Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Amigo_ schreef:Kennisen van ons hadden een Ssangyong (of hoe je het schrijft ). Die heeft ook geen moeite met een 2 paardstrailer
Wallie schreef:een volkswagen tdi... gaat prima
of de suzuki jimmy.. gaat ook wel prima maa tdi is beter
kakanox schreef:Nou, heb het reglement rijbewijzen er eens op nageslagen én het overlegd met een bekende die aanhangwagens verkoopt. Ook heb ik mijn andere bekende die de boete gehad heeft gevraagd eens na te zoeken waarom hij nu eigenlijk precies de boete kreeg.
De waarheid is dat er in het reglement niks gezegd wordt over wat je op basis van je BE-rijbewijs nu eigenlijk met je autootje mag trekken:
- motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
- motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits
I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg of
II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie D1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.
Wat betreft het reglement moet ik jullie dus gelijk geven - in theorie mag je 20.000 kg achter je autootje hangen, zolang die auto het maar mag trekken....
...je voelt de maar al komen. Een aanhanger met een bepaald maximumgewicht is constructief zo dat deze een bepaalde overhang aan de voorzijde heeft, om te zorgen dat het geheel je auto aan de achterzijde niet optilt. Dit veroorzaakt de zgn. kogeldruk. De kogeldruk die aangegeven wordt op het plaatje bij je trekhaak is geen werkelijk maximum maar een maximum bij stilstand - als je aan het rijden bent en op de rem gaat staan verplaatst de massa naar voor en krijg je dus gemiddeld tot een factor 4 a 5 van dat maximum op je trekhaakje. Je kan je voorstellen dat 75 kg * 5 een hoop minder druk veroorzaakt dan 125 kg * 5...
Daarbij kan je drie feiten optellen:
- het maximum trekgewicht (en kogeldruk, maar deze wordt nog niet zo heel lang op het kenteken vastgelegd) bepaald wordt in het constructief ontwerp c.q. de sterktetests bij de typegoedkeuring van je auto (wie daar meer over wil weten moet me even pb-en, ik heb er een halve studie van gemaakt waarom een Golf II 1.6 1200 kg mag trekken en een veel forsere Xedos9 maar 1500, maar dat hoort niet op bokt);
- de theoretische kogeldruk wordt bepaald in het constructief ontwerp van je aanhanger;
- de werkelijke kogeldruk wijkt maar weinig af van het gewicht IN de trailer.
Conclusie: Reken maar dat je met een (lege) tweepaardstrailer een Fiat Panda doet torderen, maar - stukken erger - dat die lege tweepaardstrailer met twee zakken voer (totaal 800 kg) héél wat meer vervorming veroorzaakt bij een heftig ongeval dan een enkelassig huis-, tuin- en keukenaanhangertje dat tot de nok toe geladen is met een totaal gewicht van 800 kg.
Aangezien het totaal van deze wetten zo vaag is is het altijd moeilijk te zeggen wie er gelijk heeft en of je die boete nou wel of niet verdiend hebt. In theorie zou je zeggen dat 2000 kg trailer met een totaal werkelijk gewicht van 1200 kg achter een Ford Escort dus zou mogen. Meestal (ook in het geval dat voor de rechter kwam) wordt er dan beboet op de gemeten kogeldruk (en die boetes zijn niet mals...) - probeer voor de grap eens de kogeldruk van een tweepaardstrailer te meten met twee bewegende beesten erin
Als uitsmijter wil ik er nog even op wijzen dat er bij gebruikelijke formaten voor een tweepaardstrailer véél hogere eisen worden gesteld aan de constructie en je daarom vaak ziet dat deze zomaar 200-250 kg zwaarder zijn dan de 1,5-paards trailer (dit zit hem echt niet in die 50cm extra polyester en het plankje in het midden). Een aanhangerbouwer moet zich er aan willen wagen maar veel tweepaardstrailers kunnen het technisch goed aan om opgekeurd te worden naar ergens tussen de 2500 en 2700 kg. Dit wordt bewust niet gedaan omdat veel bedrijfsbusjes een maximum trekgewicht hebben van 2000 kg. Blijf je onder je trekgewicht dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de kogeldruk ook pluis is, en heb je in een rechtzaal hoogstwaarschijnlijk je gelijk.
kakanox schreef:...je voelt de maar al komen. Een aanhanger met een bepaald maximumgewicht is constructief zo dat deze een bepaalde overhang aan de voorzijde heeft, om te zorgen dat het geheel je auto aan de achterzijde niet optilt. Dit veroorzaakt de zgn. kogeldruk. De kogeldruk die aangegeven wordt op het plaatje bij je trekhaak is geen werkelijk maximum maar een maximum bij stilstand - als je aan het rijden bent en op de rem gaat staan verplaatst de massa naar voor en krijg je dus gemiddeld tot een factor 4 a 5 van dat maximum op je trekhaakje. Je kan je voorstellen dat 75 kg * 5 een hoop minder druk veroorzaakt dan 125 kg * 5...
kakanox schreef:Daarbij kan je drie feiten optellen:
- het maximum trekgewicht (en kogeldruk, maar deze wordt nog niet zo heel lang op het kenteken vastgelegd) bepaald wordt in het constructief ontwerp c.q. de sterktetests bij de typegoedkeuring van je auto (wie daar meer over wil weten moet me even pb-en, ik heb er een halve studie van gemaakt waarom een Golf II 1.6 1200 kg mag trekken en een veel forsere Xedos9 maar 1500, maar dat hoort niet op bokt);
- de theoretische kogeldruk wordt bepaald in het constructief ontwerp van je aanhanger;
- de werkelijke kogeldruk wijkt maar weinig af van het gewicht IN de trailer.
kakanox schreef:Conclusie: Reken maar dat je met een (lege) tweepaardstrailer een Fiat Panda doet torderen, maar - stukken erger - dat die lege tweepaardstrailer met twee zakken voer (totaal 800 kg) héél wat meer vervorming veroorzaakt bij een heftig ongeval dan een enkelassig huis-, tuin- en keukenaanhangertje dat tot de nok toe geladen is met een totaal gewicht van 800 kg.
Aangezien het totaal van deze wetten zo vaag is is het altijd moeilijk te zeggen wie er gelijk heeft en of je die boete nou wel of niet verdiend hebt. In theorie zou je zeggen dat 2000 kg trailer met een totaal werkelijk gewicht van 1200 kg achter een Ford Escort dus zou mogen. Meestal (ook in het geval dat voor de rechter kwam) wordt er dan beboet op de gemeten kogeldruk (en die boetes zijn niet mals...) - probeer voor de grap eens de kogeldruk van een tweepaardstrailer te meten met twee bewegende beesten erin
kakanox schreef:Als uitsmijter wil ik er nog even op wijzen dat er bij gebruikelijke formaten voor een tweepaardstrailer véél hogere eisen worden gesteld aan de constructie en je daarom vaak ziet dat deze zomaar 200-250 kg zwaarder zijn dan de 1,5-paards trailer (dit zit hem echt niet in die 50cm extra polyester en het plankje in het midden). Een aanhangerbouwer moet zich er aan willen wagen maar veel tweepaardstrailers kunnen het technisch goed aan om opgekeurd te worden naar ergens tussen de 2500 en 2700 kg. Dit wordt bewust niet gedaan omdat veel bedrijfsbusjes een maximum trekgewicht hebben van 2000 kg. Blijf je onder je trekgewicht dan kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de kogeldruk ook pluis is, en heb je in een rechtzaal hoogstwaarschijnlijk je gelijk.