Hengst voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:10

misz_blont schreef:
Wat spreekt je niet aan aan de haflinger hengsten? Misschien makkelijk om te weten om zo goede ideeën te geven.


Als ik bijvoorbeeld naar deze hengst kijk:

https://www.haflinger.nl/slide_novembernebel.php

Dan spreekt ten eerst het hoofd en specifiek nog het ook mij totaal niet aan. Ik vind het paard weinig uitstraling hebben en eigenlijk lijken op bijna alle Haflingers. Hij heeft niet iets wat hem uniek maakt in zijn uitstraling. Ik weet niet of dit makkelijk te begrijpen is voor anderen, ik vind het moeilijk om goed uit te leggen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:12

Ik zou of gewoon gaan voor een Haflinger hengst of anders een Arabisch volbloed.

Arabisch bloed sluit goed aan bij Haflingers en kan een aantal exterieurpunten meer rijtypisch maken.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:15

NatasjavE schreef:
Ik zou of gewoon gaan voor een Haflinger hengst of anders een Arabisch volbloed.

Arabisch bloed sluit goed aan bij Haflingers en kan een aantal exterieurpunten meer rijtypisch maken.


Ik neig zelf inderdaad ook best naar een Arabische volbloed omdat ik ook altijd Arabiertjes heb gehad.
Deze knappe hengst viel mij op, mooie maat, fijn allround paard met best wat body voor een Arabier.

https://www.bokt.nl/markt/ad/472972/pro ... oenshengst

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:18

Connemara hengst?

Maar omdat ik zelf altijd haflingers heb zou ik voor een haflinger hengst kiezen.
Maar ik snap ook wel het risico van inteelt. Ik ben wel weg van je merrie. die types zie je niet veel meer.

http://kymmelshof.nl/hengsten/stanley/

Deze is 1.52. Ziet wat rank uit op de foto maar het dier is pas 5 jaar oud.

Kwa karakter kun je van papier af weinig zeggen. Dan kun je beter gewoon eens langs een fokker.
Toen ik nog groomde heb ik ene haflinger hengstenhouder uit belgie ontmoet , die had echt hele mooie hengsten met body maar ook weer niet te luxe.

Een kijken of ik die kan vinden.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:26

Calimero_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou met een goede (en luxere) haflingerhengst fokken, dan krijg je de meeste kans op een pony naar je wensen en als je het dier ooit moet verkopen dan heeft het ook betere kansen.

https://www.haflinger.nl/hengsten_novembern.php

Hier staan een heel aantal hengsten, ook met "vrij" bloed dus hoef je niet zo snel bang te zijn voor inteelt.


Maar moet ik dan een paard fokken waar ik zelf niks mee heb omdat ik hem ooit moet verkopen? Is dat niet een beetje omgekeerde wereld?

Uiteraard ga ik kijken of er iets tussen zit wat me misschien aanspreekt. Maar anders vind ik het zonde om te fokken met een paard waar ik nu al weinig mee heb.


Nee zeker niet, maar met kruisingen fokken krijg je al snel vleesch nog visch dus dan zit je met hetzelfde probleem. Want je fokt idd wel met een haflinger..
Als je echt op een ander type valt dan is kopen wellicht een meer verstandige optie.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:30


Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:33

Als je wil fokken met een compleet ander ras kan dat of erg leuk worden. Of een mega mislukking. Waarom heb je gekozen om een haflinger merrie te kopen als je bij voorbaat al niet zoveel met haflingers hebt?

Wat simplysusan zegt wilde ik ook zeggen. Vind dat ze erg leuke ponys eruit gefokt heeft. De laatste van de rij is bij bokker Flux. Daar zou je nog even kunnen kijken. Wel een andere hengst dan sponte dacht ik.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:44

Er lopen meerdere kruisingen haflingerxarabier rond die leuk gelukt zijn.

A Qte Guy in België heeft een heel leuk veulen gegeven met een haflinger. Hij is zelf partbred met hoog percentage Arabisch bloed.

De hengst Jazzmeen doet het ook erg leuk met andere rassen. Hij fokt wel groot vaak. Hij is zelf 1.58 en geeft dat ook mee aan zijn veulens.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:49

amanda09 schreef:
Er lopen meerdere kruisingen haflingerxarabier rond die leuk gelukt zijn.

A Qte Guy in België heeft een heel leuk veulen gegeven met een haflinger. Hij is zelf partbred met hoog percentage Arabisch bloed.

De hengst Jazzmeen doet het ook erg leuk met andere rassen. Hij fokt wel groot vaak. Hij is zelf 1.58 en geeft dat ook mee aan zijn veulens.


A Qte Guy is heel gaaf om te zien! Ga ik zeker even meer informatie van vragen. Ik heb ook contact met de eigenaar van Jazzmeen geloof ik, die ook een nieuwe jonge hengt ter dekking aanbied.

Het probleem voor mij is vaak dat ze ver weg staan om makkelijk even langs te gaan, ik woon zelf in het topje van Friesland.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:51

SimplySusan schreef:
Cinthia82 heeft met haar haflinger 3 hele knappe veulens gefokt met de welsh cob Sublime Sponte. Misschien iets te robust, maar je gaf aan dat een lichte tinker ook een optie kan zijn. Hij geeft in ieder geval aparte kleurtjes. JesdaJinn @ [PP] [VOLG] Mijn knappe gezinnetje: Daisy, Fiore en LaVie


Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, zij heeft wel echt super gave veulens gefokt inderdaad!

wendy1987

Berichten: 6941
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:51

Degene die bij flux loopt is van hengst die nu volgens mij niet meer in nl is. Je zou Cynthia een pb kunnen doen. Welsh cobs kunnen mooi aan sluiten bij de haflinger. Zeker jou type.
Ik zou zelf niet snel buiten t ras gaan. Maar goed. Ieder zijn ding.
Er zijn best wat haflinger hengsten die groot vererven ook.

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:58

Wat betreft Haflingers wil ik ook nog Almnebel Imladris aanraden. Ondanks het feit dat ik zelf een Haflinger heb, vind ik veel Haflingers niet zo leuk. Maar deze hengst spreekt me ontzettend aan :)

Sublime Sponte vind ik ook een aanrader, die is net al genoemd zie ik. Je zou ook nog kunnen kijken naar rödblakke Fjordenhengst Gio.

JessyLoockx
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:35

Thx Sigrid en Amanda om aan mij te denken.
Ik heb idd een pinto palomino tobiano arabische dekhengst met 71,71% arabisch bloed, hij heeft een zacht karakter, speciale kleur en leert heel snel bij. Alle veulens hebben tot nu toe speciale kleuren en merendeel merries..

Hij heeft ook al een haflingermerrie gedekt wat een pinto palomino merrieveulen gaf (de 2 eerste foto’s)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Copyright LCPD.be

Afbeelding
Copyright Glenn Jacobs

Afbeelding
Copyright Quirina


Afbeelding
Copyright Glenn Jacobs

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 19:24

Wauw JessyLoockx!! Ik heb je een pb gestuurd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:06

Ik denk dat ik een hele gave hengst heb staan die aan je wensen voldoet.
Vis di Gallura is een goedgekeurde arabisch volbloed met heel veel power en meer als voldoende springvermogen. Met die sterke achterhand zit het dus wel goed.
Hij zit heel goed in elkaar wat hem zeker voor de sport erg geschikt maakt en hem een goede keuze maakt om te veredelen op een merrie zonder dat het allemaal te rank wordt.
Vis wordt uitgebracht in 4 verschillende disciplines en pakt dit zeer goed op. Zijn afstamming zit vol met goed presterende sportpaarden zeker niet onbelangrijk als je een leuk rijtypisch veulen uit je haflinger merrie wilt fokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:22

Er zitten hier op het forum een paar hele leuke kruisingen haflinger x Groninger paard.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:40

En dekken met een paint / quarter? Haffies noemen ze wel eens 'alpenquarters' en de kruisingen haf x quarter/paint die ik gezien heb, zijn hele goed gelukte paarden.

Er zit een enorme diversiteit in types: van de kleine cutting types (die meestal behoorlijk heet zijn), via reiners naar de grote jongens: pleasure en hunter types. Qua formaat: alles van 1,40 tot 1,70 is beschikbaar. Prijzen zijn ook enorm divers overigens: prestatielijnen zijn duurder dan jonge hengsten uit minder bekende lijnen uiteraard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:09

kyrkelover schreef:
Ik denk dat ik een hele gave hengst heb staan die aan je wensen voldoet.
Vis di Gallura is een goedgekeurde arabisch volbloed met heel veel power en meer als voldoende springvermogen. Met die sterke achterhand zit het dus wel goed.
Hij zit heel goed in elkaar wat hem zeker voor de sport erg geschikt maakt en hem een goede keuze maakt om te veredelen op een merrie zonder dat het allemaal te rank wordt.
Vis wordt uitgebracht in 4 verschillende disciplines en pakt dit zeer goed op. Zijn afstamming zit vol met goed presterende sportpaarden zeker niet onbelangrijk als je een leuk rijtypisch veulen uit je haflinger merrie wilt fokken.

[ [url=m/GlC0t1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xIGoAH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HT6nlf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is mooi :)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 12:20

@kyrkelover: dat is zeker een mooie hengst, ik stuur je even een pb.

@skippy01: Er zijn inderdaad hele gave quarters. Maar ondanks dat ik vooral recreatief wil rijden sluit ik niet uit dat ik misschien later nog wel eens voor de fun een dressuurwedstrijdje mee wil pakken, en dan denk ik dat een quarter niet de ideale keuze is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:24

@calimero_, nee, dat snap ik dan... voor een rondje in de B of L kom je dan nog wel mee, maar ze zijn er natuurlijk niet op gebouwd. Je kunt natuurlijk wél WE (mag naast barok en engels tenue ook in western tenue en bijbehorende houding van je paard) of western oppakken, maar als je dressuur rijdt, snap ik dat een quarter niet aansluit :)

Als ik voor mezelf zou moeten zoeken naar een hengst voor mijn haflingermerrie, zijn er wel een paar haflingers die ik zou zien zitten, maar ook de dubois hengsten spreken me enorm aan.
Een arabier zou ik niet snel kiezen - de combinaties arab x haf die ik ken zijn super sportpony's en absoluut prachtig, maar niet per se de karakters die me aanspreken.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:00

Je ziet ook wel eens een Rocky mountain X haflinger kruising. Zijn hele mooie dieren!
Ik zou het wel spannend(er) vinden om er een haflinger op te zetten omdat je niet weet wat de afstamming is (inteelt). Maar daar kunnen de meer ervaren fokkers waarschijnlijk een betere risicoinschatting van maken.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:13

lissisanne schreef:
Je ziet ook wel eens een Rocky mountain X haflinger kruising. Zijn hele mooie dieren!
Ik zou het wel spannend(er) vinden om er een haflinger op te zetten omdat je niet weet wat de afstamming is (inteelt). Maar daar kunnen de meer ervaren fokkers waarschijnlijk een betere risicoinschatting van maken.


Dat is inderdaad ook een van de redenen dat mijn voorkeur niet naar een Haflinger gaat. Rocky mountain zit je met de apart gangen toch? Dat is niet echt iets wat me aanspreekt.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:07

Wat dacht je van een x andalusier of pre? Ik ken iemand die er een heeft en dat is echt een hele gave combi! Rocky mountains of welsh ponys schijnen ook een gave combi te zijn met een haf :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:28

Cactusknuf schreef:
Wat dacht je van een x andalusier of pre? Ik ken iemand die er een heeft en dat is echt een hele gave combi! Rocky mountains of welsh ponys schijnen ook een gave combi te zijn met een haf :j


Andalusiërs klinkt heel gaaf inderdaad, maar ik heb geen idee wat daar uit zou komen. Kan ik die kruising waar je het over hebt ergens vinden?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:34

Niet hier op bokt *D zou even een foto zoeken :j