Hengst voor Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:44

Ik heb zelf 2 connemara’s gehad (zie onderaan profiel), en dat was echt de beste keuze ooit!

Hou ons op de hoogte! :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 16:42

Change3x schreef:
Ik heb zelf 2 connemara’s gehad (zie onderaan profiel), en dat was echt de beste keuze ooit!

Hou ons op de hoogte! :j


Ik heb nu contact met de eigenaren van Blue Jeans 14.
Hij is 1.46 groot maar ook behoorlijk fors gebouwd, dus ik denk dat hij daardoor wel geschikt kan zijn!

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:02

anjali schreef:
birte schreef:
[
@Birte: Ik moet zeggen dat Groningers mij totaal niet aanspreken, maar ik ga toch eens googlen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.


Zou ik zeker doen, binnen de Groningers is er een redelijke diversiteit aan types, ook de kwaliteit van bewegen verschilt per lijn.

Mijn eigen hengst komt uit de O-lijn daar komen de paarden met de beste beweging uit. Daarnaast is hij van het wat modernere type, maar wel met longinhoud en fundament.

Met zo’n type hengst kun je uit jou zware haflinger merrie een luxe ogend, goed bewegend gebruikspaard fokken. Zonder dat je het risico loopt, zoals eerder genoemd, om een ‘tank op dunne beentjes’ te fokken.

Hierbij een foto van mijn hengst. Mocht je meer willen weten over de Groningers mag je mij altijd even een berichtje sturen.



[ [url=m/jQn2Ob.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VfVfun.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met zo'n grote hengst op een veel kleinere merrie krijg je toch een veel te groot veulen.Dat wordt dan toch een probleem bij de geboorte.


Hij is “slechts” 1.62m

Daarnaast komen deze combinaties vaker voor en heeft nooit voor problemen gezorgd bij de geboorte

littleroosie

Berichten: 6063
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:32

Het liefst raad ik mijn eigen hengst aan ;)
Ik zou eens kijken naar Mc Jonnas of Krem van stal Meijer. Mc Jonnas heb ik t idee van dat hij niet heel groot fokt.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 03:23

als je er geen haflinger op wilt zetten kun je naar de nrps hengst kadar kijken? is een fijne nuchtere hengst met veel Arabisch bloed (wel Russisch volgens mijn)
hij is grote e volgens mijn

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 10:35

Ik heb mijn keuze gemaakt intussen!
We gaan voor de PRE hengst Deseado

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:46

Calimero_ schreef:
Ik heb mijn keuze gemaakt intussen!
We gaan voor de PRE hengst Deseado

Leuk, een PRE kruising! Ben benieuwd wat eruit gaat komen. :) Ik heb zelf ook een PRE kruising, maar dan met Fries. Errug blij mee.

Voor de goede orde wou ik nog wel even mn mond opentrekken over een aantal dingen die eerder in het topic werden gezegd met betrekking op Friezen. De problemen met het ras in de fokkerij zijn vooral een risico in het fokken met 2 friezen. Dit komt doordat het stamboek al jaren kampt met een hoge inteeltfactor. Kruisingen daarentegen zijn veelal kerngezond en vrij van de gebreken omdat ze het niet van beide ouders meekrijgen. Ga je de kruising weer terugfokken, ja, dan wordt het een ander verhaal. En ook werd er gezegd dat 9/10 kruisingen mislukken en slechte ruggen hebben. Ik vroeg mij af waar die statistieken vandaan komen want mijn ervaring met deze kruising (en die is redelijk aanwezig door mijn liefde voor Warlanders) is juist het tegenovergestelde, en de kruisingen die ik voorbij zie komen hier bij een fokker in de buurt en mede-warlander-gekkies zijn juist stuk voor stuk een verbetering t.o.v. hun friese ouders.

Maar zoals ik zei, voor de goede orde, want wilde het wel even rechtzetten, omdat het mijns inziens toch een beetje vooroordelen zijn die het Friese paard en zijn mogelijkheden niet recht doen. :)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 12:13

Ik heb zelf ook een kruising Fries gehad en die was ook erg gezond met een prima rug. Alleen in dit geval was een fries me te grof en stevig omdat mijn Haflinger ook al behoorlijk stevig is. Arabier was me dan weer iets te slank en hoeveel daar erg leuke kruisingen uit kunnen komen ben ik ook best een aantal tegen gekomen die ik echt helemaal niks vond. Daarom de PRE, wel met massa maar toch ook sierlijk. Het is een valk dus ook nog kans op een 'apart' kleurtje dus dat is helemaal top.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:56

Calimero_ schreef:
Ik heb zelf ook een kruising Fries gehad en die was ook erg gezond met een prima rug. Alleen in dit geval was een fries me te grof en stevig omdat mijn Haflinger ook al behoorlijk stevig is. Arabier was me dan weer iets te slank en hoeveel daar erg leuke kruisingen uit kunnen komen ben ik ook best een aantal tegen gekomen die ik echt helemaal niks vond. Daarom de PRE, wel met massa maar toch ook sierlijk. Het is een valk dus ook nog kans op een 'apart' kleurtje dus dat is helemaal top.

Ik ben echt reuzebenieuwd naar het veulentje ook. Tegen die tijd maak je hoop ik een leuk volg-topicje aan? ;)

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:05

Hopelijk krijg je geen PRE karakter in een haflingerjasje...

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:12

Elisa2 schreef:
Hopelijk krijg je geen PRE karakter in een haflingerjasje...

En wat denk je van andersom?

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:16

Misschien wel nog lastiger...

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 13:31

Bedankt voor de tips waar ik heel wat mee kan..

Misschien willen jullie wat meer uitleg geven?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:38

Ik ken ook een PRE haflinger kruising. Dat is een redelijke tank geworden met een heel pittig karakter waardoor ze niet bepaald makkelijk is. Ik hoor wel vaker dat dit soort kruisingen qua karakter niet heel fijn zijn (de kruising met arabier x haflinger trouwens ook).

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:58

Mag ik als nuchtere groninger toch even benoemen dat elk ras zn voor en tegens heeft. in het geval van de PRE zou je ook kans kunnen maken op hun positieve eigenschappen immers. Zeer werklustig, pakt nieuwe dingen snel op, erg mensgericht. En het is niet voor niks dat de PRE erom bekend staat dat juist ook met de hengsten ontzettend goed te werken is.

Elk ras heeft mooie eigenschappen, en minder mooie eigenschappen, en zelfs dan zie je dat elk paard opzichzelf ook weer heel anders is. Ik zou vooral kijken naar de eigenschappen van mama en papa, en of die elkaar mooi aanvullen of juist de "mindere" kanten versterken. Een rustige sterke werkwillige PRE hengst kan juist veel verbetering geven bij een pittige eigenwijze en koppige merriemoeder.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:20

Calimero_ schreef:
Bedankt voor de tips waar ik heel wat mee kan..

Misschien willen jullie wat meer uitleg geven?

Misschien ken je het verhaal van Marilyn Monroe die tegen Albert Einstein zei: Laten we samen een kind krijgen, die wordt dan zo mooi als ik en zo intelligent als jij! Waarop Einstein zei: het kan ook andersom worden! :+ Dit schijnt echt gebeurd te zijn.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:23

Ik denk ook niet dat je met een PRE een slanker veulen zal fokken. Zal imo echt een tank worden.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:01

Ik vind de PRE en de haflinger qua type en karakter erg ver uit elkaar liggen, PRE's kunnen heel sensibel en heet zijn maar omdat ze "licht" in de omgang zijn door hun bouw is dat vaak nog wel goed te handelen. Ze zijn makkelijk te houden etc.

Waar ik bang voor zou zijn bij zo'n kruising is dat je een paard krijgt die qua karakter heel sensibel en heet is maar qua bouw een tank zeg maar, waardoor dat sensibele enorm tegen je kan werken.

Het hoeft niet, je kan ook "geluk" hebben en inderdaad de fijne eigenschappen in het paard krijgen. Maar omdat het een kruising is en de types zo ver uit elkaar liggen is dat best een gok.
Een PRE x fries, de zogenaamde Warlander is een hele andere soort kruising, beide rassen hebben als oorsprong het berber paard dus daar vind het elkaar weer.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:46

Persoonlijk zou ik gaan voor een sportpony. Misschien lever je dan wat in op maat maar krijg je volgens mij een lichter type dat wel beter in elkaar zit.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:53

Ik ben het eens met Elisa, daarnaast vind ik qua bouw een PRE en een haflinger ook niet passend. Ik heb er zelf ook over nagedacht, maar tot de conclusie gekomen dat een dergelijke kruising absoluut geen verbetering gaat brengen ten opzichte van mijn merrie, alleen de maat was een plus.

Heb je al een lijstje gemaakt met verbeterpunten van jouw merrie, eigenschappen die je graag wil behouden en wat jouw fokdoel is? Ik denk dat dat een beter startpunt is dan kijken naar alle prachtige hengsten die er zijn, op gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. En natuurlijk, fokken blijft gokken, maar beter een educated guess dan lukraak een combinatie maken. Ik heb zelf dik 2 jaar rondgekeken naar wat er op de markt is, qua paardenaanbod en hengstenaanbod alvorens ik overtuigd genoeg was dat Don Cremello in combinatie met mijn merrie een veulen zou leveren wat voldoet aan mijn fokdoel. Neem rustig de tijd en leer vooral lekker kennen wat jou nou zo aanspreekt in je merrie, en vandaaruit om je heen gaan kijken :)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:56

Elisa2 schreef:
Ik vind de PRE en de haflinger qua type en karakter erg ver uit elkaar liggen, PRE's kunnen heel sensibel en heet zijn maar omdat ze "licht" in de omgang zijn door hun bouw is dat vaak nog wel goed te handelen. Ze zijn makkelijk te houden etc.

Waar ik bang voor zou zijn bij zo'n kruising is dat je een paard krijgt die qua karakter heel sensibel en heet is maar qua bouw een tank zeg maar, waardoor dat sensibele enorm tegen je kan werken.

Het hoeft niet, je kan ook "geluk" hebben en inderdaad de fijne eigenschappen in het paard krijgen. Maar omdat het een kruising is en de types zo ver uit elkaar liggen is dat best een gok.
Een PRE x fries, de zogenaamde Warlander is een hele andere soort kruising, beide rassen hebben als oorsprong het berber paard dus daar vind het elkaar weer.


Dankjewel voor je uitleg. Ik snap wat je bedoelt. Maar ik wil juist graag net iets sensibeler en slimmer. Dat is de reden dat ik niet wil gaan voor een andere koudbloed. Nou is Marit zelf ook al erg goed aan de hulpen en best wakker voor een Haflinger en ze is ook niet echt lomp. Maar wel Bomproof en niet snel onder de indruk, dit karakter zou ik dus willen behouden of nog net iets sensibeler. Ik zou niet zo goed weten waar ik dan anders op uit kom.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:57

Quebelle schreef:
Persoonlijk zou ik gaan voor een sportpony. Misschien lever je dan wat in op maat maar krijg je volgens mij een lichter type dat wel beter in elkaar zit.


Wel wat L ullig als ik er dan vervolgens echt te groot en te zwaar voor ben. Dus nee dat lijkt me geen handige keuze.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:01

CoronaLime schreef:
Ik ben het eens met Elisa, daarnaast vind ik qua bouw een PRE en een haflinger ook niet passend. Ik heb er zelf ook over nagedacht, maar tot de conclusie gekomen dat een dergelijke kruising absoluut geen verbetering gaat brengen ten opzichte van mijn merrie, alleen de maat was een plus.

Heb je al een lijstje gemaakt met verbeterpunten van jouw merrie, eigenschappen die je graag wil behouden en wat jouw fokdoel is? Ik denk dat dat een beter startpunt is dan kijken naar alle prachtige hengsten die er zijn, op gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. En natuurlijk, fokken blijft gokken, maar beter een educated guess dan lukraak een combinatie maken. Ik heb zelf dik 2 jaar rondgekeken naar wat er op de markt is, qua paardenaanbod en hengstenaanbod alvorens ik overtuigd genoeg was dat Don Cremello in combinatie met mijn merrie een veulen zou leveren wat voldoet aan mijn fokdoel. Neem rustig de tijd en leer vooral lekker kennen wat jou nou zo aanspreekt in je merrie, en vandaaruit om je heen gaan kijken :)



Ze wordt al 19 dus ik wil als ik uiteraard overtuigd ben van de combinatie wel dit jaar nog laten dekken. Ik weet niet of ik volgend jaar nog aan zou durven.

Verbeterpunten voor de merrie:
- Groter
- iets slanker
- qua karakter mag het best iets sensibeler/slimmer.
- Ik houd totaal niet van ramshoofden en erg grote hoofden, een aansprekend hoofd vind ik belangrijk.

Verder vind ik dus een apart kleurtje leuk maar dit is geen must. Ik denk dat dit wel debelangrijkste punten zijn.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:11

Dan snap ik dat je er vaart achter wilt zetten, maar heeft ze al eens eerder een veulen gehad? Ik zou de combinatie hengst die een stuk groter is, plus de leeftijd in elk geval al een tricky combinatie vinden. Afgaande op jouw lijstje denk ik nog steeds dat een mooie sportpony goed zal passen, alleen zullen die heen veulen brengen wat in de e maat zal groeien.

Hengsten in de e pony maat zijn er niet veel, laat staan kwalitatief goede hengsten die net nog eens de verbeterpunten van jouw merrie kunnen verbeteren. En heb je enige kennis van de achtergrond van jouw merrie? Gezien haar bouw is de kans groot dat ze uit oudere lijnen komt, die een stuk kleiner zijn dan de huidige haflinger. Dan kan je er een hengst van 1,55 op zetten, maar als jouw merrie uit een kleine lijn komt, is de kans aanwezig dat je er geen groter veulen uit gaat fokken. Zeker als maat zo belangrijk is, zal je goed moeten nadenken of jouw merrie dan wel geschikt is om jouw fokdoel te realiseren.

Het is absoluut niet dat ik je wil ontmoedigen, maar het is in mijn ogen belangrijk om eerlijk te zijn tegen jezelf en naar je merrie. Daarbij rekening houdend met de bruikbaarheid, zowel op fysiek als karakter vlak. Want het is best fijn om een paard te fokken waar een zadel op past etc die, bij onvoorziene omstandigheden, ook verkocht kan worden.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:20

Nee hoor Coronalime, ik vind het fijn dat mensen kritisch mee kijken. Want ondanks dat het voor mezelf is en ik vooral recreatief wil rijden, wil ik wel een functionele pony fokken en toch proberen zoveel mogelijk dingen te verbeteren die verbeterd kunnen worden.

Precies dat punt vind ik ook lastig. Ik ben wel maar 1.60 groot maar wel iets steviger dus heb wel minimaal deze maat nodig. Ze heeft wel al eerder een veulen gehad, de vorige eigenaresse heeft dat hier een paar pagina's terug ook met foto geplaatst. Dit was wel een Haflinger.