Keuren bij aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:50

Ik ben bezig met de cursus EHBO bij paarden, die erg leuk is om te doen trouwens Tong uitsteken ,
en de dierenarts die dan af en toe gastlessen geeft kwam de vorige keer met een uitspraak.
Nu ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Hij zegt dat een paard keuren vaak onzin is;
Een ouder paard hoef je niet meer te laten keuren, deze heeft zichzelf al bewezen.
In de zin van dat ernstige afwijkingen vaak ontstaan op jonge leeftijd en dan al worden aangetoond op foto's.
Bij jonge paarden en oude paarden is het natuurlijk wel zinvol om te laten keuren ivm met afwijkingen.

Toke

Berichten: 1790
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Achel, Belgiƫ

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:54

Het is inderdaad zo dat een paard op oudere leeftijd zich al bewezen heeft. Maar wat als er pijnstillers aan de pas zijn gekomen.
Denk dat er genoeg (oudere) paardjes zijn die wel rad lopen na een beetje poeder bij het voer....

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:57

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb afgelopen zomer 2 afkeuringen achter de rug 1 pony was 8 en de ander 12.
Dus mijn tip: ALTIJD een pony of paard laten keuren!!! maak niet uit hoe oud ie is.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:57

Daar ben ik het helemaal niet mee eens, ik vind hetzelfs een hele domme uitspraak.
Je keurt paarden toch niet alleen op aangeboren afwijkingen, het paard kan ook verder in zijn leven wat krijgen.
Bijv: een peesklap, rugproblemen, verdwaalde botsplinter, nou ja ik hoef het allemaal niet op te noemen, er zijn zoveel dingen die een paard kan krijgen op latere leeftijd.
Je moet altijd het paard laten keuren bij eventuele aankoop.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 14-12-06 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:58

Toke schreef:
Het is inderdaad zo dat een paard op oudere leeftijd zich al bewezen heeft. Maar wat als er pijnstillers aan de pas zijn gekomen.
Denk dat er genoeg (oudere) paardjes zijn die wel rad lopen na een beetje poeder bij het voer....

Maar daar ga je niet vanuit...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:01

Ja ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben, maar deels is het natuurlijk wel waar. Ernstige (soort van natuurlijke) afwijkingen treden vaak op jonge leeftijd, je hebt natuurlijk altijd kans op zoiets later. Maar ook al laat je hem keuren, een dag later kan hij in het draad lopen en afgemaakt moeten worden, wat dat betreft heb je nooit zekerheid..

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:08

Citaat:
Ernstige (soort van natuurlijke) afwijkingen treden vaak op jonge leeftijd, je hebt natuurlijk altijd kans op zoiets later.

Ja natuurlijk is die kans er, die kans vind ik zelfs heel groot, als een paard al ouder is dan heeft hij dus meer kans dat hij in zijn leven een keer goed getrapt is, gevallen is, verkeerd gereden is enz. enz.
Een jong paard die kan natuurlijk aangeboren afwijkingen hebben maar die kans is ook niet heel groot, en een aangeboren afwijking zie je echt niet bij een gewone keuring, dan moet je zo'n beestje rontgelogisch laten keuren.
Ik denk dus dat de kans dat een ouder paard wat heeft zelfs groter is dan een heel jong paard.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Keuren bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:25

Wel medisch gerelateerd, maar niet een echt medisch onderwerp, daarom -> TAO