hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 16:21

Eind van de zomer hebben wij een geweldige oude woonboerderij gekocht in Brabant. Dze zomer gaan we daar naar toe verhuizen, ons huis is inmiddels verkocht en alle koopcontracten met de daarbij behorende termijnen zijn al lang verstreken. Via een tussenpersoon hebben wij een hypotheekaanvraag gedaan waarvan steeds gezegd werd dat alles rond was tot van de week! Zomaar uit het niets krijgen wij een afwijzing omdat de boerderij nog een agrarische bestemming zou hebben. Dits is echter niet zo, het woonhuis heeft 12 jaar geleden via een gewijzigd bestemmingplan een woonbestemming gekregen.

De vertrekker valt nu over de volgende zin. Woonbestemming en agrische grond. Dit is echter zo beschereven omdat je anders een eigen bungalowpark op je weiland zou kunnen bouwen! Wij zitten nu met onze handen in het haar, wie heeft tips, of in zo een situatie gezeten, wie met een boerderij met een veel grond weet hoe wij dit op moeten lossen? We hebben natuurlijk ook zoiets als de financieringstermijn met boeteclausule van 51000 euro aan onze broek hangen.. Mijn droom gaat toch niet uiteen spatten? de huidige bewoners hebben nooit enig probleem gehad en zeggen dat de verstrekker helemaal fout zit. We hebben nog even de tijd dit allemaal goed te regelen... maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen..

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:26

is het niet handig om zelf eens naar een hypotheek adviseur te stappen en het eens grondig uit te laten zoeken.
wie zegt dat jullie iets anders dan agrarisch willen gaan doen met de boerdrij ?? dan zou niemand die boerderij toch kunnen kopen ? ik zou het uit laten zoeken door iemand met verstand van zaken. evt. meerdere hypotheek verstrekkers benaderen.
succes

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:30

Dat is balen zeg!
Ik zou eens flink bij je tussenpersoon aan de bel gaan trekken. Mijn ervaring is dat die wel eens een beetje traag willen reageren bij dit soort dingen ( om eens een voorbeeld te noemen: onze adviseur melde pas de dag voordat de keuken geleverd werd dat hij was vergeten te zeggen dat de financiering niet doorging, vanwege één of ander banketstaaf papiertje, dat hij al drie weken op zijn bureau had liggen ). Ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt en ook van kennissen gehoord.
Ik zou snel contact opnemen met je tussenpersoon en makelaar en eventueel je rechtsbijstand. Veel succes!

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 16:32

het gaat ons er om dat dit toch nooit een reden van afwijzing kan zijn? als de gehele bestemming agrarisch zou zijn dan zijn er wel redenen van afwijzing omdat anders heel veel boerenbedrijven er mee zouden stoppen. als we opnieuw door de finaciele molen moeten alleen omdat een ijverige pennenlikker helemaal fout zit? natuurlijk zullen we dat uiteindelijk wel doen als het niet anders kan. Het klopt alleen voor geen meter

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:36

het woord agrarisch had "tuin" moeten zijn.
Algemeen bekend dat je in taxaties e.d van boerderdij met woonbestemming(maar met agrarische grond)het woord agrarisch niet mag noemen.
Ook al gaat het maar om 10m2, het woord mag er neit in voorkomen, want banken gaan steigeren als ze dat woord horen!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:43

hmm, welke financierder is dat?
Wij hebben daar echt geen problemen mee gehad bij het zoeken naar een huis en de financiering daarvoor.
Hebben nu een huis met woonbestemming met 3ha bestemming weiland en rond het huisperceel zit een deel bestemming bos...
Geen enkel probleem.

Bij een eerder huis was er een agrarische/bedrijfsbestemming (was eerst een tuinbouwbedrijf/bloemenkwekerij met kassen) en daar was de bestemming ook niet het probleem voor de financiering, en zelf de lichte tot matige vervuiling was, na geziene bodemonderzoeken, niet een reden tot afwijzing. (Dat laatste vonden wij persoonlijk wel een goede reden tot ontbinding koopcontract, wat we dus ook gedaan hebben)

Misschien een gesprek aanvragen en tegelijkertijd proberen bij een andere financierder?
ING-bank, en Westland Utrecht hebben wij positieve ervaringen mee qua acceptering.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:46

MarryAnneR schreef:
Eind van de zomer hebben wij een geweldige oude woonboerderij gekocht in Brabant. Dze zomer gaan we daar naar toe verhuizen, ons huis is inmiddels verkocht en alle koopcontracten met de daarbij behorende termijnen zijn al lang verstreken. Via een tussenpersoon hebben wij een hypotheekaanvraag gedaan waarvan steeds gezegd werd dat alles rond was tot van de week! Zomaar uit het niets krijgen wij een afwijzing omdat de boerderij nog een agrarische bestemming zou hebben. Dits is echter niet zo, het woonhuis heeft 12 jaar geleden via een gewijzigd bestemmingplan een woonbestemming gekregen.

De vertrekker valt nu over de volgende zin. Woonbestemming en agrische grond. Dit is echter zo beschereven omdat je anders een eigen bungalowpark op je weiland zou kunnen bouwen! Wij zitten nu met onze handen in het haar, wie heeft tips, of in zo een situatie gezeten, wie met een boerderij met een veel grond weet hoe wij dit op moeten lossen? We hebben natuurlijk ook zoiets als de financieringstermijn met boeteclausule van 51000 euro aan onze broek hangen.. Mijn droom gaat toch niet uiteen spatten? de huidige bewoners hebben nooit enig probleem gehad en zeggen dat de verstrekker helemaal fout zit. We hebben nog even de tijd dit allemaal goed te regelen... maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen..


Neem ten eerste contact op met de gemeente, zorg dat je zwart op wit de bestemming van het pand krijgt. En welk deel van de grond hier ook onder valt..
Is het 1 transactie? Oftewel wordt er agrarische grond los bijgekocht?
De zin over het bungalowpark ontgaat mij volledig overigens... het al dan niet agrarisch zijn van grond staat hier volkomen los van... een recreatieve bestemming zou altijd in een aparte procedure moeten..
Toen ik mijn eigen oude boerderij kocht kwam de bank kort voor sluitingstijd nog met de mededeling dat het pand onbewoonbaar zou zijn.. een brief op poten doet dan soms wonderen.. en een goede hypotheekadviseur.. neem desnoods een andere..

je mag me ook pb sturen..
Cool

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 16:56

de zin van het bungalowpark heb ik er in gezet omdat ik ook wel weet dat agrarisch geen bouwgrond is. Het is 1 transactie. Boerderij met 1 hectare grond, stallen rijbak e.d kortom mijn grote droom. De bestemming is woonhuis en agrarische grond. De verstrekker is G-macks, hypotheekadviseur en tussenpersoon duidelijk onkundig, op dit moment bemoeien zich er een aantal hoge heren mee omdat de tussenpersoon voor de aflooptermijn duidelijk heeft gezegd dat alles rond was. We hebben er een paard bijgekocht, een nieuwe keuken besteld, vergunningen voor verbouwing aangevraagd noem maar op, mijn kinderen staan ook al bij een nieuwe school ingeschreven en mijn eigen winkel heb ik de huur al van op gezegd. Kortom ik ga er wonen! Hoe dan ook... ik kan gewoon niet tegen die bureaucratie van een of andere onbenul ... al moet het op de voorpagina komen

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: hypotheek geweigerd door agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:08

MarryAnneR schreef:
De bestemming is woonhuis en agrarische grond. De verstrekker is G-macks, hypotheekadviseur en tussenpersoon duidelijk onkundig, op dit moment bemoeien zich er een aantal hoge heren mee omdat de tussenpersoon voor de aflooptermijn duidelijk heeft gezegd dat alles rond was.


Dit weet je dus zeker? Je hebt de papieren gezien waarop de bestemming staat? Ik neem aan dat G-macks een tussenpersoon is.. wat is de bank waar hij zaken mee doet.. oftwel bij wie leen je straks?

Probeer anders direct contact met ze te krijgen(doen ze vaak moeilijk over) stuur een kopie bestemmingsplan.. Ik snap niet waarom ze over de term agrarische grond vallen.. de waarde hiervan is in verhouding tot de gemiddelde woonboerderij nihil..en bovendien aardig stabiel... als de bestemming van het pand zelf niet klopt.. dan is er een groot probleem.. waarschijnljk zit er weer een nitwit bij de bank die nog nooit iets anders heeft behandeld dan standaard woningen en nu niet meer weet hoe en verder..te voorzichtig zijn banken goed in...
zelf actief er boven op.. en niet te veel vertrouwen in 'hoge heren' .. Knipoog