beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spek
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-12-06

beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 00:18

Het leek allemaal heel erg perfect, dat is het ook, tot dat er wat gebeurt wat niemand weet maar toch wordt je beschuldigt.

Het zit lastig in elkaar, ik heb een pony van 1,50 ik heb haar bij iemand thuis staan, een mooie stal, goeie bak, wordt goed verzorgt, wordt op de wei gezet en weer binnen gezet ga zo maar door.
De eigenaresse heeft zelf een paard, dat paard is een hele tijd ziek geweest er zijn veel problemen mee geweest, het paard is drachtig geraakt, van de zomer is er een heel leuk veulen uitgekomen. Na een poosje heeft de eigenaresse mijn paard bij haar paard en veulen in de wei gezet. Haar paard beschermt het veulen tegen mijn paard, wat heel logisch is. Mijn paard blijft uit de buurt, maar wordt soms aangevallen door de merrie. Mijn paard is angstig (is vroeger een keer flink in elkaar gemept) dus rent hard weg.

Het gaat heel goed met de merrie, ze rijdt hem weer volop, wedstrijden alweer gepland erg leuk voor haar. Tot dat ze hem kreupel uit de wei haalt (is nog gaan rijden om te kijken of het beter wordt). De merrie sleept met de achterbenen, kan haast niet lopen. Ze gaat de volgende dag naar de kliniek, ze krijgt te horen dat haar paard bloedingen heeft in zijn voorbeen bij de knie kapsel.

De eigenaresse denkt gelijk dat mijn paard haar paard heeft geslagen, als dat zo zou zijn dan is dat verschrikkelijk. Ze geeft al gelijk mij hier de schuld ervan, niemand heeft ooit gezien dat mijn paard haar paard heeft geslagen. Maar dat begrijpt ze niet, ze blijft erbij dat mijn paard het heeft gedaan.

Om de sfeer goed te houden schakel ik de verzekering in, in eerste instantie vergoeden ze het niet, het is je eigen risico dat je je paard bij elkaar in de wei zet. Ik doe meer moeite en stuur een aangifteformulier op naar mijn verzekering, tot op heden heb ik nog niks gehoord.
Maar de eigenaresse krijgt de ene naar de andere rekening binnen van de kliniek, (ze zal waarschijnlijk geen wedstrijden meer kunnen rijden) en vraagt aan mij hoe het verder moet als de verzekering niks uitkeert. Ze wil dat ik haar rekeningen dan voor een deel ga betalen. Mijn reactie was meteen: dat doe ik niet, je kan niks bewijzen!!!

Mijn vraag is heeft iemand dit ooit meegemaakt? ik ben benieuwd hoe dat dan is afgelopen en of zij mij dat echt kan verplichten om die rekeningen te betalen.

valerm
Berichten: 979
Geregistreerd: 21-03-05

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:23

volgens mij was het haar verantwoording toen ze haar paard bij die van jou zette.Dus nee je bent niet aansprakelijk.

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:26

valerm schreef:
volgens mij was het haar verantwoording toen ze haar paard bij die van jou zette.Dus nee je bent niet aansprakelijk.


Ja en als jou paard trapt dan kan jij er nog niks aan doen..
Vooral niet als zij haar paarden bij de jouwe zet

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:32

Wat vervelend zeg, lastig geval.
Normaal gesproken ben je idd verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aan anderen toebrengt, maar in dit geval zou dat best eens anders kunnen liggen. trouwens, zij zal moeten bewijzen dat jouw paard het gedaan heeft.
Jij hebt het gemeld bij jouw verzekering. Daarmee heb je heel netjes gehandeld. Als de verzekering zegt dat jij niet aansprakelijk bent, kan je dat rustig van ze aannemen. maar daar moet je dan ook naar handelen.

Dat betekent dan ook dat je beslist niet betalen moet voor haar DA rekeningen. Let op: dit is HEEL BELANGRIJK! Namelijk, als je haar gaat betalen, beken je daarmee als het ware schuld. NIET DOEN! Dat is echt heel onverstandig, want als het paard straks afgekeurd wordt, mag jij het paard betalen. je had immers al toegegeven dat je schuldig was.

Ik zou tegen haar zeggen dat jij mee wilt werken aan een goeie afhandeling. Zij zou jou dan formeel (schriftelijk) aansprakelijk moeten stellen. Deze brief moet je dan doorsturen aan jouw verzekering. De verzekering zal dan contact met haar opnemen.

Nogmaals: pas op, dit is echt een valkuil, als je nu meebetaalt en het komt nog tot een rechtzaak, ga je echt onderuit.

Sterkte!

Anoniem

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:38

VSW --> TAO.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:39

Beantsje: Je hebt volkomen gelijk!

Doe dus wat zij zegt en betaal nergens aan mee. Laat je verzekering de rest doen (of niet). Zij kan jou in deze kwestie niets verwijten dus maak je geen zorgen. Ik kan me voorstellen dat de hele situatie erg vervelend voelt maar hou je poot stijf!
Heel veel succes! (en plaats je nog eens een update?)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:41

Juist! Het was HAAR beslissing. Als ze je aansprakelijk wil stellen, moet jou iets te verwijten zijn en dat is in dit geval niet zo. Jij hebt er niet om gevraagd om jouw paard bij de hare in de wei te zetten. Het is idd heel vervelend voor haar, maar dat is het risico, dat weet zij ook. Mijn paard en a-pony kunnen niet bij elkaar in de wei want als die kleine naar de grote uithaalt, zit ie meteen bij mijn paard op kniehoogte. Ik neem dat risico dus niet. En wij krijgen van de zomer ook een pony van iemand anders op stal, maar die komt niet in de wei samen met mijn paard.

Ik hoop voor je dat ze bijtrekt want op deze manier is her denk ik geen leuk sfeertje meer op stal, sterkte!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:33

Wat een nare situatie zeg.

Maar jij bent niet aansprakelijk. Ten eerste kan al niet bewezen worden dat de blessure door jouw paard veroorzaakt is, en alleen al daarom kan de verzekering besluiten niet uit te keren.
Bovendien heeft zij de paarden (met jouw instemmen) bij elkaar in de wei gezet, dan is er volgens mij al sprake van risico-aanvaarding. Zij weet (behoort te weten) dat er een risico is dat paarden elkaar blesseren, en zeker gezien de gedragingen van haar eigen paard is het logisch dat dat risico aanwezig was. Daarbij, zou het een verdedigende trap van jouw paard zijn geweest (waarschijnlijk het geval als jouw paard getrapt zou hebben), dan ben je ook niet aansprakelijk. Dan betreft het namelijk een onrechtmatige daad van het andere paard, en dus van de eigenaar en daartegen mag je, en dus ook je paard, je verdedigen.
Maar dit zijn allemaal speculaties, er zijn geen getuigen, voor hetzelfde geld heeft het paard een ongelukkige schuiver gemaakt.

Maar NIET meebetalen! Wat Beantsje al zegt, dan kun je als het een staartje krijgt nog weleens goed de sjaak zijn....

Een stalgenote van mij heeft trouwens een vergelijkbaar geval, op haar vorige stal is haar paard over zijn staldeur heengesprongen, naar buiten gerend en vervolgens is een paard van de pensionhouder geschrokken, uitgegleden en geblesseerd geraakt. De pensionhouder wil ook dat zij de rekeningen betaalt.
Verzekering ging niet accoord met de schadeclaim, aangezien het de verantwoordelijkheid van de pensionhouder was dat het paard in de stal bleef (stalgenote was afwezig). Zij eisen ook nog steeds dat mijn stalgenote de rekeningen betaalt uit eigen zak.
Uiteindelijk is ze daardoor dus van stal verhuisd.

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:21

jeetje wat een vervelend verhaal zeg... moeilijke situatie ook zolang je daar op stal staat en elkaar elke dag ziet.

Iedere paardeneigenaar loopt nou eenmaal het risico van ziektes en blessures aan het paard, dus ik vind het een beetje makkelijk om dat te proberen af te wenden op iemand anders. tuurlijk is het vervelend dat het veel geld kost, maar dat is nu eenmaal het risico, daar hoef jij niet voor te betalen. En je hoeft je er ook niet schuldig om te voelen..... stel dat het andersom was en jouw paard was geblesseerd, zou zij dan aan jouw dierenartskosten meebetalen... lijkt me niet.

veel succes/sterkte er mee! (en ik vrees wel dat je toch op zoek moet gaan naar een andere stalling als jullie er niet uit komen)

DiantaM
Berichten: 11280
Geregistreerd: 10-04-04

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:23

Niks doen hoor!! Zij heeft het risico aanvaard door jouw paard in de wei te zetten. En het belangrijkste is: Het staat niet vast dat jouw paard getrapt heeft. Vervelend dat zij het op deze manier doet zeg!!

sambagirl

Berichten: 1381
Geregistreerd: 19-11-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:27

Wat een rotsituatie, heb je en leuke stal en dan gebeurt er zo iets waar dus niemand iets aan kan doen.

Je hoeft niets te betalen zoals eerder gezegd de eigenaresse aanvaardt het risico, het is niet aantoonbaar dat jouw paard dat heeft gedaan (misschien heeft haar eigen veulen de merrie wel een trap gegeven) dus je kan nooit aansprakelijk gesteld worden.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:38

Ik zou het niet doen hoor.Als je het zou kunnen regelen met de verzekering,zou dat mooi zijn,maar zo niet:niet betalen!!
En wat zegt de DA eigenlijk?Komt dit door een schop of kan het ook een andere oorzaak hebben?

Die merrie viel jouw paardje aan.Wat als jouw paardje gewond was geraakt?Had zij jou dan ook betaald???Ik denk zomaar van niet

Succes.

ClaudiaFleur

Berichten: 55
Geregistreerd: 18-12-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:18

Ik zou het niet doen hoor.
1.jij kan er niets aan doen,het was je paard niet jij
2.het is niet zeker dat het jou paard was
3.Ze heeft er zelf voor gekozen om de paarden bij elkaar te zetten.

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:22

jee wat een rot situatie maar lees maar goed wat hierboven allemaal staat ...

spek
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-12-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:30

spek schreef:
Het leek allemaal heel erg perfect, dat is het ook, tot dat er wat gebeurt wat niemand weet maar toch wordt je beschuldigt.

Het zit lastig in elkaar, ik heb een pony van 1,50 ik heb haar bij iemand thuis staan, een mooie stal, goeie bak, wordt goed verzorgt, wordt op de wei gezet en weer binnen gezet ga zo maar door.
De eigenaresse heeft zelf een paard, dat paard is een hele tijd ziek geweest er zijn veel problemen mee geweest, het paard is drachtig geraakt, van de zomer is er een heel leuk veulen uitgekomen. Na een poosje heeft de eigenaresse mijn paard bij haar paard en veulen in de wei gezet. Haar paard beschermt het veulen tegen mijn paard, wat heel logisch is. Mijn paard blijft uit de buurt, maar wordt soms aangevallen door de merrie. Mijn paard is angstig (is vroeger een keer flink in elkaar gemept) dus rent hard weg.

Het gaat heel goed met de merrie, ze rijdt hem weer volop, wedstrijden alweer gepland erg leuk voor haar. Tot dat ze hem kreupel uit de wei haalt (is nog gaan rijden om te kijken of het beter wordt). De merrie sleept met de achterbenen, kan haast niet lopen. Ze gaat de volgende dag naar de kliniek, ze krijgt te horen dat haar paard bloedingen heeft in zijn voorbeen bij de knie kapsel.

De eigenaresse denkt gelijk dat mijn paard haar paard heeft geslagen, als dat zo zou zijn dan is dat verschrikkelijk. Ze geeft al gelijk mij hier de schuld ervan, niemand heeft ooit gezien dat mijn paard haar paard heeft geslagen. Maar dat begrijpt ze niet, ze blijft erbij dat mijn paard het heeft gedaan.

Om de sfeer goed te houden schakel ik de verzekering in, in eerste instantie vergoeden ze het niet, het is je eigen risico dat je je paard bij elkaar in de wei zet. Ik doe meer moeite en stuur een aangifteformulier op naar mijn verzekering, tot op heden heb ik nog niks gehoord.
Maar de eigenaresse krijgt de ene naar de andere rekening binnen van de kliniek, (ze zal waarschijnlijk geen wedstrijden meer kunnen rijden) en vraagt aan mij hoe het verder moet als de verzekering niks uitkeert. Ze wil dat ik haar rekeningen dan voor een deel ga betalen. Mijn reactie was meteen: dat doe ik niet, je kan niks bewijzen!!!

Mijn vraag is heeft iemand dit ooit meegemaakt? ik ben benieuwd hoe dat dan is afgelopen en of zij mij dat echt kan verplichten om die rekeningen te betalen.


------------------------------------------------------------------------------------------

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties!!! Ik heb der vriend vanavond nog gesproken en zelfs hij geeft mij gelijk. Dat snap je toch niet dat je dan niet naar iemand luistert, je vriend is toch niet zomaar iemand.

Ik heb besloten dat ik morgen de DA ga bellen, en kijken of het echt allemaal waar is. Ze is er tenslotte helemaal alleen heen geweest, en als ik voorstelde om mee te gaan draaide ze helemaal om en zei ze ; nee ik moet dit alleen verwerken. terwijl ze van de zomer heel vaak naar de kliniek was geweest om haar paard nogmaals te laten dekken, en dan kwam ze altijd vragen of dat ik met haar mee kon omdat ze het niks vond om alleen op stap de gaan. Nou dan heb ik toch mijn twijfels.

Volgens haar verhaal heeft de DA gezegt dat de merrie is geslagen door een ander paard. Terwijl de merrie geen verwondingen had.

Het mooie is ook nog (voor de gene die de hoefslag hebben nummer 43 van 26-10 en nummer 46 van 16-11)staat er een heel artikel in de hoefslag over peesblessures, alle symptonen komen overeen met haar merrie, en dan hebben ze het over hele andere oorzaken. Ook de revalidatie komt helemaal overeen met wat zij moet doen. Dus nu is mijn taak gewoon de DA bellen, om er achter te komen hoe het werkelijk in elkaar zit.

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:08

Ik snap haar reactie ook ergens wel, niet dat ik het goedkeur. Maar moet eerlijk zeggen dat ik misschien in eerste instantie uit paniek en verdriet ook wel iemand anders de schuld zou willen geven. Het is natuurlijk niet niks voor haar. Dus ze zal wel weer tot bedaren komen en inzien dat jij er ook niks aan kunt doen. Tenminste dat hoop ik voor je. In ieder geval geen rekeningen gaan betalen, en je goed laten informeren.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:47

Ik kan me voorstellen dat je haar DA wilt bellen maar de kans is groot, dat jouw stalhouder dat jou zeer kwalijk gaat nemen. Terecht, ik zou ook niet willen dat iemand achter mijn rug om mijn DA ging bellen over mijn paard.

Omgekeerd zal de DA niet de relatie met zijn klant in de waagschaal stellen, door jou info te geven die voor haar nadelig kan zijn.

Nogmaals, ik denk niet dat jij aansprakelijk te stellen is, maar als zij dat wel denkt, dan kan je dat het beste accepteren, juist voor de verstandhouding met haar en met haar bespreken dat zij de formele weg bewandelt.
In dat geval moet zij jou dus formeel aansprakelijk stellen en dan verder door de verzekering laten afhandelen. en niet stiekum via een onofficiele weg vragen om een bijdrage.

als argument kan je gebruiken dat het dan een zakelijk conflict is en als de verzekering het behandelt, hoeft het jullie persoonlijke verhouding niet in de weg te staan.

Sterkte!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:59

Zakelijk of niet, aan haar gevoel zal dat niets veranderen ben ik bang. Ze hoeft het toch niet met de DA te hebben over schuld of niet, ze kan toch gewoon vragen waar het door veroorzaakt is wat het paard mankeert. En dan hoort ze vanzelf wel of er een antwoord komt of niet.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:21

Nee dat zou ik echt niet doen. Daarmee schaad je echt de verstandhouding nog meer.
Als de eigenaar haar aansprakelijk gaat stellen, doet de verzekering dat wel. Zelf niet mee gaan rommelen!

Ik heb zelf eens meegemaakt dat een verkocht paard na korte tijd problemen kreeg. Kan gebeuren, is banketstaaf voor iedereeen, ook voor mij. Maar dat de nieuwe eigenaren toen mijn DA hebben gebeld, vond ik ronduit onbeschoft. (off-topic: hij heeft mijn versie wel gesteund)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-12-06 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:21

ik denk niet dat een dierenarts dat soort informatie zal geven aan een derde

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:28

pff, inderdaad wat hierboven word gezegd echt doen!
Niks betalen hoor,,
Ik denk ook niet dat de DA je die informatie verschaft, maar daar kom je snel genoeg achter..
Heel veel succes,, ( en sterkte)

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:31

Mijn pony is overleden aan een inwendige bloeding.
Nou krijgt een 8 jarige kerngezonde pony niet zomaar een bloeding.

dus DA zegt er moet iets tussen het paardje wat bij mijn pony in de wei stond en mijn pony gebeurt zijn!
Hij legde de schuld bij de hengst die bij mijn ruin in stond..

maar ik heb meteen tegen haar gezegd (zij voelde zich enorm schuldig) dat het haar fout niet was,.

we hebben samen besloten om ze bij elkaar in de wei te doen.
Daarbij weet ik nog niet zo goed of ik dat moet geloven wat de DA zegt, misschien heeft die van mij ook wel lekker gek gedaan in de wei en is naar terecht gekomen waardoor een inwendige bloeding is ontstaan!

We hebben met zijn 2en staan janken (we waren er bijde bij toen mijn pony (1,53) in elkaar storte..

Ze voelde zich ook zo schuldig,
Ik voelde mij schuldig op dat moment bla bla bla..

Maar ik heb haar nooit aansprakelijk gesteld, en ik denk al zou ik dat willen, had dat niet gekunt.
Het zijn dieren die spelen en af en toe vechten om rangorde..
Het is een kleine kans dat zoiets kan gebeuren, helaas was mijn paardje het slachtoffer, maar het had net zo goed die van haar kunnen zijn!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:15

Je bent alleen schuldig als je aantoonbaar nalatend gedrag had, dus als je zonder overleg die 2 paarden bij elkaar had gezet bijvoorbeeld.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:26

Op het moment dat iemand er voor kiest om andermans pony bij eigen paarden in de wei te nemen, of bijv. een hond van kennissen te logeren krijgt, of zelfs kinderen van andere mensen vrijwillig in huis neemt om op te babysitten, is degene waarvan de grond, het huis, of wat dan ook is aansprakelijk. En vooral als je ook nog betaald voor het stallen van je paard daar. is de eigenaar van de stal, weide zelf aansprakelijk. het is op vrijwillige basis, dus eigen keus geweest van eigenaar om jouw paard bij haar paard te zetten. het zou wat anders geweest zijn als ze bijv apart in een goed omheind weiland zouden staan en jou paard maakt de omheining kapot en slaat haar paard, dan is het gedeeltelijk jouw verantwoording. maar zoals ik het nu lees, treft jou geen schuld, maar het blijft natuurlijk vervelend.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 21-12-06 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: beschuldigt worden terwijl niemand iets gezien heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:28

Vervelend maar na mijn idee niet joun fout hoor!