Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:54

Hangt er vanaf hoe snel je na aankoop je paard laat keuren. Ik ken zaken waarin de koop ontbonden is. Maar het is natuurlijk altijd slimmer om eerst te keuren en dan te kopen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:02

na 10 dagen.....geldt dat dan ook?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:19

Tja, heb je het paard idd in Duitsland gekocht? Dan zou ik het niet weten....

Als het in nederland is; het hangt ervan af of het een verborgen gebrek is.
Als dat idd het geval is, dan moet je het antedateren. M.a.w. je moet aannemelijk maken dat het gebrek aanwezig was op het moment van aankoop.
Verder hangt het er vanaf of je het van een particulier hebt gekocht of van een professionele handelaar. In dat laatste geva ben je meer beschermd.
En tenslotte hangt het van je koopcontract af, wat daar in staat.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 09:57

geen koopcontract, mondeling en het paard zou geen gebreken hebben. Gekocht bij een handelstal.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:05

Zelf wel eens bij de hand gehad. Er bestaat zoiets als 6 weken teruggave recht bij aantoonbaar gebrek. Echter dat wordt niet altijd netjes opgevolgd door de verkopende partij. Je kunt het hard maken door het paard te kopen en bij aankoop af te spreken (even op schrift zet) dat je het op zeer korte termijn thuis laat keuren door een erkend Dierenarts. Daar moet je dan geen weken over heen laten gaan, of bijvoorbeeld wat ik ook ergens las, eerst 4 maanden berijden. Komt er dan een gebrek uit naar voren dan heb je wettelijk recht op teruggave van het paard met retournering van reeds betaald bedrag.

Zelf hadden wij de pech, dat het gebrek zich destijds voordeed na 3 weken. We gokten bij aankoop dat een keuring niet nodig was. Na 3 weken komt er een gebrek boven, behandelend fysio en DA ingeschakeld. Daar gingen 3 weken overheen. Net na 6 weken werd het paard definitief afgekeurd voor training en arbeid. Tja....toen waren we net te laat...daar hebben wij dus van geleerd. Volgende keer kocht ik het 2e paard alsnog ongekeurd, maar liet het meteen, diezelfde week op eigen locatie door eigen arts keuren. Dit liet ik schriftelijk vastleggen bij aankoop. Gelukkig liep dat gewoon goed af. Paard was ok en is gebleven.
Het eerste paard heb ik destijds door kunnen verkopen (met genomen verlies) als fokmerrie. Maar de verkopende partij wilde na de 6 weken nergens meer van weten, terwijl het gebrek aantoonbaar langer aanwezig moet zijn geweest. Dikke pech.

Echter ik blijf de voorkeur houden voor mijn eigen dierenarts die een oordeel velt. Dus bij een verkoper daar laten keuren, zal ik nog steeds liever niet doen. Heb te vaak gemerkt dat het daar dan eerder een vriendendienst is in plaats van een deskundig oordeel. Maar dat is persoonlijk.

Dus doe je voordeel met mijn ervaring....

Succes!

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:11

miss idee voor mensen die ooit nog paard gaan kopen...

wij wouden m ook keuren voordat ze kwam maar lukte allemaal niet wegens werk enzov. enzov. dus toen is ze uiteindelijk gekomen en heb ik contract opgesteld waarin stond wanneer wie wat waar ze gekeurd zou worden....van wie ze was en aan wie ze verkocht voor hoeveel, en daarbij dat als ze afgekeurd werd ik het aankoopbedrag terugzou krijgen en hun de dierenarts kosten zouden betalen en dat als ze goedgekeurd was ik die betaalde..allebei handtekening en prima dacht k zo...weet niet of het rechtsgeldig is, maar je heb teminste iets..... bij mij is ze gelukkig goedgekeurd maar vond het wel fijn dat als t fout zou zijn we t zwart op wit hadden dat ze terug ging..je heb altijd van die mensen die dan opeens terugtrekken en dan krijg je al dat gezeur... Boos!

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:12

Ik heb het twee keer gehad, paard gekocht met de afspraak dat we hem thuis zouden laten keuren door onze dierenarts.
Paarden zijn allebei afgekeurd, en bij de eerste ging het heel soepel, verkoper kwam hem dezelfde dag nog ophalen, ging heel netjes.
Tweede keer was de verkoper (andere dan de eerste keer) er ook zo, maar hebben we wel een rechtszaak gehad over wat de koop precies inhield. Wij hadden een (mondelinge)afspraak met de verkoper dat we de merrie en ongezien het veulen (was toen nog niet geboren)zouden kopen, los van elkaar. Echter, toen de merrie afgekeurd was, wou de verkoper het merrie-veulen ook terug, en beweerden hun dat het een alles-in-één koop was.
Maar het terugnemen zelf was geen probleem.

Bij de derde koop heb ik het paard gekocht en bij de verkoper laten keuren, wou niet hetzelfde drama van "hiep hoi ik heb een paard op stal staan" en dan een paar dagen later het paard weer uitzwaaien.

Zou dus altijd wel afspraken maken over het keuren; waar, door wie en wat als het paard wordt afgekeurd, en áltijd laten keuren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 10:20

een koopcontract is volgens mij alleen rechtsgeldig als het via een notaris loopt...erg prijzig zal dat dan ook wel zijn.

Ik vind gewoon:
hij heeft een bedrijf,
verkoopt mij naar zijn zeggen een goed paard waar niets mis mee is, ik laat hem 10 dagen erna keuren en daar komt uit dat ze licht onrgelmatig is....Dan vind ik dat hij haar terug moet nemen. Helaas ken ik de Duitse wetgeving hierin nog niet.
Ik heb hier heel veel van geleerd..., maar denk toch dat ik in mijn recht sta aangezien hij een bedrijf heeft.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:54

Ik heb een rechtsanwalt gesproken en hij gaat nakijken wat de regels in Duitsland zijn.
De handelaar vindt dat ik dan naar de man moet waar hij hem van gekocht heeft. Maar daar heeft hij geen nummer van...dus dat schiet ook nietop!

Uiteindelijk wilde hij haar dan wel taushen tegen een haflinger of fjord van dezelfde hoogte...toen hij door had dat ik me niet zomaar af liet schepen.En zou hij me bellen als hij iets binnen heeft... Maar ik wilde een appaloosa om te rijden....tja wat doen je dan?!

Van de ene kant, zou ik haar helemaal willen laten onderzoeken en alles op foto leggen...., maar ik heb dit al eens eerder meegemaakt en dat heeft alleen maar teleurstellingen opgeleverd en de aankoopprijs dubbel betaald aan alle dierenarts kosten en uiteindelijk nog niets....
Er lopen genoeg recreatiepaarden rond die niet door een sportkeuring komen...., maar wel lekker buiten ritten kunnen maken etc. Dat gun ik haar ook. Misschien schrikt het inderdaad af als het zo direct in de advertentie staat, dat zie je bij anderen ook niet. Beter misschien om het bij interesse te melden.


Het nadeel van eerlijk zijn.....je verliest er enorm op en iedereen is wantrouwend t.o.v. het paardje. Terwijl er dagelijks paarden verkocht worden waar niet eerlijk de mankementen bij verteld worden. Soms vraag ik me af waarom wij altijd zo eerlijk zijn....maar ik weet dat ik anders niet kan slapen 's nachts!

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:06

met de vorige eigenaar heb jij niets te maken, jij hebt een overeenkomst met die handelaar, en niet met de vorige eigenaar. Inruilen voor een haflinger of fjord zou ik inderdaad ook niet serieus nemen.

Ik zou het inderdaad niet zo expliciet in de advertentie zetten, maar gewoon verkopen als recreatiepaardje, en dan wel aan geïnteresseerden het hele verhaal vertellen.

succes er mee!! ze klinkt echt als een heel fijn paardje, als ik zoey nog niet had zou ik het echt serieus overwegen hoor!

Rl_PrincEsS

Berichten: 1162
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:18

Altijd eerst keuren!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:20

Keuren voordat je koopt voorkomt een hoop problemen achteraf.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:27

Altijd laten keuren vóór het paard bij jou op stal komt.
Hoe wil je anders bewijzen dat het paard niet onregelmatig is geworden bij jou thuis, bijv. in de wei of onder het zadel?
Ik heb mondeling afgesproken dat ik het paard kocht, op voorwaarde dat ze door de klinische keuring kwam.
Ik heb vervolgens een afspraak gemaakt bij de DA van mijn keus en de vorige eigenaresse heeft het paard die dag bij de bewuste DA gebracht (we waren allebei bij de keuring aanwezig), toen ze werd goedgekeurd heeft ze haar bij mijn stal "afgeleverd" en heb ik betaald.
Dit leek mij de veiligste manier om problemen te voorkomen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:29

tja...die tip komt nu te laat....

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:30

Dan moet je zien te bewijzen dat het gebrek niet bij jou is ontstaan, denk ik

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:47

Er is een nieuwe wet in werking getreden. Als je een paard koopt als particulier bij een particulier dan geldt er een verplichting tot terugname indien je binnen een termijn van 2 maanden meld dat het paard verborgen gebreken heeft. Een verborgen gebrek kan je bijvoorbeeld aantonen door foto's en een verklaring van de dierenarts die het paard heeft gekeurd dat het een gebrek is wat al langer bestaat dan dat het paard in je bezit is. Ook een mondelinge toezegging dat het paard in orde is voor dat doel waar je hem/haar voor hebt gekocht is bindend.
Heb het onlangs nog bij de hand gehad. Vriendin van ons had een paard gekocht, paard had eigenlijk niet meer voor de sport verkocht mogen worden, recreatief was nog zelfs twijfelachtig. Paard had enorme rugproblemen, zo erg dat hij scheef was geworden in de heupen en spat had ontwikkeld in beide achterbenen. Binnen de termijn van 2 maanden haar bevindingen aan de particuliere verkoper gemeld, ware aard kwam naar boven, diegene die m verkocht had m voor de springsport, paard begon steeds meer te weigeren totdat die niets meer wilde. Toen maar verkocht als zijnde goed.................... Zij kon eigenlijk geen afstand meer doen van het paard. Heel veel kosten aan gehad van de dierenarts, spatbehandelingen, speciaal beslag, fysio enzovoorts................. Toen heb ik uiteindelijk die verkoper aangesproken, eerst zou het paard terug, hij realiseerde zich dat hij met een onverkoopbaar paard kwam te zitten, begon te onderhandelen omdat die vriendin van ons had door laten schemeren het paard eigenlijk niet kwijt te willen. Hij wilde wel de helft van alle kosten van de dierenarts betalen. Zij had inmiddels al ruim € 1500 gespendeerd om het paard goed te krijgen. Ik heb toen gezegd dat ze hem enorm matste om alleen genoegen te nemen met alle dierenarts kosten en dat ze dan het paard behield. Hij is uiteindelijk overstag gegaan en haar alle kosten vergoed, die waren uiteindelijk minder dan dat het paard had gekost...........

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:48

als je het paard hebt gekocht bij een bedrijf dan is deze termijn trouwens 6 maanden

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 14:47

het is een handelstal...dus bedrijfsmatig...maar wel in Duitsland

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:31

Ik weet niet hoe de regels zijn in Duitsland. Wellicht dat je dat via het internet kunt opzoeken?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:43

martientje19 schreef:
miss idee voor mensen die ooit nog paard gaan kopen...

wij wouden m ook keuren voordat ze kwam maar lukte allemaal niet wegens werk enzov. enzov. dus toen is ze uiteindelijk gekomen en heb ik contract opgesteld waarin stond wanneer wie wat waar ze gekeurd zou worden....van wie ze was en aan wie ze verkocht voor hoeveel, en daarbij dat als ze afgekeurd werd ik het aankoopbedrag terugzou krijgen en hun de dierenarts kosten zouden betalen en dat als ze goedgekeurd was ik die betaalde..allebei handtekening en prima dacht k zo...weet niet of het rechtsgeldig is, maar je heb teminste iets..... bij mij is ze gelukkig goedgekeurd maar vond het wel fijn dat als t fout zou zijn we t zwart op wit hadden dat ze terug ging..je heb altijd van die mensen die dan opeens terugtrekken en dan krijg je al dat gezeur... Boos!


Koop onder ontbindende voorwaarde is dit, dat kan gewoon.
Het kan ook andersom; een koop onder opschortende voorwaarde: in principe is de koop gesloten maar ze komt pas echt tot stand op het moment van goedkeuring.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:41

meggiemeg schreef:
een verklaring van de dierenarts die het paard heeft gekeurd dat het een gebrek is wat al langer bestaat dan dat het paard in je bezit is


Mooi gezegd, maar toon dat dus maar aan. Wij hebben hier dus zelf voor gestaan, een gebrek wat al veel ouder en langer aanwezig was. Een dierenarts kan dat dus niet glashard maken....en gaat dat ook niet bindend verklaren. Wij hebben dat zelfs geprobeerd met erkende hoefsmid, dierenarts en paardenfysio. Alle referenten en met opgestelde verklaringen.....en de discussie bleef....
"bij ons was er niets aan de hand, de merrie werd gewoon bereden en heeft altijd goed gelopen" en dat met een ontwikkeling van een bokhoef als gevolg van oud heupletsel (langer dan 1 jaar). Toon dan maar aan dat dat niet bij jou is ontstaan.....

Zeer moeilijke kwesties. Inderdaad dus keuren vooraf of met schriftelijk ondertekende verklaring door verkoper en koper dat de keuring op plaats van koper door met naam genoemde dierenarts op dag en datum plaatsvindt en dat bij niet goedkeuren het volledig betaalde bedrag wordt geretourneerd. Dat is prima rechtsgeldig vast te leggen. Mondeling is inderdaad ook geldend, maar ook daarbij geldt, toon het maar eens aan. Je kunt ook alles op video vastleggen, tja dan heb je het bewijs....maar of de verkoop dan nog lukt ha ha ha Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:57

Tinkerlady schreef:
Zelf wel eens bij de hand gehad. Er bestaat zoiets als 6 weken teruggave recht bij aantoonbaar gebrek.


er zijn nog een hoop misverstanden hierover.
Zowel bij particulier als bij handelaar kan het paard terug bij een verborgen gebrek. Alleen moet duidelijk zijn dat het paard het gebrek op het moment van aankoop het gebrek al of niet had. Heb je van een particulier gekocht, dan ligt de bewijslast bij jou. voor verschillende aandoeningen worden verschillende termijnen gehanteerd, zgn. antedateringstermijnen.
Heb je bij een handelsstal gekocht, dan moet de handelaar bewijzen dat het paard gezond was op het moment van verkoop. De bewijslast ligt dus bij hem.

meggiemeg schreef:
als je het paard hebt gekocht bij een bedrijf dan is deze termijn trouwens 6 maanden

Hier gaat het niet over verborgen gebreken, maar hebben we het over consumentenrecht. Dat wil zeggen, als het paard niet voldoet aan jouw wensen, kan hij binnen 6 maanden terug. Kan dat als het niet klikt? Nee, het moet duidelijk zijn met welk doel het paard ge/verkocht is. Het moge duidelijk zijn dat je dan wel het gebruiksdoel heel duidelijk in het koopcontract omschreven moet hebben. Anders is het zijn woord tegen jouw woord.
Wees daarin altijd heel specifiek: een bokkende neuroot kan wel terug als je als gebruiksdoel hebt vastgelegd "kalm en betrouwbaar leerpaard voor beginnende ruiter" maar niet bij gebruiksdoel "sportpaard"
Anke schreef:
een koopcontract is volgens mij alleen rechtsgeldig als het via een notaris loopt...erg prijzig zal dat dan ook wel zijn.
Nee hoor, elke overeenkomst is bindend, zelfs een mondelinge. Alleen is dat hooguit te bewijzen als je minimaal 2 onafhankelijke getuigen hebt. Verstandiger is het, een schriftelijke overeenkomst aan te gaan, een goed voorbeeld staat bijv. op
http://www.paarden-verzekeraar.nl/downl ... nkomst.pdf
Extra reden voor een schriftelijke koopovereenkomst; het is je enige eigendomsbewijs. Een paspoort is dat niet, een stamboekpapier is dat niet en een chipregistratie is dat ook niet.

Ik vind gewoon:
hij heeft een bedrijf,
verkoopt mij naar zijn zeggen een goed paard waar niets mis mee is, ik laat hem 10 dagen erna keuren en daar komt uit dat ze licht onrgelmatig is....Dan vind ik dat hij haar terug moet nemen. Helaas ken ik de Duitse wetgeving hierin nog niet.
Ik heb hier heel veel van geleerd..., maar denk toch dat ik in mijn recht sta aangezien hij een bedrijf heeft.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Paard gekocht...gekeurd...niet goed....en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:45

ik snap uberhaupt niet dat mensen een paard kopen zonder te keuren, het is toch geen zakje pinda's ?!
Hier gaat geen paard ongekeurd de deur uit, en dat is al heel lang zo. Daarbij heb ik dan ook nog altijd een contract liggen waarin staat dat het dier binnen 2 weken terug kan, met geld terug, of binnen 6 weken geruild kan worden tegen een ander, mits het paard in de zelfde staat verkeerd als bij aankoop. Elke verkopen behoort zo'n contract te hebben. En zelfs als partikulier behoor je zo iets klaar te hebben liggen als je paard de deur uit gaat.
Gewoon even wat meer moeite doen dan moet je nog een keer heen en weer reizen voor de keuring, so what. Als ik zelf echt geen tijd heb om mee te gaan, laat ik de klanten zelf gaan met het paard.