Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verkoper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:43

Ik weet wel dat er vaak wordt afgesproken dat kosten van een (in mijn geval rontgenologische) keuring bij afkeuring voor de verkoper zijn, maar ik hoor ook wel eens dat die kosten dan gedeeld worden door koper en verkoper. Dat lijkt mij niet zo'n fijn idee. Stel ik wil een paard kopen, laat hem/haar keuren, wordt afgekeurd en dan ben ik +/- 200 euries kwijt voor eigenlijk niks. De verkoper dan ook natuurlijk, maar stel dat er voor mij al een koper was die ook heeft laten keuren en dat de verkoper dus al wist dat het paard afgekeurd is. (Tja, je moet tegenwoordig overal rekening mee houden Knipoog )

Het mooiste zou ik vinden (er van uitgaande dat ik van een particulier koop); paard goedgekeurd kosten voor mij, paard afgekeurd kosten voor verkoper. Wat vinden jullie en wat is er zo'n beetje gebruikelijk?

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:45

Kosten goedkeuring koper afkeuring verkoper. Dit ben ik heel veel tegengekomen in mijn zoektocht naar paarden. Maaar je moet het wel vtv even bespreken.

hennyhout
Berichten: 21
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:48

Ligt volgens mij ook erg aan de vraagprijs van het paard. Als ik een niet te duur paard wil verkopen en de koper wil perse rontgenfoto's dan mag dat best, maar op eigen kosten...
Tjsa, ik denk dat je daar een beetje in overleg moet zien uit te komen...

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:51

Kosten blijven bij het paard Lachen

goedkeuring betaald de koper
Afkeuring verkoper

Niet mee eens, ga ik opzoek naar de volgende.
En toen ik vorig jaar op zoek was naar een paard, was ik toch blij dat ik dat zo deed na ongever 6 afgekeurde paarden...

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:52

ik heb in mijn zoek toch naar tim alleen maar afgesproken goedkeuren koper en afkeuren verkoper.
Toen er bij mij een paard afgekeurd werd was dat meteen op de eerste foto. toen is de dierenarts aan ons komen vragen of de koop door zou gaan of niet. Niet dus, hij is toen naar de verkoper gegaan of hij verder nog foto's / keuring wilde hebben. Heeft de verkoper toen niet gedaan en had dus alleen de kosten van die ene foto.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:52

Top, die snelle reacties.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor als je bij een handelsstal zou kopen?

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:00

Bij fijne handelstallen wel.
Ken er ook die het niet doen.
Ook dan ben ik simpel, zoek maar een ander voor je paard.

Voor hetzelfde geld is het paard al 3x gekeurd..daar heb ik geen zin in.

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:03

het is eigenlijk maar net wat je afspreekt, maar idd Kosten goedkeuring koper afkeuring verkoper is het meest voorkomende!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:16

Toen wij een ander paard zochten, viel mij het op dat veel verkopers niet mee wilden betalen als het paard afgekeurd werd.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:52

Jol1 schreef:
Toen wij een ander paard zochten, viel mij het op dat veel verkopers niet mee wilden betalen als het paard afgekeurd werd.

Nee klopt, en dat betekent voor mij: verder kijken. Ik heb er 3 jaar geleden ook eentje met foto's laten keuren, die werd toen afgekeurd.. na veel gezeik heeft toch echt de verkoper het betaalt. Zo ben je al je geld kwijt als je even pech hebt.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:54

Juist Tulandro. Voor je het weet heb je je hele budget opgemaakt aan keuringen voor paarden die afgekeurd worden.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:55

Volgens mij is het haast een 'gulden' regel: goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:57

Het eerste paard waar ik ben naar wezen kijken werd afgekeurd, helaas hadden wij geen regeling qua kosten dus betaalden wij zelf en gelukkig viel dat bedrag nog mee, al waren we wel weer 50 euro kwijt. (dit was dan ook geen volledige keuring) Bij eender welk paard dat ik nu zou willen kopen geldt hetzelfde afgekeurd = verkoper, goedgekeurd = koper en anders verder kijken.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:58

haan schreef:
Volgens mij is het haast een 'gulden' regel: goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.


Ik word er alleen steeds huiveriger voor want de grens tussen goed en niet goed is door de huidige techniek steeds vager geworden.

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:00

Normaal gesproken is het inderdaad kosten goed: Koper, kosten niet goed: Verkoper.

Maar zoals Zep al aangeeft, in de huidige markt zie je steeds vaker dat paarden bij de ene arts goedgekeurd worden en bij de andere niet.

Elamor
Berichten: 5176
Geregistreerd: 10-03-05

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:01

goedkeuring: koper
afkeuring: verkoper

je kunt wel van 10 paarden de keuring betalen als die niet goedgekeurd word. loopt aardig op dan. De verkoper verkoopt wat en ik vind dat dat gezond moet zijn, wat hij/zij meestal ook aangeeft.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:01

haan schreef:
Volgens mij is het haast een 'gulden' regel: goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.


dit zal idd wel ongeveer kloppen maar het ligt ook aan de verkoopprijs. ik kan me goed voorstellen dat wanneer een verkoper een paard verkoopt van < 2000,- euro dat hij de kosten van een keuring niet voor zijn kiezen wil hebben. bij paarden die meer kosten vind ik het vanzelfsprekend.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:01

Zep schreef:
haan schreef:
Volgens mij is het haast een 'gulden' regel: goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.


Ik word er alleen steeds huiveriger voor want de grens tussen goed en niet goed is door de huidige techniek steeds vager geworden.


Ja, maar Zep, zekerheid heb je toch nooit. Paard kan 100% (voorzover dat mogelijk is uiteraard) in orde zijn op de foto's maar morgen tijdens een bosrit zijn been breken.
Ik vind juist dat men, juist door de huidige technieken, veel meer kunnen "zien" en dat paarden dus ook sneller afgekeurd worden.

En Mustang2006 ; je mag er van uit gaan dat de prijs wel "iets" hoger ligt dan 2000 euro. Knipoog

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:13

Ik heb een paard verkocht voor ca E20.000,- dat helemaal goed was, op een miniscuul chipje aan de buitenkant van de kogel na. Keurende arts keurde het paard goed, de foto's zijn nog doorgestuurd naar de eigen arts van de koper, die vond het ook goed. De mening van beide artsen was dat een operatie nog meer algemeen risico (reactie op narcose etc) met zich meebracht dan de kans dat dat chipje ooit problemen zou gaan opleveren.

Koper wilde hem dan wel van mij kopen voor 4500,- want dan kon hij zonder foto's in de verzekering Koe

Het heeft een ongelooflijk gesteggel opgeleverd, want volgens haar was hij niet goed, en volgens mij (en 2 veeartsen Clown ) wel. Het ging dan dus om de kosten van de keuring en om een betaald handgeld.

Hele hoop gedoe geweest, later is het paard gelukkig zonder veel problemen alsnog verkocht.

Sindsdien heb ik aardig mijn buik vol van de handel.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:18

[quote="Simmie]

En Mustang2006 ; je mag er van uit gaan dat de prijs wel "iets" hoger ligt dan 2000 euro. Knipoog
[/quote]

ja helaas niet dus, wij komen steeds meer mensen tegen die voor een paard onder de 2000 euro een keuring willen. ik vind dat geen probleem maar daar ga ik niet voor betalen.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:20

Ik sprak voor mezelf Mustang en dat iets staat niet voor niets tussen haakjes.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:22

Simmie schreef:
Ik sprak voor mezelf Mustang en dat iets staat niet voor niets tussen haakjes.



sorry maar ik vatte het zo niet op. klein misverstandje. Haha!
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 02-11-06 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:23

Zep schreef:
Ik heb een paard verkocht voor ca E20.000,- dat helemaal goed was, op een miniscuul chipje aan de buitenkant van de kogel na. Keurende arts keurde het paard goed, de foto's zijn nog doorgestuurd naar de eigen arts van de koper, die vond het ook goed. De mening van beide artsen was dat een operatie nog meer algemeen risico (reactie op narcose etc) met zich meebracht dan de kans dat dat chipje ooit problemen zou gaan opleveren.

Koper wilde hem dan wel van mij kopen voor 4500,- want dan kon hij zonder foto's in de verzekering Koe

Het heeft een ongelooflijk gesteggel opgeleverd, want volgens haar was hij niet goed, en volgens mij (en 2 veeartsen Clown ) wel. Het ging dan dus om de kosten van de keuring en om een betaald handgeld.

Hele hoop gedoe geweest, later is het paard gelukkig zonder veel problemen alsnog verkocht.

Sindsdien heb ik aardig mijn buik vol van de handel.


Je hebt er geen zak aan: Maar als een koper een paard koopt met de mededeling dat het paard volgens de veearts 100% moet zijn en hij keurt het dier goed met een chipje, dan heeft ze in principe geen poot om op te staan.

Maar ja, daar heb je geen zak aan op dat moment.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:48

Ik betaal zelf mijn keuringen bij aankoop. Ik moet wel zeggen dat ik zelf alleen klinisch laat keuren als ik een paard koop. Ik koop ook niet in de hogere prijsklasse.
Bij verkoop geef ik alle details over het paard die mij bekend zijn, alle keuringen zijn toegestaan maar wel op eigen kosten.

imaudy
Berichten: 5062
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Bij koop paard (particulier); kosten keuring kk of verko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:47

Zep schreef:
Ik heb een paard verkocht voor ca E20.000,- dat helemaal goed was, op een miniscuul chipje aan de buitenkant van de kogel na. Keurende arts keurde het paard goed, de foto's zijn nog doorgestuurd naar de eigen arts van de koper, die vond het ook goed. De mening van beide artsen was dat een operatie nog meer algemeen risico (reactie op narcose etc) met zich meebracht dan de kans dat dat chipje ooit problemen zou gaan opleveren.

Koper wilde hem dan wel van mij kopen voor 4500,- want dan kon hij zonder foto's in de verzekering Koe

Het heeft een ongelooflijk gesteggel opgeleverd, want volgens haar was hij niet goed, en volgens mij (en 2 veeartsen Clown ) wel. Het ging dan dus om de kosten van de keuring en om een betaald handgeld.

Hele hoop gedoe geweest, later is het paard gelukkig zonder veel problemen alsnog verkocht.

Sindsdien heb ik aardig mijn buik vol van de handel.


Blijkbaar kon de dierenarst niet om het chipje heen en wilde hij het toch noemen. Op het keuringpapier is het toch als bemerking vermeld? Ik snap best dat de koper niet wilde betalen.