Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:41

* Ik ben er stil van*
Wat vreselijk! Sorry, ik had het nog niet gelezen.
Veel sterkte, Vera

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:44

Op een van de stallen waar ik heb gereden heb ik een keer meegemaakt dat een paard zijn spiegelbeeld aanviel (was een breekbare spiegel) en de nodige wonden aan hoofd en benen eraan heeft overgehouden, een waar bloedbad maar gelukkig geen blijvend letsel.

Heel veel sterkte met het verlies.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:51

jeetje, verschrikkelijk, dat beeld staat op je netvlies.
Heel veel sterkte!

Anoniem

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:54

Bah wat vreselijk ,
heel veel sterkte

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:55

Wat vreselijk. Hier zijn geen woorden voor...... Heel veel sterkte.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:57

Krijg kippenvel als ik het lees, vreselijk! Heel veel sterkte in elk geval met het verwerken van het verlies van je paard, en met dat wat je hebt gezien en nooit meer zult vergeten. Huilen

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:09

Peter heel veel sterkte, het moet een ongelovelijk trieste aanblik geweest zijn die je nog lang bij je zult dragen.

Maar helaas heb ik ook geen goede ervaringen met spiegels in een bak; idd het eigen beeld aan willen vallen en met losgooien bokken en uitslaan.
Nooit met dit trieste resultaat overigens Verdrietig

lovemyhorses

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-07-06
Woonplaats: nederland , egmond aan zee

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:20

heel veel sterkte dit wens ik niemand toe kan het gewoon niet begrijpen was er gewoon helemaal stil van toen ik het hoorde van me moeder dit is onbegrijpelijk gewoon nogmaals sterkte

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:35

Peter,

Wat een bizar verhaal. Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Jij en je stalgenoten dan ook veel sterkte toegewenst.

Lynn_Nikita

Berichten: 25487
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:39

wat erg, sterkte ermee.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:27

Sterkte!!

Een paar jaar geleden is er op de stal waar ik toen stond ook een keer een ongeluk gebeurd met een paard dat door een spiegel heen weg wilde vluchten. Ik weet niet meer precies hoe het voorval gegaan is, ik was er zelf niet bij. Dit paard had het gelukkig wel overleefd doordat er de aanwezige mensen zeer accuraat en deskundig hebben gereageerd om de bloedingen te stelpen.

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:28

Vreselijk zeg, wat een verschrikkelijk ongeluk.

Ik heb het niet met een spiegel meegemaakt maar met een raam. In die binnenbak zaten drie ramen. Iemand was een paard aan het longeren. Paard trekt zich los, galoppeerd een rondje en springt zo door het raam naar buiten. Het rare was dat hij afgezien van een kapot hoofd en wat schrammen helemaal niks had.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:38

Toevallig is er bij ons een van de spiegels gesneuveld, ik zag een grote scherf op mijn kast liggen. De andere was al gebarsten. Ik heb geen idee van de toedracht, maar ik denk een paard dat te laat geremd heeft want bij ons hangen er gordijntjes voor als er een paard losgezet wordt. Ik ken meerdere paarden die naar spiegels slaan trouwens, vaak omdat ze denken dat er een ander paard in zit.

Klinkt wel als een afschuwelijk ongeluk. Veel sterkte.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:59

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik heb gehoord dat het bij een manege in Duitsland is gebeurd. Daar hebben ze gordijnen (hele zware) die voor de spiegels worden getrokken als een paard los staat.

Veel sterkte!

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:08

ik heb wel eens een paard los zien staan die in een jolige bui de spiegel eruit gestrapt heeft, maar door een spiegel heen proberen te springen? nee..echt verschrikkelijk. Wij zetten op de manege wel altijd hindernissen voor de spiegels, zodat ze er bijna niet bij kunnen. Heb o0ok al geregeld van die houten kisten erom heen gezien, zodat je de spiegel dicht kunt doen. Veel sterkte met dit verlies!

Shadowboy

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Oosterwolde {Fr}

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:23

Peter,
Lijkt me verschrikkelijk om dit voor je ogen mee te maken. Allemaal heel veel sterkte
met dit verlies Huilen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:10

Allemachtig,
wat een bizarre gebeurtenis, ik denk dat je echt verbijsterd en erg machteloos bent als je dit ziet gebeuren...
Peter heel veel sterkte gewenst!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:47

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg, en dan nog recht voor je ogen ook, afschuwelijk moet dat zijn, heel veel sterkte ermee.

Ik vind spiegels ook eng trouwens. De eerste keer dat mijn paard een grote spiegel in een binnenbak zag waar hij verder alleen in was heeft hij enorm staan brullen en wilde per sé naar die spiegel. Hij was toendertijd ook niet bepaald de makkelijkste nog, hij ging namelijk constant aan de kletter. In die binnenbak met spiegel rende hij ook steeds naar de spiegel, doodeng. Springen heeft hij godzijdank niet geprobeerd maar ik moet wel zeggen dat ik er vrij snel klaar mee was.....
Ik heb hem ook weleens in een andere binnenbak met spiegel gereden, daar zat echter van dat dikke betongaas voor de spiegel wat heel duidelijk te zien was, maar ook de spiegel was goed zichtbaar door het gaas heen, zeker van een afstandje.

Ik heb wel een keer een paard dwars door een ruit heen zien springen, er zat een raam in het washok, vrij groot. Paard wilde niet nat worden, nam een sprong dwars door de ruit en hing met de liezen vol in de scherven van het kozijn. Wonder boven wonder geen blijvende schade, maar wel een vreselijk bloedbad en flinke verwondingen.

Anoniem

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 02:00

o gos wat een naar gebeuren zeg! ik ken wel paarden die met hun spiegelbeeld willen spelen, maar daar zit ook nog een bakrand voor op iets meer dan een halfe meter afstand..

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:30

Gatver Peter, wat verschrikkelijk Huilen
ben er stil van.
Had wel eens gehoord dat een hengst zijn eigen
spiegelbeeld wilde aanvallen, maar dit...........

Sterkte.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:55

jee, wat een verschrikkelijk ongeluk! heel veel sterkte met dit verlies.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:10

ik wil julliue in ieder geval heel veel sterkte wensen hiermee Ach gut

ik heb met 1 paard idd iets meegemaakt kwa aanvallen/de spiegel inspringen\
dit was een jonge hengst die nog mara hee; weinig gewent was , hij liep los in de bak en begon de spiegel aan te vallen en sprong er op een gegeven moment ook in, gelukkig was dit een spiegel van veiligheids materiaal waardoor het dier, buiten wat kneuzingen geen heftige schade heeft opgelopen

maar hierdoor zijn we wel gaan nadenken over de risico's en ik ben sindsdien van mening dat als er paarden los in de bak lopen
de aanwezige spiegels afgedekt moeten worden/zjn om ongelukken te voorkomen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:47

Ik heb wel een Friese hengst (die zowieso behoorlijk contactgestoord was als je het mij vraagt) gereden die de spiegel aanviel. Trapte en stijgerde richting de spiegel (terwijl ik erop zat, heel fijn). Dat was trouwens in het algemeen een vreselijk onopgevoed brutaal hormonaal dier. Bah.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:04

Jeetje wat vreselijk voor jullie! Heel veel sterkte met het verwerken van dit nare ongeluk.

Om op je vraag terug te komen;
De pony van een meid aan wie ik mijn pony heb verkocht, is ook in de spiegel gesprongen.
Ze stond ook los in de bak en het was buiten winderig/stormachtig, waardoor de paarden al wat druk waren.
Op een gegeven moment waaide er een deur open en vloog er sneeuw wat buiten lag naar binnen, de pony in de bak schrok hier zo van dat ze maar 1 uitweg zag: de spiegel. Waar ze dus ook midden in sprong.
De pony heeft het wel overleefd, haar pees (diepe buigpees) was op 1 cm na niet geraakt door het glas, anders hadden ze haar weg kunnen brengen. Verder had ze wel de nodige wonden van het glas en heeft lang moeten revalideren.

Het gebeurt dus vaker, in jouw geval heeft gewapend glas dan idd geen zin, gezien ze haaar nek heeft gebroken door de klap...

Nogmaals heel veel sterkte

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:05

Jolande schreef:
Bij ons in de binnenbak is de achterwand helemaal voorzien van spiegels, reuze handig om te zien hoe je rijdt en hoe je houding is. Geen van de pensionmensen heeft er nog problemen mee gehad, paarden vinden het meer interessant. Wat Dusty in het begin wel deed was gaan dwijlen als we richting de spiegels reden. Het leek alsof ze dacht dat een ander paard op haar pad liep die ze wilde ontwijken Haha! Maar dat duurde maar even. Ik weet wel van een manege in Geldrop waar een paard tegen de spiegelwand is aan gegaan, waar ook een grote scheur in zat, maar heb dat zelf niet gezien gebeuren. Dus van horen zeggen. Maar dat is al letterlijk tig jaar geleden Knipoog
Nadeel van spiegels is wel dat je geen paarden meer los kunt laten in de bak, een onvoorziene bok en de spiegel is in gruzelementen.



Waar ik rijd in de manege worden dagelijks paarden losgelaten in de bak hoor.. er hangt 1 hele grote spiegel, en 2 kleinere.. die kleinere kunnen pony's niet bij, paarden wel.. en bij de grote spiegel kunnen ze allemaal behalve shetjes maar die staan niet bij ons. Ook worden ze losgelaten zonder dat er toezicht word gehouden! dan gaan ze rustig de stal uitmesten ofzo..
Ik heb het zelf nooit meegemaakt.. weleens over gehoord, maar het lijkt me niet prettig!!