Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
suffie schreef:blackstar schreef:Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.
Zoek even mijn eerdere post op, dan zie je dat het CBR heeft geantwoord met dat dit wel mag. Iemand met een E-B rijbewijs mag het letterlijke gewicht trekken wat de auto trekken mag! In jouw geval mag dit dus wel!
zucht.... moet ik het nou echt voor je uittekenen?Citaat:Dat kun jij aan de post niet zien! Ze schrijft dat de auto 1350 mag trekken maar niet hoeveel die auto weegt!
Citaat:Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.
Citaat:Zoek even mijn eerdere post op, dan zie je dat het CBR heeft geantwoord met dat dit wel mag. Iemand met een E-B rijbewijs mag het letterlijke gewicht trekken wat de auto trekken mag! In jouw geval mag dit dus wel!
Citaat:Houdt dit ook in dat je dezelfde combinatie met een B rijbewijs niet mag rijden? Waar zit dat verschil?
ikke schreef:kakanox schreef:Tsja, we zijn ook beperkt qua budget + ik ben erg handig met auto's. Daarnaast heb ik al eens een kopje van een T4 2.5 TDI moeten reviseren... met net 2 ton op de teller. Ook de oude Audi A6 (waar het zelfde blok in ligt) wordt ongelofelijk vaak met motorschade aangeboden. De oude Vito's (108/110D) staan bekend als betrouwbaarder.
Overigens: Zag afgelopen weekend in Lelystad een T4 2.5 TDi met spinnende voorwieltjes proberen een trailer weg te trekken (en de omstandigheden waren écht niet zo slecht), waar een Korando 3.2 V6 op z'n slofjes de boel meesleurde.
Daarnaast heb ik wat ervaring met zowel VW- als Mercedes-motoren - als je ze van binnen ziet weet je het al snel
Juist de 4x4 is voor mij de voornaamste reden om van die T4 af te stappen. Een Landcruiser zou 'm voor mij meteen worden... als een redelijke financieel ook binnen bereik lag.
Lees overigens nu je post over wat je allemaal voor je trailer hebt: Houd je ook rekening met het feit dat je met een Panda voor een paardentrailer hoe dan ook niet verzekerd bent? Ik blijf er met mijn Skoda Fabia in ieder geval ver weg van.
Om te beginnen ben ik met die Panda gewoon verzekerd. 750kg trailer achter 800kg toegestaan trekgewicht Fiat Panda, dat is gewoon verzekerd; kan er zelfs nog een zak voer in
betrouwbaarheid van motoren is voor een belangrijk deel terug te voeren op de wijze waarop ermee wordt omgegaan. Het probleem van dikke motoren is dat deze vaak gereden worden door kerels (M/V) met een betonnen rechtervoet.
Voor 4x4's geldt dat het gros slecht wordt onderhouden, waarop de auto het etiket "onbetrouwbaar" krijgt, terwijl de eigenaar eigenlijk het etiket "slechte beheerder" zou moeten krijgen. Bedenk daarnaast dat veel, vooral "goedkopere" 4x4's feitelijk 4x2's zijn, waarbij je in noodgevallen de vooras kunt bijschakelen, een vorm van tussendifferentieel zit er echter zelden in.
cissy schreef:zucht.... moet ik het nou echt voor je uittekenen?Citaat:Dat kun jij aan de post niet zien! Ze schrijft dat de auto 1350 mag trekken maar niet hoeveel die auto weegt!
*knip* blatekstquotebla *knip*. snap je het nu?
petrawinster schreef:= onzin!zou hier niet te hard op rekenen dat als je auto 800 kg mag treken en je trailer leeg 750 weegt dat als depolitie je ziet je er goed mee weg komt. een beetje trailer mag 1500 - 2000 kg wegen en daar draait t om. als jouw auto 800 kg mag trekken kom je dus minimaal 700 kg te kort.
sflj schreef:... nou mag je zuchten!
Beste Petra:petrawinster schreef:= onzin!zou hier niet te hard op rekenen dat als je auto 800 kg mag treken en je trailer leeg 750 weegt dat als depolitie je ziet je er goed mee weg komt. een beetje trailer mag 1500 - 2000 kg wegen en daar draait t om. als jouw auto 800 kg mag trekken kom je dus minimaal 700 kg te kort.
NATUURLIJK mag je 750 kilo trekken als je auto 800 mag trekken! Heeft niks te maken met het maximum gewicht van de trailer waar jij op doelt! Als je maar een E rijbewijs hebt!
sflj schreef:Je bent helemaal niet verplicht om een weegbon o.i.d. bij je te hebben. In Nederland moet een agent altijd nog aantonen dat jij eventueel fout bent.
ikke schreef:En aangezien ik zelfs C-E heb..........
Als je mij wilt pakken met die twee-paards achter de Pinda, dan kan dat. Het klopt dat ie er niet achter mag hangen. Lesje autorijden-voor-gevorderden voor degene die weet wat er strafbaar is aan die combi.
Vippie schreef:sflj schreef:Je bent helemaal niet verplicht om een weegbon o.i.d. bij je te hebben. In Nederland moet een agent altijd nog aantonen dat jij eventueel fout bent.
Dus wel (had er niet voor niks een bij de papieren van mn lesauto zitten waarmee exact zo'nzelfde situatie aan de hand was als hier beschreven), alleen weet bijna niemand dat .
Ik zeg altjd, beter vorkomen dan genezen, je kunt die fliken beter te slim af zijn toch?
shera schreef:Sinds een maandje hebben we een Mercedes Benz G-klasse uit 1980 belastingvrij en een super gave auto!
Omdat mijn combi te zwaar bleek voor een B-rijbewijs nu dus aan het lessen voor E
Trouwens, mijn rijinstucteur heeft ook een weegbriefje bij zijn lescombi.
Belker schreef:Ikke, Volgens mij heeft het te maken met wat de trehaak kan/mag hebben.
Of met de lengte van de combinatie. Aanhangwagen mag X keer de lengte van de wagen hebben ofzo.
Vertel eens waarom ze je kunnen pakken?
cissy schreef:kogeldruk pinda toegestaan lager dan kogeldruk trailer? pinda te smal voor trailer? toe ikke vertel eens...