Paard kopen, en dan...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 09:49

Hallo Bokkers,

Rond juni ga ik dan eindelijk de stap zetten: een eigen paard kopen.
Gewoon een recreatiepaardje, prijsklasse € 2500,-.

Maar hoe zit het in deze klasse met keuringen e.d.? Je haalt er een dierenarts bij, is dat voldoende? Of altijd röntgenologisch keuren? Hoe werkt dat? Wat zijn ongeveer de kosten? Waar zoek je die dierenarts?

Alvast bedankt voor jullie input!

WickedWyvern

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:16

Voor die prijsklasse zou ik alleen klinisch laten keuren. Een rontgenkeuring kost rond de 550-600 euro.
Klinisch ben je rond de 100 euro klaar.

Tenzij je hem wil laten verzekeren. Volgens mij kan dat alleen met recente rontgenfoto's. Ik weet niet waar je woont, maar als je dat hier kunt noemen zijn er vast wel wat bokkers die je een goede DA kunnen adviseren.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:27

Scum schreef:
Tenzij je hem wil laten verzekeren. Volgens mij kan dat alleen met recente rontgenfoto's.


Bij veel verzekeringen zijn foto's pas vereist wanneer het een verzekerde waarde betreft van meer als 4500 euro. Een recent klinisch rapport is vaak al voldoende.

Verder ben ik het overigens met Scum eens, voor dit aankoopbedrag lijkt alleen een klinische keuring voldoende. Een klinische keuring kan gewoon aan huis gebeuren door een door jou zelf uitgekozen va. Als je zelf nog geen va op het oog hebt dan zou ik gaan voor een va waar andere goede ervaringen mee hebben.

cissy

Berichten: 19845
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:10

maak wel de afspraak met de verkoper dat als ie onverhoopt wordt afgekeurd dat hij de kosten betaald. Bij goedkeuring betaal jij de kosten.
Het is niet verplicht om te keuren maar je hebt wel onderzoeksplicht, dus om later niet in de problemen te komen als het paard later niet goed blijkt te zijn moet je dus wel minimaal een klinische keuring laten verrichten.
Maak ook een briefje met dat: paard X voor bedrag X van verkoper X aan koper X op datum X is gekocht. Klinkt belachelijk maar lees Bokt maar eens door, het gaat wel eens fout met verkopers en je indekken is dan het beste wat je kunt doen.

Succes met je zoektocht!

Wickedwyvern

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:12

Bedankt voor alle reacties en tips! Tis allemaal alweer een stuk duidelijk. Nu nog even flink door sparen. Pff... duurt wel lang hoor! Knipoog

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:12

Zorg vooral voor een goed koopcontract.
Allereerst is dat je eigendomsbewijs (en dus niet het paardenpaspoort, stamboekpapier oid)
daarnaast is het je garantie, vooral goed specificeren van het gebruiksdoel is heel belangrijk als je hem bij een handelaar koopt. Je valt bij een professionele handelaar onder consumentenrecht en voldoet je paard niet aan punt 6, dan kan hij binnen 6 maand terug.
Bij een koop van een particulier heb je zelf onderzoeksplicht; daar geldt die garantie dus niet.
(N.b. vraag bij een handelaar wel goed rond wat zijn reputatie is, want helaas zijn er genoeg malafide handelaren die werkelijk alles doen om het paard maar niet terug te hoeven nemen. Voorkomen is beter dan genezen!)
Als iemand geen contract op wil stellen: niet kopen!!!


Een goed voorbeeld van een koopcontract is
http://www.paarden-verzekeraar.nl/downloads/Koopovereenkomst.pdf

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:50

MarchaL schreef:
Scum schreef:
Tenzij je hem wil laten verzekeren. Volgens mij kan dat alleen met recente rontgenfoto's.


Bij veel verzekeringen zijn foto's pas vereist wanneer het een verzekerde waarde betreft van meer als 4500 euro. Een recent klinisch rapport is vaak al voldoende.

Verder ben ik het overigens met Scum eens, voor dit aankoopbedrag lijkt alleen een klinische keuring voldoende. Een klinische keuring kan gewoon aan huis gebeuren door een door jou zelf uitgekozen va. Als je zelf nog geen va op het oog hebt dan zou ik gaan voor een va waar andere goede ervaringen mee hebben.


Ik ben het met jullie eens.
En geef idd wel aan dat de koop onder voorbehoud van goedkeuring is. (regel dit schriftelijk)
Ook kun je onder voorbehoud zetten dat de koop alleen doorgaat als hij door de verzekering geaccepteerd wordt.
Haha!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:17

kleppie schreef:
En geef idd wel aan dat de koop onder voorbehoud van goedkeuring is. (regel dit schriftelijk)


Nee, ik zou eerst keuren, en dan pas beslissen over kopen.
Waarom? Stel je voor dat je paard 5 jaar ouder is dan de verkoper zei, dan word hij wel goedgekeurd, maar heb je hem wel veel te duur gekocht. Met andere woorden, de keuringsuitslag kan van invloed zijn op de waarde van je paard.

Vergelijk een ANWB keuring voor een auto. dat doe je ook niet nadat de prijs vastligt!!

ik zou overigens ook niet rontgenologisch doen.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:19

En wees reeël met je wensenpakket.

Voor 2500 euro heb je een héle leuke goede gezonde Fjord of Haflinger, een leuke draver (maar dan echt wel van tevoren keuren!), een redelijke NRPS'er.

Voor een KWPN'er kom je dan echt op de onderkant van de markt uit, de hele ouderwetse types of de tuigers. Een echte leuke die ook nog eens gezond is en niet hoogbejaard kan je met een zaklantaarntje zoeken (ze zijn er wel, maar 9 op de 10 mankeert wat aan).

Wil je een Fries dan kan je jezelf de moeite besparen. De gezonde 'recreatie Friezen' kom je pas vanaf ruim 5000 euro tegen, goedkoper is zéér verdacht! Quarters is hetzelfde verhaal.

Informeer anders eens bij een betrouwbare manege waar die de paarden vandaan halen. Vaak hebben ze een vaste handelaar die dus ook een naam hoog te houden heeft, en niet al te moeilijk doet over inruilen als er iets niet bevalt.

Nog meer tips: zwarte en zwartbruine paarden zijn meer gewild dan vossen met veel wit, bonte paarden zijn ook gewild (waarom zal me altijd een raadsel blijven...) en daarom zijn deze duurder (vergelijk een zwarte of grijze auto i.t.t. een mosterdgroene, overigens vind ik vos de mooiste kleur...). De goedkoopste tijd om te kopen is begin van de herfst als ze weer van 't land op stal moeten. Dan wordt het overschot verkocht.

Spaar liever nog een half jaar door voor een goede die ook goed blijft, dan hopen op een koopje en later met hoge opknap kosten komen te zitten.

Succes!

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:08

Indien je je paard in de verzekering wilt hebben zoek dan een da die ook voor verzekeringen mag keuren. Dan weet je zeker dat als die goedgekeurd wordt de verzekering het paard accepteert.

Hoewel het in jouw prijsklasse misschien meer zoeken is zijn er voor dat bedrag ook zat leuke paarden te vinden. Neem ook altijd iemand met je mee als je gaat kijken, niet alleen voor eventueel meer ervaring erin maar ook het emotionele aspect.
Als je het paard van je dromen ziet is het moeilijk om eventuele gebreken goed te onderzoeken. meestal kijk je er dan te makkelijk overheen.

kleppie

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Paard kopen, en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:38

beantsje schreef:
kleppie schreef:
En geef idd wel aan dat de koop onder voorbehoud van goedkeuring is. (regel dit schriftelijk)


Nee, ik zou eerst keuren, en dan pas beslissen over kopen.
Waarom? Stel je voor dat je paard 5 jaar ouder is dan de verkoper zei, dan word hij wel goedgekeurd, maar heb je hem wel veel te duur gekocht. Met andere woorden, de keuringsuitslag kan van invloed zijn op de waarde van je paard.

Vergelijk een ANWB keuring voor een auto. dat doe je ook niet nadat de prijs vastligt!!

ik zou overigens ook niet rontgenologisch doen.


Het is toch logisch dat je pas laat keuren als je voor jezelf weet dat je het paard wilt kopen???
Je laat toch niet eerst paarden keuren en als hij dan goedgekeurd is zeg je, ja sorry hoor maar het is toch niet wat ik zoek. Lijkt me wat vreemde volgorde.
En als het paard 5 jaar ouder blijkt te zijn dan de verkoper zei, dan heeft de verkoper gewoon gelogen en kun je gewoon van de koop afzien, trouwens als je een paard koopt bekijk je ook de bijbehorende papieren en daarop kun je ook zien wat de leeftijd van het paard is.