Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hOlly_Girl

Berichten: 101
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Limburg

Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:32

Hoi,
Een van de meisjes waaraan ik les geef wil en mag van haar ouders een eigen pony.
Haar ouders hebben verder geen ervaring met paarden.
Ze is 15 jaar en rijd vanaf haar 8ste. Helaas is ze door een fikse val (beland in het ziekenhuis) haar vertrouwen in paarden totaal verloren. Dit gaat nu al veel beter dan eerst maar een ondeugend of sterk paard is vaker de baas over haar dan Larissa over het paard.
Ook bij paarden die wat te voorwaards.. bijv. een harde galop, van galop moeilijk terug in draf, in draf en dan gelijk door naar de galop willen of bakkaboutertjes en bos-spookjes , daar durft ze dus naar 1 of 2 keer al niet meer op.
Ik snap natuurlijk ook waarom en we proberen het langzaam op te bouwen.

Haar ouders zijn dus bereid een pony (klein paard denk ik eerder aan) voor haar te kopen. Natuurlijk moet deze uiters braaf zijn! Alleen is het probleem dat de ouders van Larissa een ''jonge(re)'' pony willen aanschaffen en hiermee bedoelen ze 3 tot 6 jaar. Mij lijkt dit eerder geen goed plan omdat deze nog wat aan het puberen zijn..
Ik heb ze gezegt dat ze beter een wat oudere pony kunnen kopen dus vanaf de 10 jaar, vanwege haar angsten. De ouders zouden hier over denken.

Wat lijkt jullie het beste voor deze 15-jarige amazone ?
Kan ze beter een jongere pony kopen waarbij ze nog (zoals de ouders het willen) goed verder mee kan komen in de dressuur ? Of een wat oudere pony waarmee ze haar vertrouwen (lijkt mij) sneller zal terug winnen (natuurlijk wel een uiters brave) en misschien niet meer heel insentief werk kan doen?

Ik kan natuurlijk niet hen keuze maken, maar wil verkomen dat ze haar kleine vertrouwen niet opnieuw zal kwijtraken en de pony geen doorverkoop status zal krijgen, wat ik voor beide erg zonde zou vinden..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
Alvast bedankt

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:44

Als ik dit zo lees weet ik niet of het wel verstandig is om überhaupt een pony voor haar te kopen.
Ik ben er bang voor dat de pony haar gaat testen, zoals elke pony (en paard trouwens ook) dat op een gegeven moment gaat doen bij een nieuw baasje. Ik zeg niet dat het persé zo hoeft te zijn natuurlijk.
Maar gebeurt dit wel, dan kan haar vertrouwen hele fikse deuk op lopen.
Ik denk, als er toch een pony gekocht wordt, dat het inderdaad verstandiger is om een iets oudere en meer ervaren pony te kopen. Een jonkie voor een meisje wat onzeker is, is misschien niet de beste keuze.

Er heeft een tijdje een meisje bij in de les gereden met hetzelfde probleem. Ze was erg onzeker, bij het minste en geringste schoot ze in de stress.
Dit is uiteindelijk weggegaan door goede begeleiding. Daarnaast moest ze stage lopen op een stoeterij. Op deze manier heeft ze meer ervaring opgedaan en werd ze zekerder.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:50

Ik zou een hele hele hele brave ervaren paardje kopen, van zo'n jaar of 7/8/9, het puberen is er dan vanaf maar t beestje kan nog zeker 10 jaar mee in de sport.
eentje met ervaring in de sport(al is het maar L dressuur ofzo, iig een beestje met wedstirjdervaring heeft al veel gezien, liefste dress+spring) en die 100% verkeersmak is, braaf in zn eentje van huis wil, maar ook braaf is met meerdere paarden in het bos
een ruin is vaak constanter qua gedrag da een merrie, de liefste merrie kan nog een b*tch worden tijdens de hengstigheid en bij een ruin heb je dat probleem niet

wel zit je er mee dat ieder paard zn nieuwe baasje wat zal gaan uitproberen, jong oud merrie ruin maakt niet uit, uitproberen doen ze allemaal,maar daar moet met ze begeleiding wel doorheen kunnen komen lijkt me

ga iig meerdere keren bij hetzelfde paard kijken, kom iets eerder dan afgesproken, zorg dat je het paard in de stal ziet, op de wasplaats bij het poetsen&opzadelen etc en rij in de bak+buiten tijdens de proefrit(ten) dan krijg je een goed beeld van het karakter en weet je of het ee geschikt beestje is

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:12

Ik herken mezelf helemaal in de omschrijving van je buurmeisje Bloos
Ook ik wilde een niet al te oud nieuw paard.
(al lag mijn max. leeftijd op 10 jr, liefst iets jonger.
Ik heb heel toevallig een superlief en braaf paard gevonden, na meer dan een jaar zoeken.
Dit is een merrie van 4 jaar oud, die al vanalles gezien heeft (wedstrijd, buitenrit langs de weg en in het bos)
Na bijna 2 weken kan ik zeggen dat ik het vertrouwen in haar al redelijk heb..
Ze zijn dus wel te vinden, maar je moet wel goed zoeken, en vooral veel geduld hebben Knipoog

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:13

Is het voor haar niet beter ergens een paard te leasen. Heeft ze toch iets "eigen" waar ze een band mee op kan bouwen en deze misschien later kopen als haar vertrouwen groter is geworden?

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:15

De leeftijd van een pony doet er niet altijd toe zal vooral kijken naar wat voor een pony het beste bij haar zal passen en naar het karakter van een pony, ik heb ook heel lang niet gereden omdat ik angstig was toen hebben we een pony van 4,5 gekocht en heb me vertrouwen weer helemaal terug schat van een pony

twister5

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: friesland

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:06

elke pony voelt angst aan

lovely82

Berichten: 1194
Geregistreerd: 23-11-06

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:39

Ik zou ook niet gelijk denken aan een aanschaf van een pony bij een angstige ruiter, ik denk eerst dat ze aan haar zelf moet werken, misschien met een lease pony of een vaste pony waar ze op kan rijden.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:43

twister5 schreef:
elke pony voelt angst aan

Heb jij die waarschuwing niet gelezen, in grote rode letters, waarin stond dat je op het punt stond een oud topic omhoog te schoppen?

Anoniem

Re: Een angstige ruiter , wat is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:16

Slotje Lachen