Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 09:51

Ik ben al enige tijd op zoek naar een andere vrachtwagen voor de paarden. Nu valt het op dat veel wagens zodanig zijn ingericht dat de paarden met het hoofd links staan (in de rijrichting gezien) Sommige wagens hebben de paarden echter naar rechts staan.
Nou zat ik me af te vragen, wat geeft de gunstigste belastng op de wagen. Dus zoals een paard op een twee-paardstrailer het beste links kan staan, wat is de beste oplossing bij dwars laden?

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 11:05

Heet daar nou helemaal niemand enig idee bij? Lijkt me sterk, gezien iedereen hier altijd wel een mening ergens over heeft.
Een van de opties voor mijn nieuwe wagen is zelfbouw. Ik ben redelijk handig en gezien de prijzen die sommigen durven vragen voor hun wagen, dat kan ik beter en voor minder. Daarmee heb ik dus ook zelf de keuze hoe ik de wagen inricht en hoe ik de paarden erop zet. Om-en-om dus kop aan kont vind ik geen optie. Ik wil voor de paarden langs kunnen.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:08

Ik weet niets over belasting etc. hoor. Lijkt mij dat als ze dwars staan rechts met het hoofd, hetzelfde is als links? Wel denk ik dat het naar mijn idee rustiger voor een paard zou zijn, om met zijn hoofd naar de berm te staan..

Anoniem

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:11

Da ga ik een poging wagen. Als het hoofd naar rechts staat bij een zijlader, dus paard staat scheef om zo maar te zeggen, dan is zijn achterhand naar links, dus zijn zwaartepunt is links. Dus achter de bestuurder. Ik zou het op die manier willen hebben. Dan kijken ze ook bermkant op en zien ze niet steeds dat verkeer langs zich heen razen en dan die vrachtwagens die langs flitsen. In de berm kunnen ze dan nog wat verder kijken als het landelijk wordt, geeft een rustiger beeld.

Het gewicht van het paard aan bestuurderskant lijkt mij ook stabieler. Geen ervaringsmening, puur hypothetisch Haha!

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:12

ik weet wel dat het veiliger is als je 1 paard in een 2 paards trailer zet je hem links moet zetten.zodat je bv met rotondes niet om kan kieperen omdat er te veel gewicht op rechts zit en dan ook nog een scherpe bocht hebt. mischien daarom ook bij vrachtwagens?

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:14

Maar kun je niet eens informatie vragen bij Anemone ofzo? Dan heb je meteen een hoop informatie..

Anoniem

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:19

Ik vind het hoofd linksom prettiger met het laden van de paarden, je loopt immers links en je hoeft dan niet in een klein hoekje tussen paard en beschot te duiken. Als je een paar oude volleerde rotten in het vak hebt maakt het misschien nog niet zoveel uit, maar als je met jonge/groene paarden op pad moet maakt het wel degelijk verschil.

Daarom zou ik ervoor kiezen om ze met het hoofd links te zetten, maar dat heeft dus niets met de belasting vd wagen te maken.

En als je een zijlader hebt met aan weerszijden schotten dan wordt het verhaal weer anders Haha! maar dat vind ik persoonlijk heel onhandig werken. Mijn ideale vrachtwagen heeft een achterlader en een zijlader links. Maar dat is puur gezien het gebruiksgemak.

En ik wed dat er mensen zijn met een vrachtwagen waar ze rechtsom staan die het laden helemaal geen probleem vinden.

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 11:57

Zep schreef:
Ik vind het hoofd linksom prettiger met het laden van de paarden, je loopt immers links en je hoeft dan niet in een klein hoekje tussen paard en beschot te duiken. Als je een paar oude volleerde rotten in het vak hebt maakt het misschien nog niet zoveel uit, maar als je met jonge/groene paarden op pad moet maakt het wel degelijk verschil.

Daarom zou ik ervoor kiezen om ze met het hoofd links te zetten, maar dat heeft dus niets met de belasting vd wagen te maken.

En als je een zijlader hebt met aan weerszijden schotten dan wordt het verhaal weer anders Haha! maar dat vind ik persoonlijk heel onhandig werken. Mijn ideale vrachtwagen heeft een achterlader en een zijlader links. Maar dat is puur gezien het gebruiksgemak.

En ik wed dat er mensen zijn met een vrachtwagen waar ze rechtsom staan die het laden helemaal geen probleem vinden.

Hhmmm, ja ik snap wat je bedoeld. Maar je mag uitgaan van ervaren paarden, die bekend zijn met links EN rechts geleiden. Het gaat enkel om vervoer van eigen paarden en af en toe een lifter. Ik ga dus niet voor-jan-en-alleman rijden, met alle toestanden die daarbij horen.
Mijn insteek is inderdaad zoals Russel het omschrijft. Het zwaartepunt van het paard moet links van het midden zijn, zodat de meeste belasting op de linkerwielen is. Dat geeft de beste stabiliteit.
Uitzicht maakt niet zoveel uit, is mijn ervaring. Paarden wennen daar ook vrij snel aan, als het al een probleem is.
Van Anemone verwacht ik geen zinvol antwoord. Die zijn zelfs stom genoeg om een kast met lades (op rollagers) zonder sloten tegen de tussenwand te zetten. Als je eens hard moet remmen, dan vliegen die lades open en heb je alle zooi in je nek liggen als chauffeur, en bedankt Haha!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:58

Kennis van mij heeft i.d.d een vrachtwagen waar ze met het hoofd rechts staan, is helemaal geen probleem met laden.

Maar als het zwaartepunt links van het midden moet liggen kan ik me wel voorstellen dat de hoofden links staan, volgens mij is de voorhand van het paard het zwaarste deel.

Ik zou het anders ook niet weten, ben ook wel benieuwd naar de reden (als die er al is).

Je kan ze natuurlijk ook in de lengte zetten en dan achteruit laten reizen, probleem opgelost Haha!
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 07-01-07 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:59

Oo, daar heb je ook niks aan Clown maar was een idee, je weet het nooit! Succes!

Anoniem

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:02

Waarom is de stabiliteit het beste als die links van het midden is Blond

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:09

De wegen hebben een zgn. "tonrondte" dus zijn bol en in het midden het hoogst en lopen iets af als je dus op de rechterweghelft rijdt dan loopt deze af naar naar rechts, om het water af te laten lopen. Hoe het op snelwegen zit weet ik eigenlijk niet, zal eens in mijn oude schoolboeken kijken

Anoniem

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:13

Ah ok Bloos

Ik ben even aan het bedenken hoe het ook alweer in mijn 2 paards vrachtautootje zat maar kan me niet eens meer herinneren of de laadklep nou links of rechts zat Bloos Volgens mij zat ie rechts, want ik kon linksom opladen. Dan stond het paard idd achter de bestuurder.

Maar goed, ik denk dat Ikke over een iets ander formaat auto praat Haha!

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:23

ook als je eens een keer een stukje de berm in moet is het fijner om het zwaartepunt links te hebben.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:00

Met een vrachtwagen moet je nooit de berm in gaan, les 1 als je je vrachtwagenrijbewijs gaat halen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:43

Als je kijkt naar de transporteurs staan in 9 van de 10 gevallen de paarden met het hoofd naar rechts. Dit omdat;

a) de paarden rustiger staan
b) het meeste gewicht tegen de middenlijn aanstaat en dat dus veiliger is

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:03

Vanwege de weg die afloopt naar de berm is het beter dat de paarden met het hoofd naar links staan, zodat ze "bergop" staan als ze reizen. Staan ze een stuk stabieler. Voorbijrazende verkeer valt wel mee hoor, als je te paard over de weg loopt raast het verkeer vaak met een groter snelheidsverschil voorbij. Knipoog
Echter, als je zelf gaar bouwen en je hebt de mogelijkheid is het allerbeste om een paard achterstevoren erin te zetten, dat ze dus met de kont recht naar de cabine staan. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden zo het comfortabelst reizen.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:05

het paard hoort achter de chauffweur te staan. Dit ivm gewichtverdeling.
Na onderzoek is gebleken dat paarden het liefst schuin achterwaarts vervoerd word, dus met achterwerk na je toe.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:02

Er zijn veel verschillende uitkomsten uit de verschillende onderzoeken die zijn gedaan naar welke rijrichting een paard het prettigst zou vinden.
Volgens mij is de rijrichting niet de belangrijkste factor, maar wel de ruimte die het paard heeft om zijn balans te houden. Dus z'n hoofd naar boven/beneden kunnen bewegen, en naar voor/opzij/achter kunnen stappen.

Maar dit gaat nog steeds van het paard uit, en draagt weinig bij aan een antwoord voor Ikke, die een vrachtwagenoplossing zoekt Knipoog

PatsyPatsy
Berichten: 606
Geregistreerd: 19-06-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:45

bij ons staan ze met hoofd naar links

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 20:02

laaauwrah schreef:
bij ons staan ze met hoofd naar links

Wat voor wagen en hoe bevalt het?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:49

Ik heb zelf een achterlader en mijn paarden staan met het hoofd naar links en dan iets schuin met de kont naar voren en dat bevalt mij uitermate goed!

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:57

Chronos schreef:
Ik heb zelf een achterlader en mijn paarden staan met het hoofd naar links en dan iets schuin met de kont naar voren en dat bevalt mij uitermate goed!

Ook aan jou: wat voor wagen is het?
Waarschijnlijk niet de wagen in je onderschrift, daar stop je weinig paarden in (hooguit op Haha! )

ArcesStables

Berichten: 865
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Heel (Midden-Limburg)

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:38

Meeste wagens hebben geloof ik de laadklep ook rechts, net als dat de meeste trailers het deurtje rechts hebben, lijkt mij ook dat bij problemen, je er sneller bij kan door langs de weg stil te staan.

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard met hoofd links of rechts op de vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:07

Goudvarken schreef:
Meeste wagens hebben geloof ik de laadklep ook rechts, net als dat de meeste trailers het deurtje rechts hebben, lijkt mij ook dat bij problemen, je er sneller bij kan door langs de weg stil te staan.

Nee, het gaat mij om de gewichtsverdeling. Over toegang tot de paarden heb ik al de nodige ideeën en een zijlader heeft niet mijn voorkeur, juist omdat ie rechts zit en nogal wat weegt.