standaard of uitgebreid verzekerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 14:30

Hallo mensen,

Ik wil dadelijk mijn jonge (2,5 jaar) recreatiepaardje verzekeren. Maar ik kom er niet uit of ik nu de standaard (alles bevalve wat van binnenuit komt, zoals peesontsteking e.d.) of de uitgebreid ('alles') verzekering moet nemen. Wat is jullie idee hierover?

Alvast bedankt en natuurlijk fijne feestdagen!

Wyvern

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:03

Ik raad je aan de uitgebreide verzekering te nemen. Dan weet je zeker dat je nooit gezeur hebt. De standaard dekking is heel erg standaard en vergoedt bijna niets. Ik spreek uit ervaring!!

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 18:40

Nou, dat is in elk geval duidelijk! Knipoog
Bedankt

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:09

Simmie schreef:
Ik raad je aan de uitgebreide verzekering te nemen. Dan weet je zeker dat je nooit gezeur hebt. De standaard dekking is heel erg standaard en vergoedt bijna niets. Ik spreek uit ervaring!!

Daarom heb ik GEEN verzekering. Dan maak ik zelf uit wat er gebeurt en kan er niemand zeuren of bepalen wat er gebeurt. Erger nog, ik laat mijn paarden ook niet keuren. Bij twijfel koop ik niet. Dat geldt zowel voor het paard als voor degene die verkoopt.

Maar een beter advies is toch wel: verzeker datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en of kunt betalen. Realiseer je dat de kansen op grote operaties erg klein zijn en 2500 euro aan dierenartskosten is een hoop! Daarnaast moet je je realiseren dat veel verzekeringen niet meer uitbetalen dan de verzekerde waarde van het paard. Als je je paard dus voor 2000 euro zou verzekeren en het overkomt je dat je 2500 euro aan kosten hebt, dan kun je die 500 euro alsnog zelf ophoesten. Lees dus HEEL ERG GOED de voorwaarden voordat je aan een verzekering begint en vraag je af of de premies opwegen tegen de risico's.

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:15

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.

Verzekeren doe je als je niet het risico wilt lopen voor kosten te komen staan die je niet 1-2-3 zelf kunt betalen.
Zoals bijna niemand het zelf kan betalen als zijn huis afbrandt en de inboedel 100% opnieuw gekocht dient te worden.

Voor een paard moet je bedenken: wat als het dier een koliekoperatie moet ondergaan om nog kans te maken... kan je die kosten zelf betalen als het erop aan komt?
Die afweging kan alleen jij maken.

Ik zou het kunnen redden financieel, dus ik durf wat dat aangaat zonder paardenverzekering door het leven te gaan..
Ik heb ook gezien hoe het lijden van paarden nodeloos gerekt wordt omdat 'de verzekering nog niet akkoord is gegaan met euthanasie'. Dát wil ik mijn paarden besparen en dat was dus mijn 2de reden om niet te verzekeren. Ik ben nu zelf baas. Maar als het mis gaat, is het ook mijn eigen rekening.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:02

Mijn paarden zijn alleen tegen de dood verzekerd Bloos Daar heb ik een goede verzekering voor gevonden die laag is qua kosten en ik zie het bedrag wat zij uitkeren als "extraatje" om tzt weer te kunnen investeren in een ander/nieuw paard. De reden dat ik voor deze verzekering heb gekozen is omdat zij niet bij ongeschiktheid oid je paard innemen, je blijft ten alle tijden eigenaar. En bij de dood krijg je 85% van het verzekerde bedrag uitgekeerd. Enig nadeel, het te verzekeren bedrag is maar tot 5.000 euro. Wat qua ziektekosten etc betreft, die kosten kan ikzelf betalen. Dus daarom acht ik een dure verzekering niet noodzakelijk...

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:46

Ha ha, bedankt! Lachen

Ik dacht er net uit te zijn, wel of niet verzekeren... bleef de keus uitgebreid of standaard... Maar nu ga ik dus weer opnieuw twijfelen of ik überhaupt moet verzekeren...! Knipoog

* zucht *

Moeilijk hoor, een paard kopen!!

Haha!

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:48

Oh, en enig idee wat een koliek-operatie kan kosten dan?
Gewone VA kosten kan ik gelukkig wel dekken.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:51

Gelukkig heb ik een uitgebreide verzekering, ik heb dit jaar al zo,n 2000 euro aan veearts kosten gehad. En ik hoef daar zelf maar 25% van te betalen, even voorschieten en binnen 10 dagen had ik het op mijn rekening.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:52

gemiddeld rond de 2000 euro

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:55

mijn paard zit in de uitgebreide ziektekosten verzekering. Gewoon als vangnetje als ie ziek word.

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:56

Ik neem geen risico.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:02

Ik heb mijn paardje nu ook verzekerd, maar dat is alleen bij natuurlijk overlijden dat je het verzekeringsgeld terugkrijgt..het dekt dus eigenlijk niets qua ziekten. Ik ben me nu ook aan het orienteren wat betreft ziektekosten.

Wat houdt een uitgebreide ziektekostenverzekering in en wat wordt bedoeld met het feit dat de verzekering zoveel invloed heeft op wat er met je paard gebeurt tijdens ziekte? Wat zijn ongeveer de kosten per jaar voor een uitgebreide verzekering?

@ Wickedwyvern: Ik heb 1x een koliekoperatie meegemaakt. De kosten zullen overal verschillen maar ik kwam op ong. 2500 euro uit..

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:13

Ik heb mijn paard uitgebreid in de verzekering zitten plus ziektekosten. Ik heb hier destijds voor gekozen omdat ik (als paardenleek op dat gebied Knipoog) geen idee had wat ik qua va kosten kon verwachten. Achteraf gezien is het een hele slimme keuze geweest aangezien mijn paard nogal een brokkenpiloot schijnt te zijn. Ik had voor alle va kosten van de afgelopen 3 jaar met gemak een nieuw paard kunnen kopen! Ook dit jaar weer, paard loopt een peesblessure op. Aan het eind van het verhaal ben ik ruim 1000 euro kwijt aan onderzoeken. Gelukkig is alles gedekt en vergoed Knipoog

Ik had de kosten opzich best zelf kunnen betalen maar het is toch fijn dat ik mijn geld nu niet kwijt ben Knipoog Ik vind het een fijn idee dat ik nooit over geld hoef na te denken als mijn paard wat mankeerd.

Al dan niet verzekeren blijft ergens altijd een gok. Je kunt geluk of pech hebben met je paard Knipoog

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:48

Mijn paard is ook nogal een brokkepiloot..dus ben daar ook goed over na aan het denken..

Mag ik vragen waar je je paard verzekerd en eventueel wat je dan kwijt bent per jaar? (klopt het dat dit op inkomen gaat en voor iedereen verschillend is?)

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:46

Nee heeft met inkomen niks te maken, en uitgebreid is ongeveer 500 euro per jaar.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:50

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine Risk (voorheen Interpolis) en betaal +- 400 euro per jaar. De premie is niet inkomensafhankelijk Knipoog De premie wordt berekend dmv. de verzekerde waarde en het pakket dat je kiest. Op www.uwpaardverzekeren.nl kun je hier meer over lezen en een premieberekening maken.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:54

oke bedankt allemaal, ik ben al een stukje wijzer geworden Knipoog

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:41

En ik ook Lachen

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:49

Meestal kan je een uitgebreide ziektekostenverzekering alleen afsluiten in combinatie met een uitgebreide verzekering (dood, brand, ongeschiktheid). Bij Hippo Zorg betaalde ik 200 euro pj voor de uitgebreide ziektekostenverzekering. Voor de uitgebreide verzekering komt daar nog een bedrag bij waarbij het premiepercentage afhankelijk is van de verzekerde waarde (hoe hoger de verzekerde waarde, hoe hoger het percentage dat je moet betalen). Ik betaalde ongeveer 500 euro premie per jaar. Het is een hoop geld maar zoals MarchaL zegt: je kan geluk of pech hebben met je paard. Ik had pech en heb mijn premie er dubbel en dwars uit door alle dierenartskosten die ik de afgelopen 2 jaar heb moeten maken.
En de verzekering (hippo zorg iig) heeft niet veel invloed op wat er met je paard gebeurt tijdens ziekte hoor. Het ging in mijn geval allemaal in goed overleg. Toen mijn paard eenmaal afgekeurd werd, werd het ook allemaal snel afgehandeld. Ik heb mijn paard voor een klein bedrag teruggekocht van de verzekering om hem nog een leven op de wei te geven en de rest is zonder problemen binnen 1,5 week uitbetaald (ivm blijvende ongeschiktheid). Nu heb ik en mijn paard nog en nog genoeg geld om er evt. een bij te kopen.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:21

Wat je moet nagaan van te voren is wat voor type eigenaar je bent en hoe ver je zou willen gaan.

Om even in uitersten te spreken:
Ben je een nuchtere Groningse boerendochter, die opgegroeid is met paarden dan zal je eerder geneigd zijn dingen even een paar weken aan te kijken. Koliekoperaties van vele duizenden euro's vindt je misschien sowieso onzinnig. Bovendien gaan de meeste koliekjes toch echt wel vanzelf over. En een paard met een peesblessure: die gooien we gewoon de zomer over op 't land, en in de herfst kijken we weer verder. Bovendien kan je goed sparen en hebt nooit minder dan 2000 euro op je spaarrekening.
In dit geval is het onzin om je dieren uitgebreid te verzekeren, omdat je toch niet van plan bent zover te gaan dat de kosten uit de hand lopen. Voor de 'gewone' onvoorziene uitgaven is er toch geld achter de hand. Misschien enkel ODA verzekeren, of helemaal niet?

Ben je echter een Randstedeling, eerste paard en daarvoor enkel cavia's en konijntjes gehad (waarmee je ook al naar de dierenarts ging, als er iets niet op orde was..) dan maak je je waarschijnlijk eerder ongerust over het een en ander wat er kan gebeuren. Bovendien sta je op een manege waar iedereen meteen commentaar levert als je bij een dik been niet dezelfde dag de veearts erbij haalt. En je paardje is bekostigd van je zuurverdiende spaarcentjes en als een kind voor je. Sparen? Dat is nooit zo'n sterk punt geweest, live for the moment!
Dan is het wel slim om zo uitgebreid mogelijk te verzekeren. Dan kan je bij een peesblessure elke 6 weken op controle gaan, bij een koliekje meteen de veearts bellen en mocht er geopereerd moeten worden aan je baby: geen probleem, één telefoontje en de verzekering dekt het grootste deel.
En gaat echt alles mis, dan kan je na een gedegen rouwperiode op zoek gaan naar een nieuwe liefde met de uitkering van de verzekering.

Natuurlijk zijn dit stereotyperingen, en zal je zelf moeten beslissen aan welke kant van de schaal je het meest thuishoort.
Succes!

p.s. Ik zou gewoon alles zo uitgebreid mogelijk doen als ik jouw was, kan je volgende jaren alsnog beslissen of je de dekking terug wil schroeven of niet. Bierum en EFO zijn fijne maatscahppijen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:26

meissielief schreef:
gemiddeld rond de 2000 euro


Kijk niet raar op als een koliek operatie het dubbele kost Bloos

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:52

En je met een dood paard eindigt...
Wat je niet van je betalingsverplichting ontslaat....

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:57

Knavia schreef:
En je met een dood paard eindigt...
Wat je niet van je betalingsverplichting ontslaat....

Waarmee je de kern raakt waarom ik wel drie keer achter mijn oor zal krabben, alvorens een koliekoperatie te laten uitvoeren. Ik ken er meer die het niet overleefd hebben dan die dat wel hebben gedaan............

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: standaard of uitgebreid verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:11

ik heb mijn recreatie haflinger ook verzekerd voor ziektekosten.
Dat kostte mij voor de ziektekosten 200 euro per jaar extra. (ik betaal in totaal voor alles geloof ik zo'n 470 euro per jaar)
Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ze ging nl. onregelmatig lopen en "allerlei mensen" konden me vertellen wat het was,.... yeah right,... niet dus. Vork
Ik werd er helemaal gek van en wilde zekerheid.
Heb dus een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren, incl. rontgenfoto's.
Werd gewoon vergoed. Ik heb mijn premie voor dit jaar dus al terug verdient.
Als je de dierenarts 2x langs moet laten komen voor bijv. koliek en ze moet gelaxeerd worden,
moet je eens kijken wat je dan aan voorrijkosten, eventueel weekendtoeslag (want DAN gebeurt het natuurlijk,..) en de behandelingen kwijt bent.
Ik wilde voor die 16 euro per maand meer geen zorgen daarover hebben.
Maar goed, ik kan die 16 euro per maand extra wel missen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Het klopt inderdaad dat je niet meer kunt claimen dan de verzekerde waarde van je paard.

En voor mij maakt het overigens niets uit of het om een recreatiepaard/pony of een "sport"paard gaat. Voor mij is mijn recreatiepaard me even dierbaar en wil ik daar dus evengoed geen financiele zorgen voor hebben.