Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:08

Hoi bokkers,

Ik heb een vraag. Het gaat eigenlijk over kennis/vrienden van ons. Die hebben sinds kort
een wei en willen (uiteraard Tong uitsteken ) een paardje kopen. Nu hebben ze gezocht en gezocht
en hebben ze een Fjorden hengst veulen van 4 ½ maand uitgezocht (deze komt binnenkort
in het weitje staan). Deze willen ze, als hij een jaar is, laten castreren.

Ik vind het zelf geen goed idee . Omdat de 3 kinderen (16, 15 en 13 jaar) 4 jaar geleden, 1 keer per week (maar) 2 maandjes
lang hebben gereden, en dus eigenlijk (bijna) niets van paarden weten. En zeker omdat het een veulen is, vind ik het geen goed
idee. Dit heb ik ook al gezegd maar toch willen ze een paardje (veulen). Dus nu ga ik ze ook maar zo goed mogelijk helpen, voor het
beestje.


Nu vinden ze het wel zielig als het hengstje alléén moet staan, dus hebben ze gezocht voor
een 2de pony. En hebben ze deze twee aanbiedingen gevonden;
* (nog) een Fjorden hengst veulen of
* een Haflinger merrie veulen <= deze hebben ze het liefste

Nu was de vraag: 'Welke kunnen ze het beste kopen'. Ik denk zelf dat je het beste het
Fjorden hengstje erbij kan kopen (dus 2 Fjordenhengsten). Omdat misschien bij een merrie
hij misschien meer zijn hengsten kuren houdt. Ik kan het ook echt helemaal mis hebben dus,
daarom vraag ik het ook even aan de Bokkers! Haha!

Bedankt voor het helpen, en als de paardjes er zijn zullen er zeker foto's volgen Lachen

Liefs D

Jen_2oo6
Berichten: 2901
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: ..

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:15

mm tja moeilijke keuze.]


gaat even nadenken

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:17

Oké dankje.. Lachen

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:44

Wat is jouw rol hier eigenlijk in? En wat hebben de ouders van de kinderen met paarden?
Verder moeten ze vooral het paardje of veulen erbij nemen wat hun het meeste aanspreekt. Ik neem aan dat het hengstje word gecastreerd, dus daar kan dan toch prima een merrieveulen bij. Ik zie het probleem niet.

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:46

mijn rol? ik weet niet.. maar ik ben de enigste die hier 4 jaar paardrijd en dus het meeste
ervan weet. De ouders weten niets van paarden, de kinderen die dan (nog geen) 8 keer op
een paard hebben gezeten ook niet Knipoog

De merrie spreekt hun het meeste aan. Maar het hengstje wordt pas als hij 1 jaar is
gecastreerd, maar kunnen ze die 7½ maand dan gewoon samen staan als merrie en hengstje?

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:09

Ik bedoel eigenlijk, hebben ze jouw om hulp gevraagd of iets dergelijks. Voor zover ik weet kunnen die 2 wel bij elkaar tot hij gecastreerd word.,en desnoods castreren ze hem ietsje eerder. Maar ik weet niet precies wanneer een merrieveulen hengstig word, misschien kun je dat even vragen op kraamstal?

Siria

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:13

misschien een tip: leen een boek bij de bieb of iets dergelijks voor ze over veulens, komt misschien wel van pas Vork

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 08:12

Siria: bedankt voor de tip Lachen
Toverpaardje: ja, ze vroegen mij welke ze het beste konden kopen. Volgens mij wordt een merrieveulen pas na 1 jaar hengstig (weet ik niet zeker)..

Nou, oké ik denk dat het het merrieveulentje wordt Haha!

Dank jullie wel! Lachen

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:14

Mijn eerste andwoord, allebei niet. Geen twee hengstjes, geen hengstje en een merrie.
Hier kunnen ze de komende jaren toch niet op rijden, dus waarom willen ze zo graag een veulen. Als ze dan toch een paardje willen, waarom dan niet een ouder paardje, die ze een lekker oude dag geven en vertroetelen. evt een 2de paardje om op te rijden.

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:12

Dat ben ik helemaal met je eens Ja

Hun willen een veulen omdat dat het goedkoopste is, snappie?
Ik heb nu alweer gezegt dat ze beter een paardje kunnen kopen wat al wat kan (10 jarige ofzo)
daar hebben hun meer aan en dan verkloten ze geen veulen Knipoog
Daar zijn ze nu over aan het nadenken Knipoog

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:15

goed dat je dat hebt gezegd idd..

beter nemen ze gewoon een wat ouder paardje en dan desnoods nog een veulentje erbij als gezelschap maar geen twee veulentjes lijkt mij..

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:24

een veulen heeft ook nog eens een groot risico. Je moet er eerst 2 jaar voor zorgen, en in die 2 of 3 jaar kan er van alles gebeuren. Er zijn zat mensen die een plaatsje zoeken voor een oud of ongeschikt paard, voor te knuffelen e.d. kunnen ze dat beter doen. En als je van de aanschafprijs al een probleem gaan maken, wat te doen als ie dan ziek wordt of iets dergelijks?

JodieR
Berichten: 2289
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:29

idd, wat iemand al zie, gewoon het paardje nemen die hun aanspreekt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:32

Deze mensen moeten geen veulen kopen (en al zeker niet met reden omdat die goedkoper zijn), en al zeker geen fjordenveulen wat ook nog eens hengst is. Deze mensen gaan een gevaarlijk paard creeeren omdat ze geen verstand van zaken hebben. Dat blijk al uit het feit dat ze een merrieveulen bij een hengstveulen willen gaan zetten.
Probeer ze dit idee in godsnaam uit hun hoofd te praten en eerst een ouder paard te kopen met meer ervaring waar ze wat van kunnen leren. Een eigen veulen opvoeden kan eigenlijk pas als je heel veel ervaring hebt omdat je dan de consequenties van je handelen in kunt schatten. Tsja en daar betaal je dan wat meer voor (ong netzoveel als 2 veulens maargoed) mar dan heb je maar 1x de vaste lasten zoals hoefsmid en veearts ipv 2x wat uiteindelijk duurkoop blijkt te zijn bij 2 veulens.

Succes!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Welke, van de twee, bij een fjordenhengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:33

ik begrijp dat de voorkeur naar het merrieveulen gaat, dan zou ik hiervoor kiezen. Wel zou ik het hengstveulen laten helpen. Mijn veulen had op zeer jonge leeftijd al dekneigingen (met 4 maanden al) en deze heb ik nu in een hengstengroep gedaan. In dit geval hengst en merrie samen zou ik dus kijken wanneer hij neigingen gaat vertonen en al naar gelang daarvan laten helpen. Beter is een stroomdraad er voorlopig tussen zodat zij wel kontakt kunnen hebben.
Succes met de beslissing.