E-rijbewijs afgeschaft??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:48


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:58

Wie weet er een goedkope rijschool in Friesland waar je zonder al teveel gedoe E achter B kan halen?

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:23

Ikke!!
IJp of tewel ik dus heeft sinds februari 1996 een B-rijbewijs en sinds 9-9-1999 een E-rijbewijs gehaald. Oke ik had tandem-asser ipv dubbel-asser moeten neerzetten maar ach vergissen is menselijk.
Vorig jaar is mijn vriend met een lege tandem-asser door oom agent van de snelweg afgehaald. Deze tandem-asser woog leeg 450 kilo. De boete was 200 euro omdat hij alleen een B-rijbewijs had en dus volgens de agent in overtreding was. Het E-rijbewijs geldt tevens als verzekering voor je combinatie auto+ aanhanger. Mocht jij buiten jou schuld door derden aangereden worden dan is het mogelijk dat de verzekering van de tegenpartij niets uitbetaald omdat je volgens de wet niet de juiste papieren bezit voor het besturen van de combinatie. Dit is althans wat de agent ons duidelijk maakte. Daarbij had mijn vriend een afneembare trekhaak op zijn auto en op zijn kentekenbewijs stond niet het maximale trekvermogen vermeld. Hierbij vertelde meneer agent dat de auto dan automatisch het maximale trekvermogen slechts 750kilo is omdat het een demontabele trekhaak is.
Ik heb wel gemerkt dat er bij meerdere agenten die ik in mijn omgeving heb gesproken en binnen de politie niet overal duidelijkheid is over het B-E rijbewijs verhaal.
Maar ach er zijn nog steeds mensen die ook zonder normaal rijbewijs rondrijden, alleen die hoop ik nooit tegen mijn auto aan te treffen want die zijn dus automatisch niet verzekerd en dat kan een lange slopende weg worden om daar je schade van betaald te krijgen

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:26

ikke schreef:
Suelza schreef:
@ Ikke

Ik heb het zojuist even opgezocht, dus even ter aanvulling op mijn verhaal:

Strafbaarstelling, oftewel verbaliseringsbeleid zoals deze volgens het OM wordt gehanteerd:

"Laadvermogen van het trekkend voertuig alleen meetellen als dit op het kentekenbewijs staat".

Dit is een LANDELIJKE regeling, dus als het laadvermogen niet op het kentekenbewijs staat (wat bij veel voertuigen nog niet het geval is) is het dus ook NIET strafbaar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit, zoals ik al zei, pas in 2004 is ingevoerd en er altijd een overgangstermijn is. Met de tijd zal deze regel dus, behalve voor de verzekering, ook voor de politie binnen het verbaliseringsbeleid thuis gaan horen.

Hier spreek je dus keihard jezelf tegen: Het is "een regeling" (geen WET), "het is NIET strafbaar". Niet vervolgd worden is niet hetzelfde als niet strafbaar zijn! Daarbij wil ik meemaken als er brokken gemaakt worden, dat niet alleen de verzekering zich terugtrekt, maar je er nog een boete achteraan krijgt. Het ligt duidelijk in dezelfde lijn als die 10%-regeling voor overbelading. Meestal kom je ermee weg, gaat het fout, dan gaat het ook goed fout!

Kortom, laat je niks wijsmaken en tel gewoon alles op, dan zit je ALTIJD goed.


Ikke, ik heb het idd een beetje vaag omschreven, maar laten we niet op woordspelingen gaan zitten als je begrijpt wat ik bedoel.

De feittekst die ik heb gequote is letterlijk overgenomen uit het feitenboek (bekeuringsboek) van de politie van 2006.

Wie het daar niet mee eens is moet even bellen met onze zeer gewaardeerde verkeersofficier Pling

Ik ga even verder via PM om niet teveel off-topic te gaan hier Haha!

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:35

Citaat:
Ikke, ik heb het idd een beetje vaag omschreven, maar laten we niet op woordspelingen gaan zitten als je begrijpt wat ik bedoel.

natuurlijk wel, ik geef Ikke groot gelijk! het is al bijna niet te begrijpen met al die regeltjes en als je het dan ook nog vaag omschrijft dan snapt helemaal niemand het meer!
Je wilt niet weten hoe vaak we dit al uitgelegd hebben en nog komen er steeds weer topics over BE en welke auto etc. Er is niet voor niks een sticky gemaakt, maar blijkbaar wordt daar niet naar gekeken....
Niks ten nadele van jou maar misschien begrijp je nu waarom we er zo op hameren.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:53

Dat begrijp ik ook zeker, maar ik heb heel duidelijk aangegeven welke regels het OM hanteert en die zijn heel duidelijk.

"Laadvermogen van het trekkend voertuig alleen meetellen als dit op het kentekenbewijs staat".

Dit is letterlijk zoals het omschreven staat in het feitenboek. Als afgeweken wordt van hetgeen omschreven staat, wordt het geseponeerd.

Sterker nog, je krijgt het verbaal gewoon retour van de afdeling die de processen-verbaal verwerkt.

Uiteraard is het altijd het beste om op safe te spelen. Maar ik wil alleen meegeven wat het OM stelt.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:55

Lijkt me sterk als er dan een ander stroomschema circuleert bij de politie. Is niet echt eenduidig.
Ik zal Lia eens op dit topic wijzen.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:59

Dan moet je haar wijzen op feitcode K055 en de Tobias handleiding op pagina K-2, bij optie 3 en de onderstaande NB.

Nogmaals, ik weet niet beter als zoals het hier staat vermeld en mocht dit anders zijn dan hoor ik het graag. Uiteraard wil ik heel graag weten hoe het nu exact is geregeld en wat wel en niet vervolgbaar is. En er zijn zeker meer mensen die hier graag duidelijkheid over willen hebben.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:09

even een stipje

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:31

Ik heb trouwens even met de verkeerspolitie gebeld. Deze zeggen overigens hetzelfde. Als het laadvermogen niet vermeldt staat op het kentekenbewijs, telt deze (voor de vervolgbaarheid) niet mee. Het OM zal dus niet (ook niet in geval van een aanrijding) vervolgen.

Als politie zelf het laadvermogen van een voertuig berekenen mag niet.

Heb even met het OM gebeld en ik ben naar iemand doorverwezen. Ik ga er even achteraan Haha!

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:37

stipje

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:57

MISTRAL94 schreef:
Ik snap werkelijkwaar niet wat voor moeite het is om dat E rijbewijs te halen Rolleyes


De moeite?
Het geld en de tijd.

Daarbij is het geen 'gedoe' om even de regels na te lezen en uit te rekenen of je met jou trailer en auto zonder E mag rijden. Kost mij ongeveer 2 minuten. Daarna ga ik er uren met veel plezier mee op pad.

Mensen die op concours niet kunnen parkeren zijn dat zelf schuld. Ze hadden ook best zelf even kunnen gaan oefenen, thuis of op een industrieterein.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:24

Het heeft even geduurd, maar ik ben eruit Lachen

Na alle betreffende instanties te hebben gesproken (OM, beleidsmedewerker verkeersdienst etc.), blijkt er idd diverse informatie voorhanden te zijn. Er is, zoals al eerder vermeldt, een en ander gewijzigd en interne informatiebronnen spreken elkaar enigzins tegen. Er is een gewijzigd document aanwezig dat idd zegt dat het laadvermogenten alle tijden moet worden meegerekend. Echter, als je gaat zoeken kom ik eerst het oude document tegen, dat dit weer tegenspreekt... Vandaar de verwarring.

Maar goed, dat doet er niet meer toe. Ikke had helemaal gelijk en ik sluit me volledig aan bij haar uitleg.

Overigens:

Als het laadvermogen niet vermeldt is kan een ruwe schatting gemaakt worden aan de hand van het aantal zitplaatsen x 75 kg + 50 kg bagageruimte. Dat is uiteraard niet het correcte laadvermogen, maar een schatting, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Maar als je het zeker wilt weten, moet je de fabrikant bellen of je auto onderwerpen aan een onderzoek. Het tmm van het voertuig schijnt in veel gevallen ergens in het chassis te zijn ingeslagen.

Zo zie je maar waar een discussie goed voor is Knipoog

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:39

Ah, dan hoef ik niet meer in discussie met de juridische afdeling van de politie, dat scheelt weer. Zo vaak zie ik haar namelijk niet. Dank voor de moeite die hebt genomen om het goed uit te zoeken. OK dan!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:43

pol013 schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik snap werkelijkwaar niet wat voor moeite het is om dat E rijbewijs te halen Rolleyes


De moeite?
Het geld en de tijd.

Daarbij is het geen 'gedoe' om even de regels na te lezen en uit te rekenen of je met jou trailer en auto zonder E mag rijden. Kost mij ongeveer 2 minuten. Daarna ga ik er uren met veel plezier mee op pad.

Mensen die op concours niet kunnen parkeren zijn dat zelf schuld. Ze hadden ook best zelf even kunnen gaan oefenen, thuis of op een industrieterein.



Het is waar je tijd en geld op wilt besparen Knipoog

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:00

De kosten vind ik wel meevallen.. ok het is veel, maar wel eenmalig... de meeste mensen die ik ken slagen er ook in 1 keer voor (enkele uitzondering daargelaten) komt neer op ong. 500 euro.
Heb hem zelf ook gehaald omdat wij een trailer hebben met hoger max gewicht dan onze auto mag trekken (over het algemeen maar 1 paard erin dus dan mag t weer wel).

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:01

Wat heet bezuinigen? Als je alles voor de hand hebt liggen en niet in overtreding bent dan is het alleen maar makkelijk. Je leert het rijden niet met die paar lesjes hoor, mits dat je zoveel daarin wilt pompen. Maar als je er apart een andere auto of trailer voor zou moeten kopen, denk niet dat je die voor 500 euri vind Haha!

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:12

Wij hebben net pech, want de MTM van onze jeep is 2050kg en de mTM van de trailer 1500kg, we zitten dus net over die 3500kg Scheve mond
Mijn vriend heeft gisteren zijn eerste 2u les gehad voor z'n BE, hij heeft deze week nog 2x 3u les en moet maandag al z'n examen gaan afleggen.
Ik hoop dat hij er van de eerste keer door is, anders is het nog eens 180€ extra Scheve mond

Anoniem

Re: E-rijbewijs afgeschaft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:57

Fitzroy schreef:
Lijkt me sterk als er dan een ander stroomschema circuleert bij de politie. Is niet echt eenduidig.
Ik zal Lia eens op dit topic wijzen.


En ik was weer te laat Haha!