Heb ik recht tot verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebeccatjuh

Berichten: 777
Geregistreerd: 17-11-06
Woonplaats: Voorburg

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:41

Art 5 : 5 BW :
Lid 1 :
Hij die een onbeheerde zaak vindt en onder zich neemt is verplicht
a met bekwame spoed aangifte te doen van de vondst, tenzij hij terstond na de vondst daarvan mededeling heeft gedaan aan degene die hij als eigenaar of als ontvangst bevoegd mocht beschouwen.

Art 5: 6
De vinder die aan de hem gestelde eisen in artikel 5 lid 1 heeft voldaan ,verkrijgt de eigendom van de zaak een jaar na de in artikel 5 lid 1 bedoelde aangifte of mededeling mits de zaak zich op dat tijdstip nog bevindt in de macht van de vinder of van de gemeente.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:36

FloortjeM schreef:
Is de sulky van jou? nee. Mag je hem dus verkopen? nee. Zo eenvoudig is het.

Je kan zeggen: ik heb er ongeveer 40 euro kosten aan gehad, eigenaar betaal die kosten maar. Als de eigenaar die kosten niet wil betalen en de sulky niet meer nodig heeft, kan de eigenaar zeggen: in ruil voor je kosten krijg je de sulky. dan wordt je eigenaar en kan je m verkopen. Zolang een ander dan jij eigenaar is, is diegene de aangewezen persoon om de beslissingen te nemen, en niemand anders.

Als het ding in de weg ligt, is het aan de eigenaar van eht terrein om bijvoorbeeld stallingsgeld te vragen, dan halen ze m rap genoeg weg, hoor. Maar dat is jouw zaak niet.


Zo staat het idd ook in de wet (maar ik lees dat je advocaat ben, dus ach Clown). De échte eigenaar mag dat ding opeisen, maar moet dan wel jouw kosten terugbetalen. Hoewel dat ook weer een discussiepuntje is, omdat je 'm überhaupt niet op had hoeven knappen, hij was immers niet van jou, je hebt 'm niet gevonden en je was niet ter goeder trouw. De staleigenaar is houder en/of bezitter van die sulky, maar zeer zeker geen eigenaar!

Voor wat betreft die verkrijging: het is niet onbeheerd - want je weet van wie het is -, het is niet gevonden en ik denk dat de politie hier überhaupt geen aangifte van opneemt.

Het is aan de stalhouder om die mensen te bellen dat hun sulky er nog staat en als zij zeggen dat ze 'm niet meer nodig hebben kun jij 'm wellicht overnemen. Maar zolang zij dat niet zeggen (en wellicht zou ik in dat geval zowiezo nog even een paar weken wachten omdat ze zich dan nogal eens bedenken) is dat ding gewoonweg niet van jullie en had die staleigenaar die € 50 nooit aan mogen nemen.

Anoniem

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:48

Je had de eigenaar moeten vragen of je hem mag gebruiken en opknappen. De eigenaar is nog steeds eigenaar en dus heeft de feitelijke macht erover. Als hij hem komt ophalen is hij ook niet verplicht jouw jouw kosten te vergoeden. De staleigenaar moet de eigenaar verzoeken de sulky op te komen halen, als de eigenaar aangeeft hem niet meer te willen hebben, kan de staleigenaar hem aan jouw geven. Een truckje zou kunnen zijn dat de staleigenaar nu stallingsvergoeding aan de eigenaar vraagt of anders de sulky als eigendom mag gaan beschouwen. De eigenaar zal waarschijnlijk geen huur willen betalen, heeft hem niet nodig, maar het kan zijn dat de sulky best geld waard is en dat hij hem wil verkopen. vraag of jij hem met aftrek van gemaakte kosten mag kopen. Deze verkopen is dus volstrekt fout, de eigenaar kan je nl aansprakelijk stellen voor verduistering en misgelopen opbrengst. Niet doen dus.

Anoniem

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:52

Rebeccatjuh schreef:
Art 5 : 5 BW :
Lid 1 :
Hij die een onbeheerde zaak vindt en onder zich neemt is verplicht
a met bekwame spoed aangifte te doen van de vondst, tenzij hij terstond na de vondst daarvan mededeling heeft gedaan aan degene die hij als eigenaar of als ontvangst bevoegd mocht beschouwen.

Art 5: 6
De vinder die aan de hem gestelde eisen in artikel 5 lid 1 heeft voldaan ,verkrijgt de eigendom van de zaak een jaar na de in artikel 5 lid 1 bedoelde aangifte of mededeling mits de zaak zich op dat tijdstip nog bevindt in de macht van de vinder of van de gemeente.



Hij is niet gevonden, stel ze vind hem ergens in de bossen, ze neemt hem mee naar huis, doet aangifte bij de politie dat ze het ding gevonden heeft en in bewaring houdt, dan idd is ze eigenaar na 1 jaar als de eigenaar er niet om vraagt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:08

Maar in het geval van stallingsgeld vragen moet je geloof ik de andere partij minimaal 1 keer in gebreke stellen eer je beslag mag leggen?

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:26

Er wordt ook niet gesproken over beslag leggen toch? Als er goede afspraken en overlegd wordt dan is dat helemaal niet nodig lijkt me.

De eigenaar van de grond waar de sulky staat moet nog even met de vermoedelijk vorige eigenaar afstemmen dat dat ding is weg gegeven ofzo. Dat dat in ieder geval zonder twijfel is. En dan moeten TS en eigenaar nog even om de tafel om hun financiën te regelen en afspraken te maken. Met een goed overleg valt er vast wel wat te regelen Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:26

Nee, klopt. Maar als die sulky zonder toestemming van de huidige eigenaar over zal gaan dan heb je het wel over beslag leggen. Anders zal toch echt de eigenaar gebeld moeten worden om te vragen of ze dat ding op willen komen halen.

Anoniem

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:58

Beslag leggen kun je niet zelf, zal een officiele instantie moeten doen, in geval van misdrijf/ingebreke stellen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:25

floortjeM ik sluit mij helemaal bij jou aan. Als er kosten door iemand gemaakt worden aan iets ben je nog geen eigenaar. De eerste eigenaar (degene die het wagentje daar neer gezet heeft) moet benaderd worden. Deze kan het wagentje weghalen, verkopen of weggeven aan een belangstellende. Niemand anders.