elkaar dan kun je van elkaar leren. Daarnaast, ik ga af op wat ik zelf zie en dat verschilt in sommige gevallen met het KWPN rapportje. ;-)

Als een rapport over een hengst zegt dat hij souplesse heeft, die hengst de hoogst scorende KWPN hengst is op het WK en zijn veulen rapportage zegt dat zijn veulens bewegen met souplesse, wie ben jij dan dat jij het beter ziet dan het “KWPN rapportje”?


Nu ontstaat de situatie dat ik op bepaalde nieuwe foktopics al niet eens meer reageer (niet dat ik alles weet maar ik lees in elk geval rapporten en indexen en kan afstammingen dromen) omdat jij en de andere dame al iets hebben gezegd waar mijn verhaal recht tegenover zou staan.

En dat is jammer.


Ik vind het niet jammer hoor, vind je zelf weinig waardevolle inbreng geven en vooral kwpn rapportjes napraten.

En dit is het laatste wat ik er over zeg, terug ontopic voor de TS. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:45

Laten we dan maar geen fokresultaten naast elkaar leggen...

Ik lees rapporten inderdaad. Zou jij ook eens moeten doen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-04-19 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:46

Wat Elisa's laatste opmerking betreft, terecht, terug on topic.
Misschien kan iemand een nieuw topic openen. Ben ik niet zo handig in. Over hoe je/we hengstenkeuzes maken. Jan heeft imo wel een terecht punt. Ik mis te vaak een goede onderbouwing, juist met cijfertjes. Die kloppen wel hoor.
Er wordt lukraak met hengstennamen gegooid waarvan ik het bestaan niet eens afweet. Laat staan hoe ze vererven.

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:15

misterA schreef:
Wat Elisa's laatste opmerking betreft, terecht, terug on topic.
Misschien kan iemand een nieuw topic openen. Ben ik niet zo handig in. Over hoe je/we hengstenkeuzes maken. Jan heeft imo wel een terecht punt. Ik mis te vaak een goede onderbouwing, juist met cijfertjes. Die kloppen wel hoor.
Er wordt lukraak met hengstennamen gegooid waarvan ik het bestaan niet eens afweet. Laat staan hoe ze vererven.

[F-AM] Hoe maak je een hengstenkeuze?

Bij deze