is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lolletje

Berichten: 734
Geregistreerd: 21-11-04

is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 02:38

ik wou graag weten of een zelfopgemaakt contract ook rechtsgeldig is

het gaat erom dat een vriendin en ik haar merrie willen laten dekken voor een veulen voor mij.
maar we willen vastleggen voor wie welke kosten zijn en degelijke.
maar nu weten we niet of dat ook rechtsgeldig is gewoon voor het geval dat.

alvast bedankt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 03:46

[KH] > [TAO]

Anoniem

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 03:59

ja dit vroeg ik mij ook wel eens af, ik volg dit zowiezo even.

er heeft wel eens iemand tegen mij gezegt dat het dan niet rechtsgeldig is, maar ik weet het dus zelf niet.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:31

Als jullie allebei je handtekening op een leesbare manier erop zetten met een datum en plaats, wel, al zet je het op een bierviltje Knipoog

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:48

Als de afspraken, namen, adressen, datum en handtekeningen er duidelijk op staan is dit zeker een geldige overeenkomst. Ben zelf in een rechtzaak verwikkeld en heb ook een "soort van kladje" als overeenkomst, maar volgens mijn advocaat is deze gewoon rechtsgeldig.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:46

Interessant topic! Een zelf opgesteld contract is dus toch rechtsgeldig..

lolletje

Berichten: 734
Geregistreerd: 21-11-04

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 03:18

is het dan ook rechtsgeldig als het erover gaat dat mogt er iets met de ouders van mn nichtje gebeuren ze bij mij komt wonen???

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 07:22

In dat geval zou ik ongeacht of het rechtsgeldig is of niet, het toch officieel laten vastleggen hoor, dat is te belangrijk om later enige discussie over te krijgen, met eventuele instanties of andere familie. Voor je kinderen alles altijd zo goed mogelijk regelen en dat is in dit geval toch bij de notaris. Als je ouders al dood zijn is het wel zo fijn als je dan direct een nieuw thuis hebt. Is al erg genoeg.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:28

lolletje schreef:
is het dan ook rechtsgeldig als het erover gaat dat mogt er iets met de ouders van mn nichtje gebeuren ze bij mij komt wonen???



Volgens mij moet je dit vast laten leggen bij een Notaris, een contract dat zowel door haar ouders, en jou ouders (mocht je nog thuis wonen) of jouzelf ondertekend dient te worden.

De contractvorm die hierboven en in dit topic besproken wordt gaat volgens mij over goederen, helaas vallen in nederland dieren daar ook onder.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:00

Al schrijf je iets op een wc-papiertje en je zet allebei je handtekening eronder is het al rechtsgeldig, dat staat in ieder geval in de wet.
Je kan heel netjes een contract opstellen en het door beide partijen laten tekenen.
Maar....
Bijv. je koopt een paard en je zet in dat contract dat als het paard binnen 3 weken gebreken begint te vertonen dat hij dan weer terug naar de eigenaar moet en je je geld terug krijgt.
Als je zo'n regel opsteld dan lijk je eigenlijk helemaal safe als je een paard koopt.
Je hebt je paardje, het contract is getekend.
Het paard begint binnen 2 weken met wafen, en dat was jouw niet verteld en je wilt het paard terug doen naar de vorige eigenaar.
Je belt op...
Dag meneer, het paard is een wafer, ik wil hem niet, hij heeft een gebrek!
Meneer: een gebrek?? ik heb hem helemaal gezond verkocht, hij is door jouw gaan wafen!
Jij: Dat is niet waar!!
meneer: welles
Jij: nietes..

En nu?
Je hebt een contract maar nu verschillen jullie van mening, dan zou er dus nu een advocaat aan te pas moeten komen.
Misschien moeten er wel onderzoeken worden gedaan, getuige gehoord.
Dan ben je al zoveel geld verder dat eigenijk 99 van de 100 mensen deze strijd niet aangaan.
Je had dus een waterdicht contract maar je blijkt er toch niks aan te hebben.

P.S of is het nou waven....? Bloos

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:55

hmmm...heb inmiddels toch ook anders gehoord, wij denken allemaal van wel. Maar waarschijnlijk moet het toch officieel via de notaris

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:01

Arrabel schreef:
Dag meneer, het paard is een wafer, ik wil hem niet, hij heeft een gebrek!
Meneer: een gebrek?? ik heb hem helemaal gezond verkocht, hij is door jouw gaan wafen!
Jij: Dat is niet waar!!
meneer: welles
Jij: nietes..

P.S of is het nou waven....? :o


Het is weven... Knipoog (Je weet wel, hoe je ook kleden kan maken...) Een wever...een weefrek... Sorry voor het off topic gaan TS, van rechtsgeldigheid van dingen heb ik verder helaas geen kaas gegeten.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:05

Anke schreef:
hmmm...heb inmiddels toch ook anders gehoord, wij denken allemaal van wel. Maar waarschijnlijk moet het toch officieel via de notaris



Als het kopen of verkopen van eigendommen bv goederen (paarden) gaat, dan hoeft dat gelukkkig niet! (dat zou ook erg duur worden)
Gaat het om verbintenissen tussen familieleden of andere personen dan moet het voor zover ik weet via een notaris worden opgenomen in een contract!

Ik heb mijn pony gekocht dmv een zelf opgemaakt contract incl. datum en plaats plus handtekeningen, deze was gewoon rechtsgeldig, inmiddels is deze verlopen (tot max. 6 weken na aankoop, zo was het met de verkoper afgesproken) dus zou ik hem in de papierversnipperaar kunnen gooien.

Het ligt eraan hoe je een contract opsteld, je moet je zo veel mogelijk proberen in te dekken al lukt dat nooit voor de volle 100%.
Gebreken die onzichtbaar waren voor de verkoop maar thuis bij de koper opduiken, kunnen worden onderzocht door een onafhankelijke da, als deze vaststeld dat het betreffende paard het ongemak al voor de verkoop onder de leden had, bv een overbelastte pees door langdurige overbelasting, kan het paard retour.
Ook bij 'stalondeugenden' gaat dit op, bv luchtzuigen!

Helaas moet er regelmatig een advocaat aan te pas komen, dan wordt het een dure grap, die vaak alleen aangegaan wordt door mensen die een duur sportpaard hebben gekocht.
Laatst bijgewerkt door cissie op 18-12-06 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:05

Ik volg het even!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:53

zoals Santie aangeeft is het rechtsgeldig.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:12

En zo hoorde ik pas weer dat het allemaal leuk en aardig is als je samen wat op papier zet maar dat het pas écht rechtsgeldig is als het door een notaris wordt onderkent.

PB LDRD even, die heeft veul verstand van verzekeringen etc. dus misschien dat ze dit ook wel weet!

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:45

vikki schreef:
Arrabel schreef:
Dag meneer, het paard is een wafer, ik wil hem niet, hij heeft een gebrek!
Meneer: een gebrek?? ik heb hem helemaal gezond verkocht, hij is door jouw gaan wafen!
Jij: Dat is niet waar!!
meneer: welles
Jij: nietes..

P.S of is het nou waven....? :o


Het is weven... Knipoog (Je weet wel, hoe je ook kleden kan maken...) Een wever...een weefrek... Sorry voor het off topic gaan TS, van rechtsgeldigheid van dingen heb ik verder helaas geen kaas gegeten.


nee nee, als je verbeterd doe dat dan goed, het is dan niet weven maar Waven. uitgesproken als weven dat wel, tis een engelse term. Tong uitsteken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:47

cissie schreef:

Als het kopen of verkopen van eigendommen bv goederen (paarden) gaat, dan hoeft dat gelukkkig niet! (dat zou ook erg duur worden)
Gaat het om verbintenissen tussen familieleden of andere personen dan moet het voor zover ik weet via een notaris worden opgenomen in een contract!


Het ligt eraan of er in de wet een vormvereiste is opgenomen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:40

lejo schreef:
vikki schreef:


Het is weven... Knipoog (Je weet wel, hoe je ook kleden kan maken...) Een wever...een weefrek... Sorry voor het off topic gaan TS, van rechtsgeldigheid van dingen heb ik verder helaas geen kaas gegeten.


nee nee, als je verbeterd doe dat dan goed, het is dan niet weven maar Waven. uitgesproken als weven dat wel, tis een engelse term. Tong uitsteken


Gek dat mijn Engels talige bf de term niet kent... Haha! Hij noemt het swaying. Waar heb jij vandaan dat het "waven" is... want ik zeg nog steeds dat het weven is hoor... Haha! Op allerlei medische sites hebben ze het ook over "weven"... Ik heb iig altijd gedacht dat de term is vernoemd naar het weven van kleden zeg maar... dat gaat ook van links... naar rechts...naar links...naar rechts...etc. Haha! Ben nou stiekem wel nieuwsgierig wie er gelijk heeft. Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:17

Misser schreef:
cissie schreef:

Als het kopen of verkopen van eigendommen bv goederen (paarden) gaat, dan hoeft dat gelukkkig niet! (dat zou ook erg duur worden)
Gaat het om verbintenissen tussen familieleden of andere personen dan moet het voor zover ik weet via een notaris worden opgenomen in een contract!


Het ligt eraan of er in de wet een vormvereiste is opgenomen.


"Paarden" vallen onder goederen..hoe stom dat voor paardenliefhebbers ook klinkt!

Als je dat bedoeld tenminste Knipoog

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 21:02

Ja een zelfgemaakt contract is ook rechtsgeldig. Tenzij je er dingen in zet die tegen de wet zijn. Dus bijvoorbeeld dat de koper het paard 3 dagen op proef mag en dat je daarna het paard onder geen enkele omstandigheid zult terugnemen.

Volgens de wet kan een paard binnen een bepaalde periode terug bij een verborgen gebrek dus al zet je zwart op wit in een contract dat het niet mag dan mag de koper het toch terugbrengen. In dat geval is het contract dus niet geldig omdat het tegen de wet in gaat.

Bij normale afspraken die niet tegen de wet zijn is het wel geldig.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:18

cissie schreef:
Misser schreef:


Het ligt eraan of er in de wet een vormvereiste is opgenomen.


"Paarden" vallen onder goederen..hoe stom dat voor paardenliefhebbers ook klinkt!

Als je dat bedoeld tenminste Knipoog


Ik bedoel eigenlijk vooral dat er voor sommige dingen, zoals bijvoorbeeld huwelijksvoorwaarden, wel een vereiste geldt en voor andere dingen, koopovereenkomst paard, niet. Als er een vormvereiste is, blijkt dit uit de wet.
Maar ik heb het idd niet zo duidelijk neergezet.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:21

lindsey schreef:
Ja een zelfgemaakt contract is ook rechtsgeldig. Tenzij je er dingen in zet die tegen de wet zijn. Dus bijvoorbeeld dat de koper het paard 3 dagen op proef mag en dat je daarna het paard onder geen enkele omstandigheid zult terugnemen.

Volgens de wet kan een paard binnen een bepaalde periode terug bij een verborgen gebrek dus al zet je zwart op wit in een contract dat het niet mag dan mag de koper het toch terugbrengen. In dat geval is het contract dus niet geldig omdat het tegen de wet in gaat.

Bij normale afspraken die niet tegen de wet zijn is het wel geldig.


Klopt, mits de bepalingen van 'dwingend' recht zijn. Je hebt ook 'regelend' recht, dit houdt in dat als partijen niets regelen, hetgeen geldt wat in de wet staat. Ze mogen er echter wel van afwijken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:29

mondelinge overeenkomsten mbt goederen zijn al rechtsgeldig, dus een zelf opgemaakt contract, mits ondertekend door beide partijen en voorzien van datum is rechtsgeldig. slechts voor persoons- en familierechtelijke overeenkomsten en overeenkomsten mbt onroerende goederen is de gang naar de notaris vereist voor het rechtsgeldig verklaren van de overeenkomst. het contract mag niet strijdig zijn met de bestaande wetgeving.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: is een zelfopgemaakt contract rechtsgeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:29

vikki schreef:
lejo schreef:

nee nee, als je verbeterd doe dat dan goed, het is dan niet weven maar Waven. uitgesproken als weven dat wel, tis een engelse term. Tong uitsteken


Gek dat mijn Engels talige bf de term niet kent... Haha! Hij noemt het swaying. Waar heb jij vandaan dat het "waven" is... want ik zeg nog steeds dat het weven is hoor... Haha! Op allerlei medische sites hebben ze het ook over "weven"... Ik heb iig altijd gedacht dat de term is vernoemd naar het weven van kleden zeg maar... dat gaat ook van links... naar rechts...naar links...naar rechts...etc. Haha! Ben nou stiekem wel nieuwsgierig wie er gelijk heeft. Haha!

Vikki heeft hartstikke 100% gelijk. Weven is een doodgewone Nederlandse term, niks engels aan. In het engels is het idd swaying.
Bovendien, als het al een engelse term ZOU zijn, wat het dus niet is, zou het wavING zijn, waven is niet bepaald een engels werkwoord......