Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verkoper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:19

Je bent zelf verkoper en je hebt het paard niet zo lang geleden laten keuren met foto's en alles. Je krijgt een koper die het opnieuw wil laten keuren, ga je dan ook in op de afspraak dat je alles (opnieuw) betaalt bij afkeuring?
Zelf zou ik als verkoper geen kosten meer willen maken, ik heb mijn plicht gedaan en laten keuren, willen de kopers zelf nog een keer keuren, OK, maar dan betaal ik niet meer mee, ongeacht de mening van de dierenarts van de kopers.
Als koper zou ik overigens altijd keuren, als er nog geen keuring is op de voorwaarde zoals genoemd, bij goedkeuring de koper en afkeuring de verkoper, als er al wel gekeurd is, zal ik het zeker opnieuw laten doen, na het reeds bestaande goedkeuringsrapport grondig te bekijken en evt. contact opnemen met de betreffende DA.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:29

Tip: zorg dat je altijd een 2e persoon erbij hebt als je afspraken maakt, of dat nu over handgeld gat, over keuringskosten of wat dan ook. Dan kan er achteraf wat moeilijker gezeur ontstaan over wat er wel en niet is afgesproken.
Op papier zetten is natuurlijk nog beter, maar ook met een koopcontract kan je nog voor nare verrassingen komen te staan.

Er zijn geen vaste regels over wie wat betaalt, dat is dus allemaal van te voren af te spreken. Ook moet je, bij een eventuele rontgenologische keuring, van te voren goed afspreken wat voor jóu goedgekeurd inhoud. Als voorbeeld de chip die hiervoor is genoemd: beide veeartsen hebben dus een positief koopadvies gegeven óndanks de chip, omdat die chip geen enkel risico op kreupelheid opleverde (zo heb ik het althans gelezen). Ondanks dat positief advies, een 'goedkeuring' dus, besluit de koper het dier niet te nemen. Als nu de afspraak van te voren was dat de koper bij goedkeuring de kosten zou dragen, was deze koper er ook nu, ondanks dat ie het paard toch niet wou, er aan gehouden de keuring te betalen.
Je kan ook besluiten dat 'goedkeuring' echt inhoudt dat het paard 100% verzekerbaar is en geen enkele afwijking op de foto mag hebben (veel succes met zoeken naar die paarden....), dan waren de kosten in dit geval voor de verkoper geweest, omdat er wel een afwijking is gevonden, ook al leverde die geen risico op.
Dit soort dingen kom je ook vaak tegen bij b.v. OC(D)'s, bij paarden die niet voor de fok bestemd zijn. Dan kan zo'n OC(D) ergens zitten waar ie 0% problemen geeft maar kan een verzekering alsnog besluiten om dat gewricht uit te sluiten, of de koper wil het paard alsnog niet omdat ie 'm door wil verkopen naar het buitenland (waar ze soms wat huiveriger zijn over deze afwijkingen). Dan moet ej als koper van te voren duidelijk maken dat je zo'n paard ook na goedkeuring níet accepteert en dus ook de kosten niet wil dragen.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:14

wij doen altijd afkeuring voor verkoper.. goedgekeurd voor koper!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:56

Ligt er ook aan waarvoor het paard aangekocht wordt en aangeboden is.
Keuren mag, afkeuring betekent automatisch dat het paard bij mij blijft maar de kosten zijn voor de koper...Zoals er vertelt wordt dat je de kans kunt lopen dat het paard voor de 3e keer gekeurd gaat worden, loopt de verkoper de kans dat het paard expres afgekeurd wordt om de prijs te kunnen drukken...
mi: mes snijdt aan 2 kanten..

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:56

De paarden die ik koop, koop ik op dezelfde voorwaarden als jij. Bij goedkeuring kostenkoper. Bij afkeuring kosten verkoper. Wanneer ik zelf een paard koop is deze altijd gekeurd, ik weet wat ik verkoop. Wanneer iemand een paard van mij wil kopen en ook wil laten keuren, weet ik zeker dat ik niks te vrezen heb en zijn de kosten voor hen bij goedkeuring. Tot zover nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:39

valori schreef:
Je bent zelf verkoper en je hebt het paard niet zo lang geleden laten keuren met foto's en alles. Je krijgt een koper die het opnieuw wil laten keuren, ga je dan ook in op de afspraak dat je alles (opnieuw) betaalt bij afkeuring?
Zelf zou ik als verkoper geen kosten meer willen maken, ik heb mijn plicht gedaan en laten keuren, willen de kopers zelf nog een keer keuren, OK, maar dan betaal ik niet meer mee, ongeacht de mening van de dierenarts van de kopers.
Als koper zou ik overigens altijd keuren, als er nog geen keuring is op de voorwaarde zoals genoemd, bij goedkeuring de koper en afkeuring de verkoper, als er al wel gekeurd is, zal ik het zeker opnieuw laten doen, na het reeds bestaande goedkeuringsrapport grondig te bekijken en evt. contact opnemen met de betreffende DA.


Dan weet je toch dat het paard goedgekeurd word en dat jij geen kosten krijgt? Dus niets om je druk te maken en je kan gerust de normale afspraak maken.

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:07

Ik verkoop mijn paarden altijd bij afkeuren kosten voor mij. TENZIJ de prijsklasse laag is. Ik laat mijn eigen paarden zelf al rontgen keuren dus ik weet hoe ze in elkaar zitten, maar mocht ik ooit eens een paard verkopen in de lagere prijsklasse dan laat ik deze ook niet rontgen keuren. Ik zou dan niet weten hoe die op de botten is. Overigens mocht mijn paard bij verkoop bij en klinische keuring ook afgekeurd worden neem ik deze kosten op mij alleen zou ik niet akkoord gaan met deze voorwaarden bij een rontgen keuring. De prijs is er dan gewoonweg niet naar.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:16

Tja, maar wat noemt men een lage prijsklasse?
6000 euro is toch ruim 12.000 gulden. Dat kan ik niet echt een lage prijsklasse noemen.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:06

Keuringskosten zijn voor de koper. Ik heb ze zelf al laten keuren en als er al een goed rapport bij zit en de koper wil opnieuw keuren, zijn de kosten voor hem.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 16:18

Suzanne F. schreef:
Keuringskosten zijn voor de koper. Ik heb ze zelf al laten keuren en als er al een goed rapport bij zit en de koper wil opnieuw keuren, zijn de kosten voor hem.


Als je zelf al (rontgenologisch) hebt laten keuren en die keuring is niet langer dan 3 maanden geleden (voorwaarde van de verzekeraar!) dan is er niks aan de hand. Dan zou ik ook niet opnieuw keuren.
Maar als dat langer geleden is, dan wel. Als verkoper hoef je je dan in principe toch geen zorgen te maken (er van uitgaande dat het paard toen rontgenologisch goed was)? Kun je makkelijk de afspraak maken dat het kk is als het paard (zeer waarschijnlijk) opnieuw goed gekeurd wordt.

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:13

Simmie schreef:
Tja, maar wat noemt men een lage prijsklasse?
6000 euro is toch ruim 12.000 gulden. Dat kan ik niet echt een lage prijsklasse noemen.


Als je een paard volledig in de verzekering wil hebben heb je vanaf €4500,- aan verzekerde waarde rontgen foto's nodig. Beneden dat bedrag niet en kun je een paard dus gewoon goed verzekeren. Ikzelf hou €3500,- aan. daar beneden ga ik zeker geen rontgen keuring betalen als het paard afgekeurd zal worden. De Klinische keuring wel.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:20

Dat is ook per verzekeringsmaatschappij nog verschillend Merilyn!

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:20

De ene keuring is de andere niet. Er zijn veeartsen die regelmatig een strontje in hun oog hebben Clown

Dus ik doe altijd: kosten bij afkeuring verkoper, hoe vaak dat dier ook gekeurd is...........en als die verkoper zo zeker is van zijn zaak, hoeft hij zich absoluut niet druk te maken bij deze constructie.

En dat van de prijs onder de 4500 euro.....onzin natuurlijk. Want iedereen weet, dat als een paard rot op de foto's is, dat ie vaak juist in dat bedrag verkocht word.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:23

Precies Pipo!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:30

Ik heb mijn huidige paard laten keuren met de afspraak, afgekeurd = kosten verkoper, goedgekeurd = kosten koper. In dit geval is mijn paard dus goed gekeurd en waren de kosten voor mij.

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:31

Hey Simmie! Ook ik koop/verkoop altijd (alsof dat zo vaak gebeurt Rolleyes ) met de afspraak: Goedkeuren is voor de koper, afkeuren is voor de verkoper. Had er eerlijk gezegd nog niet zo bij stil gestaan dat daar tussen ook nog eens een heel grijs gebied zit...... Ik denk dat als beide partijen eerlijk zijn daar wel uit te komen valt.

Maarreh.... betekent dit dat je een beslissing hebt genomen of is het gewoon ter info???? (PB?)

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:40

Pipo schreef:
En dat van de prijs onder de 4500 euro.....onzin natuurlijk. Want iedereen weet, dat als een paard rot op de foto's is, dat ie vaak juist in dat bedrag verkocht word.


Uiteraard, maar ik denk dat als je beneden dat bedrag zoekt daar best rekening mee mag houden. Ik ga mijn paard echt niet voor €400,- rondom laten keuren als ik er niet meer dan €3500,- voor kan vragen. Klinische keuring prima. Als mensen een sportpaard zoeken kan ik het mij goed voorstellen dat ze rontgen gaan keuren, maar de meesten zoeken dan toch in een andere prijscategorie.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:53

Merilyn schreef:
Uiteraard, maar ik denk dat als je beneden dat bedrag zoekt daar best rekening mee mag houden. Ik ga mijn paard echt niet voor €400,- rondom laten keuren als ik er niet meer dan €3500,- voor kan vragen. Klinische keuring prima. Als mensen een sportpaard zoeken kan ik het mij goed voorstellen dat ze rontgen gaan keuren, maar de meesten zoeken dan toch in een andere prijscategorie.


Voor een 2 a 3 jarig onbeleerd paard vind ik het net geld. En denk dat er genoeg handelsstallen en sportstallen dat eens zijn.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:29

Mag ik dan nog even een aanvullend vraagje stellen, want ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken.
Oke, de koper laat op zijn kosten keuren door een door hem gekozen veearts. Hoe nou als dat aan de andere kant van het land zo'n beetje is? Werken jullie daar aan mee?

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:48

Ik vind ook al is de keuring langer dan 3 maanden geleden... als ik het paard eens heb laten keuren en hij was goed, zijn verder de kosten van nieuwe keuring voor de koper.

Als het paard nog nooit gekeurd is, wil ik wel de kosten bij afkeuring op me nemen.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:21

LDRD schreef:
Mag ik dan nog even een aanvullend vraagje stellen, want ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken.
Oke, de koper laat op zijn kosten keuren door een door hem gekozen veearts. Hoe nou als dat aan de andere kant van het land zo'n beetje is? Werken jullie daar aan mee?


Ja Haha!

Ik wil graag garant staan voor een paard wat ik verkoop. Als ik niet in het beest geloof, gezondheid of karakter gaat ie via de achterdeur naar de handelaar voor weinig. Liever verlies dan zo dier richting een particulier te sturen.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:10

Pipo schreef:
Ik wil graag garant staan voor een paard wat ik verkoop. Als ik niet in het beest geloof, gezondheid of karakter gaat ie via de achterdeur naar de handelaar voor weinig. Liever verlies dan zo dier richting een particulier te sturen.


En waar denk jij dat zo'n dier via een handelaar terecht komt Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:34

luxje schreef:
Pipo schreef:
Ik wil graag garant staan voor een paard wat ik verkoop. Als ik niet in het beest geloof, gezondheid of karakter gaat ie via de achterdeur naar de handelaar voor weinig. Liever verlies dan zo dier richting een particulier te sturen.


En waar denk jij dat zo'n dier via een handelaar terecht komt Haha!


Bij een particulier of bij de slager. Particulier gaat ermee dokteren, kliniek in, kliniek uit, speciaal beslagje, inspuitingen. Om de week kreupel...
Uiteindelijk zal ie alsnog bij de slager belanden of geeuthanaseerd worden.

Ik heb de keuze zelf al genomen, als ik er eentje heb die niet goed is, laat ik hem inslapen. Is hem al het gezeur en gedokter bespaard gebleven. Met alleen een OCD-tje is het anders natuurlijk want dat is te opereren.
Maar zodra er 3-en prijken, laat ik hem inslapen.
Dan komen ze vaak nog via de handelaar op een manege terecht of ze gaan op transport naar het buitenland voor de worst.

(nu heb ik het over een jong onbeleerd paard he, geen paard wat al jaren in de sport liep zonder ergens last van te hebben. Even voor de duidelijkheid.)

Ik laat ze op jonge leeftijd zelf keuren. Daarom zeg ik ook verder, als je nog een keer wilt keuren, zijn de kosten voor jou.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:22

Maar een paard met 3en hoeft daar toch helemaal nooit last van te gaan krijgen?
Dan vind ik voordat er wat aan de hand is inslapen wel erg voorbarig. (uiteraard wel klinisch goed lopen)

Dat een paard dan niet meer als sportpaard verkocht word snap ik, al zou je denk ik schrikken van de paarden op nivo met 3tjes.
Ik denk dat het concoursveld akelig leeg werd als die thuis moesten blijven Lachen

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:41

Pipo schreef:
LDRD schreef:
Mag ik dan nog even een aanvullend vraagje stellen, want ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken.
Oke, de koper laat op zijn kosten keuren door een door hem gekozen veearts. Hoe nou als dat aan de andere kant van het land zo'n beetje is? Werken jullie daar aan mee?


Ja Haha!

Ik wil graag garant staan voor een paard wat ik verkoop. Als ik niet in het beest geloof, gezondheid of karakter gaat ie via de achterdeur naar de handelaar voor weinig. Liever verlies dan zo dier richting een particulier te sturen.


Maar hoe doen jullie dat dan ivm het risico van vervoer e.d.? Praat dan even over jonge dieren die zo van de wei af komen. En wie doet het vervoer, verkoper of koper?
Je loopt als verkoper zo toch nogal wat risico.