Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 23:40

Hallo,

nu is het al 2 keer gebeurd, dat mijn paard gaat zitten wanneer we stoppen. De eerste keer gooide een gek alles dicht voor ons, zodat wij niets anders konden, dan ook nogal fel te stoppen... Gevolg, paard valt op de trailer...
De laatste keer was zowat het zelfde. Maar toen is ze zelf trug recht geraakt.

Nu is het zo dat de chauffeur echt heel rustig rijdt en heel voorzichtig en defensief. Maar soms zijn er helaas van die gekken die niet snappen dat je niet zo snel kan stoppen met een trailer... Ik weet dat we pech gehad hebben, dat dit 2 keer gebeurd is. Maar toch?

Mijn paard is ook nog niet zo gewoon van vervoert te worden per trailer en heeft het dus best moeilijk met het vinden van haar evenwicht. Als we remmen (ook al is het heel rustig) zoekt ze steun langs haar billen. Ze gaat dan eigenlijk een beetje doorhangen met haar achterhand (net alsof ze wilt gaan zitten) Nu hebben we de laatste keer de buis iets korter gezet, en dat leek al veel te helpen (hoewel ze daarvoor ook goed stond, maar blijkbaar heeft mijn paard meer nood aan minder 'bewegingsruimte' zeg maar?)

Hebben jullie dit ook al voorgehad? En zijn er eventuele tips voor of zo? Want heb dit namelijk nog nooit eerder voorgehad...

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:07

BlanCarla schreef:
Hallo,

nu is het al 2 keer gebeurd, dat mijn paard gaat zitten wanneer we stoppen. De eerste keer gooide een gek alles dicht voor ons, zodat wij niets anders konden, dan ook nogal fel te stoppen... Gevolg, paard valt op de trailer...
De laatste keer was zowat het zelfde. Maar toen is ze zelf trug recht geraakt.


Daar doe je niks aan. Als je helemaal klem wordt gezet, dan heb je geen andere keuze dan vol in de ho-ijzers te gaan; arm paard. Ik weet wat je bedoeld, ondanks opletten, goed kijken en defensief rijden, zijn er idioten, het is niet anders, doe je niks tegen.
Op de snelweg ga ik in dergelijk situaties gewoon de vluchtstrook op en ram en-passant de "dader" ook van de weg, door mijn vrachtwagen er gewoon voor te gooien. Die ziet er zo slecht uit, dat niemand het lef heeft om door te drukken Extreme duivel
Ook de juffrouw op het zebrapad kreeg onlangs de schrik van haar leven. Eerst wachten en vervolgens toch vlak voor ons oversteken. Ik vol in de toeter en gewoon doorrijden. Die muts nog even ongezouten nagescholden ook; die is het afgeleerd, denk ik zo........

kejen
Berichten: 573
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:39

Er is volgens mij ook niks aan te doen.
Ja proberen nog voorzichtiger te rijden ?
En ik hoop dat als er écht niks aan te doen ik dat je paard er niks aan over houd .Het is toch best wel gevaarlijk lijk mij.


groetjes kelly-ann

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:57

Bedankt!!

Jah, ik hoop dat ze wat stabieler zal worden naargelang ze meer vertrouwd geraakt met de trailer. En ik vermoed dat, door de buis iets korter te zetten achteraan, dat ze iets meer steun zal hebben. Dus hopelijk is dat effectief een hulpmiddel...

Voorzichtiger rijden lijkt mij nogal moeilijk... Aangezien we echt heel langzaam hebben gereden, en we kunnen moeilijk alle straten waar we langs moeten verkeersvrij maken he Knipoog

Maar bedankt voor de reacties!! Lachen hoop dat het in de toekomst niet meer zal gebeuren. Want vindt paarden in trailers al eng genoeg Bloos Lachen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:49

Ik heb pas 1x met een trailer echt een noodstop moeten maken ondanks dat ik voldoende afstand hield. Had toen 2 paarden achterin en die hebben alleen even kwaad staan stampvoeten Bloos Ik trouwens ook Haha! Maar kan het niet zijn dat je vloer te glad is waardoor je paard wegschuift? Of gaat deze echt van angst zeg maar zitten?

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:30

Goh, nu vraag je me wat... er staan van die noppen op. (soort van rubber) maar het is eerder preventief denk ik, dat ze gaat zitten. want hoe rustig je ook stopt, telkens zie je ze een beetje gaan doorhangen vanachteren (wilt zich 'schrap' zetten vermoed ik?)
(-> weet dit doordat we een camera hebben hangen achteraan in de trailer)
Maar het was telkens een andere trailer. Maar nu gaan we voortaan met dezelfde als de laatste keer gaan (hangt er vanaf met wie ik mee kan Lachen )
Maar echt te glad denk ik niet. Ze is ook niet beslagen ofzo. Het is gewoon dat ze gaat doorhangen, en als het stoppen dan iets te snel moet gaan, dan valt ze op haar billen. Maar ik denk dat het met de buis achteraan ietsje korter te zetten, dat het dan beter zal gaan? (hoop ik)

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:09

Enne, niks op de bodem leggen; dat maakt de boel alleen maar glad.
Laat je niks aanpraten, allemaal flauwekul, een rubber mat hoeft geen bedekking te hebben. Kaal geeft de beste houvast voor een paard, zeker als ze wat onzeker zijn, wat ze schijnbaar is, afgaand op je constateringen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:09

Als paarden doorzakken helpt het om achter hun wat druk te geven en dat kan dmv je armen open te doen en te praten,in dit geval lijkt de stang te helpen.

Op de snelweg kan je het best op het 1e rijvak blijven zodat je de vluchtstrook op kan.

Het 'idee' van ikke vind ik erg goed OK dan!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:12

ikke schreef:
Op de snelweg ga ik in dergelijk situaties gewoon de vluchtstrook op en ram en-passant de "dader" ook van de weg, door mijn vrachtwagen er gewoon voor te gooien. Die ziet er zo slecht uit, dat niemand het lef heeft om door te drukken Extreme duivel
Ook de juffrouw op het zebrapad kreeg onlangs de schrik van haar leven. Eerst wachten en vervolgens toch vlak voor ons oversteken. Ik vol in de toeter en gewoon doorrijden. Die muts nog even ongezouten nagescholden ook; die is het afgeleerd, denk ik zo........
Arme paardjes..
Niet echt iemand aan wie ik mijn paard toe vertrouw voor transport...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:13

Frank schreef:
ikke schreef:
Op de snelweg ga ik in dergelijk situaties gewoon de vluchtstrook op en ram en-passant de "dader" ook van de weg, door mijn vrachtwagen er gewoon voor te gooien. Die ziet er zo slecht uit, dat niemand het lef heeft om door te drukken Extreme duivel
Ook de juffrouw op het zebrapad kreeg onlangs de schrik van haar leven. Eerst wachten en vervolgens toch vlak voor ons oversteken. Ik vol in de toeter en gewoon doorrijden. Die muts nog even ongezouten nagescholden ook; die is het afgeleerd, denk ik zo........
Arme paardjes..
Niet echt iemand aan wie ik mijn paard toe vertrouw voor transport...


Ik denk dat ze het zo niet bedoeld Nagelbijten / Gniffelen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:15

ikke schreef:
Enne, niks op de bodem leggen; dat maakt de boel alleen maar glad.
Laat je niks aanpraten, allemaal flauwekul, een rubber mat hoeft geen bedekking te hebben. Kaal geeft de beste houvast voor een paard, zeker als ze wat onzeker zijn, wat ze schijnbaar is, afgaand op je constateringen.


Mits de rubber niet glad is, of van die losliggende matten die gaan schuiven in zo'n noodstop. Beide al meegemaakt en mijn paard zal dus nooit meer staan op zo'n trailer .

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:15

Dat mag ik toch niet hopen voor hem!
Wegmisbruikers smullen van dat soort figuren...

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:17

Frank schreef:
ikke schreef:
Op de snelweg ga ik in dergelijk situaties gewoon de vluchtstrook op en ram en-passant de "dader" ook van de weg, door mijn vrachtwagen er gewoon voor te gooien. Die ziet er zo slecht uit, dat niemand het lef heeft om door te drukken Extreme duivel
Ook de juffrouw op het zebrapad kreeg onlangs de schrik van haar leven. Eerst wachten en vervolgens toch vlak voor ons oversteken. Ik vol in de toeter en gewoon doorrijden. Die muts nog even ongezouten nagescholden ook; die is het afgeleerd, denk ik zo........
Arme paardjes..
Niet echt iemand aan wie ik mijn paard toe vertrouw voor transport...

Mijn wagen is 30 jaar oud, ziet er dito uit, dus daar gaat geen hond iets tegen proberen, gewoon ervoor schuiven, merkt je paard echt niks van. Die oude van mij heeft er tenminste 50.000km lang geen last van gehad............
Roestige bullbars op je 4x4 doen het trouwens ook goed tegen dit soort lieden, evenals te groot uitgevallen lierbumpers.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:19

Dat brikje maakt mij niks uit. Jouw weggedrag wel!

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:24

Eleonoor schreef:
ikke schreef:
Enne, niks op de bodem leggen; dat maakt de boel alleen maar glad.
Laat je niks aanpraten, allemaal flauwekul, een rubber mat hoeft geen bedekking te hebben. Kaal geeft de beste houvast voor een paard, zeker als ze wat onzeker zijn, wat ze schijnbaar is, afgaand op je constateringen.


Mits de rubber niet glad is, of van die losliggende matten die gaan schuiven in zo'n noodstop. Beide al meegemaakt en mijn paard zal dus nooit meer staan op zo'n trailer .

Schuivende matten?? Hmm, wat spook je in godsnaam uit dat matten onder je paard gaan schuiven???
Ik heb wel eens een noodstop moeten maken met twee paarden op een trailer-met-losse-mat, de paarden stommelden even overduidelijk in de trailer, maar die mat bleef gewoon liggen hoor.

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:30

Frank schreef:
Dat brikje maakt mij niks uit. Jouw weggedrag wel!

Dat heb je dan wel eerst zelf uitgelokt.
Vergeet even niet dat je met een vrachtwagen mijlenver vooruit kunt kijken en ik dus al bewegingen in het verkeer zie, lang voordat het gemiddelde onderkruipsel iets merkt. Maar een malloot die z'n auto ervoor gooit en vervolgens vol in de ho-ijzers gaat, laat mij niet veel andere keuze dan de vluchtstrook. Ik weet hoe groot mijn wagen is, dus passeren op een enkele cm is voor mij geen enkel probleem, zodat ik maximale ruimte kan creëren voor mezelf. Je denkt toch niet dat ik dan vervolgens op de vluchtstrook blijf staan wachten totdat ik er alstublief weer op mag?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:37

ikke schreef:
Eleonoor schreef:
Mits de rubber niet glad is, of van die losliggende matten die gaan schuiven in zo'n noodstop. Beide al meegemaakt en mijn paard zal dus nooit meer staan op zo'n trailer .

Schuivende matten?? Hmm, wat spook je in godsnaam uit dat matten onder je paard gaan schuiven???
Ik heb wel eens een noodstop moeten maken met twee paarden op een trailer-met-losse-mat, de paarden stommelden even overduidelijk in de trailer, maar die mat bleef gewoon liggen hoor.


Ik spook niets uit, geen haar op mijn hoofd die denkt aan losse matten na die ene verkeerde ervaring . Er zijn namelijk van de eigenaren die gewoon matten overelkaar leggen, te lui om ze goed neer te leggen en tja, dan kunnen ze schuiven met alle gevolgen van dien. Heb eens gezien dat een trailer 4 matten had, de twee voorsten laten na een noodstop (niet eens grof) achterin.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:53

ikke schreef:
Vergeet even niet dat je met een vrachtwagen mijlenver vooruit kunt kijken

Ik weet prima hoe het achter het stuur van een vrachtwagen is Knipoog

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:04

Ik moest 1x bijna een noodstop maken toen ik aangehouden werd door de politie omdat ik geen kentekenplaat op de trailer had (zat nog op een andere wagen). Die kerel haalde me in en ging gewoon op de rem. Ik hem dus ingehaald en gewoon rustig geremd en hem erop aangesproken dat ik een paard achterin had staan en dan niet onnodig hard ga remmen.
Maar inderdaad, hoe goed je ook op let er zijn altijd van die binken die in paniek raken als ze een trailer oid zien en dan op net voor hun afslag nog even inhalen. Op het laatste moment gooien ze hem er dan voor en gaan op hun rem. Daarom ook altijd alle uitwijkmogelijkheden in de gaten houden. Al kan je ook niet zomaar je stuur omgooien.

Pas trouwens wel op dat je niet de achterstang zover naar voren plaats dat hij er met zijn bekken onder vast kan komen te zitten. Dan liever de voorstang naar achteren.

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:07

DendroFleur schreef:
Maar inderdaad, hoe goed je ook op let er zijn altijd van die binken die in paniek raken als ze een trailer oid zien en dan op net voor hun afslag nog even inhalen. Op het laatste moment gooien ze hem er dan voor en gaan op hun rem. Daarom ook altijd alle uitwijkmogelijkheden in de gaten houden. Al kan je ook niet zomaar je stuur omgooien.

Je kunt Vaak zien aan het rijgedrag wat ze van plan zijn. Daarmee kun je ze dus blokkeren, door gewoon je combinatie naar links te laten lopen. Het gros weet toch niet hoe breed ze zijn en daarmee zijn ze doodsbang om gemangeld te worden tussen je combi en de vangrail.
Hollanders kunnen immers niet autorijden. kijk maar hoe vaak (of juist niet) mensen tussen twee vrachtwagens door durven steken op dubbele afslagen.

@Frank: als jij zo goed weet hoe het daarboven eruit ziet, dan weet jij ongetwijfelt ook hoe collega-vrachtwagenchauffeurs handelen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:01

Meestal zit de vangrail toch nog een aantal banen verderop. En met een paard achterin heb ik geen zin om problemen te maken en gaat mijn paard voor. Maar zonder paard dan wil ik inderdaad nog weleens iets meer risico nemen door geen gas terug te nemen. Maar gaat dit niet goed met een paard acherin dan heeft de ander blikschade maar ik een dode vriend. Dat is het me niet waard. Ze zeggen toch altijd, de heer in het verkeer is vaak een vrouw!! Ik gebruik liever mijn verstand dan mijn zgn spierballen.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:11

jah helaas weten sommige mensen nog steeds niet hoe ze zich moeten gedragen als ze voor een trailer rijden...
Letten jullie wel op jullie volgafstand, al helemaal op de snelweg? Als je genoeg volgafstand hebt kun je ook nog optijd reageren.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:14

@ ikke
Ik ben vaak genoeg met de vrachtwagen internationaal mee geweest voor de wedstrijdsport, die gooi je er echt niet even tussen hoor Haha! Weet je wel hoe dat voor de paarden achterin voelt?

@ Nimmerdor
Dat is veelal het probleem, je houd als chauffeur altijd genoeg afstand maar je hebt altijd debielen rondrijden die denken dat je dat voor hun creeert zodat ze er makkelijker tussen kunnen Boos!

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:04

RUBYWHITE schreef:
@ ikke
Ik ben vaak genoeg met de vrachtwagen internationaal mee geweest voor de wedstrijdsport, die gooi je er echt niet even tussen hoor Haha! Weet je wel hoe dat voor de paarden achterin voelt?

Ik zie mijn paarden live (zonder camera) achter me staan, dus ja, ik weet exact hoe het er daarachter aan toe gaat. Er is natuurlijk ook een klein verschil tussen ertussen gooien van een 20-tonner en het ertussen schuiven van een 6-tonner.
Maar de beste actie is nog altijd goed je reis plannen, zodat je risico's op opstoppingen en daarmee idiote acties gering zijn. Voor het geval je nu het beeld hebt dat ik wekelijks kuddes automobilisten van de weg afrijd, moet ik je teleur stellen, ik plan mijn reizen en weet de weg in NL, ook buiten de snelwegen.........

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Trailer, paard gaat zitten als je stopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:37

Ik denk het enige wat je kunt doen is toch je reis goed te plannen, de drukte en files op de wegen te vermijden of andere wegen te nemen. Het is overbezet op de wegen hier.
Verder zou ik ook het rijgedrag in de gaten houden links van je en de combinatie naar links laten lopen als je op een file of rustig rijdend verkeer stuit.