geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:08

Rex_Rolfo schreef:
Geen mogelijkheden met Totilas bloed? Toto Jr, Taminiau? Of zelfs nakomelingen daarvan zoals Blue Hors Kingston?


Toto Jr geeft ook veel echte kleintjes...

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:06

koend schreef:
LL heb ik veel waardering voor.

Ik maakte op basis van kwpn-cijfers al een longlist op, met enkele bedenkingen tussen haakjes:

Geniaal,
Livius-utopia (Bordeau Vivaldi) (karakter? nog geen veulens)
It's a pleasure (waarom komt toch die nergens op wedstrijd?)
Fontaine (toch weer bloedaansluiting)
impression (toch weer Don)
imposantos (dan toch Jazz)
Desperado (Vivaldi havidoff) ((wordt die niet te duur in 2020? Zal hij vergroten?)
Jayson
il divo (toch niet echt mijn type)
expression (wordt die niet te duur in 2020? en ook niet echt mijn type)


Waar heb je dit lijstje op gebaseerd? het zijn allemaal hele verschillende hengsten. Il Divo voert ook Donnerhall bloed, Bordeaux ook.

Exterieurmatig zou ik kijken naar een hengst die het front en de bouw van de rug/ stand achterbeen ook kan verbeteren. Achterbeen lijkt behoorlijk lang en steil te zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:18

mavantos schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Geen mogelijkheden met Totilas bloed? Toto Jr, Taminiau? Of zelfs nakomelingen daarvan zoals Blue Hors Kingston?


Toto Jr geeft ook veel echte kleintjes...

Heb inderdaad wel meegekregen dat Toto jr wat strooit in de maat. Total US is wffs drager en heeft Donnerhall in de bloedlijn. Vandaar dat ik die al niet noemde. Taminiau scoort 110 op stokmaat, Kingston 104. Hoe die veulens gaan opgroeien is nog even afwachten, beide hebben nog maar één jaargang op de wereld gezet.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:13

Toto jr heeft ook Donnerhall in zijn bloedlijn (Desperados, De Niro).

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:03

koend schreef:
Fokken is dan wel gokken maar een barok ras zal ik er niet opzetten. Die experimenten laat ik aan anderen over.


Gelders is ook barok ;) . Die kruisingen zijn al lang uit de "experimenten" sfeer en leveren hele fijne rijpaarden op. Anders zouden grote jongens als een Massa zich er echt niet aan wagen. :o

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 14:47

@ elisa
Livius voert via Bordeau inderdaad weer 6,25 % Donnerhall.
Il divo is slechts 3,125 % Donnerhall

Ik heb mijn lijstje gebaseerd op cijfers van kwpn.
.
Vooreerst heb ik alle hengsten genomen met goede oc-cijfers. Als ik ergens gezondheids issues las, of ik zag op filmpjes maaiende voorbenen, ging de hengst ook van mijn lijstje.
Vervolgens heb ik daarvan de hengsten genomen die 103 of hoger scoren qua groottevererving.
Tenslotte heb ik proberen te selecteren op karakter gelet op het verrichtingsrapport en op wat je erover kunt lezen.

Ik heb (ik durf het bijna niet te vertellen) ook de vossen weggelaten.
Dan probeer ik ook Jazz (karakter & mindere ervaring) te vermijden (tenzij via Vivaldi) evenals Donnerhall (ik wilde graag een outcross). Toen schoot er bijna niets meer over en ben ik een beetje compromissen beginnen sluiten.

Je ziet dat ik mijn huiswerk gemaakt heb, met de middelen die ik heb.
Nu hoop ik een beetje dat jullie mij verder kunnen helpen selecteren.


Een goede fokker wees mij erop dat ik voor een sterke rug/achterhand verbinding moest gaan en schoof Jason naar voor.

Wie schuif jij naar voor & waarom.
Wie moet volgens jou van mijn lijstje af & waarom?

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:14

Kijk eens naar de E lijn in Duitsland, braaf werkwillig bloed, vergrotend zonder Donnerhall er in.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:20

Ook duits, ik weet alleen niet of hij nog dekt: Rotspon.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:34

ElCid schreef:
koend schreef:
Fokken is dan wel gokken maar een barok ras zal ik er niet opzetten. Die experimenten laat ik aan anderen over.


Gelders is ook barok ;) . Die kruisingen zijn al lang uit de "experimenten" sfeer en leveren hele fijne rijpaarden op. Anders zouden grote jongens als een Massa zich er echt niet aan wagen. :o


Gelders is niet barok. Heel ander fokdoel en exterieur.

TS welke Gelderse hengsten ken je al?
Want je zegt dat je er nog niet een gezien hebt die je aanspreekt.(dan hoef ik die dus zeker niet te noemen)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 00:45

Gelders kan best. Henkie bekeek ik, maar hij vergroot niet volgens de cijfers die ik heb.
Noem er mij maar enkele: gezond, vergrotend, "gemakkelijk", en natuurlijk goed in dressuur, bij voorkeur geen vos.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 08:53

Geen vos wordt lastig. Ik denk dat alle Gelderse die bruin of zwart zijn heterozygoot zijn. Vos en Gelders gaat bijna hand in hand.

Hou met Gelders ook rekening dat ze ook niet teveel moeten groeien in stokmaat. Mijn merrie is 170 maar de meeste mensen denken dat ze 175 is. Veel front, grootramig en wat meer massa) het is vrij veel paard.

Henkie vergroot niet ten opzichte van de gemiddelde KWPN populatie. En dat is ongeveer 165. Hij is zelf 166.
Hij komt uit een groot fokkende stam en ik verwacht dat hij op jou merrie wel iets zal vergrote. Maar hij maakt er geen 170 van uiteraard. (Eerste veulen, kleine merrie..162/163,..zo iets)

Qua type, kleur en stokmaat zou ik denken aan Kardieno....maar dat kom je op nog eens Donnerhall uit.

Ja ik zou(als je echt Gelders wil) Alexandro doen. Dat is een echte stempelaar. Geeft veel, massa en front.
En geeft ze vaak bruin(en vos)
Oh en geeft vaak erge mooie hoofden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:17

Ik zag ergens in de reacties Lord Leatherdale staan. LL kan ook kleine nafok geven. Voor een merrie als deze, zou ik sowieso teruggaan op ouder bloed en de lijn van LL volgend kom ik dan op Lanciano uit. Degelijk en heel constant in nafok. Supercool, veelzijdig en bewerkbaar.

Albert noemde Rotspon. Ook niet verkeerd denk ik!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:58

Elisa2 schreef:
koend schreef:
LL heb ik veel waardering voor.

Ik maakte op basis van kwpn-cijfers al een longlist op, met enkele bedenkingen tussen haakjes:

Geniaal, dit vind ik een hele fijne Vivaldi zoon, zijn nafok lijkt goed qua grootte en beweging, of hij echt kracht kan toevoegen weet ik niet. Karakters lijken goed.
Livius-utopia (Bordeau Vivaldi) (karakter? nog geen veulens)er is nog niks van zijn nafok bekend, gezien je niet weet hoe de merrie fokt en je nadrukkelijke wensen zou ik niet voor jonge hengsten gaan.
It's a pleasure (waarom komt toch die nergens op wedstrijd?)wederom nog weinig bekend van de nafok
Fontaine (toch weer bloedaansluiting)volgens mij is dit wel een hengst die kracht en maat en formaat toe kan voegen. Hengst heeft een goed model, achterbeen is wel wat lang ook.
impression (toch weer Don)deze heeft mij nooit zoveel gedaan, vanwege het model en het Donnerhall bloed zou ik hier niet voor kiezen.
imposantos (dan toch Jazz)zou ik niet doen gezien je wensen met Wynton er in
Desperado (Vivaldi havidoff) ((wordt die niet te duur in 2020? Zal hij vergroten?) ik verwacht dat hij ze groot genoeg geeft, qua luxe, souplesse en karakter Kracht niet zo zeer.
Jayson: weinig bekend van zijn nafok nog en er zit Johnson in (Jazz) ik vermoed dat hij zeker wel kracht kan toevoegen maar vraag me af of je niet meer naar een bewezen hengst kunt kijken met dat bloed. Everdale/ Glamourdale etc.
il divo (toch niet echt mijn type)hier zit ook weer Donnerhall in, het is wel een mooie grootramige hengst, ik ben zelf niet bekend genoeg met zijn nafok.
expression (wordt die niet te duur in 2020? en ook niet echt mijn type) ik vind dit helemaal geen verkeerd fokkende Vivaldi zoon, heb van hem wat goede bewegers gezien met een goed achterbeen die met de schoft omhoog liepen. (nu een hele fijne Expression x Uphill in de 2e bezichtiging) maar ik heb wel het idee dat hij merries nodig heeft met kracht en formaat.


Exterieurmatig zou ik kijken naar een hengst die het front en de bouw van de rug/ stand achterbeen ook kan verbeteren. Achterbeen lijkt behoorlijk lang en steil te zijn.


Dat is mijn idee over het "lijstje", ik weet niet of ik bij deze merrie voor een hengst van het lijstje zou gaan. Maar als ik zou moeten kiezen met jouw wensen in mijn achterhoofd dan lijkt me het Vivaldi bloed helemaal niet verkeerd. Ik zou in ieder geval vooral kijken naar hengsten waar al wat informatie is over hoe ze fokken.

Frouke91
Berichten: 35
Geregistreerd: 03-01-13
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:16

Ik heb nog nooit een paard gefokt, dus mogelijk zeg ik hier echt iets heel erg doms of onhandigs, sorry dan daarvoor.
Maar, zou het een overweging zijn om met een Fredericksborger te dekken?
Heb een aantal hengsten real live gezien, doen qua werkwilligheid zeker niet onder voor de gemiddelde dressuurhengst, hebben mijn inziens een iets minder kwetsbare bouw en over het algemeen redelijk koel in de kop. De hengsten die ik ken zijn zover ik weet gezond, en bijzonder fijne paarden in de hand.

Nogmaals, mocht je het niets vinden of toch binnen het stamboek willen fokken leg het dan vooral naast je neer. Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:25

Niets tegen het ras (ik heb een Knab), maar Frederiksborgers zijn gemiddeld zo‘n 1.60 (dus zeker niet vergrotend), voldoen niet aan de veterinaire eissen van het KWPN en zijn nogal vaak vos.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:26

Ik heb wel een beeld van de Il Divo veulens
Allemaal groot en grootramige met veel front
Heb ook alleen maar correcte beenstanden en gewrichten gezien

De veulens hadden weinig gekkigheid, op de afstammelingen keuring liepen ze tijdens het rondstappen in de groep los naast hun moeder

Dit is de mijne:
https://youtu.be/7HNA7IAXO2o

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:27

Fredericksborger is barok ( de Gelder en Groninger oorspronkelijk ook https://easpstamboek.nl/wp-content/uplo ... aarden.pdf ) , bijna altijd vos of dragen de vosfactor en een tuigpaardras. Lijkt me niet het aangewezen ras als TS geen barokke hengst zoekt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

De Gelder en Groninger zijn wel degelijk barokke rassen maar ook daar heeft ( net als bij een aantal anders rassen) de "mode" toegeslagen en zijn er "dressuurmodellen" gefokt. Jammer genoeg is daar dus ook ( net als bij Iberische rassen en het Friese paard) het oude model aan het verdwijnen en misschienal helemaal verdwenen. http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000302 Simon Bolivar was bijv. een barokke Gelder net als Domburg http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00001779

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:11

ElCid schreef:
Fredericksborger is barok ( de Gelder en Groninger oorspronkelijk ook https://easpstamboek.nl/wp-content/uplo ... aarden.pdf ) , bijna altijd vos of dragen de vosfactor en een tuigpaardras. Lijkt me niet het aangewezen ras als TS geen barokke hengst zoekt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

De Gelder en Groninger zijn wel degelijk barokke rassen maar ook daar heeft ( net als bij een aantal anders rassen) de "mode" toegeslagen en zijn er "dressuurmodellen" gefokt. Jammer genoeg is daar dus ook ( net als bij Iberische rassen en het Friese paard) het oude model aan het verdwijnen en misschienal helemaal verdwenen. http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000302 Simon Bolivar was bijv. een barokke Gelder net als Domburg http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00001779


Nope, Groninger en Gelders zijn niet barok. Echt niet.

Dat zijn juist types die omgevormd zijn van barok naar karrossier(net als de Oldenburger en de Holsteiner, en die al eerder dan de Nederlandse warmbloeden)

Het paard in Noord west Europa moest van rijpaard worden omgevormd tot een Koetspaard. Met een grote economische draf om mensen en goederen snel te kunnen verplaatsen. Daar konden de barokpaarden niet aan voldoen.

En zeker Domburg was een karrossier en geen barokpaard. Zwaarder en kortbenige dan de huidige Gelderse paarden. Maar een voor die tijd heel moderne hengst.

Gelderse en Groningers zijn klassiek. Maar absoluut niet barok.
En van oorsprong zat er wel Spaans bloed in hè. Maar dat is inmiddels heel lang geleden.
En dan kan je ieder KWPN paard wel barok noemen.

Een barokpaard is compacter, heeft een meer hellende croupe en heeft minder front. (Als in met name kortere hals)

Een klassiek warmbloed heeft meer front, een lange schouder, meer lengte in het lijf en een rechte croupe. In beweging heeft het ruimte en het kenmerkende knietje.

Fredriksborgers worden barok genoemd...maar hebben eigenlijk een zelfde oorsprong als de Gelderse paarden. Karrosiers.


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

Simon Bolivar komt uit dezelfde moederlijn als mijn merrie. Echt niet barok. Heel veel modern hanoveraans en Holsteins bloed. Met een fantastisch lange hals.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:17

Wat jij wil, gelukkig denken er heel veel mensen anders over.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:34

Het is niet wat ik wel of niet wil ElCid. Het is gewoon de ontstaansgeschiedenis van het Nederlandse Warmbloed paard.
Het stuk van het EASP zegt overigens exact wat ik ook zeg. (Het Gelderse Paard van voor de omvorming en mechanisatie.) ze bedoelen met de omvorming niet de laatste 20 jaar. Maar pak hem beet 1860 tot 1890)
Alleen...toen was er geen Gelders stamboek. Er werd maar wat gefokt en gedaan. Er was geen Gelders Paarden ras.

Het paard wat het GPS, het KWPN en andere liefhebbers fokken is het type van na de oprichting van de stamboeken in Nederland. Na de omvorming dus.

Sorry TS,..dit helpt je niet aan een hengst uiteraard.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 13:23

Bedankt voor het meedenken. Mijn lijstje slankt verder af. Je vindt het hieronder in volgorde

Geniaal, (Vivaldi Biotop) scoort op alle vlakken en bij iedereen goed, presteert zg)
Livius (Bordeau Vivaldi) (nog geen veulens; toch weer 6,25 % Donnerhall; mooi type vind ik)
Desperado (Vivaldi havidoff) presteert zg., kleine moeders qua gestalte, maar met kwaliteit.
Jayson (jong)
It's a pleasure (goed afstammelingenrapport ondanks kleine nafok, wel geen prestaties)
il divo (toch niet echt mijn type, 3,125 % Donnerhall, matige prestaties
expression (wordt die niet te duur in 2020? en ook niet echt mijn type, presteert zg)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 13:44

Verder :
Alexandro p: vergroot niet, voor zijn leeftijd geen overtuigende prestaties.
Rotspon: staat niet meer op de prijslijst van Celle, wel nog op hun site. Was daar een paar jaar geleden hengst van het jaar. Volgens de cijfers toch niet zo extraordinair. Over groottevererving niets te vinden. Lijkt me een grote meneer uit het verleden.
Lanciano is al enkele jaren RIP.

Henkie blijft een twijfelgeval. Presteert goed, goed karakter en springt ook wel. Maar ik vrees dat hij te weinig maat zal brengen.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:48

Heb je Future al eens bekeken? Dan blijf je bij hetzelfde type als jouw merrie en voorzover ik weet geeft hij een fijn karaker door. Zowel hijzelf als zijn broer zijn op GP uitgebracht dus prestatie hoeft geen probleem te zijn. Ik weet alleen niet of hij maat doorgeeft.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/16982/future

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:50

Is Valdez een optie?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geschikte G-G-G dressuurhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 14:57

Valdez is groot & mooi gebouwd, maar jazz en geen oc-cijfer bekend.