Welke trailer kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noiske
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Welke trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:04

Ik begin stilaan uit te kijken naar een geschikte trailer.
Heb de markt al wat zitten verkennen en er zijn zoveel verschillende merken/maten etc op de markt... Ik kan er niet meer echt uit wijs geraken...
Oorspronkelijk dacht ik voor een 2-paardstrailer te gaan. Ik heb een Brabander en die weegt toch tegen de 1000 kg, dus daar moet ik al rekening mee houden.
Kan hij bv. in een 1,5-paardstrailer?
Op termijn (eind dit jaar, of volgend jaar) denk ik een rijpaardje te kopen. Toch denk ik niet vaak 2 paarden tegelijk te vervoeren...

Verder dacht ik een goeie occasie te kopen van een goed merk, van enkele jaren oud. Nu hoor ik van clubgenoten dat er ook 'merkloze' trailers zijn, die kwalitatief misschien iets minder goed zijn, maar wel een goeie prijs-kwaliteit hebben...
Wat mag je trouwens betalen voor bv. een 2-paards Westfalia van 5 jaar oud, in zeer goede staat? De prijzen verschillen zo.

Ik schat dat de trailer 2 keer per week zal gebruikt worden voor eerder korte ritten (10-20 km). De trailer moet natuurlijk veilig voor paard en ruiter zijn.

Iemand tips?

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welke trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:15

Anderhalfpaards gaat moeilijk worden denk ik, de mijne kan tenminste maar 650 kilo laden dus of er te vinden zijn die rond de 1000 kilo laadvermogen zitten? Ik heb zelf pasgeleden een tweedehands Weijer gekocht. Simpel maar degelijk en stabiel. Ik ben er heel blij mee.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Welke trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:24

Er bestaan ook 1,75 trailers, daar moet zo'n joekel toch comfortabel in passen. Laadvermogen is vaak meer een papieren kwestie dan een technische kwestie, daar valt best wat aan te doen meestal.

kiko

Berichten: 795
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Welke trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:54

Ik heb een Hotra Elegance (is een 1 3/4 trailer). Vind het een fijne trailer en was nieuw nog niet zo megaduur. Die heb je ook in 1600 kg uitvoering. Trailer weegt 700 kg. Dus 900 kg mag je zoiezo laden en volgens mij mag je 10% overgewicht hebben. Ik heb de 1300 kg uitvoering en mijn oude paard woog denk ik 700 kg, dus zat er ook 100 kg overheen.
Met een 2-paards zit je goed, maar dan moet je het schot eruit halen als je paard 1000 kg weegt denk ik. Daarnaast moet je ook een auto hebben die hem mag trekken. Alleen 4 x 4 mogen 2 paarden vervoeren. De meeste personenauto's mogen geen 2-paards trekken met 2 paarden erin.

Ik zou voor een nieuwe gaan, dan weet je zeker dat ie goed is. 2dehands zijn ze nog best duur, scheelt niet veel met nieuwprijs.

Succes met je beslissing!

Noiske
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Welke trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:37

Hoi, bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn paard is wel al vervoerd in een 2-paardstrailer, met tussenschot, hij past er nog tussen.
Is het eigenlijk niet gevaarlijk een paard te los te zetten (ttz zonder tussenschot?)?
De 4x4 hebben we sinds kort, dus 2paards zou wel mogelijk zijn.
Maar ik vind het zo'n zonde een 'extra plaats' te betalen die ik zelden zal gebruiken.
Kan je in een 1 3/4 trailer 2 lichte paarden vervoeren?