Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kassa
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-12-06

Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 17:19

Kassa, het consumentenprogramma van de Vara, gaat aandacht besteden aan paardenverzekeringen. We zoeken daarvoor mensen met een afgekeurd paard die een vervelende ervaring met hun paardenverzekering hebben. Mail dan naar: kassa@vara.nl

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:21

zullen er zeker vast genoeg van te vinden zijn op bokt (helaas). Wel goed dat hier aandacht aan besteed word, ben benieuwd naar de uitzending.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:06


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:43

Bedankt, ga gelijk 2 bekenden van mij even naar kassa verwijzen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:27

Goed dat Kassa daar aandacht aan gaat besteden!

ben heel benieuwd naar de uitkomst!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:10

Helaas voor Kassa, maar gelukkig voor mij geen negatieve ervaringen met afgekeurde paarden.
Bij beide paarden is het keurig afgehandeld.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:56

Afgekeurde paarden worden door de verzekering overgenomen. Die betaalt dus aan de huidige eigenaar de waarde uit waarvoor het paard is verzekerd.
Als eigenaar kan je ervoor kiezen het dier weer terug te kopen, meestal tegen de slachtwaarde (ongeveer 600-800 euro voor een mooi bespierde KWPN-er van 1.70m). Je tekent dan wel een contract met de verzekering dat je het dier niet meer mag doorverkopen.
Wil je het dier niet houden, dan regelt de verzekeraar dat een transporteur het dier ophaalt. Daarna gaan ze meestal naar een handelaar waar de verzekeraar afpraken mee heeft gemaakt. Die afspraken houden in, voor de meeste verzekeraars, dat het dier in Nederland ter slacht wordt aangeboden. Helaas is het zo dat het toch vaak ergens mis gaat, of het nu bij de tussenpersoon of het slachthuis gebeurt weet ik niet. Dat zijn dan vaak de dieren die er nog redelijk uitzien en waar de reden van afkeuren niet aan de buitenkant zo duidelijk te vinden is. Die duiken plots weer op in het handelscircuit, om vervolgens weer bij een particulier te belanden.

Ik heb altijd het vermoeden dat die beesten vanuit de tussenpersoon op de markt belanden, bijvoorbeeld in de Veemartkhallen. Daar lopen snode handelaren rond, die heus wel weten dat dit 'slachtpaarden' betreft. Zij kopen ze op, voor de kiloprijs, gooien ze een tijdje op de wei of whatever en vervolgens komen ze op b.v. Martkplaats terecht. En dan komt paps met het 13-jarige dochtertje langs, beiden 0-komma-0 verstand van paarden (nee, echt, 5 jaar lessen op de manege maakt je niet tot expert...), het beestje wordt geaaid, geknuffeld, geborsteld, voorgereden en dochterlief er even op. En tsja, dat rare pasje linksachter komt gewoon omdat ze aan elkaar moeten wennen, en die bult, dat is een oud litteken, niets om je zorgen over te maken... Meneer de snode handelaar geeft bovendien garantie, dus wat kan er mis gaan? En als dan uiteindelijk na 2 maanden een veearts erbij wordt gehaald, omdat ie nu echt bijna niet meer met dat been kan lopen, dan is dochterlief al helemaal aan 'm gehecht. Mocht papa doorzetten, en het beestje gaat weer terug, dan staat er natuurlijk altijd een ander, die net zo braaf is, net zo mooi, maar helaas, net even 500 euro duurder.... En die hoest normaal nóóit, alleen nu even, want even te voor is net de stal opgestrooid, en het is ook zulk raar weer, alle paarden hoesten daar toch van....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:41

@ Knavia...er word niet gevraagd om verhalen en ervaringen in dit topic...tis een oproepje van het programma Kassa Lachen

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:55

Sorry....

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:40

Knavia het lijkt wel of je je eigen frustraties aan t uiten bent Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:08

Knavia schreef:
Sorry....
awww..geeftnie Haha!

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:26

Knavia: lijkt me een heel reeel beeld van de werkelijkheid. Misschien kun je dit bij Kassa vertellen!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:13

Wij zitten zelf bij de onderlinge verzekering. De paarden worden geschat (natuurlijk lang niet het bedrag wat je er voor betaalt hebt). En als ze afgeschreven zijn voor de sport nemen zij ze mee.
Ze mogen er dan in principe mee doen wat ze willen.
Dus... ze kunnen ook in de sport terugkomen.

DubbelFun

Berichten: 88735
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:17

Precies wat Knavia al zegt dus, alleen even anders verwoord.

Het verhaal van Knavia is iig héél realistisch en het is goed dat er via de TV aandacht aan besteed wordt.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:19

Knavia schreef:
Wil je het dier niet houden, dan regelt de verzekeraar dat een transporteur het dier ophaalt.


Dat hoeft niet, hoor Knavia. Je mag ze ook zelf naar het slachthuis brengen en erbij blijven. Dat is maar net wat je afspreekt.
En dan kan het dus ook niet meer meer fout gaan. Lijkt me dat je dat nog wel over hebt voor je paard.

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:57

Die afgekeurde paarden krijgen zeker een brandmerk met een A op de linkerschouder? Helaas ken ik dan gevallen van vroeger waarbij idd deze dampige en kreupele paarden gewoon weer op een manege terecht kwamen. Het gaat dus idd nog weleens fout.
Ik hoop dus ook dat Kassa dit ook aan het licht gaat brengen.

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:08

ja inderdaad, dit is een goede zaak! helaas als je je paard afstaat aan de verzekering, dan is die van hun, jij bent uitbetaald, en hun kunnen ermee doen wat ze willen, als hun zien dat het dier echt lijdt dan zal het wel afgemaakt worden, maar als er van buitenaf niets zichtbaars aan is, zal het aangeboden worden aan een handelaar, en tja die evrkoopt ze waarschijnlijk weer door als rijpaarden. Bij interpolis weet ik dat je zelf inspraak hebt op de keuze van of je m afstaat of zelf door afspraak van verzekering wilt laten slachten, maar dat heb je niet bij een plaatselijke verzekeringmaatschappij van een zogenaamd paardenfonds. Weet niet of het overal in het land voorkomt zulke "boeren" verzekeringen, genaamd paardenfonds? Maar ik heb er ervaringen mee en de paarden worden allemaal opgekocht door een of twee vaste handelaren, en die kijkend an of het geslacht wordt, of dat het "nog wel verkocht kan worden weer". En er gaat bij zulke paardenfondjes/handelaartjes ook vaak op export voor slacht. Maar er is hier ook een slachthuis in de buurt, die slacht ook weleens voor die handelaar/verzekering weet ik.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:27

JoesPleasure schreef:
Die afgekeurde paarden krijgen zeker een brandmerk met een A op de linkerschouder?


Nee, brandmerken is verboden en dit gebeurt al jaren niet meer. Je moet alleen een verklaring tekenen dat jij je paard niet meer zult doorverkopen en in de sport uit gaat brengen. Maar controle daarop lijkt me heel lastig.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:32

Fijn dat ze er aandacht aan gaan besteden!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:57

Ik heb de volgende mail verstuurd:
Luchtzuigers zijn weliswaar niet afgekeurd, maar ik vind het toch absurd dat ze -ondanks onderzoek dat ze geen groter risico lopen op gaskoliek - nog steeds uitgesloten zijn van alle koliekoperaties.



Goedendag,


Naar aanleiding van jullie oproep het volgende.


Ik het zowel fijne als minder fijne ervaringen met paardenverzekeringen.


Eerst de fijne:


Mijn paard is door een derde mishandeld geweest. Ze stond met steekwonden en een gebroken gelaatsbot in de wei. De enorme kosten (behandeling, foto's, drains, twee keer per dag een dierenarts om de drains te vervangen) zijn zonder problemen betaald door indertijd interpolis. Mijn paard had een basisverzekering (dus voor de dood en acute wonden). Ze hebben zelfs niet voorsgesteld haar te laten inslapen (het is ook een jong paard overigens), terwijl de kosten toch aanzienlijk waren.


De minder fijne ervaring geldt vrijwel iedere andere paardenverzekering:


Normaal gesproken kun je je paard verzekeren tegen koliekoperaties.
Nu hebben alle verzekeringen de rare attitude om luchtzuigers uit te sluiten van koliekoperaties. Luchtzuigen is een bepaald gedrag van paarden waarbij ze lucht naar binnen zuigen. 2 op de 10 paarden is een luchtzuiger.


Vroeger dacht men dat ze het deden uit verveling en dat ze door al die ingezogen lucht koliek zouden krijgen. Ze zouden er ook mager van worden.


Inmiddels is al jaren bekend dat luchtzuigers de lucht niet inslikken maar dat de lucht een bolletje vormt en in de slokdarm al weer wordt uitgeademd. De lucht haalt de maag niet, laat staan de darmen. Bovendien maken de darmen dagelijks vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger uberhaupt naar binnen zou kunnen zuigen als het wel de darmen zou halen. Luchtzuigen heeft -zo is bekend geworden- meer te maken met de zuurgraad van de maag (er wordt spuug aangemaakt, dat basisch is en daardoor het maagzuur minder zuur maakt).


Ondanks nieuwe feiten weigeren verzekeraars nog steeds luchtzuigers m.b.t. dekking voor koliek operaties. Terwijl niet is aangetoond dat luchtzuigers een grotere kans hebben op deze vorm van koliek (luchtzuigen wordt in verband gebracht met gaskoliek). Ook voor andere kolieksoorten blijft een afwijzend beleid van kracht.


Mijn paard is inmiddels bijna 14 jaar oud. Luchtzuigt al jaren. Dat is niet echt goed voor haar tanden, maar ze verkeert in blakende gezondheid, is absoluut niet te mager en heeft nooit koliek gehad. Dit geldt voor een grote hoeveelheid luchtzuigende paarden.


Het zou fijn zijn als de verzekeringen nu eindelijk eens moeite zouden willen doe om iets te doen met (niet eens meer zo recente) onderzoeksresultaten i.p.v. te blijven volharden in afgaan op vroegere 'wijsheden'.


Ik weet dat dit een reden is waarom veel eigenaren hun paard maar niet meer verzekeren. Je hebt er zo toch niets aan. Immers de koliekoperatie is de meest grote ingreep waar je doorgaans voor kunt komen te staan.


Met vriendelijke groet,


Anya

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:42


DubbelFun

Berichten: 88735
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:02

@Kassa: wanneer kunnen we een uitzending hierover verwachten ??

DubbelFun

Berichten: 88735
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:19

Net de uitzending gezien.
Dat stukje over die verzekering was wel miniem. Jammer dat er niet meer tijd aan besteed is.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:07

Ik heb het ook gezien, en natuurlijk lieten ze alleen twee negatieve verhalen horen. Het komt er gewoon op neer dat je van tevoren de polisvoorwaarden goed moet lezen, wat ik ook erg logisch vind.

kiko

Berichten: 770
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat doen verzekeraars met afgekeurde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:24

Ik heb mijn paardb zelf weggebracht naar het slachthuis.
De verzekering had 2 opties; of hij wordt opgehaald en gaat op tranpsort naar Kortijk en wordt daar (volgens hun dan) afgemaakt of je brengt hem zelf weg (naar een door hun aangewezen slachthuis).
Ik heb hem zelf weggebracht en mijn vader heeft daarna gekeken of ie echt wegwas.
Het slachthuis vroeg ook of we het wouden zien, want het gebeurt nog vaak dat ze er via de achterdeur weer uitgaan.
Was blij dat mijn vader had gekeken, ik kon het niet. Heb wel de knal gehoord.