paard in laten slapen of blijven dokteren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:49

Mijn paard overvroeg zichzelf ook, maar als het echt niet meer gaat, geloof me dat zie/merk/voel je..... Vertrouw op jezelf en op de band die je met je paard hebt Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:53

Ik geloof er ook in dat ik het zelf zal zien als ze niet meer kan..
Mijn pony is er ook 1 met een zeer sterk karakter en ze loopt overal doorheen, maar ik vertrouw erop dat ze het toch zal aangeven als het echt genoeg is geweest.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:58

Ireentjuh schreef:
Ik geloof er ook in dat ik het zelf zal zien als ze niet meer kan..
Mijn pony is er ook 1 met een zeer sterk karakter en ze loopt overal doorheen, maar ik vertrouw erop dat ze het toch zal aangeven als het echt genoeg is geweest.

Mijn paard was net zo, maar als het echt niet meer gaat laten ze het echt wel weten!!!

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:12

Tja, wanneer is het teveel..... Ik vind het moeilijk. Mijn knollie heb ik nu 5 jaar, en ik ben ook al 5 jaar aan het dokteren met hem. De kosten.....tja het is nu eenmaal zo, en ik geef het graag aan hem uit. Tenminste zolang er het vooruitzicht van een pijnvrij leven is voor hem.
Zodra hij chronisch met pijn zou lopen, helaas voor alle artsen (tenminste voor hun knip) dan houdt het ook voor mij op.

Het heeft bij mij niets met de hoogte van het bedrag te maken maar met de kwaliteit van leven voor mijn paard. Kan ie als grasmaaier gelukkig leven.......dan wordt ie grasmaaier.
Maar als een paard in beweging 'last' (wil het geen pijn noemen) heeft, dan heeft hij dat in mijn ogen ook op de wei.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:54

Ireentjuh schreef:
Zo lang het paard nog lekker kan leven als grasmaaier/recreatiepaard zonder pijn, dan vind ik het waard om door te "doctoren".


Zo zie ik het ook.
De 'levenskwaliteit' (zoals o.a. somokkele ook reeds aanhaalde) is voor mij de bepalende factor.

Als het financieel niet meer haalbaar zou zijn om dieren te houden, dan zou ik waarschijnlijk ook een spuitje laten geven, omdat een chronisch ziek paard een zeer geringe kans heeft een goed tehuis te vinden..Maar dit hangt ook af van het soort aandoening natuurlijk; als je een oplossing kunt vinden zoals LouLou heeft kunnen doen en het paard kan ergens anders gelukkig zijn en je weet zeker dat als de tijd daar is dat het dan niet moet lijden...

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:25

bterlaan schreef:
Een paard WEGGEVEN omdat je er niets meer mee kunt en er alleen maar kosten zijn? Dat vind het laaghartigste, gemeenste en lafste wat je maar kunt doen. Als je geen zin hebt, een nutteloos beest te onderhouden, of je kunt je maar 1 paard permitteren en je wilt rijden, wees dan fair en laat je kameraad inslapen. Wees zo moedig, dat besluit zelf te nemen. Als je hem weggeeft, zullen de mensen van wie hij dan is, hem als afval behandelen, zoals de weggever zelf ook deed, tenslotte. Zoiets kun je echt alleen doen, als je de mensen heel erg goed kent, en dan nog... Dan vind ik nog steeds, dat je er zelf een oogje op moet houden. Ook hun omstandigheden kunnen zich veranderen. En de kosten... vind je dat echt fair, andere mensen met de kosten van wat toch jouw paar d is, op te zadelen? Hoe lang zullen ze daarin meegaan???
Ik heb zelf een oude ruin, die vanaf dat hij 8 jaar was, af en toe kreupelde. Toen hij 14 was, had hij op een gegeven moment enorm veel pijn en ik heb hem naar een kliniek gebracht om in te laten slapen. Daar bleek, dat zijn banden in de achterbenen kapot waren (www.dsld.org). Maar de DA zei, dat hij hem nog pijnvrij kon krijgen, maar dat rijden niet meer ging. Hij bood hem een plaatsje aan in zijn open stal met oude paarden. Nu wordt hij binnenkort 19. Hoop ik, want hij maakt net weer een aanval door. Hij kan zijn rechterachterbeen alleen nog belasten met pijnstillers en ik sta nu voor de beslissing of het nu echt is afgelopen. We proberen nog wel iets, maar ik denk er hard aan, hem verder lijden te besparen. In elk geval heefthij 5 prachtige extra jaren gehad.
OK, ik kon het betalen, maar anders had ik hem direct in laten slapen. Ik zou hem nooit hebben weggegeven. Ik vind, dat je verplicht bent, de zorg voor het leven die een paard nu eenmaal met zich meebrengt, zo goed mogelijk en tot het einde toe vol te houden. En daarbij hoort ook een zo goed mogelijk einde, helaas. Ik heb nu eenmaal teveel respect voor het leven om dat anders te zien.


heb jij enig idee waar mijn paard naartoe is gegaan, aan wie ik hem weggeven heb?
wat de kosten voor die mensen zijn?

denk t niet want dan had je deze reactie niet zo geplaatst. Lachen

misschien even lezen voordat je iets roept.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:24

Ik heb mijn reactie algemeen bedoeld, ik ken nl. ook andere "gevallen". Ik heb gezegd, dat je het alleen kunt doen als je de mensen erg goed kent en als die de kosten willen (blijven) dragen. Desalniettemin blijf ik van mening, dat je de verantwoordleijkheid niet mag afschuiven en ook als je een goed huis vindt, je nog een oogje in het zeil dient te blijven houden. Als dat niet kan, dan is het beter het paard aan een vredig einde te helpen dan het ergens in een hoekje van een weiland te zetten en er verder niet meer naar om te kijken. Zulke ken ik er ook. Als jij een prima plek hebt gevonden voor je paard, dan ben ik daar heel erg blij om, maar je bent wel een uitzondering, vrees ik.

Anoniem

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:46

Ireentjuh schreef:
0ojannekeo0 schreef:
Als ik een paard heb dat chronisch ziek is dan wil het zeggen dat het nooit meer zal genezen, dan vind ik het oneerlijk tegen over mijn paard om hem te laten leven. Ik zal er dan ook geen duizenden euro's tegen aan gooien. Ik ben misschien heel hard, maar voor dat geld heb ik een nieuw paard!


Waarom vind je dat oneerlijk?
Chronisch ziek betekend inderdaad dat ze niet meer beter worden, maar hoeft niet te zeggen dat het paard geen gelukkig en pijnvrij leven kan leiden.
Als ik bijv. kijk naar mijn pony Evita, of Regina van Vera23, dan zie ik twee heel normale en vrolijke paardjes.. Ze hebben alleen een beperking en kunnen daardoor niet alles meer wat een mens misschien van ze verwacht. Dan vind ik dus dat je je na al die jaren dat ze voor jou gewerkt hebben aan je paard aan moet gaan passen.

Misschien is het een vreemde vergelijking.. maar stel dat je zelf een ziekte zou krijgen die niet meer te genezen is (bijvoorbeeld suikerziekte of een hartaandoening), maar waarbij je met medicatie nog een redelijk normaal leven kunt leiden, met misschien wat beperkingen.. dan zou je toch ook nog geen euthenasie laten plegen?

Als een paard echt pijn heeft of heel ziek is, dan moet je gewoon de keuze maken om hem te laten gaan.. maar chronisch ziek betekend niet altijd dat het paard niet meer gelukkig kan zijn!



Ik weet wel wat chronish ziek is hoor Knipoog Alleen vind ik het zelf pas op het moment dat een paard er echt hinder van heeft. Zolang hij er geen hinder van heeft zou het mij niet uit maken. Waarschijnlijk heb ik het verkeerd verwoord Lachen

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:48

Zodra het moment daar is weet je het. Ik heb met mijn pony doorgedokterd na hoefbevangenheid en zelfs hier bovenop een hersenbloeding. Na een half jaar was hij weer in zoverre de oude dat hij nog 3 jaar een prachtig leven heeft kunnen hebben. Tot die ene dag... en ik wist het gelijk. 3 uurtjes later galoppeerde mijn pony over de eeuwige grasvelden...

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:50

Het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Waar bestaat de chronische ziekte uit, hoe zijn de toekomstverwachtingen enz enz.
En last but nog least: hoe zit het paard in zijn vel?
Ik heb zelf mijn afgekeurde paard teruggekocht van de verzekering, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem in te laten slapen op dit moment. Hij heeft nog zoveel plezier in het leven dat ik dat niet erg fair zou vinden.
Maar, en dat is natuurlijk wel heel belangrijk: ik heb ze aan huis en hij loopt mij niet in de weg.
Als ik iedere maand 300,- zou moeten betalen voor een paard waar je niets mee kunt, wordt het wel een ander verhaal. Dat klinkt hard en dat is het misschien ook wel, maar je moet wel reeel blijven.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:13

Mijn paard heeft de afgelopen vijf jaar ook heel wat geld gekost door verschillende blessures maar ze is wel telkens redelijk goed hersteld. Ik heb de sport op moeten geven en geld om een nieuw sportpaard te kopen heb ik voorlopig niet, maar dat zijn dan keuzes die je maakt.

Ik zal altijd proberen mijn paard er bovenop te helpen maar er zijn wel grenzen. Ik laat bv geen koliekoperatie doen als ze me 20-30% kans op herstel geven, dan wordt ze ingeslapen. Maar zolang er een redelijk goede kans op herstel is en ik aan mijn paard kan zien dat ze gelukkig is zal ik er alles aan doen om haar zolang mogelijk bij me te houden.

En inderdaad zoals hierboven al gezegd wordt, wij hebben ook zelf een stal en wei dus dan maakt 1 paard meer als grasmaaier niet zoveel uit. Als je 'm in pension hebt staan wordt het wel een ander verhaal.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:27

Ach..

Wij hebben een 32 oude doos Lovers . Ze is hoefbevangen. Al vanaf haar 16! Toen ze in de 20 was had ze op sommige momenten echt last en dan was het elke keer weer zo: als het morgen niet beter gaat dan hoeft het niet meer.. Verdrietig Elke keer heeft ze weer gevochten met behulp van medicijnen en pijnstillers. Na een week medicijnen is ze meestal al weer opgenkapt en galopeert ze weer naar de wei! Ze vecht zich er elke keer weer uit en dus geven wij haar die kans om nog een gelukkige tijd te hebben.. Ze hoeft van ons geen pijn te lijden en ik weet zeker dat we het moment zien als ze er niet meer tegen kan en het tijd is om afscheid te nemen. Maar die is nu nog niet! Nu kan ze nog volop genieten tussen onze andere mutsen Lovers

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:29

zolang ze geen pijn heeft. blijft ze lekker bij ons. mijn pony heb ik tijdje geleden ook keuze meoten maken.of opereren en groot narcose risico(ze is 29) of met pijn in de wei laten lopen noit meer kunnen rijden(vind ik neit erg maar ze geniet zo erg van de buitencross ritjes. vond het toen al moeilijk toch maar dure operatie gekozen. en ze heeft nu der tijd van der leven.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:30

Als je je paard al jaren hebt en hij krijgt in een keer iets ja dan zal je heus wel merken dat ie pijn heeft.
Maar wat als je zoals ik met mijn vorige paard had een paard heb gekocht en na 4 jaar kom je erachter dat ze een pijnlijke aandoening heeft waar ze op dat moment al zeker 7 jaar mee rondloopt. Mijn vorige paard bleek zware nekartrose te hebben, en naar het idee van de da had ze als veulen hoogstwaarschijnlijk een ongeluk gehad. Ze was al 8 en al 4 jaar van mij voordat wij erachter kwamen. In de omgang nooit wat van gemerkt, het verduidelijkte alleen wel wat zaken in het rijden. (ze heeft nu trouwens een heerlijk leven als recreatiepaard en de nieuwe eigenaar weet precies wat ze wel en niet meer kan)

Zo ook een ander paard wat bij ons op stal stond, de eigenaar wist dat ie HKO had in een behoorlijke fase, maar ook lang gedokterd omdat ze gek was van het paard. Het was altijd al een paard met een wat humeurig karakter, pas toen ie ook nog is door een rugblessure hele zware pijnstillers kreeg werd ie ineens super lief in de omgang.

Naar mijn idee heeft een paard al lang aardig wat pijn geleden als ze het moment aangeven dat ze echt niet meer willen. Het zijn prooidieren, pijn tonen is een teken van zwakte. Dat doe je pas als je echt niet meer kan.

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:01

wsundayl schreef:
Naar mijn idee heeft een paard al lang aardig wat pijn geleden als ze het moment aangeven dat ze echt niet meer willen. Het zijn prooidieren, pijn tonen is een teken van zwakte. Dat doe je pas als je echt niet meer kan.


ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt! Dat merk ik aan naomi ook, dat ze pas toegeeft als ze echt niet meer kan. Nu zal ze ook niet toegeven dat ze pijn heeft, als ik op der zou rijden zou ze nog alles doen wat ik van der vraag. en ze blijft maar het vrolijke lieve en gekke paardje dat ze altijd al was. Terwijl ik weet dat het der pijn doet.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:09

Fitzroy schreef:
Het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Waar bestaat de chronische ziekte uit, hoe zijn de toekomstverwachtingen enz enz.
En last but nog least: hoe zit het paard in zijn vel?
Ik heb zelf mijn afgekeurde paard teruggekocht van de verzekering, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem in te laten slapen op dit moment. Hij heeft nog zoveel plezier in het leven dat ik dat niet erg fair zou vinden.
Maar, en dat is natuurlijk wel heel belangrijk: ik heb ze aan huis en hij loopt mij niet in de weg.
Als ik iedere maand 300,- zou moeten betalen voor een paard waar je niets mee kunt, wordt het wel een ander verhaal. Dat klinkt hard en dat is het misschien ook wel, maar je moet wel reeel blijven.


Die gek ben ik dus Haha! , ook terug gekocht van verzekering en fijn in pension.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:33

Nou, dan ben ik aardig irreel Knipoog)

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:06

Krijg jij ook zo veel commentaar (veelal achter je rug) bterlaan?

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:06

Achter mijn rug? Weet ik niet Knipoog) Ik heb mijn oudje in een kliniek staan, betaal correct en ben aardig tegen de mensen. Die zijn ook heel aardig tegen mij en als ik wat heb met mijn oudje, dan helpen ze meteen. Nee, ik geloof niet, dat ik veel commentaar krijg, in mijn gezicht alleen positief eigenlijk, en op een manier dat ik denk dat er achter mijn rug niet veel gemeens wordt gezegd. Ik ben tenslotte een goede klant en ze houden ook echt van de beesten, daar in die kliniek. http://www.tierklinik-seehof.de/
Als je op een manege staat of zo, kan dat wel heel anders zijn, natuurlijk. Dan word je al snel voor gek versleten en laten we eerlijk zijn, dat zijn we ook wel, paardengek, namelijk Knipoog)

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:43

Tegen mij zeggen mensen rechtstreeks dat ze het "knap" vinden dat ik mijn paard hou, nou ja, er is niets knaps aan zo lang je het gewoon kunt/wilt betalen. Die van mij staan inderdaad gewoon op een manege, met 60 pensionklanten cq dierenartsen Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:08

Ik sta ook gewoon nog op een pensionstal. Wel met wat "aanpassingen", zoals een uitloopstal ipv gewone box en afgelopen 2 zomers heeft ze in een aparte groep op het land gestaan met een paar andere oudere/zwakkere paarden.. omdat ze het in de grote kudde niet meer voor zichzelf op kan nemen.

Hier op de stal vind niemand het raar dat ik haar hou.. ik denk dat het eerder als normaal gezien wordt wanneer je een paard al zo lang hebt. Ik ben ook zeker niet de enige met een paard dat niet meer voor de sport geschikt is. Sterker nog, Evita haar 4 buren op stal zijn allemaal op leeftijd (20-25 jaar) en mankeren ook allemaal wel iets waardoor ze niet of alleen recreatief gereden worden.

Volgensmij heeft in het begin, toen ik hoorde dat ze een chronisch beenprobleem heeft, maar 1 iemand gevraagd of ik dan een ander paard ging kopen.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:12

Mijn paard is niet meer te berijden, heeft artrose aan haar voorhoefbenen en is 20 jaar. Toen ik aan voelde komen dat ze moeite kreeg heb ik een ander jong paard erbij gekocht, en afgelopen zomer is ze definitief met pensioen gegaan. Zij is echt mijn kindje....

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:03

Ik vond ook, dat je een trouwe kemeraad niet zomaar weg mag gooien. Ik kan het betaöen e nee naantal anderen hier ook, blijkbaar. Maar als je nu geen geld hebt voor twee paarden en je toc hecht wilt rijden, dan vind het goed te verdedigen, het oude en/of kapotte paard in te laten slapen. Want zoals ik al zei, het ergens in een goedkoop (=meestal slecht) hoekje te stoppen en er dan niet meer naar om te (kunnen) kijken, dat vind ik dus echt NIET in orde. Ik neem de verantoordelijkheid voor de beesten die toch zelf wilde hebben, heel erg hoog op. Al maak ik me het er niet altijd even gemakkelijk mee Knipoog

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:07

Als ik het financieel niet meer red krijgt mijn oude paard inderdaad een spuitje.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:19

bterlaan schreef:
Maar als je nu geen geld hebt voor twee paarden en je toc hecht wilt rijden, dan vind het goed te verdedigen, het oude en/of kapotte paard in te laten slapen.


Dat vind ik eigenlijk niet... Niks naar jou toe hoor! want veel mensen denken zo.
Ik zou (stiekem) ook best graag weer willen rijden en lessen.. al is het maar af en toe eens een keertje. Maar mijn oude paardje betekend veel te veel voor mij om haar daarom maar weg te doen. Ik zou me echt kapot schamen en me voor de rest van mijn leven schuldig voelen als ik haar daarom zou laten inslapen.
Als ik wat meer tijd had gehad, dan had ik misschien wel een bijrijdpaardje gezocht om weer eens te kunnen dressuren/springen, maar helaas gaat dat niet met mijn studie en Evita erbij.

Ze wordt ook zeker niet in een hoekje gestopt, en al helemaal niet in een goedkoop hoekje *LOL*