Hengst voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:56

maar je wil wat slanker fokken. persoonlijk denk ik met de combi haflinger x pre niet slanker wordt.

dan zou ik er echt inderdaad mooie sportpony op zetten. die du bois pony's zijn dan wel niet heel groot maar fokken volgens mijn ook niet heel extreem slank er rank.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 21:03

pinkie87 schreef:
maar je wil wat slanker fokken. persoonlijk denk ik met de combi haflinger x pre niet slanker wordt.

dan zou ik er echt inderdaad mooie sportpony op zetten. die du bois pony's zijn dan wel niet heel groot maar fokken volgens mijn ook niet heel extreem slank er rank.


Nee misschien heb je gelijk dat een pre niet echt slanker fokt. Beenwerk van een pre is wel echt slanker, ik denk dat ik me daar op verkijk.

Du Bois fokt misschien niet heel slank, maar alles wat slanker is als haar en even groot wordt voor mij echt te klein/slank. Dus of ik zou moeten kiezen voor een stukje groter en slanker of even groot en even stevig als haar.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:08

Dat denk ik ook Pinki, ook eens met je opmerking wat betreft de du Bois hengsten. Don Cremello heeft in combinatie met mijn merrie een rijtypisch veulen gegeven, zeker niet te luxe maar met voldoende body.

Als je maar 1,60 bent zou ik zeker niet twijfelen over fokken met een grote D ponyhengst. Ik ben 1.70, mijn merrie 1.47 en daar pas ik keurig op. Don Cremello is ook 1,47, dus verwacht mijn veulen rond de 145-147, daar zal ik heus op passen. Mijn merrie is overigens wel minder robuust dan de jouwe Calimero, hier een foto in conditie: Afbeelding Op de foto met veulen was ze enorm te vet :o Veulen heeft best wat body dus zeker geen rank pony’tje. Jouw merrie zal ze waarschijnlijk wel iets robuuster geven gezien haar bouw dus dan hoef je denk ik niet zo bang te zijn er niet op te passen :)

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:22

anjali schreef:
Calimero_ schreef:
Bedankt voor de tips waar ik heel wat mee kan..

Misschien willen jullie wat meer uitleg geven?

Misschien ken je het verhaal van Marilyn Monroe die tegen Albert Einstein zei: Laten we samen een kind krijgen, die wordt dan zo mooi als ik en zo intelligent als jij! Waarop Einstein zei: het kan ook andersom worden! :+ Dit schijnt echt gebeurd te zijn.


Dat is zeer onaannemelijk. Einstein stierf toen hij 76 was is 1955. Toen was Marilyn 36 en pas enkele jaren bekend. Er is nooit bewijs dat die twee elkaar echt ontmoet hebben. Wel is er een goed film uitgebracht. Daarin zou zoiets gezegd zijn.


Ontopic. Een pre en deze haflinger vind ik geen combi en vind bovendien dat de info van de eerdere eigenaar niet echt gehoord wordt. Ik zou ook voor een iets ranker ras gaan. Pas jij er niet op? Tja, dan is dit niet je fokmerrie.

Bovendien heeft de vorige eigenaar wel een verbetering gefokt. Met een PRE ga je dat niet redden.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:23

jah denk echt dat je met een pre misschien iets groter fokt maar ook echt nog steeds breed. er zijn ook bij het nrps leuke e pony's die mooi fokken. maar de du bois pony's fokken vaak grote d met jou 160 inderdaad moet dat echt wel goedkomen.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:33

Of kijk eens over de grens, bij het Duitse Rijpony stamboek zijn er een aantal die rond of over de 1.50 zijn, net een stukje groter en kwaliteitsvolle hengsten :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:08

Calimero_ schreef:
Dankjewel voor je uitleg. Ik snap wat je bedoelt. Maar ik wil juist graag net iets sensibeler en slimmer. Dat is de reden dat ik niet wil gaan voor een andere koudbloed. Nou is Marit zelf ook al erg goed aan de hulpen en best wakker voor een Haflinger en ze is ook niet echt lomp. Maar wel Bomproof en niet snel onder de indruk, dit karakter zou ik dus willen behouden of nog net iets sensibeler. Ik zou niet zo goed weten waar ik dan anders op uit kom.


Ik heb een beetje het idee dat je je enorm verkijkt op wie en wat haflingers nou precies zijn...

Veel slimmer en gevoeliger krijg je ze namelijk niet... Het is niet omdat ze niet heel extravert zijn, dat ze niet heel slim en gevoelig zijn. Juist haflingers zijn bij uitstek paarden die slim zijn. Dat ze dat soms ook tégen je gebruiken, is daar voor mij meer bewijs van dan iets anders... ;)

Het is meer "oer" dan een gemiddelde kwpner, waarover wij in de kennissenkring geregeld gekscherend zeggen dat ze daar vergeten zijn hersens in te stoppen... :Y) (grapje, grapje, maar het is een heel ánder soort intelligentie. Het is net alsof je zegt dat een border collie slimmer is dan een podenco omdat een border collie véél taken kan uitvoeren, terwijl een podenco heel sterk zijn eigen ding doet... bij mensen vinden we 'je eigen ding doen' juist getuigen van intelligentie...)

Lomp zijn haflingers vooral als je ze lomp máákt! Je hebt waarschijnlijk vooral de haflingers gezien die bij mensen zijn die ermee omgaan alsof ze lomp zijn. Ken je ook de haflingers die Z2 of zelfs ZZL / ZZZ lopen? De haflingers die vrijheidsdressuur op de milimeter nauwkeurig uitvoeren? De haflingers die precies weten wanneer er een kindje van 5 naast ze staat en dan extra voorzichtig zijn?

Ik zeg niet dat je een haflinger moet gebruiken, wel dat je je best wat beter mag verdiepen in het ras en de kwaliteiten ervan. Je praat er neerbuigend over en zegt dat jouw paard de uitzondering is. Nee, jouw paard is eigenlijk de regel. De 'uitzonderingen' zijn er in grote hoeveelheden omdat mensen ze zo maken. Ik nodig je van harte uit ook eens pagina's als die van Hans van den Berg te volgen, Fohlenhof Ebbs te volgen en zo nog een paar, en eens te kijken naar wat een haflinger eigenlijk is... :)

On-topic: als je voor jouw merrie naar een barok type wil kijken, sluit een Camargue m.i. beter aan dan een PRE. Er staat een Camargue ter dekking bij De Walschot (op FB Bernadette de Worp), Lambin, als je eens kennis zou willen maken met zo'n type. Hij heeft uit fjorden al prachtige veulens gegeven. Dan voeg je in een meer gelijkend type wel wat meer pit toe, behoud je massa en ga je niet verkleinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:29

Calimero_ schreef:
lissisanne schreef:
Je ziet ook wel eens een Rocky mountain X haflinger kruising. Zijn hele mooie dieren!
Ik zou het wel spannend(er) vinden om er een haflinger op te zetten omdat je niet weet wat de afstamming is (inteelt). Maar daar kunnen de meer ervaren fokkers waarschijnlijk een betere risicoinschatting van maken.


Dat is inderdaad ook een van de redenen dat mijn voorkeur niet naar een Haflinger gaat. Rocky mountain zit je met de apart gangen toch? Dat is niet echt iets wat me aanspreekt.


Een Rocky kan ook gewoon draven hoor. Je hoeft de tölt er niet in te rijden als je dat niet wil.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:58

Ik denk juist dat de Du Bois hengsten juist heel goed passen.
Ik volg de topics hier op bokt over nakomelingen van o.a Don Cremello en Cassanova, en ik kan hierin eigenlijk vooral zien dat ze beide maat doorgeven. En vooral Don Cremello heeft veel massa.
Dus wil je een veulen met veel massa zou ik Don Cremello pakken.
Iets chiquer maar misschien wel een betere beweger, zou ik Cassanova pakken.
De nieuwe hengst zou ook een hele goede optie zijn. Die heeft ook veel beweging en massa. alleen heeft die natuurlijk nog geen veulens om te zien op het moment
De du Bois hengsten zijn trouwens ook niet duur zag ik! denk dat je bijna nergens anders zo goedkoop kan dekken met ook nog eens een hele goede service en fijn contact met de hengstenhouder

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:10

@skippy01: Eerst even een stukje recht zetten. Ik zeg niet dat Marit een uitzondering is als in dat ze de enige fijne Haflinger is. Maar meer als in dat dit tot nu toe één van de weinige Haflingers is die mij aanspreken. En dan tellen zowel. karakter en uiterlijk mee.

Misschien heb ik teveel Haflingers gezien/gereden die niet goed opgevoed waren hoor. Maat uiteraard baseer je je mening op je eigen ervaringen. En het is echt niet zo dat ik 2 Haflingers ken. Ik heb een tijdje bij iemand gereden die Haflingers fokte en bij haar had ik één Haflinger die ik ook erg gaat vind. Zij reed ook dressuurwedstrijden met de Hafs. Verder iemand op stal met een haf die ook M2 heeft gereden maar die was ook echt wel lomp.

Maar ik ben nu door alle nieuwe meningen even een beetje het pad kwijt en moet dus eerst weer even goed nadenken/uitzoeken wat ik wil. Ik blijf het erg lastig vinden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:12

@Calimero, helder. Ik ben zelf liefhebber. Ben als kind begonnen met haflingers en heb op mijn 28e weer een haflinger gekocht. Het past mij. Ik zou absoluut gedegen outcross overwegen, maar wilde toch even een beeld 'rechtzetten' :)

Lastig he, zeker als je voor jezelf fokt: dat doe je niet elke week...

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:19

Afbeelding

Dit is de Haf die ik toen reed waar ik wel ook echt een klik mee had.

Elisa2

Berichten: 37753
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:41

[RPA] wie heeft er ook een haflinger kruising?

Mischien heb je hier wat aan, kun je kijken welke kruisingen je aanspreken. Nav je wensen zou een E-pony hengst of een sportpaard die niet al te groot fokt wellicht ook een optie zijn.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:42

Er is trouwens al eens iets geschreven over deze kruising, ik probeerde me te herrineren waar maar kwam er niet meteen op, bij deze nog een linkje: https://www.bitmagazine.nl/de-kruising/ ... ger/86222/

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben over hoe sterk het afgeraden wordt. En veel tegenstrijdigheden langs zie komen. Enerzijds wordt er aangegeven niet met een grote hengst te fokken, anderzijds komen er ponyhengsten voorbij die maat fokken. Daarbij wordt dan ook even vergeten dat PRE's helemaal niet zulke grote paarden zijn. De hengst die TS eerder noemde zit 10 cm boven de merrie en is een slank gebouwde PRE.

Ook dat de PRE qua bloedlijn er te ver vanaf staat en het dan snel lelijk zal worden vind ik een beetje een bijzondere gedachte. Hoe moet het dan met de Arabofries? Dat is een vrij populaire kruising maar zou volgens dit topic een no-go zijn, zeker als je kijkt naar het verschil in gemiddelde schofthoogte.

Het enige punt waar ik me echt goed over zou buigen is inderdaad in hoeverre de merrie zonder teveel risico een veulen op de wereld kan zetten. Als haar vorige bevalling erg moeizaam verliep dan is het verstandig inderdaad eerst haar lichamelijk echt heel goed na te lopen. Anders zou ik zelf misschien toch sterker overwegen een leuk veulen/jaarling op te zoeken die bij je thuis op kan groeien. Dan loop je minder risico met de merrie en heb je nog steeds het plezier van een opgroeiend paardje aan huis.

TS: uiteindelijk moet je zelf de keuze maken, en ik wens je heel veel succes met de zoektocht.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:46

Ga gewoon eens langs bij Deseado, ik ken 1 nakomeling en ik lees vaak over zijn goede karakter.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:58

En voor nog meer inspiratie, kwam een ouder topic over deze kruising tegen waarin een heel rijtje hengsten wordt genoemd. Aangezien het een ouder topic is zullen een aantal afvallen maar misschien dat je er nog wat inspiratie uit kunt halen. [RPA] kruising haflinger x andalusier

En wat Amalarab zegt; ga eens langs. Een paard in het echt ontmoeten zegt al veel meer dan alleen de foto! Succes!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:25

Serenity350 schreef:
Er is trouwens al eens iets geschreven over deze kruising, ik probeerde me te herrineren waar maar kwam er niet meteen op, bij deze nog een linkje: https://www.bitmagazine.nl/de-kruising/ ... ger/86222/

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben over hoe sterk het afgeraden wordt. En veel tegenstrijdigheden langs zie komen. Enerzijds wordt er aangegeven niet met een grote hengst te fokken, anderzijds komen er ponyhengsten voorbij die maat fokken. Daarbij wordt dan ook even vergeten dat PRE's helemaal niet zulke grote paarden zijn. De hengst die TS eerder noemde zit 10 cm boven de merrie en is een slank gebouwde PRE.

Ook dat de PRE qua bloedlijn er te ver vanaf staat en het dan snel lelijk zal worden vind ik een beetje een bijzondere gedachte. Hoe moet het dan met de Arabofries? Dat is een vrij populaire kruising maar zou volgens dit topic een no-go zijn, zeker als je kijkt naar het verschil in gemiddelde schofthoogte.

Het enige punt waar ik me echt goed over zou buigen is inderdaad in hoeverre de merrie zonder teveel risico een veulen op de wereld kan zetten. Als haar vorige bevalling erg moeizaam verliep dan is het verstandig inderdaad eerst haar lichamelijk echt heel goed na te lopen. Anders zou ik zelf misschien toch sterker overwegen een leuk veulen/jaarling op te zoeken die bij je thuis op kan groeien. Dan loop je minder risico met de merrie en heb je nog steeds het plezier van een opgroeiend paardje aan huis.

TS: uiteindelijk moet je zelf de keuze maken, en ik wens je heel veel succes met de zoektocht.

Pony van bitmagazine lijkt gewoon zo goed als op een volle haf. Verder heeft TS een mooie zware merrie, we weten niet uit wat voor een haf merrie de kruising van bit komt.

TS gaf aan een rankere, eventueel groter veulen te willen. In combinatie met deze merrie en een pre zie ik dit er niet echt uitkomen, dan zou ik eerder richting sportpony/grote nrps gaan.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:23

Dit is Marit, de moeder van mijn haflinger! :o
Ik heb geluk gehad met Bink, iedereen is verliefd op hem en ook mijn instructrice. Zelfs de mensen van de kwpners lopen met hem weg. Bink is echt een verbeterde versie van Marit. Goede sterke achterhand, loopt ruim, flexibel. Presteert goed op wedstrijden.
Teller staat nu op L+7 helaas een jaartje er tussen uit geweest in verband met zwangerschap. Veel mensen willen hem kopen omdat hij nog echt het ouderwetse type haf is. Als je meer info wil PB maar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 00:07


Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 09:24


Change3x

Berichten: 6601
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:33

Dat is wel opeens van alles naar niks zeg!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:53

Van een veulentje voor eigen gebruik naar verkoop....en dat in zo'n korte tijd.
Wel sneu voor de merrie, nu maar weer een nieuw thuis zien te krijgen met 19 jaar.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:00

Ik had het ook liever anders gezien. Maar helaas gaat het leven niet altijd over rozen en is mijn persoonlijke situatie in korte tijd veranderd. Ik doe uiteraard mijn uiterste best een fijn plekje te vinden en heb daar (nog) geen haast mee.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:10

Sterkte en succes, hoop dat je inderdaad een 5-sterren plekje voor haar kunt vinden.

Anomien

Berichten: 7425
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:05

Calimero_ schreef:
Ik had het ook liever anders gezien. Maar helaas gaat het leven niet altijd over rozen en is mijn persoonlijke situatie in korte tijd veranderd. Ik doe uiteraard mijn uiterste best een fijn plekje te vinden en heb daar (nog) geen haast mee.


Ja soms kan het zo gaan. Helaas.
Veel sterkte. Ik denk dat het goed is dat eigenaren de tijd nemen om te verkopen ipv snel.
Zo heeft een dier de gelegenheid een passende eigenaar te vinden.

Even uit eigen belang;
Is ze alleen mee te nemen op buitenrit? En is ze bomproof?
Wat is je vraagprijs?

Mag per pb