Hoe kan ik paarden meekrijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Hoe kan ik paarden meekrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:41

Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch nog...

Mijn vorige topic's gingen over dat ik een nieuwe weiland en rijbak had gevonden om mijn paarden in te weiden. Ik was helemaal blij. Het is namelijk zo ik en mijn vriend (hij zit ook op bokt, met de naam mfokken) gaan samenwonen. Zijn ouders ondersteunen ons en willen ons graag helpen.

Echter mijn ouders dwarsbomen mij nogal. Ze staan niet achter me, maar vinden het wel mijn eigen keuze. Verder heb ik mijn paarden. In ieder geval had altijd gedacht dat ze van mij waren en zijn. Ik kom er nu achter dat ik nu eigenlijk al die jaren gewoon een "stomme verzorger " ben geweest. Die eigenlijk niets te vertellen heeft. Ik wou ze heel graag meenemen en had daarom ook een weiland en rijbak gehuurd. Dit is veel groter dan dat mijn paarden eigenlijk gewend waren. Ik had gedacht dat mijn ouders geen bezwaar zouden hebben.

Ten slotte zijn Lutske (die ik overigens al 12 jaar heb), Fancy (die ik nu al 5,5 jaar heb en een "probleempony" is) en Flame (die overigens wel voor de helft van mijn vader is ) van mij. Daarnaast is er nog mijn vaders paard Shaggy, die ik zelf aan het inrijden ben.

Mijn vader rijdt al jaren niet wegens zijn beschadigde bloedvaten, wat door trombose gekomen is. Daarvoor reed hij ook maar 2 keer per jaar ofzo en is hij ook nooit actief geweest met borstelen en het verdere verzorgen van de paarden. Hij klaagt al jaren over dat hij de paarden wil verkopen en dat het voor hem een te grote belasting is. Maar echter hij doet eigenlijk geen fluit. Ik voer ze altijd, want hij vindt het een te grote belasting om een kwartiertje eerder uit zijn bed te gaan om ze te voeren. Hij doet niets met zijn paard en zijn paard krijgt nooit eens een knuffel van hem. Ik heb zelf al vaak genoeg gemerkt dat zijn paard ook helmaal niet op mannen gesteld is, maar veel beter met vrouwen overweg kan.

Voor mij zijn de paarden juist helemaal geen belasting. Het is juist een uitlaadklep voor de hoeveelheden spanning en pijn wat mijn leven brengt. Ik wil en doe er ook alles aan om mijn paarden goed te verzorgen en te houden. Mijn hart en ziel liggen bij deze paarden.

Ik zal jullie, bokkers, graag om advies willen vragen.

Tevens heeft Fancy een Duits paspoort, wat nooit is overgezet. Ze staat nog op naam van de fokker. Lutske staat op naam van de familie. Flame en Shaggy op naam van mijn vader. Zou ik hier nog iets mee kunnen doen?

Kort samengevat: Ik krijg mijn paarden niet mee en wat kan ik daar aan doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:53

Er is natuurlijk altijd een mogelijkheid om de paarden over te kopen, maar goed denk niet dat dat zou gaan werken. Mijn vader zei: "Er is geen haar aan mijn hoofd, die er aan denkt dat je de paarden mee krijgt!". Hier heb ik niet echt over gehad. Misschien hebben jullie daar ideeen over, hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik zal sowieso al heel erg blij wezen als ik 2 paarden mee zou krijgen....
Is er iemand, die mij nog een beetje hoop kan geven?? En nee, een ander paard kopen is geen optie. Ik zal hem/haar altijd gaan vergelijken. Hou erg van mijn eigen paardjes Knipoog

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:00

Wie heeft alle kosten voor de paarden betaald? stalling, voer, hooi, stro, hoefsmid, da etc?

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:04

Ik zit dus met hetzelfde probleem en heb hier een tijd terug ook een topic over geopend.
Ik kan je helaas niet verder helpen tot nu toe, alleen heel erg veel sterkte wensen....

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:21

moeilijke situatie.
wat zou er met de paarden gebeuren als jij er niet meer voor zorgt? worden ze dan verkocht?
Het is wel heel wat om 4! paarden te hebben als je net gaat samenwonen, maar als je dat financieel en qua tijd allemaal wel gaat redden tja...

als je pa het echt niet wil (ook niet via je moeder of andere familie) zie ik het somber in.
sterkte/succes!!

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:42

Caira schreef:
Wie heeft alle kosten voor de paarden betaald? stalling, voer, hooi, stro, hoefsmid, da etc?


Ze staan bij mijn ouders gestald, dus daar zijn geen kosten aan verbonden. Ze krijgen alleen hooi en dat betaald mijn vader. Hij betaalt ook het stro. Ik betaal het zaagsel. Mijn vader betaald de DA. Ze gaan nooit naar de hoefsmid, mijn vader bekapt ze zelf. Maar dit gebeurt alleen als ik er heel lang om zeur dat de hoeven te lang zijn of dat er kleine schuurtjes in komen. Verder betaal ik de wormenspuiten en af en toe brokjes. Ik betaal ook de ruitersportartikelen van zadel tot peesbeschermer. Hoop dat ik je vraag duidelijk genoeg heb beantwoord!

Myfairytale schreef:
Ik zit dus met hetzelfde probleem en heb hier een tijd terug ook een topic over geopend.
Ik kan je helaas niet verder helpen tot nu toe, alleen heel erg veel sterkte wensen....


Dank je! En jij ook veel sterkte! Wat is de naam van jouw topic? Kan ik daar ook even in kijken.

juval schreef:
moeilijke situatie.
wat zou er met de paarden gebeuren als jij er niet meer voor zorgt? worden ze dan verkocht?
Het is wel heel wat om 4! paarden te hebben als je net gaat samenwonen, maar als je dat financieel en qua tijd allemaal wel gaat redden tja...

als je pa het echt niet wil (ook niet via je moeder of andere familie) zie ik het somber in.
sterkte/succes!!


Ik weet niet of ze verkocht worden of niet, maar ben bang van wel. Ik denk dat mijn ouders daar ook nog niet uit zijn. Mijn paarden staan zomers dag en nacht buiten en verder zo veel mogelijk. Dus de kosten aan voer worden tot een minimum gebracht. Mijn vader wil er zelf niet te veel geld aanspanderen. De stallen zijn ook erg vervallen en hij zal ze al ongeveer al 5 jaar lang repareren. Maar elk jaar hoor ik weer, dat doen we volgend jaar. Dus dat schiet ook niet op en is ook nog eens hartstikke gevaarlijk!
Bedankt! Ik hoop echt dat iemand een goede oplossing heeft!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:54

Heb je niet iemand van je fam. of kennisen of vrienden, die dan 1 of 2 paarden kan overkopen van je vader en dat jij ze bijv. door maandelijkse aflossing van die kennis, fam of vrienden terugkoopt??

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:58

En een paspoort is geen eigendomsbewijs hoor.
Je kan de paspoortinstantie contacteren het paspoort overlaten zetten op jouw naam. Het enige "eigendomsbewijs" is een koopovereenkomst. Papieren of paspoorten zijn dat niet.....
Wat je evt. zou kunnen doen is aangeven dat de paspoorten kwijt zijn en duplicaten op jouw naam aanvragen (kost overigens een hele zak met geld, knhs bijv. rekent 180 euri voor een duplicaatje)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:59

Heb je een koopcontract van de paarden? Dat is namelijk het eigendomsbewijs, niet de papieren...

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:21

Wendy schreef:
Heb je een koopcontract van de paarden? Dat is namelijk het eigendomsbewijs, niet de papieren...



Er is geen koopcontract aanwezig. Twee van mijn paarden zijn gekocht met een mondelinge overeenkomst. 2 paarden zijn bij mij thuis geboren. Kan ik hier verder iets mee?

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:22

Esther28 schreef:
Heb je niet iemand van je fam. of kennisen of vrienden, die dan 1 of 2 paarden kan overkopen van je vader en dat jij ze bijv. door maandelijkse aflossing van die kennis, fam of vrienden terugkoopt??


Ik denk niet dat ik dat kan vragen en verwachten van mensen. Zelf vind ik dit geen goede oplossing

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:24

Mondeling overeenkomst is toch ook rechtsgeldig. Wel handig als je een getuige hebt...

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:25

Precies, maar het is wel erg moeilijk om dit hard te maken.

Bij de paarden die thuis geboren zijn heb je denk ik geen schijn van kans helaas, omdat je ouders ook de verzorging voor het grootste gedeelte betaald hebben...

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:35

tja, het is erg rot en had gehoopt dat het anders was. Ik ga toch proberen om ze over te kopen.

Nog even voor de duidelijkheid: Mijn vader heeft 2 paarden gekocht en die aan mij gegeven. De andere twee zijn thuis geboren. één daarvan is voor de helft van mij en voor de helft van mijn vader. Maar staat wel op mijn vaders naam. De andere is van mijn vader.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:38

ga eens na wat er gebeurt als je de paarden alle 4 ergens anders zou moeten stallen, dan krijg je dus 4 x stalling aan je broek en lijkt me financieel gezien geen beste oplossing.

Beter is met je vader in het reine te komen en goede afspraken te maken, als blijkt dat er paarden verkocht moeten worden omdat je het anders niet redt dan zul je toch echt voor die optie moeten kiezen, hoe hard het ook klinkt.

Je bent nog maar net op jezelf gaan wonen, ik zou geen ruzie maken met mn familie in dat geval, je zou ze nog wel eens hard nodig kunnen hebben in de toekomst!
Meeste mensen die voor het eerst op zichzelf gaan verkijken zich op de kosten die daarbij komen, neem je energierekening en je belastingen maar als voorbeeld en alle andere uitgaven waar je niet op gerekend hebt.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:41

Poeh...................dat is wel een lastig pakket!

M'n gevoel zegt dat je ouders je enorm dwarsbomen door de paarden niet mee te geven en je hiermee hopen thuis te houden. Dit werkt natuurlijk averechts, want jij 'kijk' op je ouders wordt er niet beter van.

Je kunt het ook anders bekijken, doe wat je wilt doen --> samenwonen. Je ouders zitten thuis met 4 paarden die gevoerd en verzorgd moeten worden. Je zegt dat je vader er niet in wil investeren, qua geld zegmaar. Dit vind ik zowiezo al geen insteek om paarden te houden, maar buiten dat; als zou hij ze willen verkopen........................wat gaat jij verdienen op een 15! jarige fjord, een 'probleem' paardje (die misschien bij iemand anders onhandelbaar is), een 2,5 jarige (of heb ik dat verkeerd gelezen) en een haflinger?????? Dit is hooguit €5000 (niet om je paardjes naar beneden te halen, emotioneel heeft het natuurlijk voor jou heel veel waarde, maar in financiele waarden zijn het geen topsportpaarden toch) en dan heeft hij dat en een dochter die hem alles verwijt en niet meer aankijkt.................dan moet zijn gevoel/geweten toch gaan knagen.

Voor jou denk ik dat je 'niet' de wil moet hebben om ze alle 4 mee te nemen. Hoe het op mij overkomt heb je de paardjes zometeen niet meer aan huis en dit scheelt natuurlijk ontzettend veel tijd. Daarnaast ga je zelf ineens voor alle kosten op draaien en de 'kosten' zijn bij net 'samenwonen' vaak al een struikelpunt.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop voor jou op positief bericht!

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:52

linda_arnold schreef:
Poeh...................dat is wel een lastig pakket!

M'n gevoel zegt dat je ouders je enorm dwarsbomen door de paarden niet mee te geven en je hiermee hopen thuis te houden. Dit werkt natuurlijk averechts, want jij 'kijk' op je ouders wordt er niet beter van.

Je kunt het ook anders bekijken, doe wat je wilt doen --> samenwonen. Je ouders zitten thuis met 4 paarden die gevoerd en verzorgd moeten worden. Je zegt dat je vader er niet in wil investeren, qua geld zegmaar. Dit vind ik zowiezo al geen insteek om paarden te houden, maar buiten dat; als zou hij ze willen verkopen........................wat gaat jij verdienen op een 15! jarige fjord, een 'probleem' paardje (die misschien bij iemand anders onhandelbaar is), een 2,5 jarige (of heb ik dat verkeerd gelezen) en een haflinger?????? Dit is hooguit €5000 (niet om je paardjes naar beneden te halen, emotioneel heeft het natuurlijk voor jou heel veel waarde, maar in financiele waarden zijn het geen topsportpaarden toch) en dan heeft hij dat en een dochter die hem alles verwijt en niet meer aankijkt.................dan moet zijn gevoel/geweten toch gaan knagen.

Voor jou denk ik dat je 'niet' de wil moet hebben om ze alle 4 mee te nemen. Hoe het op mij overkomt heb je de paardjes zometeen niet meer aan huis en dit scheelt natuurlijk ontzettend veel tijd. Daarnaast ga je zelf ineens voor alle kosten op draaien en de 'kosten' zijn bij net 'samenwonen' vaak al een struikelpunt.


Ik wens je heel veel sterkte en hoop voor jou op positief bericht!


Mijn ouders dwarsbomen mij al tijden en ben er ook erg zat van. Waardoor ik en mijn vriend eerder zijn gaan samenwonen dan gepland was.

Met de prijs wat de paarden oplevert vind ik 5000 euro nog veels te veel. Ik weet dat de waarde van deze paarden gewoon niet hoog is. Drie zijn er kruisingen en 1 is dan wel een "hele " fjord. Hij zal ze ook niet verkopen voor het geld, maar om mij te dwarsbomen idd. Hij weet hoeveel ze voor mij betekenen. Ik ben nu steeds bij me vriend en zie mijn paarden hoogstens 3 keer in de week en dit vind ik veels te weinig. Als ik de paarden zie of alleen al aan denk krijg ik tranen in mijn ogen en meestal nog wel erger dan dat. Ook als ik weg ga heb ik een ontzettend schuldgevoel. Kan ook zien dat ze me erg missen. veel hinniken en tegen de deuren aan trappen als ze me zien. Hoop gewoon dat ik ze bij me kan krijgen!

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 13:11

Iemand nog andere ideeen hoe ik dit kan oplossen?

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:37

staatsloterij winnen? Nee, das flauw...

denk dat je toch met je vader om te tafel moet en eens eerlijk aan hem vragen waarom ie je dwarsboomt? Tenminste dat jij dat zo voelt en dat je daar niet echt blij mee bent. Wees open en eerlijk en laat je vader begrijpen hoe jij je voelt (beetje Dr. Phil psychologie gebruiken)
De paarden worden ook de dupe op deze manier en misschien realiseert hij zich dat niet.

Jullie zullen toch echt samen tot een oplossing moeten komen die kunnen wij niet verzinnen voor je.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:50

ja, dat lijkt mij ook de beste oplossing. ga proberen om de ruzie op te lossen. wat vind je moeder van deze situatie? kan die (of iemand anders) niet bemiddelen.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:28

Las in je profiel dat je 18 was, weet niet hoe oud je vriend is, maar kun je het financieel opbrengen 4 paarden te onderhouden?

Lutjehorsy
Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-06
Woonplaats: in de provincie Groningen

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:35

linda_arnold schreef:
Las in je profiel dat je 18 was, weet niet hoe oud je vriend is, maar kun je het financieel opbrengen 4 paarden te onderhouden?


Ja, dat wil!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:21

Mijn raad is; Ga met je ouders rondom de tafel zitten en spreek alles uit wat je dwars zit, waarom jij denkt dat zij jou het geluk willen ontnemen. Het zal moeizaam zijn en ook zeker niet het makkelijkste gesprek worden.........

Bokt kan jou wel advies geven, maar ik denk dat negen van de tien lezers van dit topic denken 'Wat een vreselijke ouders heeft de TS en we hopen dat ze haar paardjes mee kan krijgen'.

Een verhaal heeft altijd twee kanten, zo ook in jou geval............zijn er redenen waarom jou ouders dit doen, mogen ze je vriend niet/vinden ze hem te oud. Denken ze dat hij een slechte invloed op je heeft, zijn er andere strubbelingen binnen het gezin, hoe kijk je moeder er tegen aan, want alleen de mening van je vader is bekend.Deze kant kennen wij niet en kunnen er ook niet over oordelen.

Vandaar praat er eens goed over Haha!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:47

Klinkt alsof jullie gezin heel hard behoefte heeft aan goede communicatie-begeleiding. Hier zit een hele geschiedenis voor die wij niet weten en jij waarschijnlijk niet wilt vertellen (en dan nog zou het alleen jouw kant van het verhaal zijn). Dus mijn advies is om hulp te zoeken bij het uitpraten van oude problemen en met elkaar in het reine te komen. Daarna kun je het gaan hebben over de paarden.
En ja, dit is heel moeilijk en vooral heel confronterend om te doen, voor beide partijen.
Enne niet vervelend bedoelt, maar als je zo'n gesprekkenserie kunt doen, houdt je vriend er voorlopig compleet buiten, dit gaat hem namelijk niet aan en hij zal stoorzender zijn bij de gesprekken.

Mfokken
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Ik weet geen raad meer!! Het is hopeloos! Iemand toch no

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:47

Waratje schreef:
Klinkt alsof jullie gezin heel hard behoefte heeft aan goede communicatie-begeleiding. Hier zit een hele geschiedenis voor die wij niet weten en jij waarschijnlijk niet wilt vertellen (en dan nog zou het alleen jouw kant van het verhaal zijn). Dus mijn advies is om hulp te zoeken bij het uitpraten van oude problemen en met elkaar in het reine te komen. Daarna kun je het gaan hebben over de paarden.
En ja, dit is heel moeilijk en vooral heel confronterend om te doen, voor beide partijen.
Enne niet vervelend bedoelt, maar als je zo'n gesprekkenserie kunt doen, houdt je vriend er voorlopig compleet buiten, dit gaat hem namelijk niet aan en hij zal stoorzender zijn bij de gesprekken.


Ik heb momenteel ook totaal niet de behoefte om met haar ouders te gaan praten, wees gerust. Nog wel een vraag. Hoe denk je ouders te overtuigen om een goede 'communicatie-begeleiding' te nemen, wanneer zij er van overtuigd zijn dat zij gelijk hebben en, vooral haar vader, niets van iemand anders wil aannemen?