Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eifelopfok

Berichten: 225
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Neuerburg, Duitsland

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:49

Het staat in het boek 'Vererbungsprofile 2019' van het Oldenburger Verband. Kwam naar voren in een forum op FB (Hannoveraner Zucht Online - Forum für Züchter und Fans Hannoveraner Pferde).

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:03

janderegelaa schreef:
Moet altijd wel om jou lachen...Maar goed, Edward Gal is 1.86, rijdt op Zonik en dat staat prima. Zonik is 1.71. Totilas stokmaat 1.70, Toto jr. 1.68 (exact even groot als For Ferrero). Glock’s Undercover 1.71...

Moet ik doorgaan?


Edward Gal is nou zo’n typisch voorbeeld van een lange ruiter die op te kleine paarden rijdt. Het ziet er niet uit en je ziet ook duidelijk aan zijn rijden wanneer een paard eigenlijk te klein is voor hem. Dan kan hij zijn beenhulpen eigenlijk alleen nog maar pompend geven. Bij Hans Peter zie je dat ook. Maar zij nemen dat voor lief en prevaleren een bepaald bewegingsmechanisme boven maat.
Ik vind het niet om aan te zien en er zijn ook zat lange ruiters en amazones die wel op maat selecteren. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat als je zelf lang bent en je fokt je eigen sportpaarden, dat maat een selectiecriterium is waar je niet op wil toegeven en waar een hengst van <1.70 m. afvalt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:53

Aimee schreef:
janderegelaa schreef:
Moet altijd wel om jou lachen...Maar goed, Edward Gal is 1.86, rijdt op Zonik en dat staat prima. Zonik is 1.71. Totilas stokmaat 1.70, Toto jr. 1.68 (exact even groot als For Ferrero). Glock’s Undercover 1.71...

Moet ik doorgaan?


Edward Gal is nou zo’n typisch voorbeeld van een lange ruiter die op te kleine paarden rijdt. Het ziet er niet uit en je ziet ook duidelijk aan zijn rijden wanneer een paard eigenlijk te klein is voor hem. Dan kan hij zijn beenhulpen eigenlijk alleen nog maar pompend geven. Bij Hans Peter zie je dat ook. Maar zij nemen dat voor lief en prevaleren een bepaald bewegingsmechanisme boven maat.
Ik vind het niet om aan te zien en er zijn ook zat lange ruiters en amazones die wel op maat selecteren. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat als je zelf lang bent en je fokt je eigen sportpaarden, dat maat een selectiecriterium is waar je niet op wil toegeven en waar een hengst van <1.70 m. afvalt.

Gelukkig winnen ze er wel de wedstrijden mee. Ga jij nou eens zoeken hoeveel GP paarden er zijn van 1.80+.

Mijn eigen paarden komen trouwens ook niet boven de 1.70 en ik ben 1.90.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:59

Je verdraait steeds mijn woorden, dat is een beetje jammer. Ik heb het niet over 1.80+, niet over voldongen feiten en schrijf ook niet dat ze er niet mee winnen.

Vanuit de balans van ruiter en paard gezien, is een klein paard met een lange ruiter trouwens ontzettend ongunstig. Maar als jij graag kleine paarden fokt, moet je dat lekker doen. TS heeft echter duidelijk aangegeven op maat te selecteren en dan lijkt mij For Ferrero niet geschikt.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 18:41

For Ferrero is te ponyachtig voor mij.
Moet van mij geen 1m75 zijn maar wel body hebben en dat gaat van hem niet komen.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:11

janderegelaa schreef:
Mijn eigen paarden komen trouwens ook niet boven de 1.70 en ik ben 1.90.


Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat op een plaatje eruit ziet. Heb je een foto van jou erop?

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:12

Wat al gezegd wordt door TS, For Ferrero zal dan 1.70 zijn, hij doet enorm popperig en pony achtig aan ( en ik heb nog wel wat meer bemerkingen :D) Dus ik begrijp wel dat dat voor deze merrie geen keuze is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:52


BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:14

Peterina schreef:
Weet niet of ie al genoemd zijn, maar deze staat bij ons op het verlanglijstje.
Jonge hengst die momenteel bezig is met zijn HLP.
De Royal … Oldenburg ggk … uit een geweldig moederlijn ... https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/de-royal

Met dat bloed erachter zou ik hem zelfs ongezien nog gebruiken, geweldige afstamming.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:45

bigone schreef:
Peterina schreef:
Weet niet of ie al genoemd zijn, maar deze staat bij ons op het verlanglijstje.
Jonge hengst die momenteel bezig is met zijn HLP.
De Royal … Oldenburg ggk … uit een geweldig moederlijn ... https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/de-royal

Met dat bloed erachter zou ik hem zelfs ongezien nog gebruiken, geweldige afstamming.


Heb je hem zien bewegen..? Op site van Lodbergen staat een filmpje

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:19

Filmpje bekeken, jong en dus nog niet heel veel van te zeggen. Duitsers moeten ook het achterbeen in de gaten blijven houden. Maar dat kan nog een stuk beter wanneer hij over een paar jaar volledig getraind is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:24

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
Mijn eigen paarden komen trouwens ook niet boven de 1.70 en ik ben 1.90.


Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat op een plaatje eruit ziet. Heb je een foto van jou erop?

Ik zou zeggen...goed zoeken op bokt;-)

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:24

bigone schreef:
Met dat bloed erachter zou ik hem zelfs ongezien nog gebruiken, geweldige afstamming.

Total hope zou je op papier ook gelijk gebruiken, maar als je die in het echt aanschouwt...

..

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:25

Nog even over grote paarden, ik ben 170 maar ik verdwijn op een paard van 170+ hoor. Ik pas zelfs op e ponys makkelijk, dus waar je vandaan komt met 172 en alles onder de 165 past niet :')

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:25

janderegelaa schreef:
Ik zou zeggen...goed zoeken op bokt;-)

Waarom?
Kun je toch gewoon laten zien?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:26

Benzz schreef:
Wat al gezegd wordt door TS, For Ferrero zal dan 1.70 zijn, hij doet enorm popperig en pony achtig aan ( en ik heb nog wel wat meer bemerkingen :D) Dus ik begrijp wel dat dat voor deze merrie geen keuze is.

Maar zijn veulens worden wel overal kampioen. De nafok telt. Niet hoe de hengst eruit ziet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:29

Jester_ schreef:
Nog even over grote paarden, ik ben 170 maar ik verdwijn op een paard van 170+ hoor. Ik pas zelfs op e ponys makkelijk, dus waar je vandaan komt met 172 en alles onder de 165 past niet :')

Ja natuurlijk. Dat weten de meesten ook wel:-)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 21:58

De Royal heb ik idd hier zelf al genoemd.
Heb die in Vechta op de keuring gezien en daar was hij imo de 2de beste (na Dodo Wheigand). Goeie voeten, mooi op de benen,...
Maar z'n eerste optredens onder het zadel zijn idd niet wauw en ik twijfel een beetje aan z'n foto's...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:18

Jester_ schreef:
Nog even over grote paarden, ik ben 170 maar ik verdwijn op een paard van 170+ hoor. Ik pas zelfs op e ponys makkelijk, dus waar je vandaan komt met 172 en alles onder de 165 past niet :')


Nog zo iemand die mijn woorden verdraaid. Bovendien getuigt dit van weinig ervaring met verschillende paarden.

Ten eerste schreef ik niet dat alles onder de 1.65 te klein is.

Ten tweede is het ene grote paard het andere niet, dat heb ik ook benoemd. Ik had bijvoorbeeld tegelijkertijd twee paarden van 1.78 m. Op de ene verdween ik, op de ander paste het plaatje juist heel goed.

Het is dus ook onzin wat Jan schrijft, gelukkig zijn er heel veel mensen die zich wel bewust zijn van de impact van de verhouding hoogte paard / lengte ruiter op de balans van de combinatie.
Dat jullie niet tot die groep behoren, wil niet zeggen dat die mensen er niet zijn. Ik schrijf kennelijk gewoon weer eens wat wat jullie niet willen horen/weten. Dat is niet mijn gebrek.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:26

janderegelaa schreef:
Benzz schreef:
Wat al gezegd wordt door TS, For Ferrero zal dan 1.70 zijn, hij doet enorm popperig en pony achtig aan ( en ik heb nog wel wat meer bemerkingen :D) Dus ik begrijp wel dat dat voor deze merrie geen keuze is.

Maar zijn veulens worden wel overal kampioen. De nafok telt. Niet hoe de hengst eruit ziet.

Laat ze eerst maar eens 3 worden, of liever nog: 6..praten we dan verder.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst voor San Amour x Rotspon x Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:27

Over hoogte: het gaat om rompdiepte, dat is veel belangrijker dan stokmaat.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 22:29

Ik ben ook geen bonenstaak zoals een HP... 90kg droog aan de haak...
Dus naast maat is massa sowieso ook een must.
Drm valt For Ferrero af, voor de rest een goed paard hoor!

Om te duiden, dit ben ik op m'n Stedinger van 1m73. Maar das gewoon een echte buffel.
Afbeelding

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:48

s0173957 schreef:
De Royal heb ik idd hier zelf al genoemd.
Heb die in Vechta op de keuring gezien en daar was hij imo de 2de beste (na Dodo Wheigand). Goeie voeten, mooi op de benen,...
Maar z'n eerste optredens onder het zadel zijn idd niet wauw en ik twijfel een beetje aan z'n foto's...


En die Dodo Wheigand is geen optie?

Ik kan er verder niets over zeggen hoor, heb deze hengsten niet gezien. Op papier kun je inderdaad verwachten dat De Royal goed vererft.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 23:00

WFFS en commercieel gezien dus minder interessant...
Was het sowieso voor mezelf dan keek ik daar niet naar...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:54

Aimee schreef:
Jester_ schreef:
Nog even over grote paarden, ik ben 170 maar ik verdwijn op een paard van 170+ hoor. Ik pas zelfs op e ponys makkelijk, dus waar je vandaan komt met 172 en alles onder de 165 past niet :')


Nog zo iemand die mijn woorden verdraaid. Bovendien getuigt dit van weinig ervaring met verschillende paarden.

Ten eerste schreef ik niet dat alles onder de 1.65 te klein is.

Ten tweede is het ene grote paard het andere niet, dat heb ik ook benoemd. Ik had bijvoorbeeld tegelijkertijd twee paarden van 1.78 m. Op de ene verdween ik, op de ander paste het plaatje juist heel goed.

Het is dus ook onzin wat Jan schrijft, gelukkig zijn er heel veel mensen die zich wel bewust zijn van de impact van de verhouding hoogte paard / lengte ruiter op de balans van de combinatie.
Dat jullie niet tot die groep behoren, wil niet zeggen dat die mensen er niet zijn. Ik schrijf kennelijk gewoon weer eens wat wat jullie niet willen horen/weten. Dat is niet mijn gebrek.

Het is natuurlijk ook jouw grote fokkers ervaring dat je precies weet wat je moet fokken...