Is slaan ook een verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:53

hoi hoi!

ongeveer een maand geleden heeft mijn oom een pony gekocht... en nu hij er iets meer mee is gaan doen wil het beestje niet bepaald meewerken...
toen het beestje net bij hem stond was al bekend dat ie snel uitsloeg naar andere pony's en ook met hoeven uitkrabben wilde die nog wel eens een beetje uithalen, hier werd verder ook niks achter gezocht... aangezien het beestje nog moest wennen...
maar nu heeft ie dus vorige week een paar keer achter elkaar gericht uitgehaald terwijl er iemand naast liep...
op stal was hij al niet te vrolijk (oren vaak in de nek) maar dat was acceptabel, nu wil die je ook al de stal uitslaan als je hooi brengt ofzo Ach gut

mijn vraag is nu... is dit een verborgen gebrek?
het lijkt in mijn ogen geen kwestie van niet klikken, want een paard gaat niet opeens zo uithalen terwijl je er gewoon langsloopt en hij doet het bij meerdere personen Boos!

ik dacht eigenlijk dat je een paard met gebrek zo terug kon brengen, maar zijn hier nog regeltjes voor?

ik heb trouwens goed gezocht hier op de site, maar kon niks vergelijkbaars vinden!

alvast bedankt voor de antwoorden Pling

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:04

Hmm, slaan lijkt mij geen verborgen gebrek, over het algemeen gaan ze er bij een verborgen gebrek van uit dat het paard lichamelijk iets mankeert wat na de koop tot uiting komt maar wat er voor de koop al zat. Ik weet niet of dit ook voor het gedrag van een paard geld. Lijkt mij eigenlijk niet. Dan is het meer een kwestie van ´niet tevreden zijn´ en het paard (bij evt. proefperiode) terug te brengen naar verkoper.

Dan nog: Een paard zomaar even terug brengen omdat het een verborgen gebrek heeft is nog niet zo vanzelfsprekend! Hangt af van welke keuringen jij bij het paard hebt gedaan om te kijken of hij helemaal in orde is ja of nee. Meeste verkopers zijn er niet zo happig op om een paard terug te nemen wat bv. ineens kreupel blijkt terwijl er voor verkoop nog niks aan de hand was.
Dan is het jouw woord tegen het hunne.
Succes hiermee! Ben benieuwd hoe dit afloopt!

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:07

Misschien rare vraag, maar is er veel veranderd voor hem. Misschien stond hij eerst veek op de wei en nu alleen op stal? Ik noem maar wat...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:38

de vorige eigenaar had em snachts op stal en overdag op de wei en dat gebeurt nu ook... vanwege het slechte weer staat ie misschien iets meer op stal als eerst maar verder is er weinig verandert...
het beestje slaat alleen iets te graag om het zo maar te zeggen Ach gut en dat is meestal niet iets waar je meteen bij een verkoopkeuring achter komt lijkt mij...?

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:41

Slaan is geen verborgen gebrek, slaan is een gedragsprobleem. En dat kan bij de verkeerde koper al heel snel ontstaan en is dan ook geen reden om een paard te mogen retourneren.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:45

maar op de eerste dag dat het beestje bij mijn oom stond haalde die al iets te snel uit... is wangedarg er dan binnen 5 minuten tegen de nieuwe eigenaar?

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:47

heeft jouw oom geen afspraken gemaakt met verkoper?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:48

Mischien voelt hij dat hij er de baas kan spelen,en eens ze dat merken voelen ze zich wel sterk.
Of krijgt hij krachtvoer,dat hebben de meeste pony's niet veel nodig.

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:51

Rianneke schreef:
maar op de eerste dag dat het beestje bij mijn oom stond haalde die al iets te snel uit... is wangedarg er dan binnen 5 minuten tegen de nieuwe eigenaar?


Dat verschilt van paard tot paard. Zo'n paard is niet op zijn gemak in vreemde omgeving en kan dan sneller opspelen, gelijk consequent afhandelen en dan moet dat weer gedaan zijn. Is er op dat moment niet op ingesprongen op de juiste manier dan kan je idd een oervervelend beest krijgen.

Hoe was het paard dan toen je oom hem is gaan kopen? Hij heeft toen toch ook wel naar het gedrag gekeken neem ik aan?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 20:57

benniebang schreef:
heeft jouw oom geen afspraken gemaakt met verkoper?

je maakt meestal niet zoveel afspraken met de verkoper...

Urielle schreef:
Hoe was het paard dan toen je oom hem is gaan kopen? Hij heeft toen toch ook wel naar het gedrag gekeken neem ik aan?

toen was het beestje nieuwsgierig, maar ze trapte wel een beetje uit als je haar achterbeen op wou tillen...maar dat leek toen niet zoon heel erg probleem! ik ben zelf mee wezen kijken en het leek op zich een leuk beestje... die man was trouwens zelf ook niet heel erg dol op het beestje nou ik er over nadenk! toen wij em wilden zien lopen aarzelde die best wel enzo...

ow ja en een krachtvoerprobleem is er niet, want ze staat alleen op hooi voor de eerste tijd!

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:10

nou, sorry dat ik het zeg, het lijkt me juist heel erg verstandig om afspraken te maken met de verkoper. En MEESTAL doe je dit wel. BV: Is er een proefperiode, zo ja, hoe lang? Kan ik bellen met evt. vragen? Komt verkoper nog langs om naar paard te kijken? Is er een keuring geweest? Rontgologisch, klinisch? Medisch verleden van paard etc etc. Allerlei dingen die ten tijden van een koop erg belangrijk zijn lijkt me.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:16

benniebang schreef:
nou, sorry dat ik het zeg, het lijkt me juist heel erg verstandig om afspraken te maken met de verkoper. En MEESTAL doe je dit wel. BV: Is er een proefperiode, zo ja, hoe lang? Kan ik bellen met evt. vragen? Komt verkoper nog langs om naar paard te kijken? Is er een keuring geweest? Rontgologisch, klinisch? Medisch verleden van paard etc etc. Allerlei dingen die ten tijden van een koop erg belangrijk zijn lijkt me.

mijn oom heeft al jaren paarden, en dat beest was gewoon gezond ( DA heeft em goedgekeurt) verder maak je eigenlijk bijna nooit afspraken met de vorige eigenaar tenzij de vorige eigenaar dit wil ( komen kijken enzo) proefperiode leek niet nodig aangezien het een makkelijk beest leek op het eerste gezicht en hij was gewoon gezond Pling

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:37

Verborgen gebrek is iets lichamelijks. Slaan heeft te maken met zijn karakter/dominant paard.

Dus is het geen verborgen gebrek.

Verkoper mag volgens mij niet opzettelijk verkeerde informatie over een paard geven.
Dus als je een paard zoekt voor een beginner die nooit bokt of steigert en de verkoper beweerd dat het paard schaapmak is dan zou er misschien nog een heel klein kansje zijn dat je het paard kon terugbrengen op grond van het geven van valse informatie door de verkoper.

Als je oom al jaren paarden heeft is die kans ook verkeken want van iemand die al jaren paarden heeft mag je wel verwachten dat die het karakter van een paard een beetje kan inschatten.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 12-12-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:39

Rianneke schreef:
toen was het beestje nieuwsgierig, maar ze trapte wel een beetje uit als je haar achterbeen op wou tillen...maar dat leek toen niet zoon heel erg probleem! ik ben zelf mee wezen kijken en het leek op zich een leuk beestje... die man was trouwens zelf ook niet heel erg dol op het beestje nou ik er over nadenk! toen wij em wilden zien lopen aarzelde die best wel enzo...


Klinkt ook niet alsof hij verdoofd was dan. Sorry, ik zie weinig opties tot retourneren.
Heropvoeden en/of snel weer de verkoop in zou ik zeggen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:40

maar had dat dan niet gemeld moeten worden door de vorige eigenaar?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:44

Urielle schreef:

Klinkt ook niet alsof hij verdoofd was dan. Sorry, ik zie weinig opties tot retourneren.
Heropvoeden en/of snel weer de verkoop in zou ik zeggen.

verdoofd hebben we ook aan gedacht, maar het beestje oogde gewoon fris dus ja wat doe je dan?
weet ook nog niet wat het word ben ook erg benieuwd wat de vorige eigenaar er van zegt...

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:49

Nee wanneer je er niet specifiek naar vraagt hoeft de verkoper daar ook niets over te melden.

Tuurlijk kan je niet gelijk het gehele karakter beoordelen na een paard 1x gezien te hebben maar van iemand die al jaren paarden houd mag je wel verwachten dat die kan zien of hij met een extreem dominant of onderdanig paard te maken heeft.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:50

[[/quote]
mijn oom heeft al jaren paarden, en dat beest was gewoon gezond ( DA heeft em goedgekeurt) verder maak je eigenlijk bijna nooit afspraken met de vorige eigenaar tenzij de vorige eigenaar dit wil ( komen kijken enzo) proefperiode leek niet nodig aangezien het een makkelijk beest leek op het eerste gezicht en hij was gewoon gezond Pling[/quote]

Imo dus typisch een geval van niet (goed) opgelet..............
Jammer, maar geen reden voor de verkoper om het beestje terug te nemen.

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:59

je oom zou het kunnen proberen bij de verkoper... is de verkoper partikulier of handelaar? misschien is er in goed overleg wel een oplossing te vinden. Ik denk dat je oom juridisch niet zo heel sterk staat. succes ermee, en doe voorzichtig.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:21

als je oom al jaren paarden heeft dan zou hij er ook geen moeite mee moeten hebben om dat paardje een heropvoeding te geven lijkt me...
en zou je oom ook zat ervaring moeten hebben met paarden om het karakter in te schatten bij aankoop...
Dit is zoals gezegd geen koopvernietiend gebrek of verborgen gebrek en kan het paardje dus niet terug naar de verkoper, of de verkoper moet er zelf toevallig mee instemmen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:40

is gewoon karakter of opvoeding
zolang er niet specifiek naar gevraagd word ivm beginners etc , is dit absoluut geen reden om een dier weer te retourneren


oplossing: heropvoedingscursusje en gaan Lachen

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:32

toch zou ik altijd erg voorzichtig zijn met dit soort dingen, zo'n beestje kan idd erg leuk lijken op eerste gezicht maar je weet maar nooit! dat blijkt maar weer! Ik hoop dat jullie hem op 't rechte pad krijgen en er alsnog veel plezier van hebben! Succes.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 18:50

nou in ieder geval als eerste bedankt voor de reacties! Haha!

Oreo schreef:
Imo dus typisch een geval van niet (goed) opgelet..............

ik loop ook al 15 jaar mee in de paarden en hij vanaf zijn jeugd, maar je kunt altijd een verkeerd paard treffen imo! Knipoog

toen we kennis maakten met het beestje was het geen ander beest als andere pony's of paarden... gewoon rustig en absoluut niet dominant! het leek gewoon een erg leuk dier en ze was gewoon erg makkelijk in de omgang ( je kon haar makkelijk uit de wei halen en op stal zetten enz enz)
over een beestje heropvoeden -> ik denk niet dat dat em word bij mijn oom aangezien de pony er loopt voor de kinderen... zoon beestje moet gewoon betrouwbaar zijn in zijn ogen, en dan kan hij em wel her-opgevoed hebben, maar als ie vervolgens naar een kind trapt ben je verder van huis...
hij had em trouwens particulier gekocht van een man die em had voor zijn dochter maar achteraf twijfel ik aan zijn verhaal... maar goed dat is achteraf gezien...

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:42

Rianneke schreef:
nou in ieder geval als eerste bedankt voor de reacties! Haha!

Oreo schreef:
Imo dus typisch een geval van niet (goed) opgelet..............

ik loop ook al 15 jaar mee in de paarden en hij vanaf zijn jeugd, maar je kunt altijd een verkeerd paard treffen imo! Knipoog

Je hebt gelijk, ik bedoelde het ook niet hatelijk hoor.......!
Wij werken professioneel met paarden en hebben ook heus eens een "verkeerde" gekocht.
Ook dan was mijn reactie "niet goed opgelet" dan moet je je bij jezelf zijn en neit bij de verkoper.
Jammer maar helaas.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Is slaan ook een verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:21

Oreo schreef:

Je hebt gelijk, ik bedoelde het ook niet hatelijk hoor.......!
Wij werken professioneel met paarden en hebben ook heus eens een "verkeerde" gekocht.
Ook dan was mijn reactie "niet goed opgelet" dan moet je je bij jezelf zijn en neit bij de verkoper.
Jammer maar helaas.

hahaha owkeej dan! maar goed de vorige eigenaar is inmiddels opgebelt en hij heeft gewoon toegegeven dat het beestje zen hoefjes los heeft hangen en dat ie daarom weg moest omdat dat niet te vertrouwen was met kinderen... en dat terwijl die wist dat er nu weer kinderen mee aan de gang gingen Boos! maar goed hij wilde em gewoon kwijt omdat ie em niet op stal wou hebben... hij heeft ook vertelt dat het beestje gewoonweg vanuit het niets begint te slaan, en er geen pijl op vast te trekken is... op het ene moment is ie hartstikke lief en aanhalig, en 2 minuten slaat ie je de stal uit... beestje is domweg gewoon onbetrouwbaar, en wij hebben em blijkbaar in een goede bui gezien Haha!
vind het absoluut niet netjes van de vorige eigenaar maar goed we zijn iig wel blij met dit verhaal want dan weten we tenminste wat er aan de hand is... vind wel dat die vent een dikke pluim verdient voor het bedonderen van mensen Cool normaal prik ik altijd door mooie verhaaltjes heen, maar nu blijkt wel weer ookal let je nog zo goed op er zijn altijd mensen die je bedonderen!