Trailer terugkeuren op gewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 00:03

Wij hebben een auto op het oog die 1400 kilo mag trekken. Ik zou er graag een 2 paardstrailer achter willen met 1 grote pony van max. 500 kilo, dus dat zal hooguit 1200 kilo totaal worden en houd ik dus 200 kilo over, ik heb mijn E-rijbewijs. Mag dit?
Als dat niet mag, zou ik hem dan terug kunnen laten keuren naar max. totaal gewicht van 1400 kilo en kan je de trailer in de toekomt ooit dan weer naar het oude gewicht (dus meer kilo's) laten keuren?
En mag je dan ook 2 kleine pony's van b.v. 250 kilo meenemen?

Waarom dan geen 1½ paardstrailer vraag je je af?
Omdat we ook 2 kleinere pony's hebben die samen ong. 500 kilo wegen,
omdat je dan ruimte extra hebt voor spullen die mee moeten (b.v. een pak hooi),
omdat de prijs van een 2 paard niet veel meer is als van een 1½ paard en er zijn volgens mij meer 2 paardstrailers te koop.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:04

zolang je je E hebt mag dit volgens mij gewoon
dan mag je meer trekken dan het gewicht van je auto

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:44

Als jij je E niet had dan had je de trailer terug moeten laten keuren om het legaal te houden, maar aangezien je gewoon je E hebt wordt er gekeken naar werkelijk gewicht van je aanhanger en mag je er gewoon mee rijden.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:00

Niet aan beginnen. Terugkeuren levert je alleen een hoop kosten en verkoopellende als je die trailer weer eens wilt verkopen.
Je hebt je E-rijbewijs, dus geldt het daadwerkelijke gewicht wat in de trailer staat. (voor de eigenwijzen onder ons: lees eerst de FAQ hier, voordat je commentaar hierop geeft!)
Overigens zou ik wel even kijken maar het motorvermogen van die auto. Als dat minder is dan 100pk (75kW) dan niet doen, je hebt dan gewoon te weinig motorvermogen om fatsoenlijk vooruit te komen en snelheid te houden bij mindere weersomstandigheden.

boemel

Berichten: 8507
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:02

We hebben onze trailer terug laten keuren. Volgens mij kostte dat ca. € 17,00.
Bij de RDW is op te vroegen hoe het moet.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 23:31

ikke schreef:
Niet aan beginnen. Terugkeuren levert je alleen een hoop kosten en verkoopellende als je die trailer weer eens wilt verkopen.
Je hebt je E-rijbewijs, dus geldt het daadwerkelijke gewicht wat in de trailer staat. (voor de eigenwijzen onder ons: lees eerst de FAQ hier, voordat je commentaar hierop geeft!)
Overigens zou ik wel even kijken maar het motorvermogen van die auto. Als dat minder is dan 100pk (75kW) dan niet doen, je hebt dan gewoon te weinig motorvermogen om fatsoenlijk vooruit te komen en snelheid te houden bij mindere weersomstandigheden.



Het vermogen van de auto is 108 kw (pk weet ik niet) en 2.2 liter.
We hebben er gisteren proef mee gereden met een trailer van 510 kilo en paardje van ong. 500 kilo er in. Dat liep als een trein!

Weet je echt zeker dat met E-rijbewijs alleen het daadwerkelijke gewicht telt? Ben ik even blij met dat rijbewijs. Tong uitsteken
Ik heb ook nog even een mailtje naar het CBR gestuurd met mijn vraag over het gewicht.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:04

Met E rijbewijs geldt inderdaad het feitelijke gewicht.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:17

Waratje schreef:
Met E rijbewijs geldt inderdaad het feitelijke gewicht.

Artikel 15 van de wegenverkeerswet, om heel precies te zijn. Kijk maar op www.overheid.nl
Sokkebok schreef:
Het vermogen van de auto is 108 kw (pk weet ik niet) en 2.2 liter.
We hebben er gisteren proef mee gereden met een trailer van 510 kilo en paardje van ong. 500 kilo er in. Dat liep als een trein!

108kW is 147pk, dat trekt als een tierelier, daar ben ik vrij gerust op. Dat ie dan zuipt ook, trouwens Haha!

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Trailer terugkeuren op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 23:21

Dan zuipen we zelf maar wat minder. Haha!

Ik heb al antwoord gekregen op mijn vraag aan het CBR en met BE-rijbewijs telt idd het daadwerkelijke gewicht.