waarop letten bij het kijken naar een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:15

Ik ga morgen bij een fjord kijken, nu vroeg ik me af op welke dingen ik zelf al een beetje kan letten qua gezondheid endergelijke?

( deze vraag iss mss al wel 100x gesteld.. een link dan graag Knipoog)

alvast bedankt!

passiepeer

Berichten: 190
Geregistreerd: 01-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:20

Nou ja je kan hem in elk geval even zien lopen om te kijken of hij regelmatig loopt,
verder zijn gewicht, is ie te dun veels te dik of net mooi, en kijkt hij niet dof uit zijn ogen, en zijn tanden , allemaal van dat soort dingetjes. veel succes morgen Knipoog

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:25

Kijk naar zijn bewegingen, de blik in de ogen, het gedrag en stel vragen aan de eigenaar. Hoe vak is hij ziek geweest, wat heeft ie gehad, zijn er beenproblemen geweest etc. Maar het belangrijkste: neem iemand mee die er verstand van heeft! Iemand die veel ervaring heeft met fjorden, die weet hoe ze horen te bewegen etc.

ilseshad

Berichten: 177
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Ooij (bij Nijmegen)

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:27

Je kunt kijken of hij bijvoorbeeld geen mok heeft, geen ontstoken ogen, misschien een beetje raar maar kijk ook eens onder zijn staart of daar niks vreemds zit!
succes morgen! Knipoog

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:05

Citaat:
Iemand die veel ervaring heeft met fjorden, die weet hoe ze horen te bewegen etc

Een beetje ervaring met fjorden heb ik zelf wel hoor Knipoog
Heb er hier al een staan, en heb er hiervoor ook eentje gehad, en dan nog alle ponykampen, keuringen, wedstrijden enz Tong uitsteken

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:59

Vraag of je het paspoort mag zien. Daarin moeten alle gebruikte medicijnen door de dierenart worden afgetekend...

Voor de rest zou ik ook zeggen: neem iemand mee... Ik dacht ook dat k al veel gezien had, en toch kwam een kennis van me met dingen die ik over het hoofd zag, omdat ik naar het hele paard kijk, en hij naar stukjes ervan...

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:51

Inderdaad, neem iemand mee, die kan je op de grond houden en siet dingen die jij misschien niet ziet. En bedenk goed dat je hem niet HOEFT te kopen, dan kun je hem kritischer bekijken.

Het eerste waar ik naar kijk als ik een paard beoordeel is zijn rug. Heeft hij een afwijkende rug, of zit ie vast, hoe zijn z'n lendenen, kan hij zijn achterhand kantelen? Dan kun je nog kijken naar zijn halsaanzet, zit die recht boven de schouder? Maar dat is meer voor het plaatje en voor de werkbaarheid van het paard, maar je hebt zelf al aangegeven wat je ermee van plan bent.

Wat ik zelf op de dierenkliniek heb geleerd en wat zeker ook opgaat bij fjorden is het bekijken van de hoeven. Kijk hoe de witte lijn is, hoe de stand is, druk op de kroonrand (als die gevoelig is moet je oppassen) en vraag of je z'n been op mag tillen, of hij makkelijk op 3 benen kan staan dus. Je kunt zo wat leren over zowel zijn karakter als zijn benen. Wat beenproblemen betreft kun je dan al veel tegenkomen en als je iets meer van hoefstanden weet, kun je toekomstige problemen inschatten.

Press_Lover

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Oosthem

Re: waarop letten bij het kijken naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:21

De eerste indruk vind ikook heel erg belangrijk, als je direct al zegt van.. nou dit paard is niet wat ik zoek dan is dat vaak al direct het eindoordeel. Als de eerste indruk goed is.. let dan ook vooral goed op de benen/hoeven en hoe het paard beweegt.
Neem iemand mee als je enthouisiast over het paard bent, die er veel verstand van heeft. Hij/zij kan je helpen bij het maken van de keuze!!
Veel succes!