Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:17

Wij hebben een Hyundai H200 bj 2004 voor de 2prds Atec staan. Supercombinatie, ruimte genoeg voor je zooi in zo'n bus als je op wedstrijd gaat.

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:21

Wij hebben een vito, is ook erg fijn, en ook lekker veel ruimte...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:23

suffie schreef:
blackstar schreef:
Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.


Zoek even mijn eerdere post op, dan zie je dat het CBR heeft geantwoord met dat dit wel mag. Iemand met een E-B rijbewijs mag het letterlijke gewicht trekken wat de auto trekken mag! In jouw geval mag dit dus wel!


Dit mag alleen MITS je er een weegbrief bij hebt waar het gewicht+lading van de aanhanger op staan. Dus trailer met peerd erin op de wegbrug (opletten dat je auto er dus net overheen staat, kost 6 euro en je bent van alle ellende af. Als je aangehouden wordt zonder weegbon ben je dus de pineut omdat de auto maar 1350 mag trekken en de trailer op 2000 staat op het kentekenbewijs.

En tuurlijk kun je als je geen weegbon hebt alsnog naar de weegbrug gestuurd worden, maar waarom niet gewoon voorkomen. Scheelt een hoop stress ook voor het paard op de trailer want je bent 9 van de 10x toch ergens naartoe aan het gaan en dan zit je niet op oom agent te wachten toch?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:30

Je bent helemaal niet verplicht om een weegbon o.i.d. bij je te hebben. In Nederland moet een agent altijd nog aantonen dat jij eventueel fout bent.
Ik kan makkelijk mijn combinatie wegen met m'n Shetlander erin en dan gaan rondrijden met die weegbon + Belg in de trailer. Als een agent je echt niet vertrouwd stuurt ie je toch wel naar de weegbrug maar dat komt weinig voor hoor! Knipoog Wat wél gebeurd bij controles is dat ze zelf een apparaat bij zich hebben en je wordt gevraagd er even overheen te rijden. That's all.
Neemt natuurlijk niet weg dat het altijd wel een keer nuttig is een weegbrug te zoeken en zodoende te weten wat jouw combinatie nou eigenlijk precies weegt.

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:50

Citaat:
Dat kun jij aan de post niet zien! Ze schrijft dat de auto 1350 mag trekken maar niet hoeveel die auto weegt!
zucht.... moet ik het nou echt voor je uittekenen?
het ging hier om:
Citaat:
Dus, nou ben ik er nog niet uit, even in het kort.
Je mag niet met een luxe wagen die 1350kg mag trekken een tweepaardstrailer erachter hangen die max. 2000 kg mag wegen met 1 paard erin die 540 kg weegt.
Even voor het gemak trailer 620 kg en paard 540 kg = 1160 kg.
Tevens heb ik mijn E rijbewijs.

toen kwam dit:
Citaat:
Zoek even mijn eerdere post op, dan zie je dat het CBR heeft geantwoord met dat dit wel mag. Iemand met een E-B rijbewijs mag het letterlijke gewicht trekken wat de auto trekken mag! In jouw geval mag dit dus wel!

en de vraag van Rhodos was:
Citaat:
Houdt dit ook in dat je dezelfde combinatie met een B rijbewijs niet mag rijden? Waar zit dat verschil?


het verschil zit m in dat de auto van die combi wel 1350 kg mag trekken (maar dat zelf waarschijnlijk niet zal wegen) en met B rijbewijs mag je alleen maar een trailer met MTM trekken die minder is dan het gewicht vd auto (en dan de rest vd regeltjes) en aangezien we het hier hebben over een 2 tons trailer..... kon ik dat dus aan de post wel zien. snap je het nu?

petrawinster

Berichten: 9
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:36

ikke schreef:
kakanox schreef:
Tsja, we zijn ook beperkt qua budget + ik ben erg handig met auto's. Daarnaast heb ik al eens een kopje van een T4 2.5 TDI moeten reviseren... met net 2 ton op de teller. Ook de oude Audi A6 (waar het zelfde blok in ligt) wordt ongelofelijk vaak met motorschade aangeboden. De oude Vito's (108/110D) staan bekend als betrouwbaarder.

Overigens: Zag afgelopen weekend in Lelystad een T4 2.5 TDi met spinnende voorwieltjes proberen een trailer weg te trekken (en de omstandigheden waren écht niet zo slecht), waar een Korando 3.2 V6 op z'n slofjes de boel meesleurde.

Daarnaast heb ik wat ervaring met zowel VW- als Mercedes-motoren - als je ze van binnen ziet weet je het al snel Lachen

Juist de 4x4 is voor mij de voornaamste reden om van die T4 af te stappen. Een Landcruiser zou 'm voor mij meteen worden... als een redelijke financieel ook binnen bereik lag.

Lees overigens nu je post over wat je allemaal voor je trailer hebt: Houd je ook rekening met het feit dat je met een Panda voor een paardentrailer hoe dan ook niet verzekerd bent? Ik blijf er met mijn Skoda Fabia in ieder geval ver weg van.

Om te beginnen ben ik met die Panda gewoon verzekerd. 750kg trailer achter 800kg toegestaan trekgewicht Fiat Panda, dat is gewoon verzekerd; kan er zelfs nog een zak voer in Haha!
betrouwbaarheid van motoren is voor een belangrijk deel terug te voeren op de wijze waarop ermee wordt omgegaan. Het probleem van dikke motoren is dat deze vaak gereden worden door kerels (M/V) met een betonnen rechtervoet.
Voor 4x4's geldt dat het gros slecht wordt onderhouden, waarop de auto het etiket "onbetrouwbaar" krijgt, terwijl de eigenaar eigenlijk het etiket "slechte beheerder" zou moeten krijgen. Bedenk daarnaast dat veel, vooral "goedkopere" 4x4's feitelijk 4x2's zijn, waarbij je in noodgevallen de vooras kunt bijschakelen, een vorm van tussendifferentieel zit er echter zelden in.


zou hier niet te hard op rekenen dat als je auto 800 kg mag treken en je trailer leeg 750 weegt dat als depolitie je ziet je er goed mee weg komt. een beetje trailer mag 1500 - 2000 kg wegen en daar draait t om. als jouw auto 800 kg mag trekken kom je dus minimaal 700 kg te kort.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:40

cissy schreef:
Citaat:
Dat kun jij aan de post niet zien! Ze schrijft dat de auto 1350 mag trekken maar niet hoeveel die auto weegt!
zucht.... moet ik het nou echt voor je uittekenen?
*knip* blatekstquotebla *knip*. snap je het nu?

Beetje lange tenen? Of had je mijn Knipoog over het hoofd gezien? Knipoog

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:43

... nou mag je zuchten! Knipoog

Beste Petra:
petrawinster schreef:
zou hier niet te hard op rekenen dat als je auto 800 kg mag treken en je trailer leeg 750 weegt dat als depolitie je ziet je er goed mee weg komt. een beetje trailer mag 1500 - 2000 kg wegen en daar draait t om. als jouw auto 800 kg mag trekken kom je dus minimaal 700 kg te kort.
= onzin!
NATUURLIJK mag je 750 kilo trekken als je auto 800 mag trekken! Heeft niks te maken met het maximum gewicht van de trailer waar jij op doelt! Als je maar een E rijbewijs hebt!

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:30

sflj schreef:
... nou mag je zuchten! Knipoog

Beste Petra:
petrawinster schreef:
zou hier niet te hard op rekenen dat als je auto 800 kg mag treken en je trailer leeg 750 weegt dat als depolitie je ziet je er goed mee weg komt. een beetje trailer mag 1500 - 2000 kg wegen en daar draait t om. als jouw auto 800 kg mag trekken kom je dus minimaal 700 kg te kort.
= onzin!
NATUURLIJK mag je 750 kilo trekken als je auto 800 mag trekken! Heeft niks te maken met het maximum gewicht van de trailer waar jij op doelt! Als je maar een E rijbewijs hebt!

En aangezien ik zelfs C-E heb..........
Als je mij wilt pakken met die twee-paards achter de Pinda, dan kan dat. Het klopt dat ie er niet achter mag hangen. Lesje autorijden-voor-gevorderden voor degene die weet wat er strafbaar is aan die combi.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:11

sflj schreef:
Je bent helemaal niet verplicht om een weegbon o.i.d. bij je te hebben. In Nederland moet een agent altijd nog aantonen dat jij eventueel fout bent.


Dus wel (had er niet voor niks een bij de papieren van mn lesauto zitten waarmee exact zo'nzelfde situatie aan de hand was als hier beschreven), alleen weet bijna niemand dat Knipoog.
Ik zeg altjd, beter vorkomen dan genezen, je kunt die fliken beter te slim af zijn toch?

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:14

Bij de lesauto zat het wel, maar bij mij is er dus bijgezegd dat het geen verplichting was. Lijkt me ook erg onlogisch, niet iedereen rijdt altijd met hetzelfde paard. Als ik hem weeg met mijn Haf erin en daarna met een KWPN-er ga rijden, zegt die hele weegbrief toch ook niets meer? De gewichtsschommigelingen van de Haf even daargelaten Knipoog .

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:41

@SFLJ, je wilt niet weten hoeveel topics hier op bokt voorbij komen over BE en info die van geen kant klopt, en ja lange tenen inderdaad, ik kon het inderdaad aan de post zien dus jouw opmerking schoot mij in verkeerde keelgat.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:42

De leswagen Hyundai Santavé. We gebruiken hem voor lessen en soms voor trailer.

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:44

Onze bus (Ford Transit)
En we hebben een 2 paardstrailer maar staat 1 paard in..

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:52

ikke schreef:
En aangezien ik zelfs C-E heb..........
Als je mij wilt pakken met die twee-paards achter de Pinda, dan kan dat. Het klopt dat ie er niet achter mag hangen. Lesje autorijden-voor-gevorderden voor degene die weet wat er strafbaar is aan die combi.

Zou kunnen dat er iets op het plaatje van de trekhaak staat of dat de maximum kogeldruk wordt overschreden ofzo. Maar als de auto volgens het kenteken 800 mag trekken en de trailer weegt leeg 750 én de bestuurder heeft B-E rijbewijs, zou ik niet weten waarom het niet mag. (of het verstandig is, is een andere zaak. Ben trouwens eens aangehouden omdat een agent vond dat de trailer te breed was (2 paards achter een VW golfje Knipoog ) en ik geen caravanspiegels had gemonteerd. Kreeg trouwens geen bekeuring.)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:53

Vippie schreef:
sflj schreef:
Je bent helemaal niet verplicht om een weegbon o.i.d. bij je te hebben. In Nederland moet een agent altijd nog aantonen dat jij eventueel fout bent.


Dus wel (had er niet voor niks een bij de papieren van mn lesauto zitten waarmee exact zo'nzelfde situatie aan de hand was als hier beschreven), alleen weet bijna niemand dat Knipoog.
Ik zeg altjd, beter vorkomen dan genezen, je kunt die fliken beter te slim af zijn toch?

O? waar kan ik vinden dat dat verplicht is?

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:00

Sinds een maandje hebben we een Mercedes Benz G-klasse uit 1980 Haha! belastingvrij en een super gave auto!
Omdat mijn combi te zwaar bleek voor een B-rijbewijs nu dus aan het lessen voor E Tong uitsteken
Trouwens, mijn rijinstucteur heeft ook een weegbriefje bij zijn lescombi.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:16

shera schreef:
Sinds een maandje hebben we een Mercedes Benz G-klasse uit 1980 Haha! belastingvrij en een super gave auto!
Omdat mijn combi te zwaar bleek voor een B-rijbewijs nu dus aan het lessen voor E Tong uitsteken
Trouwens, mijn rijinstucteur heeft ook een weegbriefje bij zijn lescombi.

Dat klopt. Veelal is de TMM van de aanhanger hoger dan wat de auto mag trekken. Middels dat weegbriefje staat onomstotelijk vast dat de feitelijke massa lager is als de toegestane massa achter de auto, waarmee de aanhanger dus achter de auto mag.

Voor sflj en Vippie: het is de verantwoording van de chauffeur dat de combinatie niet is overladen. Bij twijfel kunnen echter zowel de politie als chauffeur weging eisen en beide partijen zijn wettelijk verplicht medewerking hieraan te verlenen!!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:43

Dat klopt. Weet ik want ik ben o.a. beroepschauffeur en heb al heel wat keren op weegbruggen gestaan, ben aangehouden om gewicht te controleren enz enz.
Wat ik er mee probeerde te zeggen is dat zo'n weegbriefje niks zegt. Ik zorgde nl. altijd dat ik een weegbriefje bij me had waarop het gewicht klopte.
Afgezien van het feit dat je helemaal niet verplicht bent een briefje bij je te hebben, zegt het een beetje agent ook weinig omdat je (bij wijze van spreken) kan hebben gewogen met een Shetlander en op het moment van controle met een Belg in de trailer rondrijdt! Dan zul je toch alsnog achter die agent aan moeten rijden naar de weegbrug. Knipoog

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:53

Ikke, Volgens mij heeft het te maken met wat de trehaak kan/mag hebben.
Of met de lengte van de combinatie. Aanhangwagen mag X keer de lengte van de wagen hebben ofzo.

Vertel eens waarom ze je kunnen pakken?

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:14

Belker schreef:
Ikke, Volgens mij heeft het te maken met wat de trehaak kan/mag hebben.
Of met de lengte van de combinatie. Aanhangwagen mag X keer de lengte van de wagen hebben ofzo.

Vertel eens waarom ze je kunnen pakken?

De trekhaak mag 1000kg hebben. de max toegestane lengte in NL is bijna 18mtr (ik ben even kwijt hoeveel, het 17mtr en een berg cm) Dus, nee Belker, het spijt me, je mag niet door voor de wasmachine Haha! Haha! Haha! al zit je goed in de richting.
Er zijn twee zaken die niet kloppen aan de auto, waarvan er eentje alleen bij mij bekend is, die zal ik dus niet vragen; maar die andere........

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:15

het spijt me Ikke, ik heb geen enkel rijbewijs Haha!
Het is al knap dat ik redelijk in de juiste hoek denk.

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:17

kogeldruk pinda toegestaan lager dan kogeldruk trailer? pinda te smal voor trailer? toe ikke vertel eens... Lachen

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:32

cissy schreef:
kogeldruk pinda toegestaan lager dan kogeldruk trailer? pinda te smal voor trailer? toe ikke vertel eens... Lachen

Ja, hallo, jullie weten toch hoe het zit..............

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:35

nee ikke, ikke ben blond.... Lachen