Manege paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:23

Nadeel: jij wilt een niet te koop paard kopen, daardoor ben je eigenlijk altijd wel duur uit.

Als dat je droompaard is, dan zou ik het zeker gaan vragen. Misschien valt de prijs je toch mee. Niet geschoten is altijd mis...

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:31

Ik denk dat je altijd teveel betaald voor het paard.
Als het paard goed functioneert op de manege en dat is zo, is er voor de eigenaar totaal geen reden om het dier te verkopen. Hij kan dus ook alles vragen wat hij wil.
Paarden kopen en verkopen bestaat voor het grootste deel uit emoties.
Bedenk eerst wat je had uit willen geven voor een paard, en wat eigenlijk je eisenpakket is.
Wil jij gewoon een recreatiepaard of wil je ooit nog wedstrijden rijden?
Als je alleen een recreatiepaard wilt, lijkt dit paard een goede keuze, maar ik denk dat je misschien wel 2 x zoveel betaald als de normale handelswaarde.

Sarahmeave
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:00

Ik heb zelf 4 jaar geleden ook een manegepaard gekocht.
Ik was zelf helemaal dol op haar, omdat ik er al heel wat jaartjes op had gereden.
Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik haar heb gekocht.
Ze is zo veranderd in haar voordeel.
Het is nu echt geen braaf manegepaard meer en ze is heel erg aan mij gehecht, eindelijk 1 persoon die voor haar zorgt.

Mijn paard heb ik dan vrij goedkoop gekregen omdat de manege eigenaar liever had dat ze naar mij ging dan naar een onbekende. Dus wie weet valt de prijs nog wel mee.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:03

Als het beestje goed verzorgd is en als er nog genoeg leven in zit, om het zo te zeggen, en het is gezond, waarom niet? Iig, goed laten keuren! Zou schatten rond de €1500, vind ik een aardig bedragje.

Waar ik vroeger reed werden alle manegepaarden verkocht voor €1500... Hoe slecht of goed ze ook waren. De primussen werden verkocht voor €2000.

Ik heb trouwens 5 jaar naar het 'perfecte' paard gezocht Knipoog

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:17

Voordeel is dat je veel weet van het verleden van het paard, het karakter, gezondheid enz en dat je ook zeker weet dat je dit paard vertrouwd en er fijn mee kan rijden. Een manegehouder weet ook dat veel mensen die een paard van hem willen overkopen vaak weinig ervaring hebben met het kopen van paarden en daarom zal hij ook proberen er een nog hogere prijs uit te slepen omdat ze zich waarschijnlijk niet realiseren wat de marktwaarde van het dier is en het paard toch perse willen hebben. Bepaal een maximum bedrag en laat je daar niet vanaf brengen, wek ook niet de indruk dat je het paard koste wat het kost wilt hebben dat maakt je onderhandelingspositie zwakker.

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:18

Paarden kunnen enorm opknappen als ze in een duidelijkere en zekerdere omgeving leven. Ik zou het zeker proberen als ik jou was!

aesoth

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:21

Ik zou het zeker overwegen,
natuurlijk betaal je bij een manege altijd te veel, maar als het je droompaard is, waarom dan ook niet.
Waarde van een paard is, wat hij volgens jouw waard is.

Normaal is bij een manege altijd elk paard te koop. Toch in alle maneges waar ik ben geweest.
De manege koopt goedkoop paarden op (rond slachtprijs) en als iemand geïntresseerd is worden ze verkocht, ook al staan ze officieel niet te koop.

Iemand bij ons op de manege is momenteel ook aan het onderhandelen voor een 9jarige merrie zonder papieren. Manege vraag 1.900 euro geloof is.

Ik ben wel van België, misschien dat daar de prijzen en gewoonten wat anders liggen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:25

aesoth schreef:
De manege koopt goedkoop paarden op (rond slachtprijs) en als iemand geïntresseerd is worden ze verkocht, ook al staan ze officieel niet te koop.


Dat is echt lang niet overal zo. Er zijn zat maneges die gewone rijpaarden kopen en/of fokken, die niks onderdoen voor de meest particuliere paarden. Een goed manegepaard is niet zomaar te vinden: ze moeten braaf zijn, geen gekke streken uithalen, kunnen accepteren dat ze flink dwarsgezeten worden tijdens het bewegen en de meeste moeten ook nog veelzijdig zijn. En een goed karakter hebben, want anders durf je er geen kinderen bij in de box te sturen.
Je kan het natuurlijk proberen, maar zoals eerder gezegd, waarschijnlijk betaal je te veel. Als je dat er voor over hebt, dan kan je een heel leuk paard hebben aan een manegepaard. Vaak worden ze wel wat anders als ze niet meer zoveel hoeven te werken en van 1 iemand aandacht krijgen ( kan zowel positief als negatief uitvallen natuurlijk, net hoe jij en het paard reageren Knipoog )

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:32

Ts, heb je al een stap ondernomen? Ben best benieuwd

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:51

ik zou de manegeeigenaar benaderen en vragen of je hem kunt kopen. De prijs ja lijkt mij de genoemde prijs van verkoper. Ook een goed manegepaard heeft zijn prijs. Echter over het algemeen betalen maneges niet de hoogste bedragen voor de paarden die zij aankopen. Maar als het een echt braaf, vertrouwd en gezond paard is kun je misschien toch schrikken van het bedrag. Ik zou niet meer betalen dan 2500,00 euro indien hij onder de 12 jaar is. Hopelijk willen zij hem aan je verkopen. succes.

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:18

Als het echt jouw paard is , dan moet je er voor gaan.
In iedergeval proberen , want anders zou je altijd het gevoel houden......wat als ik hem wel gekocht zou hebben.
En gewoon eerlijk en rechtstreeks ,dan weet je waar je aan toe bent. Ik hoop voor je dat het je lukt.

ellesje
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:41

Murphy1982 schreef:
Als het jou droompaardje is waarom niet?


Vind ik ook, ik zou hem wel laten keuren voor de zekerheid.
Je weet het maar nooit met een manegepaard.

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:00

en?? heb je het al gevraagd?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:01

Een gezond, betrouwbaar manegepaard is goud waard. Zonder zulke paarden kan een manegehouder wel opdoeken.
Hou er maar rekening mee dat het dier niet te koop is, of dat je er (in verhouding) veel te veel voor moet betalen.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

Mijn paard was ook manege paard maar dat is ze maar 3 weken geweest. Prijs klasse was wel duurder i.v.m goede bloedlijn, en ze was een goed manege paard (lief, braaf e.d)en er ging weer wat af i.v.m gebrek.

Ik ken meer mensen die een manege paard hebben gekocht en dat is altijd goed gegaan. Ze zijn vaak betrouwbaar en lief want anders zouden ze geen manege paard zijn Clown En als het jou grote liefde is waarom zou je hem dan niet kopen? Gewoon naar de manege houder toe lopen en vragen of je hem even alleen kunt spreken en dan zeggen ik wil dat paard kopen. Gewoon doen.! maar idd wat margreet zegt, vaak willen ze geen braaf manegepaard verkopen omdat niet elk paard een goed manegepaard is en die heb je moeilijk gevonden. Denk dus idd dat je in verhouding waarschijnlijk meer moet betalen.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:08

Ik denk dat dat 'afgestompte' er na een tijdje zo weer af is als alleen jij erop rijd!
Dat merk je wel als je een week op manege ponys ponykamp hebt Lachen.
Ik zou er gewoon heen gaan en zeggen dat je hem graag wilt overkopen,
en of dat kan?

Dan kunnen jullie samen later over de prijs overleggen.
Zou wel vragen wat hij gelopen heeft en ras e.d en dan om je heen kijken hoe duur zon paard ongeveer is.

Succes ermee Haha!

martientje19

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Waarland

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:38

leuk dat je zo een fijn paard heb gevonden...alleen nu nog vragen of je haar mag kopen..spannend Pling


mijn 2de pony kwam ook van de manege...liep maar 2maanden mee ofzo en zou toen weer weggaan, net op t moment dat ik pony zocht. heb haar gekocht en bleek hoefkatrol te hebben en weet ik t wat meer....dus niet alle verhalen over manegeponys zijn goed Knipoog

maar ik zou als t een manege paard is en ik beetje kijk naar wat er op maneges rondloopt echt niet meer aan betalen dat 1500e hoor! das al harstikke veel geld...de meeste maneges kopen nl nooit echt dure paarden.....

ben benieuwd of je m kan kopen en wat ze ervoor vragen! succes ermee Haha!

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:40

Margreet schreef:
Een gezond, betrouwbaar manegepaard is goud waard. Zonder zulke paarden kan een manegehouder wel opdoeken.
Hou er maar rekening mee dat het dier niet te koop is, of dat je er (in verhouding) veel te veel voor moet betalen.

Inderdaad, vaak vragen ze veel en veel te veel voor manegepaarden. Tenminste, in onze ogen teveel, voor hun zijn ze inderdaad goud waard.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:11

ik vindt alleen dat mensen zich er vergissen in een manegepaard/pony. ze lopen dan 3 á 4 uur op een dag in ieder geval de pony;s paarden 2 á 3 uur ongeveer. ( bij ons dan )
maar mensen denken dan oh wat een mak dier zo 1 moeten we hebben enz. en kopen dan een manege pony/paard. het probleem is dan wel ze denken er niet bij na dat ze daarna 1 uur in de 2 dagen gaan lopen en dus ook meer energie krijgen en daar gaat het vaak mis! vooral bij pony;s voor kinderen.

ik rijd ook op een oud manege paard en die maakt het niks uit.

en idd een goed manegepaard is goud waard en gaat pas weg als er genoeg wordt op geboden

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:05

Mijn vriendin heeft ook een manegepaard gekocht, een aantal jaar terug. Die liep toch al een aantal jaar in de lessen. Nu rijdt ze behoorlijk hoog springen en dressuur en is ze begonnen met crossen. Er is veel mogelijk met een manegepaard, zelfs na zoveel jaar. Gewoon doen als hij jouw droompaard is Knipoog

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:15

Mijn pony is ook manegepony geweest, helemaal niks mis mee hoor. En ze stond ook niet te koop. Mijn moeder is er gwoon heen gegaan dat we haar wel wilden kopen, en dat kon toen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:23

@TS, hoe is het uiteindelijk afgelopen?
Of heb ik dat ergens over het hoofd gezien??

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:34

heb je neit over het hoofd gezien, de ts is al een tijdje niet meer op bokt geweest.
Heb het haar ook al via PB gevraagd, maar deze heeft ze nog niet gelezen

deedee19

Berichten: 7933
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:36

Ik zou mijn droompaard niet laten schieten omdat er toevallig een etiketje manegepaard op zit. Die beestjes veranderen vaak nog heel erg als ze een vaste ruiter krijgen. Zeker doen dus Ja

Lynn_Nikita

Berichten: 25539
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Manege paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:41

zou zeker vragen maar is al paar keer ook door anderen gezegt, als het eengoe dmanegepaard is heb je kans dat hij er erg veel voor vraagt of dat hij hem niet wegdoet. Zijn zijn inkomsten he