Dekhengst met kleur gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:26

Wij hebben een veulen uit Edmundo gefokt (uit nrps spring gerichte merrie)en die heeft totaal geen springtalent :+ Dus die zou ik niet aanraden.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:44


haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Dekhengst met kleur gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:01

Ik heb geen verstand van hengsten, maar er is een bokker met een hengst (mo?) Die ontzettend gave veulens geeft.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:12

haffiefreak schreef:
Ik heb geen verstand van hengsten, maar er is een bokker met een hengst (mo?) Die ontzettend gave veulens geeft.


Dat is een Paint. Leuk, maar niet als je een springpaard wilt fokken :D

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 20:59

Elisa2 schreef:
Juist dat bedoel ik!

In de moederlijn is dan het beste, de Gelderse kant komt er dan meer uit maar daar zou ik me in dit geval geen zorgen om maken. Elegant kon heel goed springen en gaf dat ook door. En zo zijn er wel meer Gelderse hengsten geweest die veel springaanleg doorgaven.


Heb even rond gezocht maar kan niet echt duidelijk iets vinden wat spring x Gelders is. Kan ook aan mij liggen hoor weet niet goed hoe ik gericht moet zoeken. Dus lastig haha

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 21:01

juval schreef:
Wij hebben een veulen uit Edmundo gefokt (uit nrps spring gerichte merrie)en die heeft totaal geen springtalent :+ Dus die zou ik niet aanraden.


Vind het ook wel lastig hoor, het blijft uiteindelijk toch gok werk.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 21:03

Albert schreef:
Wij hebben een Imposant EM die super kan springen.
Hij is echter geëxporteerd naar Amerika en is alleen diepvries te krijgen.
http://em-stables.nl/imposant-em/


Deze is opzich misschien ook nog wel leuk. Vind een van z’n nakomelingen stiekem wel net een iets mooiere uitstraling hebben :=

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 21:04

haffiefreak schreef:
Ik heb geen verstand van hengsten, maar er is een bokker met een hengst (mo?) Die ontzettend gave veulens geeft.


Ja die is heel gaaf! Geeft ook geweldige veulens. Zou daar graag een keer mee willen fokken maar nu nog even niet. :o

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 21:08

Odin staat op dit moment denk ik boven aan m’n lijstje. Vind hem niet iets meer hebben, voor bij die van mij dan Odeer denk ik. Heb nu contact met de fokker van Odin dus daar komt vast wel iets uit. Vind het wel jammer dat hij natuurlijk nog niet zo veel nakomelingen heeft, ivm hoe die z’n genen doorgeeft. Had inderdaad al gezien dat hij zelf wel leuk kan springen en volgens mij ook wel een goede instelling heeft, maar ze hebben dit zelf niet verder met hem opgepakt en je kan ook nog niet duidelijk zeggen of en hoe hij dat doorgeeft…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:20

Ominira schreef:
Odin staat op dit moment denk ik boven aan m’n lijstje. Vind hem niet iets meer hebben, voor bij die van mij dan Odeer denk ik. Heb nu contact met de fokker van Odin dus daar komt vast wel iets uit. Vind het wel jammer dat hij natuurlijk nog niet zo veel nakomelingen heeft, ivm hoe die z’n genen doorgeeft. Had inderdaad al gezien dat hij zelf wel leuk kan springen en volgens mij ook wel een goede instelling heeft, maar ze hebben dit zelf niet verder met hem opgepakt en je kan ook nog niet duidelijk zeggen of en hoe hij dat doorgeeft…

Je moet gewoon realistisch zijn. Je hebt een halve paint die absoluut geen springmodel heeft. Welke hengst je ook gebruikt, de kans dat die nakomeling beroerd spring is best groot.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:53

Vind het best wel een leuk gelukte combi je merrie. Bij je wensen moest ik meteen denken aan Whatever van de teugenaar. Of dat qua bouw mooi zou passen durf ik alleen niet te zeggen. Is wel alleen nog diepvries verkrijgbaar van. Misschien iets om naar te kijken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 23:35

Ibbel schreef:
Niqui schreef:
Ik vind die kleurtjes altijd leuk en zat even te kijken bij de eerste hengst die je noemt: mc Jonnas. Daar staat bij dat hij niet beschikbaar is voor merries met een verdund gen. Valt palomino daar dan niet onder? Of is dat dan een uitzondering?


TS noemt die hengst dan ook niet :D
De webpagina van het hengstenstation begint gewoon met die hengst.

TS: met dekken met valk en palomino heb je ook 25% kans op gewone kleur (naast 25% kans op dubbel verdund, dus cremello/perlino). Je hebt, of je nu met 'dubbel verdund', 'verdund' of met 'gewoon' dekt, altijd maar 50% kans op opnieuw een enkel-verdund veulen.

Als je 100% zeker op één of andere manier 'kleur' wilt kun je dus beter kijken naar homozygoot bont of bv few spots appaloosa (omdat je dan 100% kans op stippen hebt, few spots is nl homozygoot). Maar of die laatste er in springgefokt warmbloed zijn durf ik niet te zeggen :D



Ik kwam toch een springende few spot tegen onlangs , via FB

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:01

janderegelaa schreef:
Je moet gewoon realistisch zijn. Je hebt een halve paint die absoluut geen springmodel heeft. Welke hengst je ook gebruikt, de kans dat die nakomeling beroerd spring is best groot.


Gelukkig maken haar wil en enthousiasme best een deel van haar slechte bouw goed en zit er toch een aardig leuke sprong op. Al helemaal voor een halve paint. := Volgens mij is het helemaal niet zo gek toch dat ik naar een gelderse kijk die ook een beetje leuk kan springen? Dat maakt de kans dat er wat uit komt dat ook een beetje leuk kan springen net weer ietsjes groter dan wanneer ik er een op zet die zelf ook al beroerd springt lijkt mij.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:05

Zinzi_jewel schreef:
Ibbel schreef:
[quote="Niqui"
Ik vind die kleurtjes altijd leuk en zat even te kijken bij de eerste hengst die je noemt: mc Jonnas. Daar staat bij dat hij niet beschikbaar is voor merries met een verdund gen. Valt palomino daar dan niet onder? Of is dat dan een uitzondering?


TS noemt die hengst dan ook niet :D
De webpagina van het hengstenstation begint gewoon met die hengst.

TS: met dekken met valk en palomino heb je ook 25% kans op gewone kleur (naast 25% kans op dubbel verdund, dus cremello/perlino). Je hebt, of je nu met 'dubbel verdund', 'verdund' of met 'gewoon' dekt, altijd maar 50% kans op opnieuw een enkel-verdund veulen.

Als je 100% zeker op één of andere manier 'kleur' wilt kun je dus beter kijken naar homozygoot bont of bv few spots appaloosa (omdat je dan 100% kans op stippen hebt, few spots is nl homozygoot). Maar of die laatste er in springgefokt warmbloed zijn durf ik niet te zeggen :D



Ik kwam toch een springende few spot tegen onlangs , via FB[/quote]

Bedoel je toevallig deze? Kwam m net tegen :')

https://www.facebook.com/share/r/cTibeBDh3kf1W6LQ/

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:12

Ominira schreef:
_San87_ schreef:
Ja, daar is niks valk aan :=. Heb je ook een recente foto van opzij, waar ze helemaal op staat?


Ja dat wel, maar ze staat wel half op rust dus ook niet helemaal in een mooie stand houding…

[ [url=m/N8fTzt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is hier ook niet echt op haar schoonst hoor :=

Met een bonte ouder, een buikvlek en toch erg opmerkelijke bles, zou het mij niet verbazen als je merrie eigenlijk bont is (genetisch), maar wat minimaal toont. Het zou dus ook best kunnen dat je hier zonder een bonte hengst, alsnog een bont veulen uit krijgt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:12

Dat is geen fewspot. En volgens mij wilde TS geen appie omdat je nooit weet wat eruit komt.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:16

juval schreef:
Wij hebben een veulen uit Edmundo gefokt (uit nrps spring gerichte merrie)en die heeft totaal geen springtalent :+ Dus die zou ik niet aanraden.

Ik zou eerst de andere nakomelingen willen zien voor ik hem afwijs.
Ik ken nl nog zo'n gevalletje, een Burggraaf met een moeder uit vergelijkbare lijnen (qua sportrichting, niet nauw verwant ofzo).
Combinatie was meerdere keren gemaakt, 1 kon nog geen kruisje van 30cm springen, de rest had overduidelijk een stuk meer aanleg.
Dus nee, op basis van 1 ervaring zou ik persoonlijk niets afwijzen. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:19

Ominira schreef:
janderegelaa schreef:
Je moet gewoon realistisch zijn. Je hebt een halve paint die absoluut geen springmodel heeft. Welke hengst je ook gebruikt, de kans dat die nakomeling beroerd spring is best groot.


Gelukkig maken haar wil en enthousiasme best een deel van haar slechte bouw goed en zit er toch een aardig leuke sprong op. Al helemaal voor een halve paint. := Volgens mij is het helemaal niet zo gek toch dat ik naar een gelderse kijk die ook een beetje leuk kan springen? Dat maakt de kans dat er wat uit komt dat ook een beetje leuk kan springen net weer ietsjes groter dan wanneer ik er een op zet die zelf ook al beroerd springt lijkt mij.

Ik zeg niet dat ze een slecht model heeft. Ik zeg dat het geen springmodel is. De meeste Geldersen kunnen best aardig springen. Ik zou daar gewoon bij blijven.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:49

Bowo schreef:
Met een bonte ouder, een buikvlek en toch erg opmerkelijke bles, zou het mij niet verbazen als je merrie eigenlijk bont is (genetisch), maar wat minimaal toont. Het zou dus ook best kunnen dat je hier zonder een bonte hengst, alsnog een bont veulen uit krijgt


Klopt! Haar beide ouders zijn bont, dus ze heeft volgens mij sws iets bonts in zich genetisch gezien. Ik weet echter niet of het heterozygoot of homozygoot is, maar er is dus denk ik wel een kans. Ik hoop ook stiekem dat als ik er bvb Odin op zet er toch ergens een leuk vlekje zit of dat er iets met veel witte aftekeningen uitkomt <3
Ik grap eigenlijk altijd dat ze een beetje mislukt is omdat beide ouders bont zijn en ze zelf maar 1 vlekje heeft. :=

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:52

janderegelaa schreef:
Ik zeg niet dat ze een slecht model heeft. Ik zeg dat het geen springmodel is. De meeste Geldersen kunnen best aardig springen. Ik zou daar gewoon bij blijven.


Sorry mijn fout! Ik bedoelde ook haar bouw met betrekking tot het springen en niet het gehele plaatje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:19

Ominira schreef:
Bowo schreef:
Met een bonte ouder, een buikvlek en toch erg opmerkelijke bles, zou het mij niet verbazen als je merrie eigenlijk bont is (genetisch), maar wat minimaal toont. Het zou dus ook best kunnen dat je hier zonder een bonte hengst, alsnog een bont veulen uit krijgt


Klopt! Haar beide ouders zijn bont, dus ze heeft volgens mij sws iets bonts in zich genetisch gezien. Ik weet echter niet of het heterozygoot of homozygoot is, maar er is dus denk ik wel een kans. Ik hoop ook stiekem dat als ik er bvb Odin op zet er toch ergens een leuk vlekje zit of dat er iets met veel witte aftekeningen uitkomt <3
Ik grap eigenlijk altijd dat ze een beetje mislukt is omdat beide ouders bont zijn en ze zelf maar 1 vlekje heeft. :=

Je kunt het altijd laten testen met een plukje manen.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 19:08

janderegelaa schreef:
Je kunt het altijd laten testen met een plukje manen.


Ik weet nooit zo goed welke ik dan precies moet hebben en allemaal word wel een duur grapje :') Dat is het me dan niet waard haha

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:33

Ominira schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt het altijd laten testen met een plukje manen.


Ik weet nooit zo goed welke ik dan precies moet hebben en allemaal word wel een duur grapje :') Dat is het me dan niet waard haha

Deze: https://www.combibreed.nl/vachtkleur-tobiano/

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 12:36


Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:32

Ominira schreef:
Bowo schreef:
Met een bonte ouder, een buikvlek en toch erg opmerkelijke bles, zou het mij niet verbazen als je merrie eigenlijk bont is (genetisch), maar wat minimaal toont. Het zou dus ook best kunnen dat je hier zonder een bonte hengst, alsnog een bont veulen uit krijgt


Klopt! Haar beide ouders zijn bont, dus ze heeft volgens mij sws iets bonts in zich genetisch gezien. Ik weet echter niet of het heterozygoot of homozygoot is, maar er is dus denk ik wel een kans. Ik hoop ook stiekem dat als ik er bvb Odin op zet er toch ergens een leuk vlekje zit of dat er iets met veel witte aftekeningen uitkomt <3
Ik grap eigenlijk altijd dat ze een beetje mislukt is omdat beide ouders bont zijn en ze zelf maar 1 vlekje heeft. :=



Ik ken de moeder van je merrie en haar fokster. Ze is zoiezo frame overo zoals haar mama, hiermee moet je ook zeker oppassen dat je altijd voor een negatieve hengst kiest, anders kan je een lethal white veulen krijgen.
Ik geloof dat jouw merrie als veulen kleurgetest is, ik ga even zoeken :)

Mijn hengst is Mo trouwens :D