Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 14:07

Stel je hebt een pony op proef gehad voor je kind. Het blijkt dat de pony absoluut niet geschikt is voor een kind, bokt kind eraf en beland vervolgens in ziekenhuis. Je brengt de pony terug en deelt de eigenaar mee dat de pony echt na een aantal weken stevig geprobeerd met behulp van ervaren ruiters/menners niet geschikt is voor kids.
Pony gaat terug naar vorige eigenaar en die deelt je mee ...ooh geen probleem we hebben nog een kind van 10 en die is er wel blij mee en kan er mee omgaan. Nou oke hun pakkie an toch?


Blijkt na half jaar pony staat te koop op internet en gaat daar omzelfde reden weg...kind twee rugewervels beschadigd..en mensen ook niet eerlijk voorgelicht door vorige eigenaar, terwijl die al wist dat pony niet voor kids geschikt was....


en nu.......????

doe je hier iets mee of ....

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

Ik denk dat je er weinig aan kan doen.
Als de advertentie staat kun je de beheerder tippen.

Wij kochten laatst een haflinger als zijnde licht tot goed betuigd. Na 2 keer er mee gereden te hebben met zeer ervaren menners, wat absoluut geen enkel probleem op leverde, het was een schaap van een beest. Ging mijn papa alleen met groom op pad. Paard krijgt van het een op het andere moment een waas voor zijn ogen met alle gevolgen van dien.
Paard terug gebracht naar de eigenaar met de mededeling dat het paard dus niet goed maar gewoon gevaarlijk was in het tuig. Geen probleem, de handelaar nam het paard terug. ( We hadden m trouwens niet op proef maar als er echt iets was mochten we terug komen) Nog erbij vermeld dat hij dit paard echt niet als betuigd moest verkopen.
Een week later stond gewoon weer de zelfde advertentie op internet.
Heel zonde maar hier kan je dus niks tegen doen.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:54

Ik denk inderdaad ook dat je hier weinig aan kan doen..

Ik heb wel eens ooit iemand horen zeggen.. 'De vuilste handel is ponyhandel'.. Vooral omdat pony's eigenlijk heel vaak terecht komen bij kinderen..
Volwassenen hebben vaak wat dat betreft meer kennis, kracht en ervaring om nog wel normaal met het dier om te kunnen gaan..
(wat hierboven bij de haflinger ook niet opgaat trouwens..)

Wat laura2span hierboven ook al zegt.. Misschien de beheerder inlichten.. En stel dat je het helemaal onverantwoord vind.. die pony gewoon uit de handel halen..
En proberen aan iemand te verkopen die ervarener is.. Maarja.. dan zit jij wel weer een beetje met het dier 'opgescheept'.

Ik vind het een moeilijke kwestie en tis maar te hopen dat er niet nog meer gebeurd..

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:00

Een paar jaar terug ook een haf gehad met een paar draadjes los in zn hoofd, ik heb drie keer naast de wagen gelegen en toen heb ik gezegd "daar ga ik nooit meer achter zitten" . Deze haf is ook de handel ingegaan wel met het verhaal erbij dat de pony niet voor geschikt was om voor de wagen te zetten. Maar je kunt natuurlijk nooit controleren wat ze met zo'n beestje doen. Volgens mij kun je er niets aan doen als er bij de volgende eigenaar nare ongelukken mee gebeuren. Als je zoiets wilt uitsluiten moet je het dier zelf naar de slacht brengen en niet doorverkopen, maar doe maar eens met een gezond paardje...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:54

Helaas kan je er vrij weinig aan doen.
Ik heb een tijd geleden een pony verkocht omdat hij gewoon echt vals was naar kinderen (naar volwassenen ook wel, maar die konden er op letten en zo voorkomen dat hij raak beet).
Later is hij nog zo'n 2 of 3 keer verkocht met alle keren in de advertentie 'leuke kinderpony'

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:47

hoort dit hier wel thuis? onder AR?

Anyway ik zou via marktplaats de eigenaar er wel op aanspreken, maar verder kun je weinig doen vrees ik!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:58

Ik ben inderdaad bang dat je er weinig aan kunt doen.

Ik ken de pony (heb er zelf pas een paar keer op gereden), de nieuwe eigenaresse en de oude en vind het echt heel erg wat er allemaal is gebeurd!

Gelukkig weet de nieuwe eigenaresse ervan en die zal hem niet meer verkopen als kinderpony.

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:01

Dat deed ze ook al niet Knipoog

Maar er is wat met je verhaal gedaan, en ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken Lachen

Heb je gepmd.

Nuran
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-12-06

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:08

Tuurlijk doe je er wat aan.

Nog een kind de vernieling in is toch geen optie.

Alle instanties aanschrijven mailen met naam en adres. Op elke site waarschuwen voor deze persoon.

Aangeven bij alle paarden en pony instanties. etc etc

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Wat doe je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:09

Topic verplaatst AR --> TAO

bont_jump

Berichten: 462
Geregistreerd: 11-12-06
Woonplaats: oud alblas

Re: Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:33

Inderdaad, de beheerder inlichten. En vertellen over je eigen ervaringen, meestal word er dan wat aan gedaan.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:24

Ik denk idd dat je er weinig aan kunt doen.. Helaas. Scheve mond

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:05

ik denk dat je daar eens nader over moet informeren. Ten gevolge van een verborgen gebrek, is lichamelijk letsel aangedaan in de proefperiode. Volgens mij kun je daar wel iets mee... lijkt me sterk als dat niet kan. Iets van een stichting die zich daarvoor inzet?

EmVe

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:28

Ik zou er ook wat aan doen. In ieder geval zou ik bekend maken om wie het gaat, instanties informeren en ook de mensen die gedupeerd zijn zou ik benaderen. Wellicht kan de verkoper berecht worden omdat hij / zij willens en wetens een pony heeft verkocht met - naar zo lijkt het - valse informatie.
Persoonlijk vind ik het moeilijk om niets te doen wanneer ik weet dat mensen gedupeerd worden. Vooral een kind iets aandoen, nah ja, door jou toedoen dan, vind ik zeer laag bij de grond. Uiteraard is het ook erg wanneer het een volwassen persoon is, maar een kind is eerlijk en onbevangen. Het vertrouwt op volwassen personen. Wie is het kind vraag je je dan af bij deze "volwassenen". Maak je samen sterk met alle gedupeerden, of met de mensen die het verhaal kunnen bevestigen.

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Wat doe je als pony niet kind-geschikt blijkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:25

Foto van de pony op Marktplaats zetten met het hele verhaal erbij?