Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoeno
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:22

hagelslag schreef:
ff aan mn pappie gevraagd maar die zegt trekker heeft geen wegenbelasting;)
heerlijk goedkoop;)



Wij deden het vroeger ook wel eens met een tractor ervoor.. En voor tractoren bestaan geen wegenbelasting tabellen!!!
Er gaan tegenwoordig toch ook mensen met de tractor en hun pipowagen trekkend en vakantievierend door nederland.
Het enige waar ze je dan op zouden KUNNEN pakken is de rode dieselolie wat alleen is toegestaan voor landbouwdoeleinden, en tegen woordig moet je een tractorrijbewijs hebben.
We rijden nu al 4 jaar met een Korando 2.9 diesel voor onze trailer.
Laatst bijgewerkt door hoeno op 31-10-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hoeno
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:25

cissy schreef:
je wilt je paard niet in een 1paards trailer proppen, enge dingen zijn het, ze worden niet voor niks niet meer gemaakt.... Heb er ooit met eentje moeten rijden voor iemand maar ik doe het nooit meer! veel te smal en instabiel.


Volgen mij heb ik nog nooit een 1-paards trailer gezien. Hoe breed of smal zijn die dan?

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:26

Moet je even op google kijken ;)
Op afbeelding en dan 1 paards trailer.
Ze zijn idd wel aardig smal.

Zou zelf eerder voor 1,5 of 2 gaan, staat ook op stal dus dat scheelt alweer.

Maar over 1 paards was meer een vraag of dat nog wel mocht, maar werden alleen niet meer gemaakt.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:29


Amigo_

Berichten: 2125
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:29

Wij hebben eigenlijk 2 auto`s voor de trailer.. (niet tegelijketijd natuuurlijk :+ )

Kia Sportage en een Dodge Ram

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:34

Aantal pagina's terug ging het om de kogeldruk, nou ben ik toevallig bezig met mijn E-rijbewijs en rij ik in een bus die 2000 kg mag trekken en maar een kogeldruk van 80 kg mag hebben. Een 2 paardstrailer heeft een kogeldruk van max 100 kg.

Ik vroeg aan mijn rij instructeur of ik met die bus die 2-paardstrailer met 1 paard zou mogen trekken. Zijn uitleg was als volgt (let op, ik beweer niet dat hij gelijk heeft, ik ben alleen benieuwd wat nou de waarheid in het kogeldruk verhaal is..)
je kogeldruk mag dus max 80 kg (auto aanhouden)zijn, het wil niet zeggen als de trailer max 100 kg is dat het dit ook IS, het ligt altijd aan de belading. Omdat een paard gelijk verdeeld is en zelfs meer naar achter staat beweert hij dat je die kogeldruk van 100 absoluut niet gaat halen. Wil je het zeker weten zou je er een weegschaal onder moeten zetten...

Ook de politie of de verzekering kan eigenlijk nooit weten wat je kogeldruk is zonder er een weegschaal onder te zetten...dus hoe kunnen ze dan bekeuren??

Nogmaals, ik zeg niet dat hij de "waarheid" weet, maar ik ben benieuwd wat jullie visie hier op is...

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:37

nomes schreef:
Aantal pagina's terug ging het om de kogeldruk, nou ben ik toevallig bezig met mijn E-rijbewijs en rij ik in een bus die 2000 kg mag trekken en maar een kogeldruk van 80 kg mag hebben. Een 2 paardstrailer heeft een kogeldruk van max 100 kg.

Ik vroeg aan mijn rij instructeur of ik met die bus die 2-paardstrailer met 1 paard zou mogen trekken. Zijn uitleg was als volgt (let op, ik beweer niet dat hij gelijk heeft, ik ben alleen benieuwd wat nou de waarheid in het kogeldruk verhaal is..)
je kogeldruk mag dus max 80 kg (auto aanhouden)zijn, het wil niet zeggen als de trailer max 100 kg is dat het dit ook IS, het ligt altijd aan de belading. Omdat een paard gelijk verdeeld is en zelfs meer naar achter staat beweert hij dat je die kogeldruk van 100 absoluut niet gaat halen. Wil je het zeker weten zou je er een weegschaal onder moeten zetten...

Ook de politie of de verzekering kan eigenlijk nooit weten wat je kogeldruk is zonder er een weegschaal onder te zetten...dus hoe kunnen ze dan bekeuren??

Nogmaals, ik zeg niet dat hij de "waarheid" weet, maar ik ben benieuwd wat jullie visie hier op is...

Dat verhaal van de instructeur klopt in theorie.
De praktijk is heel simpel; de politie zet die weegschaal onder je trekhaak en als het dan niet klopt, krijg je doodleuk een bekeuring. Ga maar eens kijken wanneer er weer zo'n caravancontrole is.......

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:39

@ikke: oke....maar hoe kun je dit in....naam meten als je een paard er in hebt staan?? Ik kan hem niet loskoppelen met een paard erin...

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:50

nomes schreef:
@ikke: oke....maar hoe kun je dit in....naam meten als je een paard er in hebt staan?? Ik kan hem niet loskoppelen met een paard erin...

Dat kan wel, mits je daar enige voorzichtigheid bij gebruikt.
Trek de handrem aan, schuif de weegschaal onder het neuswiel, draai neuswiel omlaag tot op de weegschaal. Klik de koppeling los en lees de weegschaal af, klik de koppeling vast.
Let op: de clou is dat de koppeling wel los komt van de kogel maar niet eraf gaat. Bedenk dat de aanwijzing van de weegchaal een kleine afwijking vertoont ten opzichte van de werkelijke kogeldruk (kun je uitrekenen, eerste klas middelbaar natuurkunde). Uiteraard doe je dit ook niet op een moment dat je paard de halve trailer aan het verbouwen is! Persoonlijk zou ik uit veiligheidsoverweging wel iets onder de achterbalk van de trailer zetten, zodat die nooit op kan wippen, stel dat het paard op het verkeerde moment een verkeerde stap naar achteren doet.
Kortom, doe het met beleid, denk goed na wat je doet en doe het vooral niet "even" net voordat je daadwerkelijk vertrekt. De waarde die je meet zal namelijk altijd min of meer gelijk zijn, mits je het paard steeds op dezelfde plek laadt. Sommige stangen hebben tot wel 20cm verstelruimte en dat kan natuurlijk invloed hebben op de kogeldruk.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:24

Hmmm..klinkt eng ;) maar misschien wel de moeite waard om te weten of de combinatie waar je mee rijdt wel "mag".

Ik zou trouwens toch liever niet hebben dat meneer de agent bij een verkeerscontrole op deze manier de kogeldruk moet gaan meten hoor!

GittekeZ1
Berichten: 773
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:28

Wij hebben een vw passaat met 1 ,5 p trailer
trekt prima het voordeel is dat je er ook zonder E meee mag rijden

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:56

nomes schreef:
Hmmm..klinkt eng ;) maar misschien wel de moeite waard om te weten of de combinatie waar je mee rijdt wel "mag".

Ik zou trouwens toch liever niet hebben dat meneer de agent bij een verkeerscontrole op deze manier de kogeldruk moet gaan meten hoor!


Dat lijkt me vrij link om zo de kogeldruk te meten en ik vraag me af of je dat toe moet laten. Je paard zal nooit stil blijven staan en dus krijg je ook geen vaste waarde op de weegschaal.
Als je kogeldruk echt te hoog is is dit wel te zien aan de combinatie. Bij te hoge kogeldruk zal de auto "in de kont" hangen met de bekende gevolgen als onbestuurbaar worden waardoor je het gevoel krijgt dat de trailer de auto stuurt.
Bij een caravan of aanhanger met dode lading kun je wel makkelijk de kogeldruk meten.
Dus gewoon zorgen dat je combinatie vlak staat, dan zit er nooit ver naast en val je niet op.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:12

Ik denk dat ik de politie toch voor gek zal verklaren als ze op deze manier m'n kogeldruk willen meten. Dan bedenken ze er maar een andere oplossing voor, maar dat gaat echt niet gebeuren als mijn paard erin staat hoor...

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:19

Ik heb sterk de indruk dat de meeste politie agenten zelf niet weten hoe het zit

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:21

Ik geloof ook niet, dat ik oom agent zou toestaan om mijn trailer met paard, ff los te koppelen, zodat hij de kogeldruk kan meten.
En het paard uitladen is ook geen optie, hoewel uitladen het probleem niet zou zijn, mag hij haar er zelf weer in terug zetten }> , gaan ik wel op een stoel zitten en er naar kijken, gaat een fijn spektakeltje worden :D , madame laadt niet zo makkelijk ( en dat is nog zachtjes uitgedrukt ) :D :D :D

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:22

dat idee heb ik ook papagroom. :)

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:40

Nog wat anders

Ik heb nu een combinatie van een peugeot 407 sedan diesel 1.6 en een 1.5 paard trailer met een mtm van 1700 kg trailer weegt leeg 620 kg
Peugeot weegt leeg 1405 kg en mag 1300 kg trekken, moet dus kunnen met een kwpn'r van zo'n 600 kg.
Heb overigens rijbewijs BE, dus tot zover geen probleem.

Maar nu komt het, max kogeldruk trailer 75 kg, aanbevolen kogeldruk peugeot 60 kg, volgens de technische informatie
De trekhaak geeft aan max 75 kg, maar wat is nu de max kogeldruk van de peugeot, aanbevolen is nog geen max, volgens mij, maar dat vindt ik nergens terug.

Overigens loopt de combi als een zonnetje

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:52

Paul11 schreef:
Nog wat anders

Ik heb nu een combinatie van een peugeot 407 sedan diesel 1.6 en een 1.5 paard trailer met een mtm van 1700 kg trailer weegt leeg 620 kg
Peugeot weegt leeg 1405 kg en mag 1300 kg trekken, moet dus kunnen met een kwpn'r van zo'n 600 kg.
Heb overigens rijbewijs BE, dus tot zover geen probleem.

Maar nu komt het, max kogeldruk trailer 75 kg, aanbevolen kogeldruk peugeot 60 kg, volgens de technische informatie
De trekhaak geeft aan max 75 kg, maar wat is nu de max kogeldruk van de peugeot, aanbevolen is nog geen max, volgens mij, maar dat vindt ik nergens terug.

Overigens loopt de combi als een zonnetje

Dan is de kogeldruk dus 60kg. Dat die kogeldruk aanbevolen wordt staat wel leuk, maar als er dan niet bij zetten wat dan maximaal is toegestaan, dan is dat dus die 60kg, tenzij de importeur papieren kan overleggen waaruit blijkt dat het anders is.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:47

Ik rij met een Mitsubishi Pajero 3 liter V6, ik vindt het een erg fijne auto voor de trailer, heb een tweepaards trailer en daar staat een merens en een arabier in. Ga regelmatig op pad en ben blij dat er een sterke auto met genoeg vermogen voor staat

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:00

Ik rij in een Nissan Patrol 2.8TD. Mag 3500 kg trekken. Ik rijd met een 2-paardstrailer en heb een E-rijbewijs. Wel veilig dus..;-)

SmmY__

Berichten: 27
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:11

Off topic....

Ik heb even een vraag tussendoor
ik lees hier en daar dat je voor sommige auto's of trailers geen E hoef te hebben wat wordt daarmee precies bedoeld? en welke auto's of trailers zijn dat?

of heb ik het helemaal verkeerd?

cissy

Berichten: 19853
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:53

als je de FAQ leest dan snap je de regels misschien beter en kun je antwoord geven op je eigen vraag.... :)

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:39

SmmY__ schreef:
Off topic....

Ik heb even een vraag tussendoor
ik lees hier en daar dat je voor sommige auto's of trailers geen E hoef te hebben wat wordt daarmee precies bedoeld? en welke auto's of trailers zijn dat?

of heb ik het helemaal verkeerd?


Simpelweg gesteld, dat er combinaties zijn van auto's en trailers, waarvoor het niet noodzakelijk is om over een E-rijbewijs te beschikken, om die te mogen rijden.

1. De toegestane maximalemassa van trailer en auto samen, mag niet meer zijn dan 3500 kg
2. Het leeggewicht van de auto ( volgens kentekenbewijs ), moet groter zijn dan de toegestane maximale massa ( eigengewicht+ laadvermogen ) van de trailer.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:57

Ik mag nog niet rijden...
Maar mijn vader had er altijd een volkswagen passat tdi voor.
Die kon het maar net redden. Dan moest je der echt geen twee paarden in zetten.
Had dan ook 95 pk.
Nu hebben we een BMW 5 serie.
Deze heeft 175 pk.
Das zo ongeveer het dubbele en dat merk je dan toch wel.
Die trekt met gemak alles weg. Bovendien is een BMW toch ook wel een fijne auto.

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:35

Het zijn niet zozeer de Pk's die bepalen wat een auto kan trekken maar de Nm ofwel koppel (trekkracht). Dus hoe hoger het koppel hoe sterker de trekkracht.