eigendoms bewijs in paspoort ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessir
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-12-06

eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:38

Klopt het dat het eigendoms bewijs in het paspoort zit ?
Of is dit weer een apart boekje ?

Ik heb een paard gekocht en welke papieren moet ik sowieso mee krijgen ?

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:40

Als het een kwpn-er is het paspoort en als het goed is zit daar achter (of voorin) het officiƫle stamboekpapier.
Check ook meteen in het paspoort of de entingen erin staan. Als dat niet zo is moet je ook nog een entboekje krijgen van de verkoper.

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:41

En oh ja, voor overschrijven op jouw naam moet je het stamboekpapier (liefst aangetekend) opsturen naar het kwpn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:45

paspoort is geen eigendomsbewijs
hoe het precies juridisch in elkaar zit wete ik niet
is geloof ik nog vrij wazig ook, niet echt superduidelijk allemaal

aar paspoort is geen eigendomsbewijs

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:51

Nee maar als je het papier er dus bij hebt kun je dat over laten schrijven op jouw naam, lijkt mij dan toch genoeg bewijs van eigendom......

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:25

Nee, het enige eigendomsbewijs is het verkoopscontract.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:51

Een paard is een roerend goed itt een registergoed zoals bv. een huis of een schip. De eigendom van roerende goederen is niet geregistreerd. Een pas kan nooit een eigendomsbewijs zijn in wettelijke zin. In geval van een geschil kan de pas hoogstens als bewijsmiddel dienen. En eventueel als indicatie van betalingsplicht jegens het stamboek. Eigendomsbewijs, nee hoor, echt niet!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:30

bij het KFPS heb je zowel een stamboekpapier als een paspoort.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:28

en als er geen verkoopcontract is???

popeye2006
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-09-06

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:40

Als er geen koopcontract aanwezig is, dan kan je voor de wet niet als eigenaar worden gezien. Informeel wel.
Het is zelfs zo dat als je paard wordt gestolen incl. zijn paspoort dat je gewoon pech heb. Zelfs als je naam als eigenaar in het paspoort staat, je kan deze er namelijk zelf bij laten zetten zonder medeweten van de vorige eigenaar.
Het beste is daarom om het paspoort van je paard niet bij je paard te bewaren, op stal oid. Echter wil dat niet zeggen dat als je je paard ergens op een wei ziet staan als hij gestolen is jij het eigendom kan opeisen. Ook dit komt weer doordat je bij wet niet de eigenaar bent.
Meestal is het wel dat ze je geloven als je het paspoort laat zien, maar je moet maar net de verkeerde rechtsdienaar voor je hebben..

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:41

hmm tijd dus dat ze dat maar een sgoed gaan regelen....
een keteken opschroeven ofzo...of een frame nummer haha

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78562
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:39

Bij het NHS hebben ze een eigenaarsprobleem gehad en willen ze overgaan op extra eigensomsbewijzen. Echter wordt gevreesd dat het niet gaat werken vanwege handelaartjes die er niet de moeite voor gaan doen om een paard wat een paar dagen op stal staat aan te geven bij het stamboek. Dit zul je vrees ik ook altijd blijven houden. Juridisch gezien is volgens mij enkel een koopcontract een geldig eigendomsbewijs, hoewel ik me dit ook af vraag. Stel ik koop een paard met koopcontract, dit bewaar ik uiteraard zorgvuldig, en verkoop het paard weer zonder verkoopcontract. Dan zou ik volgens het verkoopcontract dat ik heb toch eigenaar zijn. Pling Het blijft een moeilijke zaak.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:36

Aan het paardenpaspoort kunnen nooit geen eigendomsrechten worden ontleent, ook omdat het paspoort ten allertijde het paard dient te vergezellen.
Er zijn al meerdere rechtzaken over geweest, en het komt min of meer op hetzelfde neer, diegene die kan aantonen dat hij of zij in het merendeel voorziet in de levensbehoefte van het paard is de eigenaar. (en dat moet je dan weer niet al te letterlijk nemen om dat daar ook weer uitzonderingen op zijn, nl het aankopen van een paard dat gestolen blijkt te zijn bijv.)

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:18

Toen ik dit onderwerp (lang gelden) bestudeerde, was het zo: eigenaar wordt voor de wet verondersteld diegene te zijn, die het roerende goed heeft. De wet is sindsdien wel veranderd, maar dit is vrij elementair en ik denk dat dit niet is veranderd. Dus degene waar het paard op stal staat is de eigenaar voor de wet TENZIJ anders bewezen wordt. Dat laatste kan bv. door een contract dat het paard gestald is, of door het hebben van een paardenpas van de echte eigenaar, of door te laten zienn dat de laatste al jaren alle rekeningen betaald heeft, dat soort dingen.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: eigendoms bewijs in paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:49

Op mijn paspoort staat zelfs dat het geen eigendomsbewijs is. Er zit een los blad bij bij mijn paard 'de zogenaamde eigendomsoorkonde'. Ik heb overigens een Westfaler.