Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forget
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-10-03

Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:17

Hoi Allemaal,

Ik ben een fanatieke paardrijdster, maar kom er niet meer aan toe om voldoende te rijden. Ik heb nu een jong paard. Gelukkig hoef je daar niet zo heel veel op te rijden, maar toch. Aangezien ik 30 uur werk en een kindje heb van 1,5. Schiet het rijden er dus weleens bij in. Aangezien ik wel een westrijdruiter ben wil graag vorderingen zien. Nu zit ik te denken aan een bijrijder. Hoe zijn jullie ervaringen?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:21

Ik heb het gedaan, maar ik doe het nooit meer.
Ikzelf heb er eigenlijk alleen nadelen van ondervonden. Zeker bij de eerste.
Zij heeft Silence min of meer echt verpest. We hebben heel veel werk gehad om terug te zijn waar we ooit waren.
Uiteraard zijn er ook goede hoor, want het tweede meisje dat ik had, was al veel beter.
Maar denk er goed over na of je dit echt wil.

Je zou in plaats van kunnen rijden, bijv. ook kunnen longeren of lekker wandelen ofzo.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:24

hm als je weet dat het een goede is waarom niet? ik heb er een gehad maar die kwam alleen voor het rijden, en dan was ze weer weg. dat is ook niet wat eigenlijk.. nu heb ik een leuke. ze heeft zelf ook amper tijd maar ik hoop dat dat na haar examens beter word. ze heeft geduld wat je met de mijne wel nodig hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:25

Een bijrijder die beter rijdt dan jij kan je paard idd ergens naartoe brengen, maar zie die maar te vinden.
Je zou ook kunnen overwegen om er tegen betaling iemand op te zetten die haar verder kan brengen. Is dat financieel niet mogelijk, moet je toch concessies doen. Of je zet je wedstrijdambities op een laag pitje, of je doet je kind of je baan tekort.

Life is all about priorities....

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:27

Ik heb het ook gedaan en met de eerste is het mis gegaan maar heb ik een hele fijne bijrijdster! Zou d'r niet meer willen missen! Ze helpt ook met alles mesten voer klaar zetten binnen en buiten zetten. Ze is dus ook echt met de paarden bezig. Mij bevalt het goed!! En ik heb af en toe wat meer tijd voor mezelf

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:42

Ik heb ook een hele fijne bijrijdster. Teovallig zit ik nu thuis omdat mijn dochtertje ziek is. 1 sms je is genoeg.. en ik weet dat mijn paard nu goed worde verzorgd, uitgemest, geknuffeld en gereden. Ook helpt ze met alle voorkomende dingen op stal en is ze er ook vaak voor de gezelligheid. Ze past goed in de groep en ik ben dus erg blij met haar Haha!

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:15

Mn moeder en ik hebben er sinds kort ook iemand bij, omdat ik ivm studie erg weinig tijd heb. Het is geen sterruiter, maar een ontzettend aardig mens die erg voorzichtig is met het paard en onze spullen. Ze weet wat ze wel en niet kan doen, is consequent naar het paard toe en die vindt haar ook leuk, wat we erg belangrijk vinden.

LiesR

Berichten: 145
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:22

Ja ik zou wel erg goed op zoek gaan en ook af en toe gaan kijken als je niet afgesproken hebt.. mijn bijrijdser die ik eeN maandje heb gehad was echt slecht. ze galoppeerd constant en zo. dat hoorde ik van me stal genoten dus nu heb ik 2 lieve meiden die zelf ook een paard hebben en ik doe hun paard soms en ziij mijn paard soms. dat werkt ook altijd erg goed.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5022
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:25

Als ik iedereen op bokt zo hoor is het een moeilijke klus om een bijrijdster te vinden waarmee het klikt en die je paard op een goede manier kan rijden.
Misschien idd een proffesioneel iemand erop laten rijden een paar dagen in de week. Dat lijkt me voor beide partijen een goede oplossing.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:33

Ik heb in de loop der jaren verschillende bijrijdsters gehad. De laatste heeft mijn paard ca. 5 jaar gereden en dat beviel erg goed, maar ik heb ook een aantal slechte ervaring gehad. Een professioneel iemand hoeft ook niet altijd de juiste te zijn voor je paard, dus het is een kwestie van goed zoeken en uitproberen. Optie is om simpelweg inderdaad je wedstrijdambities even uit te schakelen, en je paard zelf een paar keer per week te rijden/ longeren op de manier de manier die jij wil. Dan kan je over een paar jaar alsnog starten, met een paard dat helemaal aan jouw hulpen staat. Bij een jong paard geldt uiteindelijk toch dat je langzaam het snelst vooruit gaat. Voor je, jonge, paard een goede oplossing en voor jou ook misschien. Scheelt een hoop stress.
Nadeel van een bijrijdster, hoe goed ze ook zijn, is toch dat niemand rijdt zoals jij.

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:39

Voor mij (als bijrijdster zijnde) is het ideaal. Natuurlijk moet je als bijrijdster wel weten waar je grenzen liggen en goed omgaan met spullen van een ander, bij mij is dat geen probleem, maar bij jongere amazone's kan dat IMO wel eens voor problemen zorgen. Niks ten nadele daarvan hoor, ook hun moeten een kans hebben. Knipoog

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:27

Mijn 'bijrijdster' is tevens ook mijn beste vriendin.
Ik heb dus niks te klagen, verder rijd mijn instructrice tevens vriendin mijn Paard ook wel eens om hem 'manieren bij te brengen'. Ik ben met beide ontzettend blij. Ze zijn goed voor mijn Paard en gaan goed met hem/spullen om.
Ik ben ook een tijdje bijrijdster geweest en weet dus hoe het in beide gevallen is. Ik snap heel goed dat je er een beetje moeite mee hebt, laat de bijrijdster in questie een paar keer langs komen om kennis te maken en maak duidelijke afspraken over hoe en wat.
Succes ermee!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:29

Moeilijk te vinden, een goede bijrijder!
Hoop frustratie door gehad.
Nu heb ik 2 lieve meiden! (meerdere paarden)

ninaatje_07_
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-01-07

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:35

hoihoi

ik heb een aantal bijrijdsters gehad die zeiden dat ze dus konden rijden
en die er achter af dus niks van bakten, nog geen ramp ben niet te beroerd
iemand wat te leren maar als je dan eindelijk de basis dr in hebt en ze
krijgen verkering laten ze je alnog zitten!!!
als je er aan begint vertel dan eht duidelijk wat je wil en wat je zoekt!!

veel succes
groetjes sam

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:36

ik zou het niet doen !!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:51

Ik heb er zelf ook wel eens over zitten denken. Ik heb nu al weinig tijd door studie, bijbaantje en vriend en ik moet binnenkort stage gaan lopen.
Maar ik heb besloten dat ik het gewoon wat rustiger aan ga doen, wat minder rijden en wat minder verwachten van mijn paard. Gewoon een tijdje rustig aan.

Anoniem

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:02

RUI --> TAO.

amandaimage

Berichten: 35
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:03

mij lijkt het niet zo'n goed plan want die bijrijder rijd meestal veel anders dan jij en dan rijd hij/zij voor jou misschien niet meer lekker en zeker met een jong paard zou ik dat niet doen.

ik heb het zelf nooit gedaan maar ik denk niet dat ik het zou doen

Whoepi
Berichten: 229
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:44

ik heb zelf ook een bijrijder gehad, maar ik doe het nooit weer.
Die meid die ik had poetste mijn paard helemaal niet,
dat was gewoon zadel op hup rijden en weer in de stal en klaar was ze. En ik was een weekje op vakantie, en zij zou de hele week rijden, dus ik kom weer van vakantie, wou ff lekker rijden, nou dat kon ik wel vergeten, mijn paard was alleen maar aan het bokken etc etc, achteraf bleek dus dat ze helemaal niet had gereden. terwijl ze dat wel tegen mij had gezegd.

Ik wil niet zeggen dat alle bijrijders zo zijn,
er zijn heus wel welken die te vertrouwen zijn.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:49

Ik heb een bijrijdster en ben er echt blij mee. Ze neemt les met Prisca bij dezelfde instructrice als ik, dus ons rijden is behoorlijk op elkaar afgestemd. Ze rijdt Prisca nu al zo'n 2-en-een-half jaar en dat gaat goed.

We hebben duidelijke afspraken gemaakt over wat ze wel en niet met Prisca mag en zij stemt haar omgaan met Prisca zoveel mogelijk af op mijn manier. Verder springt ze regelmatig met Prisca, iets wat ik om gezondheidsredenen niet kan doen. Op dat vlak, vult ze me dus aan. Natuurlijk komt het wel eens voor, dat Prisca wat sterker is aan een kant of wat dan ook, maar dat is andersom ook zo. Daar werkt ze dan in haar les weer aan en dan is het weer goed.

Verder is ze heel goed te vertrouwen en als je een goede kan vinden, raad ik het je daarom zeker aan!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:14

Ik ben zelf ook bijrijder. Mij bevalt het echt prima en ik snap niet dat ik zoveel bijrijd-constructies om mij heen zie floppen.
Bij ons werkt het echt heel goed. Ik blij, eigenaar blij, paard blij, hele stal blij.
Oke, ik rijd dan wel op een ander niveau dan de eigenaar en voedt het paard eigenlijk opnieuw op. Maar dan nog
Ik zou het echt even niet anders kunnen verwoorden.
Maak duidelijke afspraken, stel eisen en zeg dat potentiele bijrijders eerst een aantal keren komen proefrijden. Dan leer jij hen kennen, zij jou en je paard en je kunt zien hoe je paard op hun reageert.
Ik zou overigens als bijrijder nooit akkoord gaan met een constructie van alleen maar poetsen en longeren. Ik ben een bijrijder, niet iemands hulpje. Maar goed, misschien ligt dat ook aan de leeftijdscategorie waarin je je bijrijder zoekt.

Maar nogmaals. Ik zie niet in waarom een bijrijdconstructie zou moeten floppen. Je mag/ moet als eigenaar eisen stellen, maar houd ook voor ogen dat je bijrijder het beste met je paard voor heeft. Pakt hij/ zij dingen iets anders aan dan jij zou doen, dan betekent dit niet, per definitie dat het niet goed is.

Trammelanda

Berichten: 1365
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:22

Zoek niet iemand die te ver woont
bijv 5 km.
En laat er meerdere een keer komen, zodat je daarna kan keizen welke je het beste bevalt.
ik werd ook altijd met de auto gebracht, maar wegens omstandigheden kon dit niet meer, dus ik meost op zoek naar een initiatief (heb ik inmiddels gevonden)

gr

coco_trustme

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:05

Ik heb het nooit gedaan, maar als je gewoon een goede ruiter kan vinden die het ook leuk vind, dan zou ik het zeker doen!

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:16

Ik ben zelf een verzorgster/bijrijder!
Ik zou als ik jou was niet specifiek voor alleen een bijrijder gaan, dan gaat het meestal alleen om het rijden en krijgt je bijrijder niet echt iets mee van het paard qua verzorging etc. ( wat ik wel belangrijk vind als je op een paard rijd )
Ik denk zelf dat het slim is om een verzorgster te nemen waarmee het niet alleen om het rijden gaat.
Ook lekker mesten,kroelen,poetsen en evt. wondjes of wat dan ook verzorgen !
Ik denk dat je iemand uit je omgeving zal moeten zoeken en kijken of het klikt met je paard en dan kan diegene later misschien rijden?!!
Bij mij vullen de eigenaresse en ik elkaar goed aan, ik woon ook redelijk dichtbij stal en ben dus zo heen en weer.
Zo is het tenslotte bij mij ook gegaan , en mij bevalt het wel Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bijrijder? Is dat een goede oplossing bij te weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:49

Rachetjj: mijn bijrijdster poetst, verzorgt, houdt het zadel en hoofdstel zelf bij waarmee ze rijdt etc. Ze komt stappen als Pris ziek is, komt extra als ik op vakantie ben en dat soort dingen. Dat komt er bij een bijrijdster ook gewoon bij.

De eerste maand(en) was ik zelf altijd op stal als mijn bijrijdster kwam rijden. Zodat ik kon uitleggen waar alles lag, hoe mijn paard in elkaar zit en kon zien hoe het ging tussen hen. Ook nu zie ik mijn bijrijdster nog vaak rijden. Ga vanavond weer naar de les kijken. Dat is ook wel een aanrader, regelmatig contact.

Verder heb ik een agenda in mijn zadelkast liggen en daarin schrijven we beide op wat we hebben gedaan die dag, zodat we dat van elkaar weten. En we hebben telefonisch vaak contact of soms per mail. Van elkaar op de hoogte blijven is dan ook erg belangrijk.