aanhangvermogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:46

hallo

sorry voor weer een topic over trailers en het trekvermogen van je auto maar kom er niet helemaal uit..heb net op het rdw gekeken wat mijn auto mag trekken:

ongeremd:570kg
geremd:1150kg

de toegstane maximum massa voertuig is 1650kilo

is het nou zo dat als ik mijn rijbewijs BE haal ik dan maar mag trekken met deze auto tot 1150 kilo....

daar zit je zo aan dacht ik want trailer ong. 600kg en paard ook...we willen eigenlijk 2 paards-trailer.....

en als ik dan wel 2 paards trailer achter me auto wil met 2 paardjes erin...wat voor auto moet ik dan hebben.....want ik kan wel andere auto kopen maar niet meer dan 7.000e eraan besteden...kom ik dan al aardig in de buurt...wat raden jullie me aan?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:38

Dat is dan simpel hè, dat gaat dus niet lukken.
Zoek even op de wondersite, www.autotrader.nl en kijk wat er allemaal kan en of dat binnen je budget past.
Om je alvast een idee te geven: minder dan 100pk is ongewenst, zeker bij een twee-paards. Voor een tweepaards is 1700 kg toegestaan trekgewicht eigenlijk wel het absolute minimum en Diesels zijn veruit te prefereren boven benzine, tenzij je een dikke V8 aan de haak slaat (maar dan niet klagen over het zuipgedrag).
Nog even verder sparen dus, vrees ik zo.........

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:41

haha...ja dat sparen probeer ik maar met pony op stal lukt dat niet:P....blijven duur he! maar bedankt voor je tips! dingen tussen waar ik nog niet aan gedacht had...gelukkig heeft me vader wel een auto waar 2paards trailer achter mag dus we kunnen wel tijdje toe...maar wil me vader niet elk weekend tot last zijn dus vandaar dat we op zoek zijn...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:30

Met een 2 paards trailer achter je kont heb je zowizo nagenoeg altijd je E nodig omdat je met je totaalgewicht dan al snel boven de 3500kg zit (totaalgewicht trekkend voertuig + totaalgewicht aanhanger).
En binnenkort gaat het veranderen het E rijbewijs dan krijg je net als bij de motor 2 catagorieen dus als ik jou was zou ik maar snel je extra papiertje halen dat zit je iig safe.

Voor 7000 euro heb je btw al snel een goeie 2ehands bus hoor waar je een 2paards mee mag trekken (Kijk eens naar een Hyundai H200 bv), heb je meteen lekker veel laadruimte voor je zooi.

Met jouw auto mag je zowizo een lichte 1,5 prds trekken zonder E rijbewijs omdat je totaalgewicht 1650 + 1150 niet boven de 3500 kg komt.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:10

Helaas, het gaat hier niet om je rijbewijs, het gaat om welke combinatie toegelaten is op de wegen.
Jouw auto mag 1150 kg trekken en daar mag je gewoon niet overheen.

Overigens geldt in dit geval (dus als je BE hebt) dat je het dan over het daadwerkelijk getrokken gewicht hebt. Dus het gewicht van jouw trailer + paard.
In jouw geval zou dat net/ net niet lukken.

Voorbeeld: je hebt een trailer van 600 kg en max toegelaten gewicht van 1650 kg. Dan mag je met B-rijbewijs niet rijden. Haal je BE dan mag het wel, mits je paard niet zwaarder is dan 550 kg.
Ik moet zeggen dat wijzelf in zo'n situatie niet kijken op 50 kg overbelading. het is niet zo dat je dan onverzekerd bent ofzo, je kan hooguit naar de weegbrug worden gestuurd en een bekeuring krijgen. En die kans is maar heel klein, want je ziet er met 50 kg teveel niet overbeladen uit!
(NB verschil met B-rijbewijs: als je niet het benodigde E-rijbewijs hebt, ben je dus wel onverzekerd!)

Een tweepaardstrailer met twee paarden gaat echt niet lukken, daarvoor moet je toch echt een grotere auto zoeken.
Het is echt zinvol om eerst eens uit te rekenen hoevaak je daadwerkelijk met 2 paarden op stap gaat, want alleen daarvoor een grote auto aanschaffen is heel erg duur, ook in onderhoud verzekering brandstof etc. Als dit maar weinig voorkomt, bijv. 1 x per maand, overweeg dan of het niet slimmer is om in die gevallen een busje te huren.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:54

Citaat:
is het nou zo dat als ik mijn rijbewijs BE haal ik dan maar mag trekken met deze auto tot 1150 kilo....

dat is helemaal juist!

Citaat:
Met jouw auto mag je zowizo een lichte 1,5 prds trekken zonder E rijbewijs omdat je totaalgewicht 1650 + 1150 niet boven de 3500 kg komt.

Hoe weet je dat nou? Het gewicht van de auto is bepalend in dit geval en dat zie ik hier nergens vermeld staan.

De auto mag maar 1150 kg trekken dat kan dus nooit een zware auto zijn, want meestal mogen auto's net iets meer trekken geremd als dat ze zelf zwaar zijn.
Dus dat ga je dan niet redden met B rijbewijs.
De MTM vd trailer moet nl minder zijn dat het daadwerkelijke gewicht van het trekkend voertuig.

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 16:02

voor de duidelijkheid me auto is iets van 1105kg

maar over rijbewijs die ga ik zowiezo halen teminste me BE dan...

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:11

zie je, dan mag je met alleen B dus niet die trailer trekken. E halen dan is er niks aan de hand, maar dat had je zelf ook al door Lachen Succes!

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:15

Ik heb net mijn E gehaald en er werd gezegd dat je zonder E moet kijken naar het MTM van je trailer en het lege gewicht op de auto. Is je MTM zwarder dan je auto leeg dan mag je hem niet trekken ook niet als je auto meer mag trekken.
Met je E mag je hem dan wel trekken. Dan maakt het niet uit of je MTM zwaarder is dan je auto als je je er maar aan houd dat je niet meer gaat trekken dan je auto mag trekken dus in jou geval 1150kg.

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:55

sorry van de laatste post snap k niet zoveel....maar ben al aardig op weggeholpen : met me eigen auto word het gewoon niks...ik ga zowiezo geen trailer trekken zonder een rijbewijs e aangezien ik nooit met aanhanger rij.....ik ga voorlopig me vader lief aankijken en volgend jaar me e rijbewijs halen hoop ik

bedankt voor de reacties! groetjes

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:18

Maarre als eens bedacht dat huren ook kan? Ik heb op dit moment geen trekkende auto die legaal op de weg mag komen, dus huur ik een bus voor als ik een weekend weg wil. Als trailertrekken de enige reden is om een dikke auto voor de deur te hebben, dan kun je beter dat kleintje houden; voor het prijsverschil kun je veel en lang huren hoor, vraag maar eens prijzen op.....

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 21:27

ik mag van me moeder voorlopig de auto van ons thuis ''huren'' Haha! scheelt weer!

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:10

martientje19 schreef:
ik mag van me moeder voorlopig de auto van ons thuis ''huren'' Haha! scheelt weer!

Ehm, vooral vriendjes met je moeder blijven dan, is veel goedkoper dan zelf een dikke auto hebben.
Ik heb lol aan het bezit van drie Land Rovers, dat is een stuk hobby. Ik heb de kennis, de kunde en het gereedschap om ze te onderhouden. Daarmee zijn het relatief goedkope wagens, zeker omdat GB ook mijn favo vakantieland is en laten onderdelen daar nou minstens 60% goedkoper zijn........
Ben je echter niet zo maf van auto's, dan zijn het dure dingen om te hebben en te onderhouden. Weeg dat dus erg goed af, zeker zolang je zo eenvoudig over een goede auto kunt beschikken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:23

cissy schreef:
Hoe weet je dat nou? Het gewicht van de auto is bepalend in dit geval en dat zie ik hier nergens vermeld staan.


Toch wel hoor: de toegstane maximum massa voertuig is 1650kilo (dit is dus incl laadvermogen als je beetje opgelet hebt bij de theorie van je E Haha!

cissy schreef:
De MTM vd trailer moet nl minder zijn dat het daadwerkelijke gewicht van het trekkend voertuig.


En dat issie dus zou het in dit geval dus wel mogen. Zie mijn eerdere post. maar of het verstandig is is een 2e.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:27

ik heb wel opgelet bij mn E, jij blijkbaar niet, het gaat hier toch om B???
Citaat:
Met jouw auto mag je zowiezo een lichte 1,5 prds trekken zonder E rijbewijs omdat je totaalgewicht 1650 + 1150 niet boven de 3500 kg komt.

dáár reageerde ik op en met B moet je toch echt naar het ledig gewicht van de auto kijken én daarna naar het samenstel van de beide MTM's.

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:32

Wat een gedoe. Maar ja ik zit er ook mee!

Rijbewijs E halen kost tegenwoordig een vermogen, haal je het met mazzel, dan heb je het bijv. in 1 dag voor €500,-. Haal je het niet??? Mag je voor hetzelfde bedrag weer opnieuw op.
Allemaal geldklopperij tegenwoordig. Boos!

Maar goed... Ik ben ook aan het zoeken naar een trailer die ik kan rijden met B rijbewijs. Zijn dat niet de lichtere gewicht trailers???
Wij hebben audi A4 Diesel, ik weet alleen niet wat ie kan trekken enz... moet ik nog is goed voor kijken.
Hij weegt iig 1395 kg.

Ik vraag me alleen af of ze ook in de buurt van Baarle-Nassau/Turnhout/Chaam/Breda ook ergens trailers verhuren??? of evt. vrachtwagentjes voor rijbewijs B..

Als iemand iets weet??? Pling

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:43

cile205 schreef:
Wat een gedoe. Maar ja ik zit er ook mee!

Rijbewijs E halen kost tegenwoordig een vermogen, haal je het met mazzel, dan heb je het bijv. in 1 dag voor €500,-. Haal je het niet??? Mag je voor hetzelfde bedrag weer opnieuw op.
Allemaal geldklopperij tegenwoordig. Boos!


Ik vraag me alleen af of ze ook in de buurt van Baarle-Nassau/Turnhout/Chaam/Breda ook ergens trailers verhuren??? of evt. vrachtwagentjes voor rijbewijs B..

Als iemand iets weet??? Pling

Het kost je "iets" meer, maar dan heb je ook Je E-rijbewijs, met C ervoor..................
Hoef je ook niet meer op zoek naar onbetaalbare B-rijbewijsautootjes.

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:53

Het onbetaalbare B-rijbewijsautootje hebben we al.
Ik ben niet van plan mijn E of C rijbewijs te halen. Is veel te duur. Ik ga een lichte trailer zoeken zodat ik wel met B rijbewijs deze kan trekken Haha!

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:02

cile205 schreef:
Het onbetaalbare B-rijbewijsautootje hebben we al.
Ik ben niet van plan mijn E of C rijbewijs te halen. Is veel te duur. Ik ga een lichte trailer zoeken zodat ik wel met B rijbewijs deze kan trekken Haha!

Waarom doe je dat wagentje weg dan??
Vrachtwagen rijdt beter dan auto-trailer combi, zeker als dat zo'n "uitgerekende" combinatie is.

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:36

Ik doe het wagentje niet weg, heb ik ook niet gezegd. Ik heb die auto net 3 maanden Haha!
Het is idd wel beter maar ik zie het niet zitten financieel om C rijbewijs te halen, daar kost een vrachtwagentje een vermogen vergeleken met een trailer en dat heb ik toch niet. Het is alleen om naar de rijvereniging te rijden...

Ik bedoelde meer om eens een B rijbewijs "vrachtwagentje" te huren... Maar die verhuren ze hier in de omgeving nergens geloof ik...
Ik zal toch voor de 'uitgerekende combinatie' moeten gaan ben ik bang...

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:05

cile205 schreef:
Ik doe het wagentje niet weg, heb ik ook niet gezegd. Ik heb die auto net 3 maanden Haha!
Het is idd wel beter maar ik zie het niet zitten financieel om C rijbewijs te halen, daar kost een vrachtwagentje een vermogen vergeleken met een trailer en dat heb ik toch niet. Het is alleen om naar de rijvereniging te rijden...

Ik bedoelde meer om eens een B rijbewijs "vrachtwagentje" te huren... Maar die verhuren ze hier in de omgeving nergens geloof ik...
Ik zal toch voor de 'uitgerekende combinatie' moeten gaan ben ik bang...

Ja, die klein-rijbewijsbakkies kosten een klein fortuin om op de weg te huden. Zet het eens af tegen de 21 euro per maand die je voor een grote vrachtwagen betaald. reken eens uit hoe vlug je je C-rijbewijs bij elkaar hebt..........

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:22

Euhmmm Wat bedoel je nu met klein-rijbewijsbakkies?? Ik wil een 1,5 paardstrailer kopen, en geen vrachtwagen of b rijbewijs"vracht"wagentje.
Ach meningen verschillen nu eenmaal. Ik kies dan ook voor de goedkoopste oplossing, geen rijbewijs bijhalen...

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:28

cile205 schreef:
Euhmmm Wat bedoel je nu met klein-rijbewijsbakkies?? Ik wil een 1,5 paardstrailer kopen, en geen vrachtwagen of b rijbewijs"vracht"wagentje.
Ach meningen verschillen nu eenmaal. Ik kies dan ook voor de goedkoopste oplossing, geen rijbewijs bijhalen...

Nou, kijk eens wat jou wagentje kost in de wegenbelasting en vergelijk dat eens met de 21 euro per maand die een C-rijbewijs vrachtwagen kost.
Enne veilig een trailer trekken vergt ook een degelijke auto. Als je die alleen maar nodig hebt om je trailer te trekken, dan is dat ook een relatief dure oplossing. Even wat verder kijken kan soms nuttig zijn.
Oh en nog wat, een C-E notering doet het erg goed op je CV...........

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:04

Gelukkig staat de auto op naam van mijn vriend Haha! Heb ik dus geen kosten aan. En een audi A4 uit 2005 lijkt me best een degelijke auto.

Ik zal nooit CE nooit nodig hebben voor op mijn C.V.
Maar goed, jij misschien wel..Zoals ik al zei... Ik zie niet in waarom ik verder zou moeten kijken dan...
In jouw geval is CE mss een goede oplossing maar dat geldt niet voor iedereen. Mijn paardje is puur hobby, en kan dan wekelijks mee naar de rijvereniging een paar km verderop. Denk niet dat het dan noodzakelijk is een vrachtwagenrijbewijs te halen...
Niet alles hobby-ers rijden met een vrachtwagen.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: aanhangvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:16

Nee, wat dat betreft ben ik het met cile205 eens.
Want die C-vrachtwagen kost dan misschien "maar 21 euro per maand", maar hoe zit het dan met de verzekering en onderhoud? En de aanschaf (naast de huidige Audi!) niet te vergeten.
Je gebruikt die C-vrachtwagen dan alleen maar voor het wekelijkse ritje naar de rijvereniging.
Met die Audi A4 kun je iig maar als alleen naar de rijvereniging.
Boodschappen doen bijvoorbeeld! (dat zie ik mensen nog niet zo snel doen met hun C-paardenvrachtwagentje. Haha! )

En inderdaad,... stel dat je een administratieve functie hebt, dan zal je baas die "CE-vermelding" op je cv een zorg zijn.

Verder, de genoemde Audi is best een degelijke auto, maar ik vind het dan nog steeds niet verstandig om zonder E-rijbewijs op pad te gaan. Maar dat is off-topic.