De wet behoren te kennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 20:20

'Iedere NL-er behoort de wet te kennen' is de basisregel van het Nederlandse rechtssysteem.

Op Bokt echter régent het....
'is een cap verplicht bij buitenrijden?'
'is een ruiterbewijs verplicht op straat?'
'ben je wel verzekerd'?
'mag je op het fietspad rijden?'

Basis wetskennis en erg triest dat er zó veel ruiter met zó weinig basiskennis op straat rondrijden en over verlichting na zonsondergang hoef je helemáál beginnen Knipoog

Kan hier geen driedubbel sticky van gemaakt worden? Met VERPLICHTE básiskennis welke een ruiter MOET hebben VOOR die de openbare weg op gaat?
Niet over wat verstandig zou kunnen zijn maar over wat MOET en MAG. Niet meer, niet minder.

HC

De antwoorden.
Nee, nee, ja, nee en wit licht naar voren, rood naar achter.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:30

Al doende leert men...

Niemand wist álle regeltjes omtrend paardrijden uit zijn hoofd toen die begon met rijden.

Edit: Al ben ik het wel met je eens dat een sticky wel handig zou zijn Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 22:32

xxappiexx schreef:
Niemand wist álle regeltjes omtrend paardrijden uit zijn hoofd toen die begon met rijden.


Onwetendheid is een reden, NOOIT een excuus. Niet voor de wet niet voor wat anders.

Oh, en je behoort ze dus gewoon wél te weten als je de openbare weg op gaat. Punt. Dát is nu net één van de weinige dingen die wel verplicht zijn en ja ik kende ze. Uitgezocht vóór ik er aan begon Tong uitsteken

Ik begin steeds meer te begrijpen van weggebruikers die zich negatief uiten over de ruiterij. Ze hebben gewoon gelijk. De meeste ruiters in het verkeer hebben geen benúl en horen daar niet te rijden.

HC

merrietje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Grunn

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:35

Ik vind wel dat mensen het moeten kennen, maar ik moet eerlijk zijn: ik rij ook buiten en weet niet alle regeltjes..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:41

Helaas, iedereen hoort de wet te kennen. De praktijk is, dat de wet-en regelgeving zo wazig is, dat bijna niemand precies weet, hoe het zit.

Toch mogen ook voetgangers en fietsers zonder enige voorbereiding de straat op. En voor hun is er geen 'sticky'. (trouwens de meeste fietsers zijn zich ten volle bewust dat zij verlichting dienen te voeren. en helpt het? Nee, geen zier.)

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:47

Dit zou inderdaad erg handig zijn. Ik vind het inderdaad verplicht om de regels te kennen. Maar inderdaad sommige wetten zijn erg ingewikkeld! Een sticky zou handig zijn.

Maar zoals beantsje zegt hoeveel autorijders zijn er niet die niet weten hoe ze moeten reageren t.o.v een paard. Hoeveel mensen ik niet tegen kom op een buitenrit die NIET vertragen,telkens maar optrekken vlak achter het paard z'n kont, en de muziek zo luid op zetten. Dan vraag ik me sterk af als het geen tijd wordt om bij de theorie van het rijbewijs ook een 'sticky' te zetten t.o.v paarden.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 09:57

De regelgeving mbt paarden is simpel en beknopt. Er zijn maar een páár regels en dat blijkt al teveel gevraagd.

Verder hoeft een andere weggebruiker niets van jouw voertuig te weten en mag er wel vanuit gaan dat andere bestuurders zich volgens de regels gedragen. Helaas blijken ruiters die dus zelden te weten. De ruiterij heeft daarmee geen enkel recht van spreken.

Laat de ruiterij eerst maar eens beginnen de verplichte kennis op te doen vóór deze de openbare weg opgaat én leren zich hoffelijk te gedragen.
Dit laatste was ooit een belangrijker pijler van de ruiterij. Het kan verkeren...

HC

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:39

ik moet bekennen dat ik écht niet van alle regeltjes op de hoogte ben die gelden op de weg, maar de basisdingen kan ik wel benoemen.

als ik sommige ruiters zie gaan op de weg ( en ja , ik rij ook auto, dus dit van 2 kanten gezien) hou ik mijn hart vast.
totaal geen benul van wat wel en niet mag en moet en ook niet het benul van hoe met ruiters onderling om te gaan wanneer ze in een groep zijn. de ene steek vast over, de volgende begint te trappelen omdat ie ook wil, maar dan komt er een auto aan, dus dat kan niet. dan begint de ene aan de overkant al te trappelen en bokken omdat hij daar alleen staat.....

dit bij elkaar gegooid zorgt idd vaak voor hele linke situaties, ik ben het met je eens dat ruiters op de hoogte moeten zijn van de regels en wetten die er op de weg gelden, maar ook zeker hoe je als groep ruiters met elkaar om moet gaan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:47

ik rijd ook auto, en zie ook vaker ruiters in verkeer waarvan ik dnek kijk toch uit!!!! Doe nu niet. ik heb ook ervaring met auto`s die vol gas langsrijden, toeteren of radio ongelofelijk hard hebben staan.
1 keer bijna ongeluk gehad, meisje wat pension gestald stond reed de laatste 100 mtere op nikita omdat haar pony moeilijk deed en ik daarop ging. reed brommer langs en Nikita schrikt normaal noiit, nu dus wel. wat doet die eiekl, rijd gewoon vol gas achter haar aan, terwijl zij volle gallop over de verharde weg ging, nog harder omdat dat ding achter haar aan kwam. gelukkig kon dat meisje haar bij de manege het erf opkrijgen, en die brommer reed doodleuk door.
wat was ik kwaad toen!!!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 10:52

roossie22 schreef:
... maar ook zeker hoe je als groep ruiters met elkaar om moet gaan.


Dat valt evenwel buiten dit kader. Als er gedragregels bij gaan komen, wordt het weer 'ingewikkeld' voor de ruiterij. Laat die eerst maar eens leren wat ze VERPLÍCHT dient te weten.

Persoonlijk vind ik het eerlijk gezegd een enge situatie dat bestuurders van een aard vaak van toeten noch blazen weten. Dat dit níet meevalt bewijst het aantal verbijsterende topics hierover op Bokt.

Tijd voor een sticky dus blijkbaar. Nu maar hopen dat een moderator hieraan wat wil doen.

HC

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:59

klopt idd dat dat weer een heel ander gedeelte van het geheel is, maar ook zó belangrijk.

het is inderdaad een enge situatie dat ruiters maar iets doen, zonder te weten of dit mag en kan. en maar k*nkeren op automobilisten, terwijl ze vaak zélf het probleem zijn. geef toe dat die ook vaak nét wat meer inzicht en begrip mogen hebben, maar toch... Vork

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 11:01

Lynn_Nikita schreef:
reed brommer langs en Nikita schrikt normaal noiit, nu dus wel. wat doet die eiekl, rijd gewoon vol gas achter haar aan, terwijl zij volle gallop over de verharde weg ging, nog harder omdat dat ding achter haar aan kwam. gelukkig kon dat meisje haar bij de manege het erf opkrijgen, en die brommer reed doodleuk door.
wat was ik kwaad toen!!!


Waar was je kwaad op?

Natuurlijk had die brommer vaart kunnen minderen, maar hij hóórt dat alleen te doen als er sprake is van een gevaarlijke situatie en hij dat door heeft.
Hij mag ervan uitgaan dat de bestuurder van het paard het voetuig voldoende beheerst.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat de brommerrijder wel een paard heeft zien galopperen maar verder niets.

Wat wíl je nu eigenlijk??!!

Je bevestigt exáct de kern van dit topic. de openbare weg is geen speeltuin en als je daar gaat rijden neem je deel als bestuurder van een voertuig en val je onder de wegenverkeerswet punt. Niet meer, niet minder.

Alle andere bestuurders mogen ervan uitgaan dat ook een bestuurder van en paard zich conform het verkeersreglement gedraagt.

Zo hoeft een vrachtwagenchauffeur er geen rekening mee te houden dat een paard wellicht opzij springt voor een vuilcontainer langs de weg. De ruiter behoort zich daar wel bewust van te zijn én van het gegeven dat een andere weggebruiker dat niet hoeft.
Als dat te lastig is, hoor je niet op de openbare weg.
Niet zo ingewikkeld toch?!

HC

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:19

Jaaaaa ik stem voor!! Dit lijkt me een uitgelezen mogelijkheid om eens wat nooit opgedane kennis toch enigszins te kunnen verspreiden.

Ik zou graag iets over de rode strik zien; navraag op Bokt leerde dat er toch veel mensen zijn die het niet weten (als ook een hoop die er gewoon maling aan hebben, maar daar kun je nooit tegenop boksen). Een eerlijk, duidelijk stuk over het al dan niet gebruiken van hulpteugels zou ook geen windeieren leggen; er wordt veelal door onkunde eerder naar deze middelen gegrepen dan eigen rijvaardigheid in twijfel te trekken.

Ruiters die andere recreanten lastig vallen mogen wat mij betreft linea recta van de weg getrokken worden, want anderen plukken hier de (giftige) vruchten van. Mensen zijn over het algemeen toch al van mening dat alle ruiters rijk en arrogant zijn (dat zou je zeggen als je sommigen hun scheur hoort opentrekken!), buitenrijden is in NL ook nog eens maar beperkt mgelijk gezien de in een rap tempo opkomende verstedelijking, al is het ook een deel onkunde; hoewel ik dat geen excuus vind. Zoals ik reeds eerder meldde: het zou een mooie boel worden als we het daar allemaal op gooien!

Overigens geef ik ruiterlijk ( Haha!) toe dat ik een verdeling van 75 - 25 trek, als het aankomt op de kunde van meerendeels van mijn locale medeweggebruikers hun verkeersvaardigheid tegenover de mijne op de rug van paardlief. Tja, geen vijftig kilometer per uur gaan heeft ook nog eens als voordeel dat je verkeersborden kunt zien (al dan niet opvolgen) en beter op situaties kunt anticiperen. Aan jongeren op scooters, fietsende dagjesmensen en zondagsrijders, eigenlijk de meeste automobilisten en vooral wielrenners heb ik een broertje dood.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:58

Jamezy schreef:
Ik zou graag iets over de rode strik zien; navraag op Bokt leerde dat er toch veel mensen zijn die het niet weten (als ook een hoop die er gewoon maling aan hebben, maar daar kun je nooit tegenop boksen).


'rode strik'.... rode strik, rode strik.... Nee, staat niets over in de wet, sorry.

Trouwens een paard wat een rode strik nodig heeft hoort niet op de openbare weg. Wederom is dat de crux. Dat behoort nu net de bestuurder van het páárd te weten en de rest niet. De overige deelnemers mogen er vanuit gaan dat... etcetera.

Wederom een onderbouwing van het Bloos van de ruiterij.

HC

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: De wet behoren te kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:28

Huertecilla schreef:
'rode strik'.... rode strik, rode strik.... Nee, staat niets over in de wet, sorry.

Trouwens een paard wat een rode strik nodig heeft hoort niet op de openbare weg. Wederom is dat de crux. Dat behoort nu net de bestuurder van het páárd te weten en de rest niet. De overige deelnemers mogen er vanuit gaan dat... etcetera.

Wederom een onderbouwing van het Bloos van de ruiterij.

HC


Ging me niet zo zeer over deelname aan het verkeer, daar kom ik later in mijn stuk op terug. Vind het echter wel een belangrijk veiligheidsvoorschrift, en valt dus wat mij betreft in die categorie. Zoals je zelf zegt; onwetendheid is geen excuus.

Mijn paardje slaat niet, overigens. Zeker niet naar mensen! Je zou eens een ritje met me moeten maken in mijn omgeving, en je verbazen over de Randstad-mentaliteit. Uiteraard mogen andere weggebruikers er van uitgaan dat ik mijn paard ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN onder controle heb, ik zou de weg niet opgaan als ik mijn zaakjes niet gedegen voor elkaar had. Maar dat hoeft niet te betekenen dat mensen minder dan een meter achter mijn paard zouden moeten lopen, fietsen of anderzijds duwen, denk toch na, dat zou mijn verantwoordelijkheid niet moeten zijn, al neem ik hem wel blijf ik vriendelijk waarschuwen (ja, tot ik een ons weeg en het mijn oren uitkomt; ooit een aardige opmerking teruggekregen? Welnee). Helaas werkt het niet zo; zelfs als jij als bijvoorbeeld fietser zijnde, in het donker zonder licht schuin de weg oversteekt zonder je hand uit te steken en wordt aangereden; eens kijken wie de schuld krijgt. Je mag een schender van je huisvrede zelfs nog niet enigszins omleggen!

Het mes snijdt aan twee kanten. Jammer dat niet iedereen evenveel plichtsbesef heeft, laat staan enige vorm van aangeboren logisch verstand. Dieren zijn gebruiksvoorwerpen en wegwerpartikelen, materialisme en status zijn de belangrijkste levensvoorwaarden en of de wereld in al haar glorie over 100 jaar nog bestaat? Ach, dan zijn ze er zelf toch niet meer.

    Anoniem

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:53

    RUI --> TAO.

    Dat sticky wordt momenteel al gemaakt, graag even geduld Lachen

    cissy

    Berichten: 19835
    Geregistreerd: 14-10-03
    Woonplaats: hut in Heicop

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:03

    ehh, domme vraag: hebben we daar dan niet het ruiterbewijs voor voor al die regeltjes.....??

    Echwel

    Berichten: 12473
    Geregistreerd: 28-06-05
    Woonplaats: Raalte

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:29

    Goh en dan heb je het niet eens gehad over mensen die aangespannen de weg op gaan.
    Wat je daar voorbij ziet komen aan onwetendheid.

    En hoeveel mensen weten hoe ze verzekerd behoren te zijn, ook vastgelegd in de wet..

    Huertecilla

    Berichten: 26854
    Geregistreerd: 19-02-03

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:38

    cissy schreef:
    ehh, domme vraag: hebben we daar dan niet het ruiterbewijs voor voor al die regeltjes.....??


    Euh... Ja? en Nee.

    Een ruiterbewijs heeft nul, niets, niente, nada met de wegenverkeerswet van doen. Dát is nu net een verwarrende non-regel dat ruiterbewijs Knipoog

    @Maya
    Jij moét kampioen hokjes definiëeren zijn zeg. 'Transpórt'?????
    Je kan alle vragen in de TS vinden op het ruiter-deel en dan een topic dat er fundamenteel op ingaat hoort er dan níet??
    Wonderlijk, maar goed, wat jij wil, jij hebt de privileges.

    HC

    ikke

    Berichten: 37604
    Geregistreerd: 06-03-01
    Woonplaats: next to nowhere

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:10

    Huertecilla schreef:
    cissy schreef:
    ehh, domme vraag: hebben we daar dan niet het ruiterbewijs voor voor al die regeltjes.....??


    Euh... Ja? en Nee.

    Een ruiterbewijs heeft nul, niets, niente, nada met de wegenverkeerswet van doen. Dát is nu net een verwarrende non-regel dat ruiterbewijs Knipoog

    HC

    Het zou de enige zinvolle reden om het ruiterbewijs in te stellen. De rest is inderdaad flauwekul.

    Maar ik kan me herinneren dat jij jaren geleden in je onderschrift schreef dat je Santana geen olie lekte, maar z'n teritorium markeerde............
    Aangezien jij een techneut bent, net als ikke, ga je voor feiten. Laat veel paardenvolk nou net niet voor feiten willen gaan. Dat zou namelijk wel eens kunnen betekenen dat ze ongelijk hebben.

    Jelle1236
    Berichten: 707
    Geregistreerd: 26-05-06
    Woonplaats: friesland

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:22

    [quote="Huertecilla"]'Iedere NL-er behoort de wet te kennen' is de basisregel van het Nederlandse rechtssysteem.

    Op Bokt echter régent het....
    'is een cap verplicht bij buitenrijden?'
    'is een ruiterbewijs verplicht op straat?'
    'ben je wel verzekerd'?
    'mag je op het fietspad rijden?'

    Basis wetskennis en erg triest dat er zó veel ruiter met zó weinig basiskennis op straat rondrijden en over verlichting na zonsondergang hoef je helemáál beginnen Knipoog

    Kan hier geen driedubbel sticky van gemaakt worden? Met VERPLICHTE básiskennis welke een ruiter MOET hebben VOOR die de openbare weg op gaat?
    Niet over wat verstandig zou kunnen zijn maar over wat MOET en MAG. Niet meer, niet minder.

    HC


    Even een vraagje tussen door aan HC, waarom rijdt u dan zonder CAP (zie foto in profiel)?? U loopt ook midden op de weg, van beide kanten kunt u auto's verwachten. En auto's rijden daar ook....

    Jelle1236
    Berichten: 707
    Geregistreerd: 26-05-06
    Woonplaats: friesland

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:28

    Nog even ter aanvulling...

    Nu snap ik dat het daar misschien niet verplicht is, iemand die deze vraag stelt had ik niet verwacht dat hij in een ander land er zo bij zou lopen. Haha!

    Huertecilla

    Berichten: 26854
    Geregistreerd: 19-02-03

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 09:48

    In Nederland is een cap ook niet verplicht... Wederom is jouw onwetendheid bewijs voor de noodzaak en het trieste en gevaarlijke van deze situtatie.

    De wet behoor je te kennen en staat niet ter discussie.
    Eventule gedragsregels zijn aan perceptie onderhevig en horen er niet bij vermengd te raken.

    Een cap is niet verplicht. Of iemand het verstandig vindt en daar eenr egel van zou willen maken is irrelevant en verwarrend.

    HC

    DiantaM
    Berichten: 11275
    Geregistreerd: 10-04-04

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:52

    Toch heb ik toentertijd met het halen van het ruiterbewijs erg veel geleerd over de Wegenverkeerswet, en het meeste weet ik me nog te herinneren Clown Dit is toch echt basiskennis wat elke ruiter die over straat gaat moet weten.

    cissy

    Berichten: 19835
    Geregistreerd: 14-10-03
    Woonplaats: hut in Heicop

    Re: De wet behoren te kennen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:03

    Tulandro, dát dacht ik dus ook!