Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:03

Ik heb een leuk paard in Belgie zien staan.
Nu is dat paard wel geent (naar hun zeggen), echter dit staat nergens vermeld en hij heeft geen chip en paspoort..

Nou vroeg ik me af hoe duur het is om em te chippen, gelijk te enten en gelijk het paspoort aan te vragen..

Het gaat me niet om een exact bedrag (daarvoor bel ik wel een kliniek) maar wat ik er ongeveer aan kwijt zou zijn..

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:03

ik denk dat je rond de honderd euro mag rekenen.
dierenarts heeft voorrijkosten, enting, chip, en papierwerk. En dan is het afhankelijk waar je je paspoort aanvraagt, bij knhs of het betreffende stamboek.
succes.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:28

Dan zal het de knhs worden denk ik, aangezien er geen papieren bij zitten, en ook verder niks bekend is van ras of type..

Maar ik ben niet van plan om met het paardje te gaan starten, maakt dat iets uit?

Of zal ik dit paard laten varen en een wat duurder paard kopen die alles al heeft, papieren, chip en paspoort??

Ik sta een beetje in tweestrijd..
Het paard in Belgie is leuk en goedkoop in aanschaf, maar moet nog gechipt worden, bovendien is ie maar 1.55 en 10 jaar..
Het paard hier is leuk, groen (wat ik eigenlijk wil), 1.75 en wordt over een maand 3..

Als ik straks toch wedstrijden wil gaan rijden is het jonge dier interessanter, maar voor mijn vent is die kleinere interessanter..

Vandaar dat ik me afvraag wat de kosten zijn.. (en ook wat slim is..)

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:29

Ik bedoel geen 1.75 maar 1.57 en zal dus ergens in de 1.60-1.65 uit komen..

cissy

Berichten: 19836
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:44

hou er rekening mee dat als je een paard uit Belgie koopt ie wel al voorzien MOET zijn van een paspoort anders mag je m niet vervoeren. Dat zal de oude eigenaar dus moeten regelen en persoonlijk vind ik niet dat jij dat hoeft te regelen en/of betalen.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:47

tja, als dat belgische paard is wat je zoekt zou ik hem niet laten schieten omdat die nog niet gechipt is.
maar als dat groene grotere paard is wat je zoekt dan moet je die doen.... moeilijke beslissing, succes er mee!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:51

Het is hier in België momenteel nog niet verplicht om te chippen, maar al wel om een Europees paspoort te hebben. Hiervoor moet imo de huidige eigenaar zorgen. Voor paarden zonder stamboekpapieren kan hij een Equipas aanvragen.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:28

Dit paard heeft dus helemaal niks..

Ik was overigens ook niet van plan em zelf te vervoeren als ie geen chip heeft.. dan mag hij em komen brengen.. overigens denk ik niet dat hun nog iets zullen doen voor die prijs.. is onder de 1000 euro..

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:38

Iig hier vind je alle info over de verplichting tot identificatie (paspoort + chip + opname in centrale databank) van alle paarden in België (wordt stapsgewijs ingevoerd): www.idpaarden.be

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:41

Bij mij was het enten en chippen iets van rond de 60 euro. Daarna moest hij nog een herhalingsenting, kostte ook weer wat, en het paspoort was iets van 45 euro.
Het zal hier en daar wel verschillen, maar dit is dus wat ik moest betalen.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:44

Ok, ik heb de link geopend en zoals ik het lees, moet het net als hier in nederland.. een paard chippen, paspoort aanvragen, en alle entingen erin vermelden..

Dus dan wordt dat goedkope paard ineens toch weer iets duurder.. zal ik dan toch maar op safe spelen en dat groene beestje halen?? Die heeft alles al, ook papieren, en ik kan er nog een tijd mee vooruit..

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:58

Chippen hoeft niet zo duur te zijn, als je iemand laat komen van bijvoorbeeld het NPRS betaald je 34 euro, dat is voor het laten zetten van de chip en de kosten van het boekje.
Die 34 euro betaal je overigens ook als je hem door een dierenarts laat zetten en dan moet je nog eens de dierenartskosten betalen..

Verder voor de enting betaal ik hiervoor normaal 30 euro ( alleen influenza ) en dan moet je over 6 weken weer een enting laten zetten zover ik weet..

Meer als 100 euro zal je eigenlijk niet kwijt zijn denk ik. Alleen weet ik niet hoe oud je bent? en of je wedstrijden wil gaan starten? Want dat kleine paardje valt hier in Nederland nog onder een e-pony, en dus start je dan met een pony bij de paarden mocht je willen starten en ben je boven de 18..

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:06

jeske333 schreef:
Ok, ik heb de link geopend en zoals ik het lees, moet het net als hier in nederland.. een paard chippen, paspoort aanvragen, en alle entingen erin vermelden..

Dus dan wordt dat goedkope paard ineens toch weer iets duurder.. zal ik dan toch maar op safe spelen en dat groene beestje halen?? Die heeft alles al, ook papieren, en ik kan er nog een tijd mee vooruit..


ik denk niet dat wij voor jou kunnen beslissen welk paardje je moet kopen. dat hangt toch helemaal van je eigen gevoel af. Ik zou het alleen om de kosten van enten/chippen niet laten schieten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78534
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:09

Houd er wel in dat chippen in Belgie momenteel een ramp is, met name de registratie.

Dendie

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:15

Je moet bedenken wat je er in de toekomst mee kan en mee wil gaan doen... Welk paard heeft meer potentie voor wedstrijden, wat voor paard is altijd jouw droom geweest? Kies het paard dat dan het meest voor de hand ligt.
Chippen/ enten en aankoop is allemaal éénmalig! Ik zou je voorkeur/ keuze daar niet door laten beïnvloeden.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:27

Neonlight schreef:
Houd er wel in dat chippen in Belgie momenteel een ramp is, met name de registratie.

dan kan ze hem toch in nederland laten chippen.
zowiezo is het bij een nieuw paardje wel verstandig om er een dierenarts naar te laten kijken vind ik.

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:34

ik heb ook eens geinformeert aangezien mijn 2 paarden ook niet geënt, gechipt en paspoort hebben.

enten: 20-25 euro (hier als ik tegelijk met de rest doe)
chippen: 35 euro (had ik geloof ik eens opgezocht)
paspoort: 23 euro (excl btw) bij het KWPN
dus ongeveer 80 euro

eigelijk allemaal geldklopperij die paspoort verplichtingen

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:42

Ik heb toendertijd voor het chippen 35 euro moeten betalen, en 35 euro voor zijn paspoort en nog eens 25 euro voor het enten
dus was toen 95 euro kwijt.

cile205
Berichten: 1027
Geregistreerd: 29-12-06

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:01

Ik zit op het grensgebied belgie/nederland. Ik heb dus de keus om of in nederland of in belgie mijn paardje te laten chippen. In Belgie blijkt het registreren op het moment een ramp te zijn, de kosten voor de chip en paspoort liggen rond de €52,- Hier komt dus nog en visitie en het plaatsen van de chip bij (wat ze in belgie apart in rekening brengen.) Hier zou ik ruim €130,- kwijt zijn voor het chippen en het boekje..
Daarbij moet mijn paardje nog een enting krijgen, over 4 weken moet deze weer herhaald worden omdat hij nooit geent is...

Mijn Nederlandse dierenarts brengt het volgende in rekening.

Chippen: € 27,75
Enting: € 13,80
Visite: € 22,95
Totaal: € 64,50 Exc. BTW.

Een paar maanden geleden was het zelfs nog zo dat ik met mijn paard langs kon rijden naar de DA met de trailer, zo scheelt het de visite. En contant afrekenen bij DA scheelde mij de BTW. Hiermee zou ik dus met € 64,50 klaar zijn. Buiten het boekje aanvragen om dan. (Ong. € 35,-)
Nu is er een andere eigenaar in de praktijk gekomen, hierdoor is het bij ons niet meer mogelijk langs te rijden, ik zit dus ook aan de visite vast, en de BTW.
Over 2 weken komen ze mijn paardje chippen en enten. Rekening wordt geschat rond de € 75,-.

Tja, deze hobby blijft dus duur...

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:23

Ik heb eigenlijk mijn keuze gemaakt..
Ik ga toch maar eens kijken naar dat jonge dier, met papieren, chip, paspoort etc.. Ook omdat ik hier zelf in de toekomst mee vooruit kan.. (mijn vriend moet mar even wachten met rijden)

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:47

veel geluk met je nieuwe paardje!

Dendie

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:43

idd veel succes Lachen Lachen
Volgens mij mag je zonder een chip je paard niet met trailer vervoeren... dat is nieuwe wet sinds 2006 of 2007? dat is de reden waarom ik die van mij vorig jaar heb laten chippen... Maar ik weet het niet zeker hoor!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 14:23

Dendie, dat klopt helemaal. Ik was ook niet van plan om em zelf te gaan halen, ze hadden ze mogen brengen... maar dat is nu niet meer van toepassing..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:31

Eilandje schreef:
Het is hier in België momenteel nog niet verplicht om te chippen, maar al wel om een Europees paspoort te hebben.


Is dat zo? Haha!
Acalgo heeft niet eens een paspoort, alleen stamboekpapieren!
Ben ook bezig met de hele reutemeteut van chippen, paspoort, enten.... beest moet mee op concours maar tjemig wat een drama in Belgie toch Boos!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Hoe duur is chippen, enten en een paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:46

Ook in België is een transponder verplicht maar wordt het gefasseerd ingevoerd...
Op de eerder genoemde link staat duidelijk wanneer welk paard geregistreerd en identificeerbaar gemaakt moet worden (wat een kromme rot zin, weet het even niet anders uit te drukken Scheve mond )

VWB het chippen van nederlandse paarden, kun je nog even shoppen welke PUI het goedkoopste is.
Chippen bij via een bevoegd DA (niet iedere DA mag chippen volgens de I&R regeling) is voor het algemeen duurder dan een PPC laten komen via een PUI (lekker al die afkortingen Clown )

enten betaal ik 16.50 per paard voor excl. voorrijkosten
paspoort + chip aan huis 40 of 45 euro per paard.

Let er wel op als je laat enten dat je het conform de reglementen doet dus zodat je niet ergens een keer problemen krijgt als je gaat wedstrijdrijden .
Dus of de entlijst begint met een basisenting oftewel de DA moet vermelden dat dat de entgeschiedenis bekent is. Én moet hij stickertjes plakken waar het batchnummer op staat + batchnummer/barcode vermelden van de entstof.