Trailerangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:10

Mijn paard is altijd goed de trailer op gegaan, En ineens verrekt ze het om er op te gaan. de oorzaak hiervan weet ik niet, het komt iniedergeval niet door te lomp rijgedrag omdat ze nog nooit ergens anders op- de trailer heeft gestaan en wij altijd erg vootzichtig rijden. Heeft iemand tips om dit aant te pakken ?
Met voer of etc lokken had geen effect, Met de longeerlijn hebben we nog niet geprobeert maar dat komt omdat we altijd met zijn tweeen zijn.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:12

-> TAO Lachen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:18

Ziiggy__ schreef:
Mijn paard is altijd goed de trailer op gegaan, En ineens verrekt ze het om er op te gaan. de oorzaak hiervan weet ik niet, het komt iniedergeval niet door te lomp rijgedrag omdat ze nog nooit ergens anders op- de trailer heeft gestaan en wij altijd erg vootzichtig rijden. Heeft iemand tips om dit aant te pakken ?
Met voer of etc lokken had geen effect, Met de longeerlijn hebben we nog niet geprobeert maar dat komt omdat we altijd met zijn tweeen zijn.



Hai Ziggy,

Er zijn zoveel topics hierover geweest, misschien even via de zoekfunctie. Als er geen werkelijk probleem of angst is, is dit gedrag snel en relatief eenvoudig op te lossen. Het belangrijkste is dat jij als eigenaar/begeleider zelf leert/weet wat je moet doen op het moment dat je paard besluit niet meer op de trailer te gaan. Want soms is het gewoon een besluit, zeker als er niets engs gebeurd is en staat een eigenaar met de mond vol tanden.

Wij kunnen je daar mee helpen, maar misschien heb je aan tips in alle oude topics ook al wel voldoende, daarnaast staan er op onze website een drietal artikelen waarin over trailerladen gesproken wordt en mocht dat allemaal niet baten dan is een sessie aan huis waarin je zelf leert dit gedrag te controleren misschien nog een optie.

Liveyourlife

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Kampen

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:22

Mijne had vandaag precies hetzelfde Boos!
Ging er altijd prima in, maar vandaag vertikte ze het. Bij vertrek van huis kon ik haar nog lokken met een emmertje brok. Maar op concours wilde ze er echt niet meer in. Ik ben lief geweest, streng en zelfs boos. Maar niets hielp...
We waren met z'n tweeën, maar gelukkig schoot na 20 minuten ene man te hulp. Even twee armen erachter en ze vloog erin. De druk aan beide kanten maakte dat ze geen 'vluchtweg' meer vond. Volgende keer neem ik een longeerlijn mee, als ik die aan 1 kant vast maak dan kan ik toch enige druk aan beide kanten geven. Nu maar hopen dat dit gaat werken

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 00:44

ja dat deden wij de vorige keer op de club inderdaad ook twee armen erachter en uiteindelijk ging ze erin.. maar daar was wel veel kracht voor nodig. dus ik betwijfel of het met longeerlijnen gaat werken..

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:53

ga nou niet met longeerlijnen etc werken en neem het advies van Monya aan aub, er zijn al bergen topics over geweest en er zijn ook zat ervaren trailer laders op bokt die je kunnen helpen.

Ga niet experimenteren en zoek hulp dan ben je zo weer van je probleem af ipv dat het een groter probleem wordt. Klinkt alsof het nu nog simpel is op te lossen en als je met allerlei trucs gaat beginnen wordt het alleen maar vervelender.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:42

ga niet zelf lopen rotzooien, vaak wordt het alleen maar erger. Het gaat van kwaad tot erger met als resultaat dat het paard met alle geweld de trailer niet meer in te krijgen is.

ik kan Petra Vlasblom van 2moons aanbevelen. Zij kan je helpen met laden en zorgen dat daarna het paard ook met jouwzelf zonder problemen de trailer weer ingaat.

Liveyourlife

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Kampen

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:32

Ik ga niet lopen klooien hoor. Wees niet bang!

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:57

Misschien moet je ook gaan oefenen zonder ergens naartoe te gaan, gewoon met rust en kleine stapjes.
Ga voor de trailer staan, gewoon wachten tot ze zelf verder gaat, zet ze een stap op de klep, beloon haar, en ga er weer vanaf.
Doe dit elke keer een stukje verder, tot ze er helemaal instaat, maar met dwingen maak je het alleen maar erger.

Je moet het gewoon proberen zonder de druk te hebben dat je ergens naartoe moet, maar gewoon met rust, lukt het niet, volgende keer beter, maar ga ook niet 2 uur proberen, als het niet lukt, probeer het een andere keer weer opnieuw, anders worden ze alleen maar gestressd.

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 08:36

Ik ken een paard en dat had ook nooit last tot ze een keer met de wedstrijd naast een trailer stond van trappende en gillende paarden, sindsdien is het altijd ellende!