Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:23

Tafje schreef:
Het zijn niet zozeer de Pk's die bepalen wat een auto kan trekken maar de Nm ofwel koppel (trekkracht). Dus hoe hoger het koppel hoe sterker de trekkracht.

Leuke theorie, maar verklaar dan eens waarom mijn Mercedes met bijna 400Nm de grootste moeite heeft om de 80km/h vast te houden als ik de rivieren oversteek, waar de Range Rover, met 250Nm, fluitend snelheid kan maken op dezelfde plek.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:29

om dat de range rover dat koppel bij een veel lager toerental heeft

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:32

papagroom schreef:
om dat de range rover dat koppel bij een veel lager toerental heeft

Volgens mij is 1200toeren (de Mercedes) toch echt lager dan de 4000 toeren van de Range Rover..............

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:36

Luxe mercedes of ML? Windverplaatsing, type motor, gewicht, wielbasis, bandenmaat, etc. Etc. telt allemaal mee..

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:38

We hebben sinds een paar weken een Opel Vivaro voor de trailer! :) Heeft 135 pk en trekt het gemakkelijk & rijdt erg fijn.
Hiervoor hadden we een Audi A4, maar die trok het nog maar net.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:42

Dan zou je zeggen dat er iets niet klopt....als je onderin meer trekkracht nebt moet je eigenlijk sterker zijn......klopt die waarde van de range rover wel...of anders die van de merc.....ik weet het niet hoor ik ben geen merken fanaat......het kan ook zijn dat de range rover veel meer toeren draait en dus sneller tot een hoog koppel komt

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:12

papagroom schreef:
Dan zou je zeggen dat er iets niet klopt....als je onderin meer trekkracht nebt moet je eigenlijk sterker zijn......klopt die waarde van de range rover wel...of anders die van de merc.....ik weet het niet hoor ik ben geen merken fanaat......het kan ook zijn dat de range rover veel meer toeren draait en dus sneller tot een hoog koppel komt

Nee, het ligt allemaal veel simpeler. Het antwoord is: vermogen. De Mercedes heeft een OM314 met 80pk, tegen de 170pk V8 van de Range Rover.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:14

ja....vind je t gek....mijn motorfiets heeft al meer vermogen..LOL..

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:18

ikke schreef:
Tafje schreef:
Het zijn niet zozeer de Pk's die bepalen wat een auto kan trekken maar de Nm ofwel koppel (trekkracht). Dus hoe hoger het koppel hoe sterker de trekkracht.

Leuke theorie, maar verklaar dan eens waarom mijn Mercedes met bijna 400Nm de grootste moeite heeft om de 80km/h vast te houden als ik de rivieren oversteek, waar de Range Rover, met 250Nm, fluitend snelheid kan maken op dezelfde plek.


ikke schreef:
papagroom schreef:
Dan zou je zeggen dat er iets niet klopt....als je onderin meer trekkracht nebt moet je eigenlijk sterker zijn......klopt die waarde van de range rover wel...of anders die van de merc.....ik weet het niet hoor ik ben geen merken fanaat......het kan ook zijn dat de range rover veel meer toeren draait en dus sneller tot een hoog koppel komt

Nee, het ligt allemaal veel simpeler. Het antwoord is: vermogen. De Mercedes heeft een OM314 met 80pk, tegen de 170pk V8 van de Range Rover.


Dan ligt het dus aan het aantal pk's, i.c.m. het koppel?!

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:38

Valina schreef:
Dan ligt het dus aan het aantal pk's, i.c.m. het koppel?!

Inderdaad en dan liefst bij een zinvol toerental, ergens tussen 2000 en 3500 toeren, aangezien de meeste automotoren aan 80km/h ergens in dat toerengebied zitten.

Door de juiste versnelling te kiezen, heb je invloed op dat toerental.
Met een oudere Ford Transit (90pk) reed ik het goedkoopst in vier, bij zo'n 3000 toeren. De Volkswagen Transpoter T5 die ik onlangs voor de trailer had, deed het fluitend in vijf, aan 2300 toeren en een verbruik (volgens de boordcomputer) van 1:18!!!! Of dat getal exact klopt, geen idee, maar opvallend zuinig was ie wel, ondanks de 2000kg die aan de haak hing.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:51

vito 111 doet t ook prima maar neemt dan wel 1:11

paulus26

Berichten: 239
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Drenthe - Schoonoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:47

Er staat bij mij een citroen xantia 2.0 turbo voor mijn 1.5 trailertje en het rijd erg soepel, boven de 90km/h de moerdijkbrug op is geen probleem

overigens zie ik wel eens erg vreemde combinaties voor bijkomen op de weg. Een golfje 2 met een tweepaardstrailer met twee staarten over de klep hangen lijkt mij niet echt kunnen!?

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:51

Ai slechte combi idd. Heel veel auto's mogen niet eens een 2 paards trailer trekken met daarin 2 paarden, laat staan zo'n Golfje.

paulus26

Berichten: 239
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Drenthe - Schoonoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:59

idd ik denk dat als die bestuurder af wil slaan zijn trailer gewoon recht door gaat, je paard zal er in staan

AJM

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:16

Wij hebben een Saab 900 120 PK. 13 jaar oud. Kan wel merken dat hij heuvel op soms moeite heeft.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:55

paulus26 schreef:
idd ik denk dat als die bestuurder af wil slaan zijn trailer gewoon recht door gaat, je paard zal er in staan


Tja, of jij of je kind zal die combinatie tegenkomen, als die trailer rechtdoor gaat,.... |(

Ze brengen niet alleen zichzelf en hun paarden in gevaar, maar ook de medeweggebruikers!
Ik blijf altijd graag of ver vóór of ver áchter zo'n combi... ;(

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:37

Valina schreef:
paulus26 schreef:
idd ik denk dat als die bestuurder af wil slaan zijn trailer gewoon recht door gaat, je paard zal er in staan


Tja, of jij of je kind zal die combinatie tegenkomen, als die trailer rechtdoor gaat,.... |(

Ze brengen niet alleen zichzelf en hun paarden in gevaar, maar ook de medeweggebruikers!
Ik blijf altijd graag of ver vóór of ver áchter zo'n combi... ;(

Dat gaat vrij lastig als je ze tegen komt..........

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:45


Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:57

ikke schreef:
Valina schreef:
Tja, of jij of je kind zal die combinatie tegenkomen, als die trailer rechtdoor gaat,.... |(

Ze brengen niet alleen zichzelf en hun paarden in gevaar, maar ook de medeweggebruikers!
Ik blijf altijd graag of ver vóór of ver áchter zo'n combi... ;(

Dat gaat vrij lastig als je ze tegen komt..........


Ik bedoel, als je ze tegenkomt als ze op dezelfde (snel)weg zitten als ik.
Dan haal ik ze in, of ik blijf erachter.
Zo bedoel ik het. ;)

AgoyShadow
Berichten: 65
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:02

Wij hebben een opel fronterra voor de trailer

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:19

Hallo allemaal, ik heb wel eens stukjes mee gelezen etc, maar nooit het gehele topic gelezen (sorry)
Nu heb ik een vraagje. Mijn Clio is waarschijnlijk alleen nog te repareren voor meer dan 500€ , en laat ie dat nou net zelf nog waard zijn.
Dus dachten wij om nu een 4x4 te kopen ipv over een of twee jaar, over een half jaar heb ik namelijk meer tijd om te rijden en wil dan ook de wedstrijden weer oppakken.
We dachten zelf wel aan een nieuwe auto, zeker nu met de terug gaven die hier in Frankrijk bestaat voor je oude auto is dat veel interessanter dan een tweede hands (zo krijg ik bij de aanschaf van een nieuwe clio bijvoorbeeld 4300€ inruil korting!! )

Zelf zaten wij te denken aan een Renault Koleos. Zijn er mensen met ervaringen met deze auto?
Wat ik op internet aan technische gegevens kan vinden is dat hij 2000 kg geremd mag trekken, mocht dit bijvoorbeeld 400 kg meer worden is dit dan echt slecht voor de auto of zijn dit gewoon regeltjes van de regering?

En zijn er van andere merken autos die rond dezelfde prijs klasse zitten nieuw?

Gegevens trailer etc:
Trailer is uiteraard geremd.
Twee paards, polyester
op papier 860kg (inclusief klep)
laadvermogen 2000 kg

Wat komt erin:
In eerste instantie alleen een paard, volgens mijn vriendje als ze in conditie is niet zwaarder dan 600kg.
Later ook haar dochter of een ander tweede paard, in conditie, dus laten we uitgaan van nog eens 600 kg.

Zou dus net moeten kunnen denk ik?
Kleine kanttekening, hier waar ik dus met auto en trailer moet gaan rijden zijn wel wat heuvels. Geen bergen, maar het kan wel eens 200 meter omhoog gaan, zou dit problemen opleveren?

Ik hoop dat iemand in dit topic mij kan en wil helpen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:02

860 + 600 + 600 = meer dan de 2000 die de auto wettelijk mag trekken. Nee dus. Laat staan 400 kg. extra.
400 kg = 20% overbelading. Lijkt me vrij serieus bij een ongeval o.i.d.
Ik ben blij dat jij in Frankrijk woont als jij met zo'n combinatie gaat rijden!

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:06

Haha nu nog even een volvo 440 1.6 maar daar komt zeer binnenkort verandering in...
En ja hij mag het trekken want er mag 1450 achter ;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:08

sflj schreef:
860 + 600 + 600 = meer dan de 2000 die de auto wettelijk mag trekken. Nee dus. Laat staan 400 kg. extra.
400 kg = 20% overbelading. Lijkt me vrij serieus bij een ongeval o.i.d.
Ik ben blij dat jij in Frankrijk woont als jij met zo'n combinatie gaat rijden!


Daar rij ik dus nog niet mee ;)
Juist daarom vraag ik hier advies.

En waarom 400kg extra?

Flying_Indo

Berichten: 207
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:16

Tafje schreef:
Het zijn niet zozeer de Pk's die bepalen wat een auto kan trekken maar de Nm ofwel koppel (trekkracht). Dus hoe hoger het koppel hoe sterker de trekkracht.


Dat klopt inderdaad, dat is ook de reden dat hybride auto's niet kunnen trekken.