Omgang tussen menners en ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 23:53

Gisteren reed ik samen met een stalgenoot een buitenrit.
Mijn paard was nogal lekker fris. Hij steigerde en wilde het liefst een bokpartij geven.
Er kwam ons een tweespan tegemoet met 4 personen op de wagen.
Ze reden eerst in draf en nadat wij een beetje hadden uitgeweken naar links gingen ze in galop. Het rammelde allemaal natuurlijk erop los, dus mijn paard kreeg bijna iets teveel schik!
Een eindje verderop stonden allemaal aanspanningen, die waren daar aan het oefenen met vaardigheid o.i.d.
Dezelfde aanspanning kwam ons nu acherop draven (ze waren verderop gedraaid) over het asfalt. Mijn paard werd steeds heter. Ik schreeuwde naar achter of ze misscien even konden gaan stappen. Ze hielden iets in totdat ze langs ons heen konden en draafden er toen vandoor! Ik werd bijna woest! Mijn paard werd helemaal dol.
Ik heb vaker te maken met menners, ook op evenementen, en daar zijn zei wel vaker zo dat ze weinig rekening houden met de ruiters. Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.
Wat vinden jullie hier nu van???
Ik men trouwens zelf ook met m'n pony en houdt zelf heel veel rekening met ruiters!

juval

Berichten: 13289
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:07

jammer, ik vrees dat je echt een verkeerde hebt getroffen. De meeste menners die ik ken zijn wel sociaal... maar je hebt er natuurlijk altijd weer rotte tussen.

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:10

Ik heb ook geen slechte ervaringen met menners.
Maar rotte appels zitten overal tussen... Knipoog

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:12

Ik heb diezelfde ervaring ook wel dat je doodleuk door menners in draf wordt ingehaald.

Met een beetje geluk kijken ze nog wel hoe je paard er op reageert, maar even stappen .

Maar goed, aan de andere kant ken ik ook weer genoeg menners die wel gaan stappen als ze andere paarden inhalen Lachen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:13

Elke menner zou in stap andere paarden moeten passeren! Schandalig als het anders gebeurt, is mijn mening in elk geval.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:33

Tja, zo zijn er ook genoeg ruiters die gerust in draf of galop andere ruiters of voetgangers passeren...
Ik vind het ook niet kunnen, maar asso's heb je overal.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:37

MoniqueT schreef:
Elke menner zou in stap andere paarden moeten passeren! Schandalig als het anders gebeurt, is mijn mening in elk geval.


Idd maar t geldt ook voor iedere ruiter... t is gewoon jammer dat er mensen zijn die het blijkbaar te veel moeite vinden om rekening te houden met hun medemens...
En helemaal omdat ze imo zouden moeten weten dat een paarden daar heftig op (kunnen) reageren.

Anoniem

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:47

Vlakbij de manege waar mijn paardje staat, woont ook een menner. Scheurt gerust met bestelbusje + aanhanger op 30 centimeter langs je heen, scheurt gerust met een tweespan in volle galop langs je heen, boeit hem niets. Je zou toch verwachten dat paardenmensen een beetje socialer zijn...

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:52

LisaB schreef:
Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.

Maar wat versta jij onder een rij paard? Een gewoon warmbloed paard of een paard wat alleen ohz gereden word? Want beide kunnen prima voor de wagen en hoeven er helemaal niet feller op te zijn omdat het rammelt, dat is puur een kwestie van opvoeding (ik starte dit weekeind toevallig nog samen met 2 mensen die een gelderse en een NRPSje reden, vooral die 2e was niet echt een 'karre paard').

Maar erg netjes vind ik het niet, je moet gewoon even rekening met elkaar houden, lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik ga altijd eventjes stappen(maakt niet uit of ik ohz rijd of aangespannen), maar dat verwacht ik dan ook van de ruiter/menner die ik tegen kom.

Anoniem

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:58

Nou ja, de mijne kan ook voor de kar (zie profiel, ook niet echt een karrepaard Knipoog ), maar als ik een aanspanning tegenkom, klimt 'ie het liefst in een boom hoor Lachen

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:03

Ik heb ook geen slechte ervaringen met menners.
Laatst nog kwam ik er 1 tegen, in draf, maar toen ze mij zag ging ze meteen stappen! Lachen

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:19

Bah, spreek mij er niet van. Boos!
Hier is een heel stuk mooi wandelbos, waar ik niet eens kan komen omdat er één of andere gek dagelijks in rondscheurt met z'n tweespan welshjes.
De paadjes daar zijn net iets breder dan zijn kar en vol bochten. Absoluut niet geschikt om in volle galop door te gaan met z'n wagen.Toch doet hij het. Ik ben hem een keer op de fiets tegengekomen toen hij om de bocht kwam. Ik kon nog net mijn fiets in de kant gooien en er achteraan springen. Anders was hij over mij gereden met z'n pony's vrees ik.
Als je er al niet te voet of met de fiets kan komen, laat staan te paard. Huilen

Ik heb ook wel eens het tegenovergestelde voorgehad, dat was grappig. Knipoog
Komt er een aanspanning van de andere kant mij en m'n paard tegemoet. Op enkele meters afstand gooit de pony alles dicht, weigert verder te gaan en staat mijn paard aan te gapen. En ook mijn paard wil bij het zien van de pony en de koets geen stap meer verzetten.
Ik kreeg mijn paard uiteindelijk zover dat ze voorzichtig in stap voorbij de nog stilstaande wagen durfde, maar wanneer ik in de buurt kwam, probeerde de pony voor de wagen zichzelf steeds om te draaien en er vandoor te gaan. Dus ging ik maar terug stilstaan. Uiteindelijk is de koetsier moeten afstappen om bij het hoofd van z'n pony te gaan staan terwijl ik in stap voorbij kwam, zoveel schrik had die pony van mijn paard. Clown

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:03

Wat grappi Luckystory dat de pony's zo bang waren van je paard.
Ik ken het andersom. een boskabouter met kruiwagen achter zich (lees shet met kar)

Heel veel paarden zijn idd bang voor een kar. Helemaal als het klein is.

Persoonlijk ging ik ook altijd stappen als ik tegenliggers had.
Behalve als die ook bleven draven, dan zette ik de kleine ook weer in draf Schijnheilig .
Hij was zo netjes ingeleerd dat het hem niet boeide of er nou 1 langs kwam razen of niet. Maar ik heb op deze manier heel wat "ongemanierde" ruiters een lesje gegeven. Haha! (hun paard schok zich een hoedje)

Het leukste is dan nog dat hun boos durfde te zijn op jou, omdat je draafde Boos!

En geloof me de volgende keer gingen ze idd rustig over naar stap, en ik dus ook.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:27

Nouks schreef:
Vlakbij de manege waar mijn paardje staat, woont ook een menner. Scheurt gerust met bestelbusje + aanhanger op 30 centimeter langs je heen, scheurt gerust met een tweespan in volle galop langs je heen, boeit hem niets. Je zou toch verwachten dat paardenmensen een beetje socialer zijn...


dat is dus geen paardenmens maar een mens met paarden Boos!
iemand die echt om paarden geeft doet dit dus niet

Echwel

Berichten: 12497
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:37

Denk niet dat je menners, over één kam moet scheren.

Je hebt mensen en fietsbellen, de categorie die geen rekening houdt met paarden zijn dus fietsbellen..
Ongeacht of ze op de fiets zitten, op een scooter, of idd op de wagen..
Heeft dus niets met menners te maken, maar meer met hoe mensen met elkaar omgaan..

Ibbel

Berichten: 49234
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:07

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: als jij met je paard buitenrijdt, zorg je ervoor dat je je paard aan zoveel mogelijk vreemde dingen hebt blootgesteld, zodat je 99% zeker kan zijn dat je paard bom-proof is, en nergens van schrikt. Die verantwoording heb je nl ook, zélf ervoor zorgen dat je het risico dat je paard ervandoor gaat zo klein mogelijk maakt.

Als de plaatselijke loonwerker met 40 km/u met tractor+injecteur langs komt denderen wil je óók liever niet in de sloot eindigen.

En ja, helemaal uitsluiten kun je het niet, maar je paard trainen op het niet schrikken van dingen die je regelmatig kunt tegenkomen: mountainbikers, nordic-walkers, loslopende honden, paarden, al dan niet met kar, die je in galop tegenmoet komen of inhalen - dat kan (en moet) je gewoon doen.

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:38

ja ik ben ook zeker bezig om mijn paard bom-proof te krijgen. Van landbouwvoertuigen schrikt ie ook niet, het was meer de situatie: Fris paard en aso menner zeg maar.

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:41

Dennis schreef:
LisaB schreef:
Rijpaarden reageren nu eenmaal vaak wat feller op aanspanning, omdat het rammelt.

[b]Maar wat versta jij onder een rij paard?[/b] Een gewoon warmbloed paard of een paard wat alleen ohz gereden word? Want beide kunnen prima voor de wagen en hoeven er helemaal niet feller op te zijn omdat het rammelt, dat is puur een kwestie van opvoeding (ik starte dit weekeind toevallig nog samen met 2 mensen die een gelderse en een NRPSje reden, vooral die 2e was niet echt een 'karre paard').

met een rijpaard bedoelde ik eigenlijk die zelf niet voor de kar lopen. Die vinden het vaak toch spannender dan als ze zelf wel voor de kar lopen, al las ik dat iemand er 1 heeft die zelf voor de kar loopt, maar onder de man bang is voor een aanspanning Knipoog

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:44

Ach gut er zijn dus wel meer mensen met nare ervaringen. Vind het wel jammer, want zo wordt ie nooit bom-proof voor karren. Als hij er 1 ziet blaast ie zich al helemaal op. Ik heb 4-daagse gereden met hem, en na de 1ste dag was ie toch echt wel kar-proof. Nu dus helaas niet meer zo Ach gut

Mlies
Berichten: 14155
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:52

Zegt meer over de mensen, dan over het 'menner zijn' denk ik. Lachen
Er zijn vast ook genoeg ruiters die in flink tempo inhalen, en waar aangespannen paarden niet zo van houden. Haha!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:34

Mlies schreef:
Zegt meer over de mensen, dan over het 'menner zijn' denk ik. Lachen
Er zijn vast ook genoeg ruiters die in flink tempo inhalen, en waar aangespannen paarden niet zo van houden. Haha!



Precies, dat wilde ik dus ook net gaan zeggen...

Ik kom in het duin ook nog wel eens een tegenligger (op paard) tegen in vliegende galop op een smal paadje...

Ik ken inderdaad ook wel menners die de moeite niet nemen om in stap over te gaan als ze een ruiter passeren, maar ik ken er ook zat die netjes in stap over gaan als ze passeren en vriendelijk groeten! Knipoog

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:05

Ja die ken ik zelf gelukkig ook wel!!
Maar dit was een nare ervaring

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:07

Mlies schreef:
Zegt meer over de mensen, dan over het 'menner zijn' denk ik. Lachen


helemaal mee eens. Ik ben ook wel eens menners tegengekomen en die bleven ook gewoon doordraven terwijl ze zagen dat mijn paard het echt eng vond. Maar dat ligt hem denk ik idd aan de persoon.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:12

Ibbel schreef:
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: als jij met je paard buitenrijdt, zorg je ervoor dat je je paard aan zoveel mogelijk vreemde dingen hebt blootgesteld, zodat je 99% zeker kan zijn dat je paard bom-proof is, en nergens van schrikt. Die verantwoording heb je nl ook, zélf ervoor zorgen dat je het risico dat je paard ervandoor gaat zo klein mogelijk maakt.

Als de plaatselijke loonwerker met 40 km/u met tractor+injecteur langs komt denderen wil je óók liever niet in de sloot eindigen.

En ja, helemaal uitsluiten kun je het niet, maar je paard trainen op het niet schrikken van dingen die je regelmatig kunt tegenkomen: mountainbikers, nordic-walkers, loslopende honden, paarden, al dan niet met kar, die je in galop tegenmoet komen of inhalen - dat kan (en moet) je gewoon doen.


Dit vind ik altijd zulke rare opmerkingen... Waar moet ik dat doen dan, mijn paard Bom-Proof maken. Thuis in de binnenbak? en dan vragen of die plaatselijke loonwerken even langs kan komen. Verward

Ik zal toch een keer met m'n paarden de deur uit moeten, en logischerwijs is dat voor ze helemaal bom-proof zijn.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78580
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Omgang tussen menners en ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:33

Ikzelf zal niet snel een paard onder het zadel inhalen in stap met mijn aanspanning, gewoonweg omdat ik dat niet kan met mijn pony's ervoor. Wil ik een rijpaard inhalen die stapt zal ik het in draf moeten doen, tenzij ze even stil willen staan, maar meestal is dat niet het geval. Passeren (als je elkaar tegemoet komt) doe ik wel in stap, maar meestal doen de ruiters dat weer in draf of galop. Heb ik overigens geen enkele moeite mee, de pony's moeten er maar tegen kunnen.

Ik ga er normaal mee om, ben zelf menner en ruiter, probeer het vanaf 2 kanten te zien. Wel heb ik moeite met ruiters op wedstrijden waar wij ook zijn, wij zijn dan minderwaardig of zo. Verward Losrijden is dan uit den boze, verontwaardiging alom bij de ruiters.