Chip ook op straat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:54

ik vraag me af heb je als je met je pony over de weg wandeld een chip nodig saar is namelijk niet gechipt en de eigenaar weet niet zeker of ik wel de weg met haar vermag

Anoniem

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:55

Een chip is verplicht dus je mag niet op de weg.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:56

een paspoort is verplicht, dat betekend niet perse een chip!
je kan namelijk ook vrijstelling aanvragen, en dan een paspoort op basis van dna krijgen.
net zo geldig als een paspoort met chip!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:29

Je kunt geen vrijstelling aanvragen, enkel ontheffing om dan middels DNA te voldoen aan de chipverplichting.

www.nl-paardenpaspoort.nl
daar staan alle regels die gelden mbt paspoorten en transponders.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:48

dat bedoel ik ja.

swiftyfreak
Berichten: 137
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:20

is dit in België ook verplicht ?

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:22

ja

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:30

pluklief schreef:
ik vraag me af heb je als je met je pony over de weg wandeld een chip nodig saar is namelijk niet gechipt en de eigenaar weet niet zeker of ik wel de weg met haar vermag

Nope, je mag overal heen met Saar, zolang je haar maar NIET in een trailer o.i.d. stopt.
Ja, formeel is registratie wel verplicht (per 1-1-07, als ik het goed heb). Registratie doe je met een paspoort gekoppelt aan chip OF DNA.
Chippen is dus niet verplicht, registratie wel. Echter voor alsnog alleen bij vervoer per as (auto of trailer) en niet wanneer je gewoon gaat lopen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:42

ikke schreef:
pluklief schreef:
ik vraag me af heb je als je met je pony over de weg wandeld een chip nodig saar is namelijk niet gechipt en de eigenaar weet niet zeker of ik wel de weg met haar vermag

Nope, je mag overal heen met Saar, zolang je haar maar NIET in een trailer o.i.d. stopt.
Ja, formeel is registratie wel verplicht (per 1-1-07, als ik het goed heb). Registratie doe je met een paspoort gekoppelt aan chip OF DNA.
Chippen is dus niet verplicht, registratie wel. Echter voor alsnog alleen bij vervoer per as (auto of trailer) en niet wanneer je gewoon gaat lopen.


Formeel is per 01-01-2007 Paspoort en Chip verplicht, je kunt ontheffing aanvragen van de chip en de identificatie dmv DNA bepaling laten vastleggen.
Zonder chip geen paspoort... ...
Het zit een beetje krom in elkaar met de overgangsbepalingen.
Volgens de verordening moet een DA iedere medicatie (ook de enting, die zelfs apart wordt vernoemd in artikel 13 lid 1) in het paspoort aantekenen.
Zonder chip geen paspoort.
De overgangsbepalingen die tot 1 jan. 2007 gelden zijn.
Citaat:
Paarden geboren vóór 1 januari 2004 en niet bij stamboek of sport ingeschreven
paspoort
• Bij vervoer
• Bij slacht
• Bij export
• Bij behandeling met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan
• Merries die na 1 januari 2004 een veulen hebben geworpen
• Vanaf 1 januari 2007 altijd
Chip
• Bij slacht
• Bij export
• Bij behandeling met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan
• Merries die na 1 januari 2004 een veulen hebben geworpen
• Vanaf 1 januari 2007 altijd


de verordening is HIER te vinden. Is wel pdf

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:43

iedereen heel erg bedankt voor de reactie's

mariska12

Berichten: 1153
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:48

hoe duur is chippen ?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:05

Inderdaad moet het paard vanaf 1 januari een paspoort hebben, met chip of DNA-profiel. maar het is niet zo, dat je dat ding altijd in je binnenzak hoeft te hebben. Dat geldt wel voor vervoer per trailer, wedstrijden, verkoop enz.

Ik heb deze vraag een poosje geleden al eens gemaild aan PVE en dit was het antwoord:

Citaat:
Onder vervoer wordt verstaan het vervoer in een trailer of veewagen over de openbare weg.
Als u op het paard rijdt of als u het paard aan de hand naar de wei brengt hoeft u het paspoort niet bij u te hebben.
Dat is nu zo en na 1 januari a.s. ook.


Dus ik zou zeggen: lekker wandelen met je verzorgpony!

N.B. de eigenaar kan wel een boete krijgen als hij geen paspoort regelt.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:51

beantsje schreef:
Dus ik zou zeggen: lekker wandelen met je verzorgpony!

N.B. de eigenaar kan wel een boete krijgen als hij geen paspoort regelt.

Ja en? Hoe groot is de kans dat ie ook daadwerkelijk wordt gepakt???? Paarden hebben geen kentekenplaat die je op afstand kunt lezen en zonder huiszoekingsbevel heeft de politie niks op je terrein te zoeken. Je denkt toch niet dat die zo'n bevel gaan aanvragen om een ponietje te controleren...........

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:40

hmmm er staat geen agent bij ieder verkeerslicht, dus mogen we ook door rood rijden??? of snelheidscontrole of.... dronken achter het stuur...

Je hebt helemaal gelijk.... de pliesie zal geen bevel aanvragen voor 1 ponuetje. Het is ook niet de politie die controleerd op paspoorten Haha! maar de AID en die heeft geen bevel nodig die zijn bevoegd om dit te controleren Ja

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:41

Nee, jullie begrijpen mij verkeerd.
De eigenaar is verplicht een paspoort aan te schaffen voor zijn paard, maar ik vraag mij af hoe ze dat willen controleren.

Maar als je met je paard gaat wandelen, hoef je het paspoort niet bij je te hebben.

Met andere woorden, het maakt dus niks uit voor de wet, of je gaat wandelen met je paard, of hem op je erf hebt staan.

Als je je paard op de trailer hebt, kan je wel degelijk gecontroleerd worden op je paspoort door de AID (ookal is die kans heel klein)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:11

ik begrijp je heel goed...
maar wat wil je nu zeggen?
omat de controle minimaal is hoef je geen paspoort en chip/dna?
want dat is wat ik wilde vertellen met mijn reactie:
je mag niet door rood rijden, echter staat bij ieder verkeerslicht geen agent, dus mag je door rood rijden?
klinkt naief mischien, maar ik ben van mening dat er regels zijn om je aan te houden en niet om ze te verbreken.. en wat je stiekum zelf doet moet je zelf weten maar maakt het niet openbaar...

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:37

Alane schreef:
ik begrijp je heel goed...
maar wat wil je nu zeggen?
omat de controle minimaal is hoef je geen paspoort en chip/dna?
want dat is wat ik wilde vertellen met mijn reactie:
je mag niet door rood rijden, echter staat bij ieder verkeerslicht geen agent, dus mag je door rood rijden?
klinkt naief mischien, maar ik ben van mening dat er regels zijn om je aan te houden en niet om ze te verbreken.. en wat je stiekum zelf doet moet je zelf weten maar maakt het niet openbaar...

Er zijn in dit regelzieke land 100-en regels om tegenin te gaan dan wel sch**t aan te hebben en nee, door rood licht rijden hoort daar NIET bij!
Klein beetje gezond boerenverstand zou je moeten leren dat een paspoort bij een paard helemaal niks toevoegd, in welke vorm dan ook, waar een rood licht nog altijd de intentie heeft voor een stukje veiligheid te zorgen (dat sommige installaties nergens op slaan, kan dat stoplicht ook niet helpen)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:27

zou zeggen ga emigreren naar een minder regelziek land...
mischien is jouw kleine beetje boerenverstand een heel klein beetje van slag, mischien toch eens verdiepen in het hoe en waarom van een paardenpaspoort... en kom nu aub niet weer met KNHS en VIRBAC en winst en bladiebla

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:00

Alleen buitenlandse paarden, die minder dan 6 maanden in Nederland verblijven zijn ontheven van de identificatieplicht, die hoeven dus geen chip of DNA bepaling.

Dit om te voorkomen dat bij elke internationale wedstrijd, gehouden in Nederland, al die dure sportpaarden alsnog gechipt moeten worden. Onpraktisch, en er zou er maar één een ontsteking ofzo krijgen, dan zullen de schadeclaims niet mals zijn!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:04

Nou, omdat er geen enkele controle geregeld is op het bezit vn het paspoort, denk ik dat je bijna kan zeggen dat eigenlijk de oude regel geldt, nl. dat je een paspoort met chip/DNA moet kunnen tonen bij vervoer, behandeling, verkoop, evenementen en slacht.

Je hoeft in ieder geval beslist geen paspoort bij je te hebben als je met je pony wandelt of buitenrijdt!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:26

Knavia schreef:
Alleen buitenlandse paarden, die minder dan 6 maanden in Nederland verblijven zijn ontheven van de identificatieplicht, die hoeven dus geen chip of DNA bepaling.

Dit om te voorkomen dat bij elke internationale wedstrijd, gehouden in Nederland, al die dure sportpaarden alsnog gechipt moeten worden. Onpraktisch, en er zou er maar één een ontsteking ofzo krijgen, dan zullen de schadeclaims niet mals zijn!



Rolleyes Gaaaap tegen zoveel domheid valt eigenlijk niet te praten....
*zucht* er zijn altijd regels op regels ter voorkoming dat... strak l*llig dat je voor een noodafspraak bij een paardenkliniek in het buitenland eerst je paard moet invoeren, voldoen moet aan alle eisen binnen dat land etc etc... geld niet alleen voor sportpaarden maar ook voor recreatiepaarden die voor een vakantie meegenomen worden naar Nederland maar ook paarden die voor onderzoek of geef het een naam naar een NL kliniek gebracht dienen te worden...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:28

beantsje schreef:
Nou, omdat er geen enkele controle geregeld is op het bezit vn het paspoort, denk ik dat je bijna kan zeggen dat eigenlijk de oude regel geldt, nl. dat je een paspoort met chip/DNA moet kunnen tonen bij vervoer, behandeling, verkoop, evenementen en slacht.

Je hoeft in ieder geval beslist geen paspoort bij je te hebben als je met je pony wandelt of buitenrijdt!


dat klopt.. maar ze kunnen ook op het bedrijf/aan huis controleren....
met zo'n redenering hoef ik mijn rijbewijs ook niet te laten verlengen.... ben in 13 jaar 2 X gecontroleerd en kon het met naam en geb. dat. af...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:30

Klein verschil: je bent als je auto rijdt, wel verplicht om een rijbewijs bij je te hebben.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:33

Wacht effes... deze dieren hebben wél een FEI paspoort, waarin alles ingetekend staat (de afbeelding van het paardje in het paspoort is ingevuld door een officiële FEI -erkend paardendierenarts v.w.b. aftekeningen, littekens, haarwervels en evt. zwilwratten) en dat daarna nog eens geverifieërd is bij de nationale sportbond. De kosten daarvoor zijn nog íets hoger dan een RVV-keuring voor export.

Ook zouden alle paarden op transport van b.v. Zweden naar Spanje, als ze door Nederland reizen eerst vóór de grens een chip gezet moeten worden, paspoort aanvragen, en dan pas doorrijden.

En we hebben al zoveel files....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Chip ook op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:37

beantsje schreef:
Klein verschil: je bent als je auto rijdt, wel verplicht om een rijbewijs bij je te hebben.


Je bent ook verplicht om een paspoort bij je paard te hebben .... wat is het verschil?