C rijbewijs halen moeilijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vera1984
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-08-06

C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:01

te titel melt het al is het moeilijk om je C rijbewijs te halen ik wil dit namenlijk gaan doen om me paarden mee te vevoeren, ben namenijk al een tijd op zoek naar een veewagen met B rijbewijs en met het laadvermogen rond de 1200kg maar dit is haast niet te vinden daarom wil ik evt me C rijbewijs halen.

Mvg Vera1984

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:33

Tja, moeilijk is een relatief begrip. Ik heb het nog van voor de koppeling tussen CCV-B en het rijbewijs.
Theorie voor het C-rijbewijs is nu tevens je CCV-B diploma (het chauffeursdiploma in de volksmond).
CCV-B bestaat uit drie delen:
1) verkeerstechniek (het bekende theorie)
2) voertuigtechniek (basiskennis werking van het voertuig)
3) administratie (hoe werkt de papierwinkel rondom vrachttransport)

Theorie is niet moeilijk. Er zijn enkele speciale regels die je moet kennen voor vrachtwagens, maar 90% lijkt op de theorie voor je B-rijbewijs, goed te doen dus.
Voertuigtechniek behelst kennis van de werking van alle technische zaken rondom de vrachtwagen. Enig technisch inzicht is een voordeel, maar het is plat uit het hoofd te leren.
Administratie is begrip van de papierwinkel, dat is helemaal platvloers stampwerk, beetje administratief inzicht helpt natuurlijk.

Kijk eens op www.rijbewijs.nl en dan bij vrachtwagen. Hier en daar wat doorklikken levert je een hoop informatie over de eisen die gesteld worden en de vragen waarmee ze je gaan plagen. Erg basic allemaal, ik was er niet van onder de indruk. De terminologie klinkt heel interessant, maar weet je het een keer, dan is het een lachertje.
Verder kan je alleen maar zeggen: laat je niet tegenhouden door ogenschijnlijk moeilijke vragen. Heb je je papiertje dan ligt de wereld van vrachtwagens met RUIM voldoende laadvermogen aan je voeten (ik ben met eentje bezig, 8 ton LAADVERMOGEN) die bovendien goedkoper in aanschaf EN onderhoud zijn maar boven alles veel comfortabeler zijn, zowel voor jou als voor je paarden.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:45

Het is even studeren maar het is goed te doen. Je moet alleen kijken als je dan opzoek gaat naar een vrachtauto kijken dat hij niet meer dan 12 ton weegt (dit is de auto en zijn laadvermogen) anders betaal je je namelijk blauw!

Er zijn verschillende autorijscholen die cursussen aanbieden.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:23

Chronos schreef:
Het is even studeren maar het is goed te doen. Je moet alleen kijken als je dan opzoek gaat naar een vrachtauto kijken dat hij niet meer dan 12 ton weegt (dit is de auto en zijn laadvermogen) anders betaal je je namelijk blauw!

Dat heet eurovignet, kun je per dag, week, maand of jaar aanvragen en voor 1000 euro per jaar kun je ongelimiteerd met een 18-tonner rijden (diezelfde, maar hij is bijna oud genoeg). Ga voor dag- of weekgebriuk en het kost je enkele tientjes per jaar, afhankelijk van je gebruiksfrequentie. Kijk op www.belastingdienst.nl voor alle details.
Hier de link naar het infodeel. scroll naar beneden (pag 13) en je vindt de tarieven: http://download.belastingdienst.nl/bela ... /t-bzm.pdf

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:03

Nou onderschat het niet.
Theorie is niet megamoeilijk maar je moet er wel serieus aandacht aan besteden en echt voor gaan leren. Je hebt Administratie goederenvervoer, Techniek (dit is echt wel ingewikkeld als je niks weet van motors etc) en Verkeer.
Praktijk is wel te doen met voldoende lessen.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:54

Suzanne F. schreef:
Nou onderschat het niet.
Theorie is niet megamoeilijk maar je moet er wel serieus aandacht aan besteden en echt voor gaan leren. Je hebt Administratie goederenvervoer, Techniek (dit is echt wel ingewikkeld als je niks weet van motors etc) en Verkeer.
Praktijk is wel te doen met voldoende lessen.


Idd. ik heb alleen C en (nog geen E) je moet er echt je tijd aan besteden. Maar ik vond het hee lerg leuk om te doen!

SuuZzel

Berichten: 1274
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Schoorl, aan het strand..

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:00

Ik heb allebei.. C en E..
Vond het rijden niet moelijk.. al moet je er wel een beetje gevoel voor hebben vindt ik altijd..

De theorie daarintegen viel me wel tegen..
Verkeer en administratie zijn goed te doen, dat is gewoon regeltjes leren, maar de techniek.. Pff..
Je weet daarna iig wel hoe een dieselmotor in elkaar zit en hoe de boel werkt Knipoog
Ook assen, lading, remsysteem en luchtsystemen zijn onderwerpen..

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:38

SuuZzel schreef:
Ik heb allebei.. C en E..
Vond het rijden niet moelijk.. al moet je er wel een beetje gevoel voor hebben vindt ik altijd..

De theorie daarintegen viel me wel tegen..
Verkeer en administratie zijn goed te doen, dat is gewoon regeltjes leren, maar de techniek.. Pff..
Je weet daarna iig wel hoe een dieselmotor in elkaar zit en hoe de boel werkt Knipoog
Ook assen, lading, remsysteem en luchtsystemen zijn onderwerpen..


Ja mee eens. Ik heb ook allebei, C en CE, allebei in 1 x gehaald. Beetje gevoel moet je er idd wel voor hebben maar ik vind het heel erg leuk om te doen.
Techniek viel mij ook vies tegen, daar was ik wel 2 x voor gezakt. En je kan daarna idd wel wat vertellen over de dieselmotor en gewoon hoe een vrachtwagen qua chassis enzo en luchtremsysteem, koelsysteem, aandrijving in elkaar zit. Maar als er iets mee is ga ik echt niet zelf sleutelen dus wel een beetje onzin dat je zo veel moet weten vind ik.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:30

Suzanne F. schreef:
SuuZzel schreef:
Ik heb allebei.. C en E..
Vond het rijden niet moelijk.. al moet je er wel een beetje gevoel voor hebben vindt ik altijd..

De theorie daarintegen viel me wel tegen..
Verkeer en administratie zijn goed te doen, dat is gewoon regeltjes leren, maar de techniek.. Pff..
Je weet daarna iig wel hoe een dieselmotor in elkaar zit en hoe de boel werkt Knipoog
Ook assen, lading, remsysteem en luchtsystemen zijn onderwerpen..


Ja mee eens. Ik heb ook allebei, C en CE, allebei in 1 x gehaald. Beetje gevoel moet je er idd wel voor hebben maar ik vind het heel erg leuk om te doen.
Techniek viel mij ook vies tegen, daar was ik wel 2 x voor gezakt. En je kan daarna idd wel wat vertellen over de dieselmotor en gewoon hoe een vrachtwagen qua chassis enzo en luchtremsysteem, koelsysteem, aandrijving in elkaar zit. Maar als er iets mee is ga ik echt niet zelf sleutelen dus wel een beetje onzin dat je zo veel moet weten vind ik.

Kan anders verrotte handig zijn als je met pech in het donker langs de snelweg staat, dat je de hulptroepen kunt melden wat er ongeveer aan scheelt, zodat ze het juiste materiaal bij zich hebben. Hoe vaak hoor je op de radio immers de berichten over files ten gevolge van een (vracht)auto met pech? Elke minuut dat ie korter staat, geeft minder file. 20 ton vrachtwagen versleep je niet zomaar even.
Daarnaast is het toch wel handig dat je enig inzicht hebt in de techniek en ook de beperkingen ervan. 20 ton vrachtwagen zonder controle is ECHT een regelrecht moordwapen, een "wapenvergunning" is dus wel op z'n plaats, dacht ik zo.

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:33

ikke schreef:
Daarnaast is het toch wel handig dat je enig inzicht hebt in de techniek en ook de beperkingen ervan. 20 ton vrachtwagen zonder controle is ECHT een regelrecht moordwapen, een "wapenvergunning" is dus wel op z'n plaats, dacht ik zo.


Eens. Maar ik vind dat er wel erg diep wordt ingegaan op de techniek.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:48

Ik heb dit jaar zowel mijn C als E gehaald omdat het grijs kenteken werd afgeschaft. Dezelfde auto om laten keuren naar C en het scheelt me dik 100 euro belasting per maand.
Voor de theorie moet je inderdaad goed leren. Ik heb gewoon de theorieavonden bezocht en alle opgaven gemaakt. Alle theorie in 1x gehaald. Vond vooral het technische gedeelte erg leuk maar dat kwam ook omdat dat de hobby van de instructeur was.
Mijn C heb ik in 18 lessen gehaald (had een appaloosaliefhebber als examinator Knipoog ) en daarna gelijk door gegaan voor mijn E. De eerste keer gezakt op het aankoppeling. Ging net iets te langzaam en toen ik hem nog een klein stukje achteruit wilde zetten ging hij iets naar voor waardoor de pin eruit schoot Boos! . Was me nog nooit overkomen. Dus na nog geen 10 meter kon ik naar huis. De 2e keer reed ik erg twijfelend (inhalen, toch nog maar even wachten, wel of niet terug schakelen) maar gelukkig wel geslaagd. Je hebt veel voordeel als je vaak met een trailer hebt gereden. De oefingen gingen dus prima maar het gewone rijden vond ik wat aarzelend. Gelukkig wel geslaagd al vond ik het zelf niet overtuigend. Ook deze keer had de examinator paarden, dus er was genoeg te praten. Ik had ook bewust mijn vrachtwagen mee genomen om te kunnen laten zien dat ik het rijbewijs echt alleen voor de hobby nodig heb. Ik weet niet of dat uit maakte maar het kan denk ik nooit kwaad.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:46

Ik ben het ook al een tijdje van plan. Het lijkt me ideaal. Maar ik zit ook erg tegen die theorie, en dan vooral techniek, aan te hikken. Misschien moet het er in 2007 maar echt eens van komen!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:24

HocusTivoli schreef:
Ik ben het ook al een tijdje van plan. Het lijkt me ideaal. Maar ik zit ook erg tegen die theorie, en dan vooral techniek, aan te hikken. Misschien moet het er in 2007 maar echt eens van komen!


Valt best mee als je een beetje technisch inzicht hebt. En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:26

DendroFleur schreef:
En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.


Brommers wel ja maar niet als ze aan autocrossen gedaan hebben enzo.. Haha!
Dan zijn ze zeker wel handig en weten veel van motoren. Hoewel dieselmotor iets anders in elkaar zit als benzine en bij een vrachtwagen zitten er nog veel meer dingen bij die anders zijn als bij een luxe wagen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-01-07 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:54

DendroFleur schreef:
Valt best mee als je een beetje technisch inzicht hebt. En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.

Bommers zijn geen 10-liter direct gespoten turbo-Diesels.......... Bovendien zit er nog wel iets meer techniek in, zoals luchtdrukremmen, stapelbakken, splitters en nog zo het een en ander.
Maar het is te leren hoor, gewoon recht-vooruit in je kop stampen. Dat ik Race-Healey motoren kan bouwen is ook geen garantie dat ik fluitend slaag, hoewel het wel enige hulp is, natuurlijk.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:10

Suzanne F. schreef:
ikke schreef:
Daarnaast is het toch wel handig dat je enig inzicht hebt in de techniek en ook de beperkingen ervan. 20 ton vrachtwagen zonder controle is ECHT een regelrecht moordwapen, een "wapenvergunning" is dus wel op z'n plaats, dacht ik zo.


Eens. Maar ik vind dat er wel erg diep wordt ingegaan op de techniek.


Tsja zo'n rijbewijs is natuurlijk niet uitgevonden voor paardenmeisjes maar voor vrachtwagenchauffeurs die een vrachtwagen als gebruiksinstrument hebben voor hun werk, dan heb je deze kennis wel degelijk nodig.

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:52

Vippie schreef:
Tsja zo'n rijbewijs is natuurlijk niet uitgevonden voor paardenmeisjes maar voor vrachtwagenchauffeurs die een vrachtwagen als gebruiksinstrument hebben voor hun werk, dan heb je deze kennis wel degelijk nodig.


Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:31

Ik heb nooit aan brommers gesleutel maar ik had wel eens een zuiger gezien. Dacht dus dat alle kerels met deze kennis geboren waren. Maar ik heb ze vrijwel allemaal afgetroeft. Ik moet wel zeggen dat ik altijd aardig goed ben in wis,schei, en natuurkunde. En we hadden een leuke leraar die je erg enthousiast vertelde. Als je het ooit in leven wilt halen dan zou ik er gewoon voor gaan. Je bent wel een aardig bedrag kwijt (ik dacht iets rond de 2000 euro) maar dan heb je het wel levenslang. Alles wordt steeds duurder en straks gaan ze het ook nog opsplitsen in licht en zwaar. Als je dan wel met een gevaarte de weg op moet, kan je twee keer examen doen.

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:42

DendroFleur schreef:
straks gaan ze het ook nog opsplitsen in licht en zwaar. Als je dan wel met een gevaarte de weg op moet, kan je twee keer examen doen.


Echt? Jee dat had ik nog niet gehoord, das ook wat.
Ben ook blij dat ik het heb.
Nee ik was op school goed in mn talen maar wis-natuur en scheikunde.... Bakte ik niks van. Ik had nog nooit in mn leven een motor gezien of een zuiger of iets wat onder de motorkap lag, ik vulde zelfs nooit zelf mn olie of koelvloeistof etc bij... Bloos
Dat was dus best een schok toen ik techniek kreeg. *jee is dat nou een accu??!* Blond En dat een V motor dus echt de vorm had van een V... *goh ja hoor, zo leuk..* Blond
(de mannen bij mij in de klas hebben zich regelmatig rot gelachen om me, kwam echt dom uit de hoek soms.)

Maar als je iets echt graag wilt, lukt het ook. Ja
Gewoon er voor gaan en goed leren en als je het niet snapt vragen of anders gewoon eens bij een truckgarage binnenlopen en vragen of je mag kijken en ze wat willen uitleggen. (wedden dat ze dat leuk vinden?!) Haha!

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:51

Ja, dat bedoel ik.... Haha!
Wiskunde/scheikunde/natuurkunde huh??? Blond Haha!
Nou, dan moet ik toch maar eens gaan opschieten, als ze het ook nog op gaan splitsen in de toekomst.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:55

ik heb er destijds weinig moeite mee gehad, vond alleen het theorie examen van de administratie erg saai, techniek had ik een 8,5 voor op het examen, het een na hoogste punt van de klas, de hoogste die had een 9 en die was automonteur, niet slecht voor een meid dus he !

het rijden is supersimpel, je moet er feeling voor hebben.
het houden van een wagen is best prijzig. ik heb een oldtimer, en die kost me aan belasting niets en aan verzekering 145,/ euro per jaar, inclusief inzittenden belasting .

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:14

ikke schreef:
DendroFleur schreef:
Valt best mee als je een beetje technisch inzicht hebt. En die knullen vallen echt door de mand terwijl die altijd aan die brommers hebben lopen sleutelen.

Bommers zijn geen 10-liter direct gespoten turbo-Diesels.......... Bovendien zit er nog wel iets meer techniek in, zoals luchtdrukremmen, stapelbakken, splitters en nog zo het een en ander.
Maar het is te leren hoor, gewoon recht-vooruit in je kop stampen.


Grin dit heb ik grinnikend gelezen Haha! Erg leuke omschrijving Ikke. Stapelbakken en splitters hihi, vergeet de gestapeldesplitterbakken niet he Knipoog Haha!

Maare ik ben van dezelfde tijd als Ikke, heb em dus ook nog voor de tijd van direct Chaufeursdiploma. Die ik daarna alsnog gehaald heb Knipoog . Weet dus ook iets af van techniek, lees hoe het in mekaar zit. En echt soms is dat best wel handig. Helemaal als je naar de garage moet omdat er iets niet zo is als het zou moeten zijn. Een thermostaat die normaal op 50 graden staat en dan ineens 80 aan gaat wijzen. Jup volgens de garage kon die niet kapot zijn (gebeurt noooooooit bij een Benz Clown ) nope maar kapot was die dus wel, en ik heb me blauw gelachen om die bekkies van de monteurs die niet konden geloven dat ik nog gelijk had ook Cool Haha!

Al met al is het best te doen hoor, zelfs voor een leek op technisch gebied. Mijn leraren zeiden zelfs altijd: "beter dat je nooit gesleuteld hebt", die bromfietsfreakjes vielen idd vrijwel altijd door de mand.
Ikke heeft het geweldig mooi omschreven wat er gevraagd word OK dan! . Dus zou ik zeggen ga ervoor, tis geweldig om vrachtauto te rijden.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:41

rina schreef:
ikke schreef:
Bommers zijn geen 10-liter direct gespoten turbo-Diesels.......... Bovendien zit er nog wel iets meer techniek in, zoals luchtdrukremmen, stapelbakken, splitters en nog zo het een en ander.
Maar het is te leren hoor, gewoon recht-vooruit in je kop stampen.


Grin dit heb ik grinnikend gelezen Haha! Erg leuke omschrijving Ikke. Stapelbakken en splitters hihi, vergeet de gestapeldesplitterbakken niet he Knipoog Haha!

Ik wilde niemand wind-in-de-broek jagen. Ik heb C-E gelest op een gestapelde splitter (DAF 95). DAF staat sindsdien minder hoog op het verlanglijstje.........

Suzanne F.

Berichten: 49420
Geregistreerd: 03-03-01

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:44

Ik heb gelest in een Volvo FH12, die had een stapelbak met splitter.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: C rijbewijs halen moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:53

ikke schreef:
Ik wilde niemand wind-in-de-broek jagen. Ik heb C-E gelest op een gestapelde splitter (DAF 95). DAF staat sindsdien minder hoog op het verlanglijstje.........


Ik heb in een Scania gestapelde splitter gelest, en nee het is ook niet mijn systeem. maar nog gekker werd ik van de stapelbak die in de oplegger zat voor mijn CCV-B Clown Zoveel versnellingen die je overslaat, dat ik begon te denken waarom hebben ze die er in vredesnaam opgezet, gebruiken doe je ze niet Clown

Maare waarom geen DAF meer dan??? ik heb later op een DAF 2100 (splitter) gereden echt geweldig om in te sturen, al was die zo oud als de weg naar Rome Haha! Knipoog