aansprakelijkheid geleend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:54

Offtopic: PIV nieuwsbrief gelezen???
Ik kwam deze zaak van de week ook tegen.

Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vind al die aansprakelijkheid mbt paarden. Eigenlijk zouden ze iets moeten maken wat voor iedereen duidelijk is.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:56

CarolineP schreef:
interessant topic. Mag ik jullie mening over een volgend "probleem?"

Mijn dochter brengt het paard van B uit op wedstrijden. Er gebeurt wat, paard is beschadigd. Wie betaald de DA?


De eigenaar. Dat is nl. de reden dat ik net heb moeten stoppen met mijn aankomend wedstrijdpaard: als er wat gebeurt.... Scheve mond

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:04

Je vond het risico te groot? Ging je wel zelf mee?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:51

Zeer interessante uitspraak....

Met deze situatie heb ik zelf te maken gehad, ik heb enkel en alleen nog gereden op paarden van anderen en dat doe ik nu nog.
Tegenwoordig ben ik behoorlijk voorzichtig, maar voorheen stapte ik op als de eigenaar me vroeg te rijden... dat is me duur komen te staan, niet elke eigenaar is even eerlijk over zijn/haar paard en het gereden zijn Knipoog
Verder is mijn ervaring dat aansprakelijkheidskwesties niet of nauwelijks bekend zijn.
Nu vraag ik me eigenlijk vooral af wat deze uitspraak voor gevolgen zal/kan hebben. Daar heb ik zelf wel wat gedachtengangen over, maar wat denk jij LDRD (om de TS maar even aan te spreken Bloos Lachen )?

DiantaM
Berichten: 11280
Geregistreerd: 10-04-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:45

De risisco aansprakelijkheid die in dat artikel schuilt, is er al sinds de oprichting van het wetboek. Wat het voor gevolgen zal hebben? Niets, want de meeste mensen lezen geen arresten of uitspraken en daardoor weet men niet wat voor risico men loopt.

DubbelFun

Berichten: 88833
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:53

@CarolineP: de eigenaar van het paard is aansprakelijk, die heeft tenslotte het paard vrijwillig overhandigd aan de ruiter.
Zolang niet te bewijzen is dat de ruiter niet als een 'goed huisvader' voor het paard gezorgd heeft tenmiste, want dan kan men iemand 'laakbaar gedrag' aanrekenen.
Ik ben een komplete leek op wet-gebied, maar dit soort kreten hoor je wel eens langskomen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:58

ik las laatst een stuk van de rijdende rechter, een meisje had zonder toestemming van de eigenaar haar verzorgpony voor een karretje gespannen (onbeleerd).
Pony over de zeik en wagen aan barrels.
De eigenaar wilde de schade op de verzorgster verhalen, maar toch werd de eigenaar aansprakelijk gesteld.
Best krom eigenlijk

DubbelFun

Berichten: 88833
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:09

Ja dat is idd heel krom. Maar het NL-recht is niet altijd even recht, dat is bekend Lachen

Ik vraag me af of het anders zo liggen als de verzorgster geen verzorgster was geweest; zou de eigenaar dan het paard als gestolen hebben kunnen opgeven en ben je als eigenaar dan nog verantwoordelijk voor de schade (ik denk het wel eigenlijk).

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:17

CarolineP schreef:
Je vond het risico te groot? Ging je wel zelf mee?


Ik was ruiter, de eigenaar wilde dat het risico tijdens transport en wedstrijden bij mij kwam te liggen en tevens dat ik zelf aansprakelijk was in het geval ik er tijdens een training afviel. En dat kan dus niet. Dus zodoende was dat alweer het einde.

LDRD

Berichten: 9878
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:18

Mistic schreef:
Offtopic: PIV nieuwsbrief gelezen???
Ik kwam deze zaak van de week ook tegen.

Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vind al die aansprakelijkheid mbt paarden. Eigenlijk zouden ze iets moeten maken wat voor iedereen duidelijk is.


Haha! Haha!
Inderdaad, gepivd Clown .

De wetgever heeft bij het maken van dit artikel helaas niet zo in de gaten gehad dat er ook mensen zijn die zo nodig dieren willen gebruiken en er met hun billen op willen zitten. Ik pleit ervoor dat ze dat aspect nog eens een keer onder de loep nemen, want het levert zulke onrechtvaardige situaties op regelmatig.
Wel is er recent nog een uitspraak geweest waar de 'risico-aanvaarding' toch weer een beetje binnenboort gehaald wordt en dat komt hier toch ook weer lichtjes naar voren. Hoop dat in ieder geval die ontwikkeling zich nog wat doorzet, want dat zou het toch al wel wat vereenvoudigen en ook redelijker maken in een hoop gevallen.
Maar goed, dit gaat te ver voor hier Sigaar .

DiantaM
Berichten: 11280
Geregistreerd: 10-04-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:26

De lijn van de rechtspraak was inderdaad dat er geen plaats was voor risico-aanvaarding. Ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Wat is dat voor nieuwsbrief waar jullie het over hebben?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:07

beantsje schreef:
LDRD schreef:
*knip*
Mijn advies:

Bedenk dit nog eens als je een paard uitleent. Dit valt wel onder de dekking van je AVP verzekering (of AVB als je bedrijfsmatig paarden houdt), maar aangezien deze verzekering niet verplicht is zijn er nog altijd mensen in Nederland die deze verzekering niet gesloten hebben. Je loopt in dat geval nogal wat risico.
Ook de andere kant is een feit, als je juist de lener bent, kan je met nogal wat schade blijven zitten en daarvoor zijn niet direkt in alle gevallen adequate verzekeringen te sluiten.

Bezint eer ge begint dus. Knipoog




ik denk niet dat je moet nadenken over het uitlenen van je paard, maar wel dat je als de sodemieter een verzekering moet afsluiten, als je die nog niet hebt! (geldt ook voor niet-paardenbezitters)


Bedoel je hier mee een particuliere aansprakelijkheidsverzekering? Ik heb wel mijn ruiterbewijs maar die avp moet ik nog afsluiten want zit per abuis nog bij mijn ouders in de polis terwijl ik al lang uitwonenend ben Bloos

LDRD

Berichten: 9878
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:08

Is van het PIV, ja en nou wil jij natuurlijk weten waar de letters voor staan Bloos ...de P in ieder geval voor personenschade ....
Dit staat op een site die beperkt toegankelijk is.

LDRD

Berichten: 9878
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:09

gouda schreef:
Bedoel je hier mee een particuliere aansprakelijkheidsverzekering? Ik heb wel mijn ruiterbewijs maar die avp moet ik nog afsluiten want zit per abuis nog bij mijn ouders in de polis terwijl ik al lang uitwonenend ben Bloos


Ja, die bedoel ik en als ik jou was zou ik die maar vlot afsluiten dan. Kost ook nog eens nauwelijks wat en kan je veel ellende besparen!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:14

LDRD schreef:
Is van het PIV, ja en nou wil jij natuurlijk weten waar de letters voor staan Bloos ...de P in ieder geval voor personenschade ....
Dit staat op een site die beperkt toegankelijk is.


Stichting personenschade instituut van verzekeraars.

http://www.stichtingpiv.nl/

Hier kan je het een en ander lezen wat niet is afgeschermd voor niet leden.

*edit* typo
Laatst bijgewerkt door Mistic op 06-01-07 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Berichten: 9878
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:16

Haha! Bedankt, stom he, wist niet eens waar de letters precies voor stonden.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:23

Ik wist het ook niet precies. Heb het dus maar even opgezocht. Bloos

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:32

LDRD schreef:
gouda schreef:
Bedoel je hier mee een particuliere aansprakelijkheidsverzekering? Ik heb wel mijn ruiterbewijs maar die avp moet ik nog afsluiten want zit per abuis nog bij mijn ouders in de polis terwijl ik al lang uitwonenend ben Bloos


Ja, die bedoel ik en als ik jou was zou ik die maar vlot afsluiten dan. Kost ook nog eens nauwelijks wat en kan je veel ellende besparen!

Heb meteen ff een mailtje gestuurd naar verzekeringsman Pling Laat nu ook iemand anders mijn paard rijden en je weet maar nooit...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:45

LDRD schreef:
De wetgever heeft bij het maken van dit artikel helaas niet zo in de gaten gehad dat er ook mensen zijn die zo nodig dieren willen gebruiken en er met hun billen op willen zitten. Ik pleit ervoor dat ze dat aspect nog eens een keer onder de loep nemen, want het levert zulke onrechtvaardige situaties op regelmatig.
Wel is er recent nog een uitspraak geweest waar de 'risico-aanvaarding' toch weer een beetje binnenboort gehaald wordt en dat komt hier toch ook weer lichtjes naar voren. Hoop dat in ieder geval die ontwikkeling zich nog wat doorzet, want dat zou het toch al wel wat vereenvoudigen en ook redelijker maken in een hoop gevallen.
Maar goed, dit gaat te ver voor hier Sigaar .


Wat bedoel je hiermee precies? (met name eerste alinea)
Als ik dit zo lees is dit namelijk een typische uitspraak van een eigenaar.
Mijn ervaring is dat eigenaren al snel vinden dat ze de ruiter een dienst bewijzen doordat de ruiter het paard van de eigenaar mag rijden. De ruiter mag dus gebruik maken van diens paard, want de ruiter wil dat zo graag. Omdat de ruiter dat zo graag wil, ligt het risico volgens de eigenaar dan ook bij de ruiter.
Daarbij wordt er volledig voorbij gegaan aan de dienst die de ruiter aan de eigenaar bewijst en/of de wil van de eigenaar.
Vervolgens gebeurt er wat en legt de eigenaar de schuld bij de ruiter, terwijl de ruiter handelde volgens de wil van de eigenaar. Veel ruiters laten zich vervolgens met het genomen risico afschepen omdat ze zich a) schuldig voelen en b) het gevoel hebben een gunst van de eigenaar aanvaardt te hebben door te mogen rijden, dan ga je die eigenaar niet met een risico opzadelen als jij als ruiter gaat rijden.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:57

Ik heb totaal geen verstand van recht oid..

Maar als ik een paard van iemand anders uit zou brengen op concours, dan zou ik dat doen omdat ik het leuk vind (anders zou ik dat uiteraard niet doen)..

De eigenaar heeft al veel kosten aan onderhoud ed (tenzij dat gedeeld wordt)..

Stel dat er iets tijdens transport, of op wedstrijden zou gebeuren.. Dan zou ik uit goed fatsoen iig de dierenarts kosten betalen!
De eigenaar zit dan al met een paard wat iets heeft, dan vind ik de kosten betalen het minste wat je kan doen!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:02

Haha!

Dat bedoel ik nou..... Sigaar

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:06

Ja ik snap je insteek..

Maar ik rij paard omdat ik het leuk vind,, en niet om de eigenaar daar een dienst mee te bewijzen, en ook niet om er geld aan te verdienen..

Daar ga ik ook van uit, bij het verhaal..

Als je het voor je werk doet, ok dan snap ik het..
Ik heb denk ik gewoon een andere insteek dan jij.

DubbelFun

Berichten: 88833
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:07

Lachen Idd.
@Aimee; ik ka helemaal met je meegaan. De eigenaar heeft er ook baat bij dat zijn paard als prestatiepaard wordt neergezet. Beter voor de verkoopprijs, beter voor evt. fokproducten.
Als ruiter krijg je hooguit een betere naam dmv prestaties, geldelijk gezien zul je er veelal niets wijzer van worden.
Waarom dan ook nog financieel risiko dragen ??

Ik denk dat veel eigenaren dankbaar zijn voor mensen als nina88 Knipoog

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:13

DubbelDun schreef:
Lachen Idd.
@Aimee; ik ka helemaal met je meegaan. De eigenaar heeft er ook baat bij dat zijn paard als prestatiepaard wordt neergezet. Beter voor de verkoopprijs, beter voor evt. fokproducten.
Als ruiter krijg je hooguit een betere naam dmv prestaties, geldelijk gezien zul je er veelal niets wijzer van worden.
Waarom dan ook nog financieel risiko dragen ??

Ik denk dat veel eigenaren dankbaar zijn voor mensen als nina88 Knipoog


Omdat je het leuk vind om paard te rijden en er niet de mogelijkheden toe hebt een eigen paard te hebben?
Als je je eigen paard hebt draag je toch ook een financieel risico?
Waarom moet je er iets aan hebben om een paard te rijden voor een ander? Het kan toch ook gewoon zijn omdat je het leuk vindt?

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik denk dat die dingen meer van toepassing zou zijn als het wat meer naar professioneel niveau neigt.
Of als de eigenaar het gebruikt om zijn/haar paard een hogere marktwaarde te laten krijgen. Maar als het laatste het geval is, dan zou ik, als eigenaar, de ruiter er weer voor willen betalen, of laten meedelen in de winst.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:21

nina88 schreef:
Ja ik snap je insteek..

Maar ik rij paard omdat ik het leuk vind,, en niet om de eigenaar daar een dienst mee te bewijzen, en ook niet om er geld aan te verdienen..

Daar ga ik ook van uit, bij het verhaal..

Als je het voor je werk doet, ok dan snap ik het..
Ik heb denk ik gewoon een andere insteek dan jij.


Nee hoor.... ik rijd ook paard omdat ik het leuk vind, wil er geen cent mee verdienen.
Toch bewijs ik als ruiter de eigenaar een dienst.... ook nu met een bijrijdpaard, misschien zelfs juĂ­st met een bijrijdpaard.
De eigenaar weet dat omgaan met een paard altijd een risico bevat, als hij/zij dat vervolgens uitbesteed, mag de eigenaar er naar mijn mening niet vanuit gaan dat het risico dat zijn paard met zich meebrengt ook uitbesteed is.
Dat doen veel eigenaren echter wel... ze houden zelfs een mooi verhaaltje op dat het paard zo braaf is en fijn gereden, "stap maar op joh, wil dat paard zo graag weer onder het zadel zien." De ruiter stapt goedgelovig op, paard blijkt helemaal niet braaf en fijn gereden, ruiter belandt in het ziekenhuis.... eigenaar trekt de handen er vanaf terwijl achteraf blijkt dat hij/zij dondersgoed wist dat het paard dergelijke fratsen had.

Weer een eigenaar dankbaar dat hij/zij een nina88 getroffen heeft Knipoog