Hoe op de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 19:15

Hallo bokkers,

23 juni gaat Silence voor het eerst mee op vakantie en moet daarvoor een kleine 2 uur op de trailer.

Dit is voor ons beide nieuw en ik vraag me af hoe jullie je paard op de trailer zetten.

Daar bedoel ik niet mee erop en eraf (dat lukt wel), maar meer:

Hoe pak je je paard in op de trailer? Dus wat doen jullie hem allemaal aan of om?

Alvast bedankt.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:55

Transportbeschermers en ik laat altijd gewoon zijn staldeken erop.
Handig is om een extra halster en touw mee te nemen voor als er iets gebeurt en een mes om evt het touw mee los te snijden mocht het nodig zijn. (Ik wil je niet bang maken, meestal gebeurt er niets, maar gewoon uit voorzorg).

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:36

Ik doe mijn paard altijd stalbandages om met dikke vilten onderlappen die tot aan de kroonrand komen. Mijn ervaring met transportbeschermers is dat die nog weleens willen zakken en dat kan nare gevolgen hebben.
Overigens zou ik nooit een paard op die manier inpakken en op de trailer zetten wat het niet gewend is wat dikkere bescherming om de benen te hebben. Dan kunnen ze juist door de bescherming die toch anders voelt minder zeker staan. Indien een paard dit niet gewend is of er erg op reageert zou het mijn keuze zijn om hem 'bloot' op de trailer te zetten of evt. met peesbeschermers.
Deken op vind ik een beetje onzin als het in juni is Haha!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 00:43

Transportbeschermers om en een zweetdeken op

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 10:11

Is een zweetdeken niet erg warm in juni?

Silence is nog geen beenbescherming gewend, maar op Equitana wil ik een paar transportbeschermers aanschaffen.
Dan hebben we nog ruim 3 maanden om hem eraan te laten wennen.

Hebben peesbeschermers wel nut op de trailer?

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:53

Niets. Dat wil zeggen, ze hebben hun halster aan en worden eventueel vastgezet, als daar aanleiding voor is. De rest is onnodige ballast waar je je paard eerder mee doet pesten dan dat je hem er een plezier mee doet.
Onder extreme omstandigheden wil ik nog wel een deken opleggen, maar dan moet de olie in het carter zo ongeveer bevriezen..........

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:56

ik denk dat een deken in juni wel erg warm is...
voor de rest kan je beenbescherming om doen, maar dat moet je zelf weten Knipoog

jij hebt echt een prachtige pony ! Kwijl nog nooit zo mooie pony gezien ! veel plezier met hem Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:58

Kent Silence trailerrijden al? Hoe doe je het dan nu. Als je paard rustig en beheerst is op de trailer, hoef je niet van alles erop en eraan te doen.
Ik zou wel een paar keer kleinere afstanden "oefenen" met je paard, 2 uur is erg lang voor een eerste keer. En reist je paard dan alleen of met z'n tweeën?
Mijn paard staat in principe bloot op de wagen, in een enkel geval zou ik overwegen om een (regen-)dekentje op te leggen (bij regen en wind kan het water naar binnen slaan op de kont van het paard).
En of peesbeschermers nut hebben op de trailer, ach, hebben die dingen dan überhaupt nut? Tong uitsteken

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:59

Transportbeschermers zou ik wel aanraden. Ja

Mirann

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:02

Gewoon vast zetten met een halster, transsport beschermers om en een net met hooi. Clown

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:13

Picassox schreef:
Transportbeschermers zou ik wel aanraden. Ja


maar als het paard het niet gewend is moet ze eerst wel ff oefenen Lachen
anders krijg je ongelukken...

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:37

Silence schreef:
Is een zweetdeken niet erg warm in juni?

In Juni doe je geen zweetdeken op nee.
Maar om deze tijd van het jaar wel met een zweetdeken natuurlijk, met een dikkere deken hoef ik mijn paard niet op de trailer te zetten want dan is ze zeik nat als ik haar van de trailer haal

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:12

Silence is trailer rijden is een lichte vorm gewend om het zo maar te zeggen.

Toen ik hem kocht, heeft hij een trailerrit van 45-60 minuten gehad.
En toen ik hem ging verhuizen van 15 minuten.

Beide keren is hij wel rustig gebleven. Wel heel kijkerig en dribbelig met eruit komen, maar niet extreem bezweet of iets.
Toen stond hij ook zonder iets op de trailer, maar dat kwam ook omdat ik toen nog geen spullen had.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:29

Mijn paard heeft zelfs al gevlogen voor 11 jaar terug om van Amerika naar Nederland te komen, dat lijkt mij al niet zo'n pretje om in een vliegtuig te staan als paard zijnde

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:47

Op de trailer ben ik begonnen met rondom transportbeschermers, maar dat beviel slecht. Hij wende er wel aan, maar ik vond hem onzekerder lopen met al dat materiaal aan zijn benen. En ik heb het twee keer gehad dat het spul wat onder de hoef kwam bij uitstappen en ik vind het dan eerder nadelig werken. Ik doe springschoenen aan zodat hij zijn kroonrand niet beschadigt als hij zich mocht verstappen. Peesbeschermers heb ik ook tijdje gedaan, maar hij is voorbeeldig bij in en uitstappen en zo rustig tijdens het rijden en het nut er minder van ben gaan zien. Ik rijd als het nodig is wel als een slak. Een oefenritje staand in de trailer doorbrengen en dan de bestuurder een paar abrupte manoeuvres laten maken werkt heel verhelderend hoe het voor een paard moet zijn achterin. Zelf denk ik dat de manier van rijden nog wel eens belangrijker kan zijn dan transportbeschermers. Noodstops, ongevallen kun je niet vermijden en heel drukke paarden zijn misschien ook een ander verhaal en misschien dat dan transportbeschermers extra zekerheid bieden, maar in mijn ervaring voelt hij zich bij doornsnee ritten zoveel prettiger zonder al dat extra's en als ik soms zie wat hij in de wei uitvreet zonder zich te beschadigen, dan vertrouw ik er maar op. In de trailer heeft hij dan nog een stroeve vloer t.o.v. gladde wei. Qua dekens: bij alle jaargetijden zorg ik dat hij opgedroogd de trailer op gaat. In de winter gaat er de winterdeken op, in overgangsperiodes een zweetdeken op, maar van april tot oktober gaat er doorgaans niets meer op. Ik hang altijd een gevulde hooizak in de trailer. Deed ik in het begin niet, maar hij vermaakt zich wat beter en staat rustig. Ook als er mooie merries in de buurt zijn Vingers aflikken , meneer is omkoopbaar Haha! en dat is wel handig. EHBO-materiaal heb ik sowieso altijd bij mij in de auto en trailer-reservewiel. Hij staat vast aan paniekhaken, maar ik heb altijd en mes in de auto om hem ingeval nood los te kunnen snijden en een stevige schroevendraaier om de ring van de voorstang die aan de buitenkant van de trailer zit los te kunnen draaien als dat nodig mocht zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:06

Ik zet mijn paard meestal zonder bescherming op de trailer. Alleen een halster om (niet vastzetten aan het halster, als je een ongeluk met de trailer krijgt, kan je paard zichzelf ophangen).

Als je transport beschermers wilt gebruiken, neem dan hoge (de lage hebben totaal geen nut, en verschuiven op het moment dat je paard bijvoorbeeld valt) en laat het er goed aan wennen door er regelmatig mee te gaan wandelen en bijvoorbeeld balkjes te stappen (dan moeten ze de benen beter optillen, net als wanneer ze de klep oplopen). Als dat goed gaat, dan pas het op de trailer lopen oefenen.

Verder is een hooinet wel lekker voor ze, dat geeft ze iets te doen tijdens de rit.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:54

Maar is het dan niet gevaarlijk om je paard los te laten staan?

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:56

Ik laat mijn paard ook niet los staan op de trailer, stel je voor dat ze zich omdraait

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:58

Ik doe ook niks om, transportbeschermers vind ik veel te warm en een deken heeft ze normaal ook niet om, peesbeschermers sluiten ook te veel af en worden warm. Ik zet ze meestal wel om, stel dat ze zich omdraaien in de trailer.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:17

Dat idee had ik ook, dat als ik Silence los zet, dat er toch ook heel veel fout kan gaan.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:17

Mijn paard zet ik in de tweepaards niet vast, tenzij er een onhandig reismaatje bij is, maar in een 1,5 paards over het algemeen wel. Tijdens het rijden zal ze niet zomaar omdraaien, maar als we er zijn heeft ze bij het uitladen wel die neiging, dus dan heb ik haar liever even vast tot de stang weg is en ze eruit kan. Als ik haar vastzet doe ik dat trouwens niet erg kort.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:21

Ik zou zo ie zo nu al, als je de mogelijkheid hebt, wat trainen met trailer ritjes, dat kan nooit kwaad.

Verder zou ik niet met transportbeschermers klooien als ze dat niet gewent is. Het zit namelijk strak en het sluit vrij hoog, waardoor het kan irriteren en ze onrustiger worden. Zweetdeken zou ik niet opdoen, niet als het enigzins warm is.

Gewoon aan een halster, wél vast zetten. Neem een reserve halster mee en gaan !!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:56

Over het losstaan: ik heb een 2 paardstrailer met een schot ertussen, mijn paard kan zich onmogelijk omdraaien. In een 1,5 moet je je paard wel vastzetten, maar het liefst wel met paniekhaken, zodat het touw in ieder geval los kan schieten igv nood.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:10

Dat lijkt me zo ie zo vereiste nummer 1 bij het vastzetten van een paard, waar dan ook.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Hoe op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:11

Ik wil zowieso een halstertouw met panieksluiting nemen.
Silence komt ook in een 2 paards trailer met tussenschot te staan.