Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 17:08

Hoi,

Ik ben waarschijnlijk van plan om iemand aan te geven bij de dierenbescherming. De paarden bij hem komen echt niet aan de verzorging. Omdat ik zelf de verzorgster van die paarden ben, had ik de vraag of ik 1 van de paarden kan "overnemen" van de dierenbescherming.
Ik verzorg het paard al meer dan 2 jaar, en mag het zien als eigen. Ik les ermee, ik ga ermee op kamp, ik wou ermee gaan starten. Allemaal prima van de eigenaar, zolang ik die kosten op me neem.

Maar als ik nu hem aangeef bij de dierenbescherming, kan ik het paard overnmen van de dierenbescherming?
Paard word zowiezo ergens anders gestald (normale pensionstalling) en krijgt van mij zeker alle goede verzorging. Paard nemen is geen probleem qua kosten en tijd. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Ik hoop dat jullie dat zo weten Lachen

Tanja_

cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:29

dus jij bent de verzorger en wil de eigenaar aangeven omdat ie de paarden niet goed verzorgd??? jij doet toch de verzorging?

misschien kun je het betreffende paard wel gewoon kopen van de eigenaar, waarom via dierenbescherming spelen (of wil je m goedkoop hebben) sorry als ik je verkeerd begrijp maar dit is mijn 1e reactie als ik bovenstaande lees...

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:37

Hoezo wil je de eigenaar aangeven bij de dierenbescherming? De dierenbescherming treedt alleen op als er vanalles mis is. Als jij daar nu een paard verzorgt en er normaal mee aan het rijden bent dan klinkt dat niet als een enorm verwaarloosd paard dat verzorging ontzegt wordt.

Als je dat paard wilt hebben dan kun je beter gewoon aan de eigenaar vragen of je het over mag kopen.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 18:09

De eigenaar verkoopt niet zomaar zen paarden, daar benk zeker van omdat ik em er vaak genoeg over heb horen praten.

Het is ook niet 1 maar 5 paardjes, waarvan er maar met 1 wt gedaan word. Ze staan bij hem privee gestald, hebben nouwlijks bedembedekking en hooi. Soms moeten ze zelf in hun eigen mest staan of op de stenen.
Het punt is dat ik niet meer paarden mee kan verzorgen (tijd te kort).

De dierenbescherming en politie zijn ook vaker bij hem geweest wegens te magere paarden/ slechte stallen ed.
1 van die keren was ik erbij...

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:14

Dan kun je wellicht nog het beste stoppen met de verzorging van dat ene paard dat jij doet. Drie maanden wachten en dan de DB bellen.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 11:30

Verder niemand?
Jammer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:32

ik ga met apple mee

en daarnaast voordat je dieren op mag vangen van de DB onderga je een behoorlijke screening

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 14:40

Zou iemand mij dan wat kunnen vertellen over de Screening?

Ik weet wel dat er wordt gekenen naar de plaats waar ze komt te staan, en dat er gedurende een bepaalde periode (2 jaar fzo) de dierenbescherming komt om te controleren of het paard wel "in goede handen is".

juval

Berichten: 13286
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:47

maar valt er met de eigenaar verder niet over te praten? of je het paard kan kopen? of dat je probeert om meer verzorgers voor die paarden te regelen?
de dierenbescherming inschakelen is wel een harde maatregel, waarbij jij dus ook kans loopt om je paardje nooit meer te kunnen zien.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 23:27

Eigenaar is zo'n zuidlaardermarkt typje, dus daar valt weinig mee te onderhandelen jammergenoeg...

Meer verzorgers wil hij zelf niet want anders word het een manege...

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:32

Hij eeft jouw aangesteld voor de verzorging van de paarden.. dus jij bent verantwoordelijk, de dierenbescherming kan dan ook jou aansprakelijk stellen, jij bent dan volgens de wet ook schuldig! (van wat ik uit het verhaaltje heb begrepen)

ik ga ook met Apple mee..

Anoniem

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:57

Tanja_ schreef:
Eigenaar is zo'n zuidlaardermarkt typje, dus daar valt weinig mee te onderhandelen jammergenoeg...


Die snap ik even niet, op de Zuidlaardermarkt is alles te koop en draait alles juist om handel Verward

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:02

als je 5 paarden hebt, en je zou iedere dag gewoon de stallen uitdoen, dan ben je een half uurtje kwijt (hooguit). lijkt me dat dat wel haalbaar moet zijn, rij je gewoon iets minder lang. en als je wedstrijden wil gaan rijden, dan heb je daar dus tijd voor, en dus kun je in die tijd beter zorgen dat de rest van die paarden er ook netjes bij staan.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 10:50

Casca schreef:
Hij eeft jouw aangesteld voor de verzorging van de paarden.. dus jij bent verantwoordelijk, de dierenbescherming kan dan ook jou aansprakelijk stellen, jij bent dan volgens de wet ook schuldig! (van wat ik uit het verhaaltje heb begrepen)

ik ga ook met Apple mee..


Ik ben aansprakelijk voor hoe de paarden eruit zien. Dat houd ik ook netjes bij.
Maar ik kan er niks aan doen als er een week geen stoo of hooi is, dat ik zijn taak. Daar ga ik niet over.

Lia_ schreef:
Tanja_ schreef:
Eigenaar is zo'n zuidlaardermarkt typje, dus daar valt weinig mee te onderhandelen jammergenoeg...


Die snap ik even niet, op de Zuidlaardermarkt is alles te koop en draait alles juist om handel Verward


Het er is niks te overhandelen omdat hij vind dat híj weet wat het beste is en als hij dat zegt is het zo.
Net als nu, de paarden staan nu allemaal buiten (24/7) zonder enig bijvoer omdat het gras wel zó lang is en bearst van de voeding stoffen ed.

danamuts schreef:
als je 5 paarden hebt, en je zou iedere dag gewoon de stallen uitdoen, dan ben je een half uurtje kwijt (hooguit). lijkt me dat dat wel haalbaar moet zijn, rij je gewoon iets minder lang. en als je wedstrijden wil gaan rijden, dan heb je daar dus tijd voor, en dus kun je in die tijd beter zorgen dat de rest van die paarden er ook netjes bij staan.


Ik werk elke dag zowiezo tot 5 uur. We hebben geen rijdbak in de buurt dus ik rijd op een veldje in de buurt. Ik kan nog net na mijn werk trekken om 1 te rijden voor het donker is. 5 paarden op 1 dag is niet haalbaar.
Daarnaast heb ik ooknog huiswerk van school en een sociaal leven.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:28

Als er i.d.d. genoeg gras staat hoef je eigenlijk niet bij te voeren, zeker als de paarden verder toch niks doen.
Door de hoge temperaturen de afgelopen periode heeft het gras heel lang door kunnen groeien en bevat ook zat voedingsstoffen.
Zijn de paarden mager, dof en of lusteloos?
En als de paarden 24/7 buiten staan valt er toch ook niks uit te mesten? Verward

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:39

Wat kan jij overdrijven zeg,
Mijn paarden staan nu ook nog 24/7 buiten op het gras zonder bijvoer, hebben niet eens een stal (winter wel schuilhok) worden bijna nooit gereden. Stro of grondbedekking heb ik bijna nooit in huis (alleen in de winter) en poetsen die ik misschien 1 keer per maand.
Ben ik nu ook een dierenverwaarlozer???
Zolang die paarden op gewicht zijn, vers water hebben en er gezond uitzien is er niks aan de hand en zal de DB er niet aan denken iets te ondernemen. Zoals jij nu de situatie beschrijft, ga je je alleen maar belachelijk maken bij de DB.

Anoniem

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:05

Zolang het boven de 10 graden is groeit gras normaal door met alle voedingstoffen van dien.
Wat dat betreft heeft hij gewoon gelijk.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:28

Tanja_ schreef:
Paard word zowiezo ergens anders gestald (normale pensionstalling) en krijgt van mij zeker alle goede verzorging. Paard nemen is geen probleem qua kosten en tijd. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Tanja_ schreef:

Ik werk elke dag zowiezo tot 5 uur. We hebben geen rijdbak in de buurt dus ik rijd op een veldje in de buurt. Ik kan nog net na mijn werk trekken om 1 te rijden voor het donker is. 5 paarden op 1 dag is niet haalbaar.
Daarnaast heb ik ooknog huiswerk van school en een sociaal leven.


volgens mij praat je je eigen hier al tegen!

Tanja_ schreef:
Ze staan bij hem privee gestald, hebben nouwlijks bedembedekking en hooi. Soms moeten ze zelf in hun eigen mest staan of op de stenen.
Het punt is dat ik niet meer paarden mee kan verzorgen (tijd te kort).

Tanja_ schreef:
Het er is niks te overhandelen omdat hij vind dat híj weet wat het beste is en als hij dat zegt is het zo.
Net als nu, de paarden staan nu allemaal buiten (24/7) zonder enig bijvoer omdat het gras wel zó lang is en bearst van de voeding stoffen ed.

staan ze nu in hun eigen mest en stenen, of 24/7 in de wei??? vind dit eerlijk gezegd een heel raar verhaal. Feiten zijn er niet voor niks, maar dit lijken wel verzinsels, sorry als ik het verkeerd heb, maar dit klopt in mijn ogen echt niet wat je hier verteld! Sigaar

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:47

Ik kan wel 1 paard doen, maar 5 red ik echt niet op een dag.

En de paarden stonden sinds eind sept binnen (24/7). En nu oppeens sinds zaterdag allemaal naar buiten (24/7). Maar in de tijd dat ze binnen stonden stonden ze soms in eigen mest of op de stenen.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:55

als ze september naar binnen zijn gegaan is op zich niks mis mee maar waarom zijn ze dan nu ineens weer allemaal naar buiten gegaan?

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:04

nou, hij mag wel blij zijn met zo'n verzorgster als jij. Ik mag hopen dat de dierenbescherming geen paarden in beslag neemt als ze op beton staan i.p.v stro. Paarden staan liever op een harde ondergrond dan een zachte want dan kunnen ze sneller opstaan om te vluchten(het moet natuurlijk wel schoon gehouden worden dan) Als ze nu buiten staan en er staat genoeg gras, zou ik daar ook niet wakker van liggen.
Ze kunnen m.i nu ook nog wel naar buiten ze kweken dan gewoon weer wat meer vacht aan. Al met al zie ik naar aanleiding van jouw verhaal geen reden om de dierenbescherming te bellen.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:07

Volgens mij hebben deze paarden het een stuk beter dan het gemiddelde manege paard als ik dit zo hoor Nagelbijten / Gniffelen

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:33

Nou als jij foto's zou zien van hoe zij erbij staan zouden de manegepaarden een super leven hebben

Maar kan het ook weer ontoppic?

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:49

Zijn ze mager? en hoe ziet het land eruit

Anoniem

Re: Dierenbeschermingen en overnamen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:40

Dubieus verhaal. En de rest is door m'n voorgangers al gezegd.