Omgang tussen menners en ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:35

Ik snap wat je bedoeld met het inhalen. daar kan mijn paard ook wel tegen hoe jij het doet. Maar dit was gewoon lomp gedrag. Ikzelf passer altijd in stap, zowel aangespannen als onder het zadel.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:47

Jammer dat je de verkeerde menner hebt getroffen.
Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je elkaar in stap passeert. Zo leer je dat ook tijdens de cursus voor het KB-bewijs.
Ook jammers dat hierdoor menners in een kwaad daglicht gesteld worden.

Je paard moet natuurlijk bom-proof zijn als je buiten bent maar kan dat alleen maar worden door buiten te rijden. Dat kan soms lastig zijn.
Mijn welsh kruipt nog steeds bijna onder de grond wanneer ik een landbouwvoertuig tegen kom.
Er is 1 familie, die overigens niets met paarden te maken heeft, waarvan de zonen altijd zo ver mogelijk aan de kant gaan en soms zelf het hele spul uit zetten.
Da's pas makkelijk bomproof maken Clown

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78584
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:04

Landbouwwerktuigen hebben wij geen moeite mee, zoonlief werkt bij een loonwerker en de auto's van de zaak worden regelmatig mee naar huis genomen. Haha! Ideaal, als ze veulen zijn wennen ze er al aan. Verder hebben we wel een spooky pony, maar die knopen we naast een tank, die sleept haar overal mee doorheen en als hij zegt "we lopen niet hard" dan lopen ze ook niet hard. Als ze op zij wil springen en hij loopt normaal rechtdoor lukt het haar ook niet, hij is te sterk en te lomp wat dat betreft. Haha! Ideaal beest voor bomproofmakerij. Tong uitsteken

lonnie

Berichten: 7857
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:48

hmm ik passeer wandelaars, fietsers en mennersaltijd in stap. helaas ben ik nog nooit een menner tegengekomen die ook overging in stap. meestal een fikse draf en dan gewoon niet stoppen....zo asociaal! Vooral omdat mijn paard daar dus helemaal van flipt heh, dus daar gebeurt ooit nog eens een ongeluk van

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:25

LisaB schreef:
t Ik schreeuwde naar achter of ze misscien even konden gaan stappen.
Ik heb vaker te maken met menners, ook op evenementen, en daar zijn zei wel vaker zo dat ze weinig rekening houden met de ruiters. Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.
Wat vinden jullie hier nu van???
Ik men trouwens zelf ook met m'n pony en houdt zelf heel veel rekening met ruiters!


Ik ben het met je eens dat menners je normaal dienen te passeren. (in overleg)
Maar wellicht zou je paard ook een stuk kalmeren als je niet zou schreeuwen op je paard.
Maar zelf, onder welke omstandigheid maar ook, rustig blijft.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78584
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:54

LisaB schreef:
Ik heb vaker te maken met menners, ook op evenementen, en daar zijn zei wel vaker zo dat ze weinig rekening houden met de ruiters. Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.
Wat vinden jullie hier nu van???


Nog even een reactie hierop, dat is nu net waar ik me zo aan erger bij ruiters. Die aanspanningen zijn er ook met een doel, maar mogen niet losrijden of iets dergelijks want de rijpaarden zouden er wel eens van kunnen flippen. Als je een paard hebt wat flipt daarop, kom dan niet op evenementen waar ook aanspanningen zijn. De menners moeten maar rekening houden met de ruiters op een evenement, omdat deze mensen hun paard niet onder controle hebben, en daarom mogen de menners hun paarden niet fatsoenlijk losrijden??? Draai het maar om, ruiters die hun paarden niet in bedwang hebben moeten thuis blijven van zo'n evenement, die moeten maar rekening houden met anderen.

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:40

flyinglady schreef:
LisaB schreef:
t Ik schreeuwde naar achter of ze misscien even konden gaan stappen.
Ik heb vaker te maken met menners, ook op evenementen, en daar zijn zei wel vaker zo dat ze weinig rekening houden met de ruiters. Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.
Wat vinden jullie hier nu van???
Ik men trouwens zelf ook met m'n pony en houdt zelf heel veel rekening met ruiters!


Ik ben het met je eens dat menners je normaal dienen te passeren. (in overleg)
Maar wellicht zou je paard ook een stuk kalmeren als je niet zou schreeuwen op je paard.
Maar zelf, onder welke omstandigheid maar ook, rustig blijft.


Nou ik moest wel schreeuwen want ze kwamen aan daveren over het asfalt met een 2-span. Van die schreeuw raakt hij echt niet uit z'n doen. Gelukkig maar

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:43

Neonlight schreef:
LisaB schreef:
Ik heb vaker te maken met menners, ook op evenementen, en daar zijn zei wel vaker zo dat ze weinig rekening houden met de ruiters. Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.
Wat vinden jullie hier nu van???


Nog even een reactie hierop, dat is nu net waar ik me zo aan erger bij ruiters. Die aanspanningen zijn er ook met een doel, maar mogen niet losrijden of iets dergelijks want de rijpaarden zouden er wel eens van kunnen flippen. Als je een paard hebt wat flipt daarop, kom dan niet op evenementen waar ook aanspanningen zijn. De menners moeten maar rekening houden met de ruiters op een evenement, omdat deze mensen hun paard niet onder controle hebben, en daarom mogen de menners hun paarden niet fatsoenlijk losrijden??? Draai het maar om, ruiters die hun paarden niet in bedwang hebben moeten thuis blijven van zo'n evenement, die moeten maar rekening houden met anderen.


Tuurlijk mogen aanspanningen wel losrijden, maar de manier waarop is belangrijk.
Niet te kort om ruiters heen draaien is toch wel mogelijk?! En op de 4-daagse gaat het er ook altijd zo lomp aan toe, niet allemaal hoor, maar toch teveel. En andersom heb ik het zelf ook wel eens meegemaakt. Een ruiter wil mij inhalen, ik had mijn pony voor de kar. Dat dier werd wild, houd hij hem in en draait zo de kont van dat paard tegen mijn pony aan. Gelukkig sloeg ie niet, anders zou mijn pony een klap gehad hebben, zonder dat ze kon zien wat er gebeurde.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:52

Je hebt aso menners en aso ruiters (en dan speciaal die ruitertjes met een bepaald meergangen paardje).

Ik heb met beide goede en slechte ervaringen...geld ook voor andere weggebruikers.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:17

Ik zou zelf altijd mederuiters/menners in de gaten houden. Een rustig drafje of stappen maakt vaak niet zoveel uit. Maar als je ziet dat het problemen geeft dan maar terug naar stap of desnoods halthouden of afwenden.
Mijn paarden zijn aan karretjes gewend maar als iemand tijdens een dressuurles in volle galop over de brug gaat of bewust gas gaat geven op de weg naast een inrijbaan dan kan ik ook pissig worden. Vaak gaat het dan om van die stoere mannen die zich zelfs als ze 60+ zijn zichzelf nog denken te moeten bewijzen.
Door omstandigheden moeten wij momenteel in een tent lessen en laatst waren alle pony's door de wind erg schieterig. Dan heb je dat bewuste mannetje die dan met zijn tweespan door de plas bij de ingang de tent in gescheurt komt terwijl hij weet dat er les is. Hiervoor heb ik dan weinig respect meer. Gelukkig kan ik hem dan weer dwarsbomen Extreme duivel door het hek van de buitenbak dicht te doen als ik aan het rijden ben. Ik vind dat een vrij normaal iets maar hij heeft dan problemen omdat hij van de wagen af moet stappen (want een groom is natuurlijk onzin).
Wij organiseren ook een gezamelijke wedstrijd met tuigers erbij maar deze hebben een eigen parkeerplaats en inrijterrein. Ik denk dat een organisatie daar gewoon rekening mee moet houden want ook tuigpaarden en pony's moeten warm kunnen draaien. Het zijn tenslotte geen auto's. Wel vind ik het vaak een beetje apart volk (sorry Maaike), ze zijn super nuchter maar soms ook weer een beetje te. Maar de dressuurprikkies zijn vaak weer extreem gestresst en dan moet alles wijken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78584
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:23

DendroFleur schreef:
(sorry Maaike)


Haha! Toch wel fijn om te weten dat ik nuchter ben. Haha!