aansprakelijkheid geleend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 14:10

Voor degenen die het interesseert hierbij even een korte samenvatting van een recente uitspraak van de Rechtbank.

De situatie:

Partij A leent een paard van partij B. A haalt het paard op. Thuisgekomen spant hij het paard in voor de wagen. Op de bok neemt iemand plaats en A geleidt het paard aan de hand. Het paard schrikt, steigert en komt neer op de voet van A. De voet moet deels geamputeerd worden.
Uiteraard stelt A de eigenaar partij B (= een belg) hiervoor aansprakelijk.

De rechtbank beslist als volgt:

De eigenaar is aansprakelijk voor de eigen gedraging van zijn paard.
Partij A wordt geen eigen schuld toegerekend.
Op grond van de billijkheid echter vermindert de schadevergoedingsverplichting van B wel met 30% en resteert dus 70%.
Overwegingen hierbij zijn dat eigenaar B niet vooraf is gewezen op het andere aansprakelijkheidsregime in Nederland én het feit dat A wist dat het omgaan met paarden een risico in zich draagt en hij daar vrijwillig toe is overgegaan.

Mijn advies:

Bedenk dit nog eens als je een paard uitleent. Dit valt wel onder de dekking van je AVP verzekering (of AVB als je bedrijfsmatig paarden houdt), maar aangezien deze verzekering niet verplicht is zijn er nog altijd mensen in Nederland die deze verzekering niet gesloten hebben. Je loopt in dat geval nogal wat risico.
Ook de andere kant is een feit, als je juist de lener bent, kan je met nogal wat schade blijven zitten en daarvoor zijn niet direkt in alle gevallen adequate verzekeringen te sluiten.

Bezint eer ge begint dus. Knipoog

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:53

ken er ook zo een:
Partij A leent paard van partij B voor bosrit want hadden paard tekort voor de groep.
Paard krijgt tijdens bosrit (omdat men te hard met groep een zandhelling afgalopeerde) onderaan de helling een hartaanval en gaat met A over de kop en blijft dood liggen. Partij A mankeert gelukkig niks behalve mond vol zand maar paard doet het niet meer...

wat nu? hoe bepaal je de handelswaarde/schade aan paard en valt dit onder verzekering van A of B?

DubbelFun

Berichten: 88810
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:03

Mij lijkt dat de eigenaar (A) van het paard gewoon aanspraak kan maken op zijn verzekering als hij die heeft. Heeft hij die niet dan kan de lener (B) niet aansprakelijk gesteld worden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:31

Lijkt mij ook.
Cissy schrijft weliswaar dat het paard een hartaanval kreeg omdat men te hard van een zandhelling afgaloppeerde, maar ik denk dat dat onmogelijk te bewijzen is.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:33

LDRD schreef:
*knip*
Mijn advies:

Bedenk dit nog eens als je een paard uitleent. Dit valt wel onder de dekking van je AVP verzekering (of AVB als je bedrijfsmatig paarden houdt), maar aangezien deze verzekering niet verplicht is zijn er nog altijd mensen in Nederland die deze verzekering niet gesloten hebben. Je loopt in dat geval nogal wat risico.
Ook de andere kant is een feit, als je juist de lener bent, kan je met nogal wat schade blijven zitten en daarvoor zijn niet direkt in alle gevallen adequate verzekeringen te sluiten.

Bezint eer ge begint dus. Knipoog


ik denk niet dat je moet nadenken over het uitlenen van je paard, maar wel dat je als de sodemieter een verzekering moet afsluiten, als je die nog niet hebt! (geldt ook voor niet-paardenbezitters)

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:37

LDRD schreef:
Voor degenen die het interesseert hierbij even een korte samenvatting van een recente uitspraak van de Rechtbank.

De situatie:

Partij A leent een paard van partij B. A haalt het paard op. Thuisgekomen spant hij het paard in voor de wagen. Op de bok neemt iemand plaats en A geleidt het paard aan de hand. Het paard schrikt, steigert en komt neer op de voet van A. De voet moet deels geamputeerd worden.
Uiteraard stelt A de eigenaar partij B (= een belg) hiervoor aansprakelijk.

De rechtbank beslist als volgt:

De eigenaar is aansprakelijk voor de eigen gedraging van zijn paard.
Partij A wordt geen eigen schuld toegerekend.
Op grond van de billijkheid echter vermindert de schadevergoedingsverplichting van B wel met 30% en resteert dus 70%.
Overwegingen hierbij zijn dat eigenaar B niet vooraf is gewezen op het andere aansprakelijkheidsregime in Nederland én het feit dat A wist dat het omgaan met paarden een risico in zich draagt en hij daar vrijwillig toe is overgegaan.

Mijn advies:

Bedenk dit nog eens als je een paard uitleent. Dit valt wel onder de dekking van je AVP verzekering (of AVB als je bedrijfsmatig paarden houdt), maar aangezien deze verzekering niet verplicht is zijn er nog altijd mensen in Nederland die deze verzekering niet gesloten hebben. Je loopt in dat geval nogal wat risico.
Ook de andere kant is een feit, als je juist de lener bent, kan je met nogal wat schade blijven zitten en daarvoor zijn niet direkt in alle gevallen adequate verzekeringen te sluiten.

Bezint eer ge begint dus. Knipoog


Bloos! Dat doe ik dus nu al helemaal niet meer!
Wat is een AVP-verzekering? Blond
Zelfde als een WA?
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 04-01-07 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:44

beantsje schreef:

ik denk niet dat je moet nadenken over het uitlenen van je paard, maar wel dat je als de sodemieter een verzekering moet afsluiten, als je die nog niet hebt! (geldt ook voor niet-paardenbezitters)


Ik vind dat je best mag nadenken over het uitlenen van je paard en gevolgen daarvan verzekeringstechnisch.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat er nog mensen zonder WAPpertje zijn (vergeef me de ouderwetse term Clown )

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:51

Het is in dit soort gevallen vrij simpel verzekerde partij gaat betalen, daarvoor ben je verzekerd. Dit is wat plat door de bocht maar zo kennen rechters al snel schadevergoeding toe

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:36

cissy schreef:
ken er ook zo een:
Partij A leent paard van partij B voor bosrit want hadden paard tekort voor de groep.
Paard krijgt tijdens bosrit (omdat men te hard met groep een zandhelling afgalopeerde) onderaan de helling een hartaanval en gaat met A over de kop en blijft dood liggen. Partij A mankeert gelukkig niks behalve mond vol zand maar paard doet het niet meer...

wat nu? hoe bepaal je de handelswaarde/schade aan paard en valt dit onder verzekering van A of B?


Dit is wel een heel ander onderwerp hoor en daar ga ik in dit kader ook even geen antwoord op geven als je het niet erg vindt. Knipoog

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:37

Myfairytale schreef:
Bloos! Dat doe ik dus nu al helemaal niet meer!
Wat is een AVP-verzekering? Blond
Zelfde als een WA?


WA term is oud. Dit heet tegenwoordig (en dat is al even hoor) een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). AVB is dus de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven voor zover je paarden bedrijfsmatig houdt.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:39

Joki schreef:
Het is in dit soort gevallen vrij simpel verzekerde partij gaat betalen, daarvoor ben je verzekerd. Dit is wat plat door de bocht maar zo kennen rechters al snel schadevergoeding toe


Dit is inderdaad wel heel plat door de bocht en uit de boven aangehaalde uitspraak blijkt ook dat dit inderdaad ook té plat door bocht is!

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:54

Citaat:
Dit is wel een heel ander onderwerp hoor en daar ga ik in dit kader ook even geen antwoord op geven als je het niet erg vindt.

he, wat jammer nou Lachen

ik kan me overigens voorstellen dat B niet bij zn eigen AVP zn dode paard kan claimen, hij zal A toch aansprakelijk moeten stellen lijkt me en dan via de AVP van A moeten claimen.
Ga er maar van uit dat B geen aparte verzekering op zn paard had afgesloten.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:04

cissy schreef:
Citaat:
Dit is wel een heel ander onderwerp hoor en daar ga ik in dit kader ook even geen antwoord op geven als je het niet erg vindt.

he, wat jammer nou Lachen

ik kan me overigens voorstellen dat B niet bij zn eigen AVP zn dode paard kan claimen, hij zal A toch aansprakelijk moeten stellen lijkt me en dan via de AVP van A moeten claimen.
Ga er maar van uit dat B geen aparte verzekering op zn paard had afgesloten.


Oke, kort dan.
Dit heeft niets met het topic onderwerp te maken eigenlijk.
Het is ook niet zo te beoordelen zonder alle feitelijke omstandigheden te kennen, omdat er geen wettelijke aansprakelijkheid ten grondslag ligt in principeaan de dood van het paard. Tenzij er een duidelijk verwijt te maken is aan de gebruiker ten aanzien van het rijgedrag, maar dat zal toch echt heel lastig worden bewijstechnisch. Ook is in dat geval van belang of bekend was of het paard wellicht aan een hartkwaal leed en met de rit eventueel overvraagd is. Tot zover het wettelijke aansprakelijkheids deel.
Wat veel meer met dit onderwerp te maken heeft is het overeenkomsten recht. Er is sprake van een inleenovereenkomst die waarschijnlijk niet op papier staat, maar ondanks dat er wel is. Tsja en dan ga je natuurlijk een heel schimmig gebied in, wat te ver gaat om hier te bespreken.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:07

Een logische uitspraak van de rechtbank, en het is erg handig dat je het hier neer zet, weinig mensen zijn zich er van bewust.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:18

Citaat:
Oke, kort dan.
Dit heeft niets met het topic onderwerp te maken eigenlijk.

hoezo niet? gaat hier toch ook om geen geleend paard? alleen schade is niet aan de persoon maar aan paard.... Lachen

maar toch fijn dat je er wel even aandacht aan besteedde..

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:30

Dat de schade aan het geleende paard is en niet aan een persoon o.i.d. is, is wettelijk een totaal andere situatie, vandaar.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:19

cissy schreef:
ken er ook zo een:
Partij A leent paard van partij B voor bosrit want hadden paard tekort voor de groep.
Paard krijgt tijdens bosrit (omdat men te hard met groep een zandhelling afgalopeerde) onderaan de helling een hartaanval en gaat met A over de kop en blijft dood liggen. Partij A mankeert gelukkig niks behalve mond vol zand maar paard doet het niet meer...

wat nu? hoe bepaal je de handelswaarde/schade aan paard en valt dit onder verzekering van A of B?



Dat zou ik wel heel erg vinden, maar is in jou geval is dan niet partij A gewoon verantwoordelijk? Als partij B overigens enig respect heeft zou die een bijdrage kunnen leveren. Verlicht het verdriet misschien niet...

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:19

Tulandro schreef:
Een logische uitspraak van de rechtbank, en het is erg handig dat je het hier neer zet, weinig mensen zijn zich er van bewust.


Ik vind het helemaal niet zo logisch, maar ben wel blij dat het geplaatst is! Ja

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:01

@Rubywhite, het is helaas echt gebeurd aantal jaren geleden, heb het bewuste paard voor mn ogen neer zien storten, ik reed niet mee in die groep maar kwam die groep tegen in de duinen.

Partij B is de uitlenende partij, denk niet dat ie paard had meegegeven als ie geweten had dat er zo gescheurd werd. Waarom zou partij B een bijdrage moeten leveren? zijn paard is dood!
Partij A zou uit fatsoen paard moeten vergoeden maar ik weet niet of dat onder zn AVP zou vallen...

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:25

Myfairytale schreef:
Tulandro schreef:
Een logische uitspraak van de rechtbank, en het is erg handig dat je het hier neer zet, weinig mensen zijn zich er van bewust.


Ik vind het helemaal niet zo logisch, maar ben wel blij dat het geplaatst is! Ja

Ik wel, maar ik leer daar ook voor Clown Mensen begrijpen niet dat de risico aansprakelijkheid heel ver gaat.

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:51

Myfairytale schreef:
Tulandro schreef:

Ik vind het helemaal niet zo logisch, maar ben wel blij dat het geplaatst is! Ja

Ik wel, maar ik leer daar ook voor Clown Mensen begrijpen niet dat de risico aansprakelijkheid heel ver gaat.


Oh, vandaar! Knipoog
Ik zou het juist anders verwachten.
Want B kan toch niet instaan voor het gedrag van zijn paard? Die kan toch niet weten wat het paard gaat doen? Daar zijn het levende wezens voor.
A heeft het paard vrijwillig meegenomen en bekend (lijkt me) met paarden en de gevolgen van dien.
Zo had ik nl geredeneerd... Bloos

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:01

Zoals ik je al gepbt. Art 6:169 BW handelt juist over het feit dat je de gedraging van het dier niet onder controle hebt. Ondanks wat er ook gebeurt, je bent in beginsel aansprakelijk gewoon omdat je de bezitter van het dier bent. Daarom is het ook geen schuldaansprakelijkheid, maar een risico aansprakelijkheid.

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:53

Ja, ik had je pb al gelezen.
Ik dacht; ik pb je wel , hoef je het hier niet uit te leggen. Clown
Maar dank je voor je reactie.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:58

lijkt me een mooie voor hoger beroep. Weet je toevallig of dat is ingesteld, of dat partijen het na het instellen daarvan alsnog geregeld hebben. Uiteraard stelt een pragmatische rechter zichzelf altijd de vraag of een van partijen toevallig verzekerd is, maar de overwegingen van de rechter zoals ik deze hier van je lees, lijken me voldoende aanknopingspunten te bieden voor een HB. Weet je wie de zaak behandelt/behandelde?

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: aansprakelijkheid geleend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:51

interessant topic. Mag ik jullie mening over een volgend "probleem?"

Mijn dochter brengt het paard van B uit op wedstrijden. Er gebeurt wat, paard is beschadigd. Wie betaald de DA?